Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

2020.08.01. 09:45
Ajánlom
Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

Egy különös, bezárt időszak után milyen újra rendezni?

Sajnos és szerencsére nagyon sok témára tudunk reflektálni. Egy világjárvány után most a próbák olyanok, mintha újra tanulnánk járni és beszélni, egymással kommunikálni. Emiatt más értelmet kap a színházi vonatkozás: az újratalálkozás a nézőkkel. Személyesebb vizekre tudunk evezni. Szeretném megtalálni azokat a pontokat, amitől empatikusabbak tudunk lenni.

Talán ez a legfőbb, legérzékenyebb feladatunk, hogyan tanuljuk meg egymást valóban látni, elfogadni – miközben játszunk.

Akár a színházban, akár az életben.

Miért Függöny az ősbemutató címe?

Ez a függöny olyan illúzió, amit mi teremtettünk az elmúlt párszáz évben. A függöny valamit sejtet. Valaki állhat a függöny mögött, valami van a függöny mögött. Amikor feljön, valami történik. Ez a színház parafrázisa. A lényege, hogy mi történik a függöny, a kulisszák, a paraván, a fal vagy a falak mögött. A világban minden színpadi képek sorozata, ami a szemünk előtt játszódik.

A függöny nem csak egy anyag, ami a társulat előtt felgördül.

Ez a függöny az elménk függönye is, ami este a szemhéjunkra hull, és másnap reggel meglátjuk, milyen világra ébredtünk. Függöny az is, amikor lehunyjuk a szemünket, valami történik a világban – de mi nem reflektálunk. Úgy érzem, nagyon fontos reflektálni a jelenlegi helyzetre, és ezt úgy kell tennünk, hogy velünk maradjon a költészet, ami gyertyaláng lehet ebben a kulturális szélviharban. Képesek vagyunk megóvni?

Az alcím: egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála. Mi az üzenete a darabnak?

A darabot együtt szerkesztjük a szereplőkkel és Sényi Fanni dramaturggal. Időben ott járunk, amikor Molière halálával magára marad a társulat. Milyen lehetőségei vannak ennek a társulatnak? Hogy fog szétesni vagy hogyan találnak egymásra az érdekrendszerek közepette? Nem tudom, mennyit kell aktualizálni a történetet. Szerintem már megvan.

Teatrum2020_sajtotajekoztato_fotoDeimBalazs34-094609.jpg

Vasvári Csaba Teátrum igazgató, Sardar Tagirovsky rendező és Spilák Klára művészeti menedzser – SZFE (Fotó/Forrás: Deim Balázs/Szentendrei Teátrum)

A darab ötlete folyamatosan alakult – a valóság megannyi témát és lehetőséget kínál nekünk, ezzel tudunk játszani. Ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség. A 17. századi udvari rosszindulat a márkik kapcsán ma is fellelhető színházi szakmai emberek vagy akár bizonyos politikusok részéről. Sok politikus nem elegáns kommunikációja vagy játszmája pontosan kiszámítható a köznép számára, vagyis számunkra.

A gond ott kezdődik, amikor a polgári közízlés a könnyű utat választja a kultúra terén, amikor eladjuk a kísérletező kedvünket, a kereső énünket befogadóként vagy alkotóként.

De akkor is gond van, amikor a szakmai emberek, a művészek egy része elítéli a közönséget vagy más szakmai emberek művészi keresését, alkotói szándékát. Szerintem egyáltalán nem tiszta terepen folyik jelenleg a színházi szakmánk, se bal, se jobb oldalon. Ez nem pártpolitika kérdése, hanem társadalmi felvetés-feltevés. És ennek mindannyian az okai vagyunk, lehetünk. Hiszen mi adjuk ennek az egésznek az úgynevezett morális alapját. De nem vagyunk felkészülve még sok mindenre. A mi szakmánk első alapköve az emberség lenne, aztán jönne a színészet vagy a rendezés. Sose gondoltam volna, hogy emberileg vagy szakmailag támadható leszek olyan pletykák vagy arcnélküli sértések formájában, amelyek nehezebbé teszik számomra a hivatásomat, és alaptalanok, de rájöttem, hogy ez talán így lehetett Molière idején, és így lesz száz év múlva is... Az irigység és a középszer félelme mindig ott volt és mindig ott lesz a valóban kísérletező emberek között, akiknek eszük ágában sincs ártani vagy akadályozni másokat. Ez sok muníciót jelent számomra a Függöny című előadáshoz. Ahogy Molière számára is sok lehetőséget tartogatott a saját kora és szakmája.

