Színház

Egy végzetes szerelem következményei - Macbeth bemutató a Szkénében

2019.01.28. 16:55
Ajánlom
Szikszai Rémusz új értelmezésében látható január végétől a Szkénében Shakespeare Macbeth című tragédiája. Az előadás középpontjában ezúttal Macbeth áll, a megkísértett és bűnbe esett ember erkölcsi-morális átalakulása.

Ez az átalakulás, Macbeth lelki vívódása, a természetfeletti, gonosz erőkre adott pszichikai és tettleges válaszai foglalkoztatták Szikszai Rémusz rendezőt, aki ősszel Tatabányán, a Jászai Mari Színházban állította színpadra az előadást. A rendező ezúttal a fizikai színházhoz közelítve formálta át eszköztárát, az előadás szinte filmszerű mozgásáról a Macbeth-et alakító Nagypál Gábor korábbi interjúnkban így nyilatkozott:

Többször eltűnök a színpadról, az egész díszlet mozog, könnyen és gyorsan alakuló térben vagyunk. Ez Rémusz ötlete volt, a mozgásért Király Attila volt még felelős. De Shakespeare is szokatlanul mostohán bánik azzal, hogy ki hol van éppen. Ez nagyobb szabadságot ad a szimbolikus téralkotáshoz, egyszer itt vagyunk, aztán ott, beszüremkedik a túlvilág, és még a vészlények is. Az egész anyag szimbolikus teret kíván, amit amúgy is jobban szeretek.

Macbeth7_ProklVioleatta-114621.jpg

Jelenet a Macbeth című előadásból (Fotó/Forrás: Prokl Violetta, Jászai Mari Színház)

A szövegkönyvet is jegyző rendező nem csak formanyelvében, de a darabértelmezésében is eltér a szokásos sémáktól, a Macbeth ugyanis ezúttal nem elsősorban hatalomközpontú tragédiaként jelenik meg, hanem egy végzetes szerelem következményeként – és ennek a szerelemnek válik „díszletévé” a politika. A Lady és Macbeth kapcsolata érdekes módon az előadásban kijátszott csendekből is épül, Nagypál Gábor töréseknek nevezi őket:

Első találkozásunkkor a Ladyvel én szinte meg sem szólalok, csak egyszer-egyszer beszúrok valamit, a kérdés az, hogy megvan-e ennek az igazsága, de szerintem jó százalékkal sikerülni szokott. Kitaláltunk egy néma monológot is, amire Nádasdy tanár úr azt mondta, hogy mindegyik mondatot érteni vélte belőle, pedig nincs is benne szöveg. A pici csendek a két ember megbonthatatlannak tűnő egységének töredezései, egészen addig, amikor már nem tudnak egymással beszélni. Ha jól épülnek meg, akkor ezek nagyon erős, energikus vonalak az előadásban.

Macbeth_Nagypal_Gabor-153043.jpg

Nagypál Gábor a Macbeth című előadás címszerepében (Fotó/Forrás: Prokl Violetta, Jászai Mari Színház)

Szikszai Rémusz vizualitásában is markáns előadásnak álmodta meg a Macbethet, amiben segítségére volt Fekete Anna díszlettervező, illetve Kiss Julcsi jelmeztervező, aki voltaképpen állandó munkatársként dolgozik mellette. A jól sikerült színházi találkozásnak része, hogy Szikszai Rémusz és Nagypál Gábor korábban is nagy sikerrel dolgozott együtt, például az I. Erzsébet, a Caligula helytartója, vagy a Kutyaharapás című előadásokban. Izgalmas ellenpont emellett, hogy míg évad elején, a Hegymegi Máté rendezésében bemutatott Woyzeckben Nagypál a delejes hatalma teljes tudatában lévő – és azt messzemenőkig kihasználó – Tamburmajort alakította, addig januárban Macbethként egy jóval érzékenyebb, vívódóbb, voltaképpen önmaga által legyőzetett királyt formál meg a Szkéné színpadán.

A hősökkel mindig bajban voltam, valahogy nem hiszem el őket, de közben mégis vannak és meg kell őket formálni. Szerintem a hős is ember, gyenge, esendő, hibázik, és mégis valahogy ki kell keverni a hős vegyületét. Valakit, aki nem elérhetetlen távolságból gázol végig a történelmen.”

William Shakespeare: Macbeth
a Jászai Mari Színház és a Szkéné Színház közös előadása

a szöveget Szabó Lőrinc/Kállay Géza/Szabó Stein Imre
fordításai alapján készítette: Szikszai Rémusz

Budapesti bemutató: 2019. január 29-30. 19h, Szkéné Színház
További előadások: február 12-13. / március 12-13., Szkéné Színház

Ki kell keverni a hős vegyületét – interjú Nagypál Gáborral

Kapcsolódó

Ki kell keverni a hős vegyületét – interjú Nagypál Gáborral

A Stúdió K, a Szkéné, és a tatabányai Jászai Mari Színház művészével a független-színházas létezésről, az évad meglepetéséről és Macbeth-alakításáról beszélgettünk. A tatabányai előadás január végétől a Szkéné Színházban látható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.
Színház

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.
Színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Színház gyász

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.