Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

2020.08.01. 09:45
Ajánlom
Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

Egy különös, bezárt időszak után milyen újra rendezni?

Sajnos és szerencsére nagyon sok témára tudunk reflektálni. Egy világjárvány után most a próbák olyanok, mintha újra tanulnánk járni és beszélni, egymással kommunikálni. Emiatt más értelmet kap a színházi vonatkozás: az újratalálkozás a nézőkkel. Személyesebb vizekre tudunk evezni. Szeretném megtalálni azokat a pontokat, amitől empatikusabbak tudunk lenni.

Talán ez a legfőbb, legérzékenyebb feladatunk, hogyan tanuljuk meg egymást valóban látni, elfogadni – miközben játszunk.

Akár a színházban, akár az életben.

Miért Függöny az ősbemutató címe?

Ez a függöny olyan illúzió, amit mi teremtettünk az elmúlt párszáz évben. A függöny valamit sejtet. Valaki állhat a függöny mögött, valami van a függöny mögött. Amikor feljön, valami történik. Ez a színház parafrázisa. A lényege, hogy mi történik a függöny, a kulisszák, a paraván, a fal vagy a falak mögött. A világban minden színpadi képek sorozata, ami a szemünk előtt játszódik.

A függöny nem csak egy anyag, ami a társulat előtt felgördül.

Ez a függöny az elménk függönye is, ami este a szemhéjunkra hull, és másnap reggel meglátjuk, milyen világra ébredtünk. Függöny az is, amikor lehunyjuk a szemünket, valami történik a világban – de mi nem reflektálunk. Úgy érzem, nagyon fontos reflektálni a jelenlegi helyzetre, és ezt úgy kell tennünk, hogy velünk maradjon a költészet, ami gyertyaláng lehet ebben a kulturális szélviharban. Képesek vagyunk megóvni?

Az alcím: egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála. Mi az üzenete a darabnak?

A darabot együtt szerkesztjük a szereplőkkel és Sényi Fanni dramaturggal. Időben ott járunk, amikor Molière halálával magára marad a társulat. Milyen lehetőségei vannak ennek a társulatnak? Hogy fog szétesni vagy hogyan találnak egymásra az érdekrendszerek közepette? Nem tudom, mennyit kell aktualizálni a történetet. Szerintem már megvan.

Teatrum2020_sajtotajekoztato_fotoDeimBalazs34-094609.jpg

Vasvári Csaba Teátrum igazgató, Sardar Tagirovsky rendező és Spilák Klára művészeti menedzser – SZFE (Fotó/Forrás: Deim Balázs/Szentendrei Teátrum)

A darab ötlete folyamatosan alakult – a valóság megannyi témát és lehetőséget kínál nekünk, ezzel tudunk játszani. Ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség. A 17. századi udvari rosszindulat a márkik kapcsán ma is fellelhető színházi szakmai emberek vagy akár bizonyos politikusok részéről. Sok politikus nem elegáns kommunikációja vagy játszmája pontosan kiszámítható a köznép számára, vagyis számunkra.

A gond ott kezdődik, amikor a polgári közízlés a könnyű utat választja a kultúra terén, amikor eladjuk a kísérletező kedvünket, a kereső énünket befogadóként vagy alkotóként.

De akkor is gond van, amikor a szakmai emberek, a művészek egy része elítéli a közönséget vagy más szakmai emberek művészi keresését, alkotói szándékát. Szerintem egyáltalán nem tiszta terepen folyik jelenleg a színházi szakmánk, se bal, se jobb oldalon. Ez nem pártpolitika kérdése, hanem társadalmi felvetés-feltevés. És ennek mindannyian az okai vagyunk, lehetünk. Hiszen mi adjuk ennek az egésznek az úgynevezett morális alapját. De nem vagyunk felkészülve még sok mindenre. A mi szakmánk első alapköve az emberség lenne, aztán jönne a színészet vagy a rendezés. Sose gondoltam volna, hogy emberileg vagy szakmailag támadható leszek olyan pletykák vagy arcnélküli sértések formájában, amelyek nehezebbé teszik számomra a hivatásomat, és alaptalanok, de rájöttem, hogy ez talán így lehetett Molière idején, és így lesz száz év múlva is... Az irigység és a középszer félelme mindig ott volt és mindig ott lesz a valóban kísérletező emberek között, akiknek eszük ágában sincs ártani vagy akadályozni másokat. Ez sok muníciót jelent számomra a Függöny című előadáshoz. Ahogy Molière számára is sok lehetőséget tartogatott a saját kora és szakmája.

Most a fájdalmat jobban érezzük, mert személyesen minket érint, ezt a világot. És

az ember mindig azt hiszi: az övé a legnagyobb fájdalom. Én is ezt gondolom a saját fájdalmamról sokszor.

Az, hogy miként éljük meg a valóságot, nagyon érdekes. Nemrég volt egy különös álmom. Reggel kinyitottam a szemem, felnyitottam a szemhéjamat, ezt a függönyt, és azt éreztem, valami ottmaradt a függöny mögött bennem az álmaimból. Ilyen álomszövetek között mozgunk, és ez energiát ad nekünk a nappal folyamán. Nem pontosan idézem, de a tartalmát tekintve igen, Shakespeare mondja: mi mindannyian ugyanabból az anyagból vagyunk, amelyből az álmaink születnek.

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Zenés színház

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.