Színház

Egy németül szikárabb Molnár

2011.03.30. 09:00
Ajánlom
Bodó lebontja a vagányromantikát. Amit épít helyette, lerombolja azt is.

"- Aztán, ha szabad kérdeznem, mit csinálok én itt?

- Elszámolsz, fiam."

(Molnár Ferenc: Liliom)

Liliom halálának a pillanatában leomlanak annak az üres gyárcsarnoknak a falai (benne csak sparhelt, koszlott kanapé, lézengő ebédlőasztal, priccs), ahová a rendező a nyomorgó Liliomot és a Julikát helyezi. Bármily nyomorúságos is, ennek a térnek méltósága van. Méghozzá olyan méltóságot sugall, amitől a társadalom örökre megfosztja a vásári kikiáltót és a külvárosi cselédlányt. És ez ellentmondani látszik Molnár Ferencnek. Még akkor is, ha ebben a gótikus nagyságú térben a háziak akaratától függetlenül, szabadon járnak-kelnek a külvilág egyedei.

A színháztörténeti jelentőségű pofon, amely az ifjú Molnár Ferenc első feleségének, Vészi Margitnak az arcán csattant, nemzedékek óta arra tanít, mennyire mást mutat a valóság arca, mint ami mögötte van. A bocsánatkérésből írt Liliom magánéleti célját ugyan nem érte el, viszont a világ színpadjait meghódító szerzőjét a közönség folyamatos rajongással veszi körül. Nem csoda, hisz a pofonjaival együtt is szerethető külvárosi vagány figurájába bújt Molnárnak olyan látványosan sikerül megsajnálni magát, hogy annak valóban nem lehet ellenállni. Nos, igen, az írói zseni...

A Schauspielhaus Graz BTF-en vendégeskedő előadásában Bodó Viktor rendező épp ezt a régimódi típusú rajongást igyekezett lefejteni a németül amúgy is szikárabban hangzó szövegről. (Fordító: Alfred Polgar) Magányos univerzumként bolyongó figurái alig-alig érnek el egymáshoz - kapcsolataik töredékesek, mélységükben átláthatatlanok, reflektálatlanok. S bár a szégyellt érzelmeiket elfedő álarc mögött megbúvik az emberi részvét (egy-egy halálos szerelem, mint Liliomé és Julikáé, vagy a Hollunderné féle zord segítőkészség), mégsem lesznek igazán szerethetőek. A látvány elomló szépsége, a vadul föltörő humor, a kabarészerű mozzanatok, továbbá a zenével kísért (esetleg helyettesített) emberi kiszolgáltatottság és esendőség ugyan mély érzelmeket képes kiváltani a nézőből, de mindez csak pillanat. Döccenés, zökkenés, szabálytalan arányban adagolt hideg-meleg effektus. Érzékletes tanmese arról, hogy mennyire nem sikerül átélnünk azt a világot, amely körülvesz minket. Mennyire bizonytalanul létezünk. Milyen távolra kerülünk a saját érzelmeinktől. Ha ez volt a cél, akkor nagyon jó előadás a Bodóé.

A nagy kérdés, hogy lehet-e (kell-e) szeretni egy nem túl szerethetőre formált Liliomot. Azaz, hogy megáll-e igazán a lábán e nosztalgiájától megfosztott nosztalgikus történet. S kérdés az is, hogy mindehhez Graz túl közel vagy túl messze van... Jan Thümer Liliomját ugyanolyan rejtett őserő viszi, csapkodja tehetetlenül kezdettől fogva, mint az az isteni akarat, amely a másvilági ítélőszék előtt rángatja ide-oda a történet legvégén. Nem mutat érzelmet saját maga iránt, kivéve, mikor megtudja, hogy a Julika gyereket vár. Akkor ledobja ruháit és meztelenül ugrál, ordítozik a vásott kanapén. Létrehozva az előadás legszebb, legvadabb, legőszintébb pillanatát. (És jön még egy ennél is izgalmasabb!)

Magától értetődően, gondolkodás nélkül sodródnak egymás mellé ők ketten, a kültelki vagány és a ligetben bóklászó cselédlány, s Pető Kata Julikája ezt a sorsszerűséget az egész történeten végig viszi. Rezzenéstelen elszántsággal teljesíti be a saját sorsát, miközben átszomorkodja annak örömteli pillanatait is. A mélyszegénység depressziója grandiózus emberi tartást sugall, bár olykor a figura heroizmusát is legyőzi. Liliom strigulázza a hódításait a ligeti padon. Juli az utolsó strigula. De azt nem a Liliom, a lány maga húzza oda.

Pető Kata időnként magyarul megszólaló Julija mellett (hogy Grazban is lássák, nem Grazban vagyunk) az osztrák társulat tagjai jól tudják a bodói nyelvet. Sophie Hottinger sorsívet rajzoló Marija, Steffi Kautz finoman harsány Muskátnéja, Sebastian Reiß véglényszerű Ficsúrja e hidegen kongó, berendezetlen világ valóságos figurái.

A vizionárius rendezőként működő Bodó ezúttal mintha valamivel lazábban fogná a gyeplőt... Engedett a nagy stábnak, a sokféleségnek, a saját, elburjánzó ötleteinek? Bár... ez a töredezettség, az effajta ötletparádé Bodó egy másik grazi rendezésében (Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról) kikezdhetetlen egésszé áll össze. Nem lehetne sem hozzá tenni, sem elvenni belőle semmit. Lírai, váratlan, merészen újító pillanatokban a Liliomja is bővelkedik. Miután a külvárosi vagány halálakor az egész szín leomlik, a szemünkbe ereszt minden fényt, ami csak színpadon létezik. A Liliommal együtt eljátszatja velünk(!) a saját halálunkat.. Akkor, ott mindennel elszámolunk. Ezek után mi jöhet még? Szünet után a két utolsó kép.                                          

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.
Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Színház gyász

Elhunyt Paudits Béla

Szerda délután a kórház intenzív osztályán érte a halál a 68 éves színészt.