Színház

Egy németül szikárabb Molnár

2011.03.30. 09:00
Ajánlom
Bodó lebontja a vagányromantikát. Amit épít helyette, lerombolja azt is.

"- Aztán, ha szabad kérdeznem, mit csinálok én itt?

- Elszámolsz, fiam."

(Molnár Ferenc: Liliom)

Liliom halálának a pillanatában leomlanak annak az üres gyárcsarnoknak a falai (benne csak sparhelt, koszlott kanapé, lézengő ebédlőasztal, priccs), ahová a rendező a nyomorgó Liliomot és a Julikát helyezi. Bármily nyomorúságos is, ennek a térnek méltósága van. Méghozzá olyan méltóságot sugall, amitől a társadalom örökre megfosztja a vásári kikiáltót és a külvárosi cselédlányt. És ez ellentmondani látszik Molnár Ferencnek. Még akkor is, ha ebben a gótikus nagyságú térben a háziak akaratától függetlenül, szabadon járnak-kelnek a külvilág egyedei.

A színháztörténeti jelentőségű pofon, amely az ifjú Molnár Ferenc első feleségének, Vészi Margitnak az arcán csattant, nemzedékek óta arra tanít, mennyire mást mutat a valóság arca, mint ami mögötte van. A bocsánatkérésből írt Liliom magánéleti célját ugyan nem érte el, viszont a világ színpadjait meghódító szerzőjét a közönség folyamatos rajongással veszi körül. Nem csoda, hisz a pofonjaival együtt is szerethető külvárosi vagány figurájába bújt Molnárnak olyan látványosan sikerül megsajnálni magát, hogy annak valóban nem lehet ellenállni. Nos, igen, az írói zseni...

A Schauspielhaus Graz BTF-en vendégeskedő előadásában Bodó Viktor rendező épp ezt a régimódi típusú rajongást igyekezett lefejteni a németül amúgy is szikárabban hangzó szövegről. (Fordító: Alfred Polgar) Magányos univerzumként bolyongó figurái alig-alig érnek el egymáshoz - kapcsolataik töredékesek, mélységükben átláthatatlanok, reflektálatlanok. S bár a szégyellt érzelmeiket elfedő álarc mögött megbúvik az emberi részvét (egy-egy halálos szerelem, mint Liliomé és Julikáé, vagy a Hollunderné féle zord segítőkészség), mégsem lesznek igazán szerethetőek. A látvány elomló szépsége, a vadul föltörő humor, a kabarészerű mozzanatok, továbbá a zenével kísért (esetleg helyettesített) emberi kiszolgáltatottság és esendőség ugyan mély érzelmeket képes kiváltani a nézőből, de mindez csak pillanat. Döccenés, zökkenés, szabálytalan arányban adagolt hideg-meleg effektus. Érzékletes tanmese arról, hogy mennyire nem sikerül átélnünk azt a világot, amely körülvesz minket. Mennyire bizonytalanul létezünk. Milyen távolra kerülünk a saját érzelmeinktől. Ha ez volt a cél, akkor nagyon jó előadás a Bodóé.

A nagy kérdés, hogy lehet-e (kell-e) szeretni egy nem túl szerethetőre formált Liliomot. Azaz, hogy megáll-e igazán a lábán e nosztalgiájától megfosztott nosztalgikus történet. S kérdés az is, hogy mindehhez Graz túl közel vagy túl messze van... Jan Thümer Liliomját ugyanolyan rejtett őserő viszi, csapkodja tehetetlenül kezdettől fogva, mint az az isteni akarat, amely a másvilági ítélőszék előtt rángatja ide-oda a történet legvégén. Nem mutat érzelmet saját maga iránt, kivéve, mikor megtudja, hogy a Julika gyereket vár. Akkor ledobja ruháit és meztelenül ugrál, ordítozik a vásott kanapén. Létrehozva az előadás legszebb, legvadabb, legőszintébb pillanatát. (És jön még egy ennél is izgalmasabb!)

Magától értetődően, gondolkodás nélkül sodródnak egymás mellé ők ketten, a kültelki vagány és a ligetben bóklászó cselédlány, s Pető Kata Julikája ezt a sorsszerűséget az egész történeten végig viszi. Rezzenéstelen elszántsággal teljesíti be a saját sorsát, miközben átszomorkodja annak örömteli pillanatait is. A mélyszegénység depressziója grandiózus emberi tartást sugall, bár olykor a figura heroizmusát is legyőzi. Liliom strigulázza a hódításait a ligeti padon. Juli az utolsó strigula. De azt nem a Liliom, a lány maga húzza oda.

Pető Kata időnként magyarul megszólaló Julija mellett (hogy Grazban is lássák, nem Grazban vagyunk) az osztrák társulat tagjai jól tudják a bodói nyelvet. Sophie Hottinger sorsívet rajzoló Marija, Steffi Kautz finoman harsány Muskátnéja, Sebastian Reiß véglényszerű Ficsúrja e hidegen kongó, berendezetlen világ valóságos figurái.

A vizionárius rendezőként működő Bodó ezúttal mintha valamivel lazábban fogná a gyeplőt... Engedett a nagy stábnak, a sokféleségnek, a saját, elburjánzó ötleteinek? Bár... ez a töredezettség, az effajta ötletparádé Bodó egy másik grazi rendezésében (Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról) kikezdhetetlen egésszé áll össze. Nem lehetne sem hozzá tenni, sem elvenni belőle semmit. Lírai, váratlan, merészen újító pillanatokban a Liliomja is bővelkedik. Miután a külvárosi vagány halálakor az egész szín leomlik, a szemünkbe ereszt minden fényt, ami csak színpadon létezik. A Liliommal együtt eljátszatja velünk(!) a saját halálunkat.. Akkor, ott mindennel elszámolunk. Ezek után mi jöhet még? Szünet után a két utolsó kép.                                          

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Vizuál

Juliette Binoche, Bill Murray, Edward Norton új filmjeivel kezdődik a Titanic Fesztivál

Sztárparádéval nyílik meg október 21-én, hétfőn a 26. Titanic Filmfesztivál, amelynek két helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház és a budapesti Francia Intézet lesz.
Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Színház ajánló

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház hír

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.
Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.