Most a fájdalmat jobban érezzük, mert személyesen minket érint, ezt a világot. És

az ember mindig azt hiszi: az övé a legnagyobb fájdalom. Én is ezt gondolom a saját fájdalmamról sokszor.

Az, hogy miként éljük meg a valóságot, nagyon érdekes. Nemrég volt egy különös álmom. Reggel kinyitottam a szemem, felnyitottam a szemhéjamat, ezt a függönyt, és azt éreztem, valami ottmaradt a függöny mögött bennem az álmaimból. Ilyen álomszövetek között mozgunk, és ez energiát ad nekünk a nappal folyamán. Nem pontosan idézem, de a tartalmát tekintve igen, Shakespeare mondja: mi mindannyian ugyanabból az anyagból vagyunk, amelyből az álmaink születnek.

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Újabb nyolc lábnyomot helyeztek el a Halhatatlanok sétányán

Az idei évben újabb nyolc taggal bővült a Halhatatlanok Társulata. Az új Örökös Tagok lábnyomát szeptember 23-án helyezték el a Nagymező utca Operettszínház előtti részén, a Halhatatlanok sétányán.
Színház

„Amire visszanézek, az az életem” – Csomós Mari 80 éves

Ma ünnepli 80. születésnapját Csomós Mari színművész, Kossuth- és Prima Primissima díjas érdemes művész, a Nemzet Színésze, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, aki nem szívesen ad interjút. Egyik ilyen ritka alkalomból megjelent beszélgetéséből szemezgettünk.
Vizuál

A legjobb film díját nyerte A játszma a pármai filmfesztiválon

Fazakas Tamás rendező személyesen vette át a Violetta d’Argento díjat. A zsűri indoklásában a rendezés és a színészi alakítások mellett a zenei megoldásokat is kiemelte. 
Klasszikus

Tíz Kurtág György-mű, amit mindenképp ismerned kell

A Samuel Beckett drámája nyomán született Fin de partie várva várt magyarországi premierje mellé most ajánlunk tíz másik Kurtág-művet is, melyek némi betekintést nyújtanak a kortárs magyar zene legendájának munkásságába.
Plusz

Ma indul a Múzeumok Őszi Fesztiválja

Az országos rendezvénysorozat idei koncepciója a tudomány és a technológia témaköreihez kapcsolódik. Másfél hónapon keresztül közel 130 múzeum részvételével több mint 700-féle program csalogat múzeumi látogatásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

„Amire visszanézek, az az életem” – Csomós Mari 80 éves

Ma ünnepli 80. születésnapját Csomós Mari színművész, Kossuth- és Prima Primissima díjas érdemes művész, a Nemzet Színésze, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, aki nem szívesen ad interjút. Egyik ilyen ritka alkalomból megjelent beszélgetéséből szemezgettünk.
Színház hír

Egy darab, ami mindent tud a szerelemről – Mohácsi János rendezésében mutatja be Az üvegcipőt a Vígszínház

Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátéka, amelynek ősbemutatója 1924-ben volt a Vígszínházban, szombaton a Mohácsi testvérek átiratában tér vissza a teátrumba.
Színház hír

13 produkció versenyez az online térben zajló eSzínház Fesztiválon

Szeptember 22. és október 1. között immáron harmadik alkalommal rendezik meg az ország egyetlen online színházi találkozóját, az eSzínház Fesztivált. A legjobb előadásokat és alakításokat szakmai zsűri díjazza, továbbá közönségdíjat és különdíjakat is átadnak.
Színház hír

Öt fiatal művész kapott Junior Prima Díjat a színház-, film- és táncművészet területén

Szeptember 21-én tartották az átadóünnepséget, amely során öt harminc év alatti művész eddigi teljesítményét ismerték el Junior Prima Díjjal. A kitüntetettek között színész, rendező, illetve díszlet- és jelmeztervező is van.
Színház ajánló

Ó kapitány, kapitányom – utolsó bemutatójára készül az Átriumban a Kultúrbrigád

A Holt költők társasága színpadi adaptációjával a társulat a mai oktatási rendszer alapvetői kérdéseire keresi a választ. Az előadás október 14-én debütál Vidovszky György rendezésében.