Színház

Egyhangúlag Barnák László pályázatát támogatta a szakmai bizottság Szegeden

2023.03.07. 12:10
Ajánlom
A grémium meghallgatta a Szegedi Nemzeti Színház főigazgató posztjára pályázó minhárom jelöltet: Barnák László színművész-rendezőt, Peller Károly színművész-rendezőt és Tóth Péter zeneszerzőt, majd zárt ajtók mögött úgy döntött, hogy a jelenlegi vezető elképzeléseit ítéli leginkább alkalmasnak a teátrum vezetésére. A kiszivárgott információk szerint Barnák László elképzeléseit mind a kilenc küldött támogatta.

A Nyugat.hu tudósítása szerint előzetesen felmerült az aggály, hogy a szakmai bizottság Kulturális és Innovációs Minisztérium által delegált tagjai egy a kormány számára rokonszenves jelölt mellett fognak kiállni. Amennyiben ez így lett volna, eleve többségbe került volna az adott pályázó, mivel a kilenctagú testületbe öt főt a Minisztérium delegál.

A kormány képviseletében érkező tagok:
Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója,
Kis Domonkos Márk, a Déryné Művészeti Nonprofit Kft. (Déryné Program) igazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára,
Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója,
Pataki András, a szaktárca napokban távozott helyettes államtitkára és
Topolánszky Tamás táncművész, koreográfus, táncpedagógus, az egri Gárdonyi Géza Színház tánctagozatának a vezetője.

A város önkormányzata Binszki József várospolitikai alpolgármestert és Kozma Józsefet, a közgyűlés kulturális bizottságának elnökét delegálta a grémiumba. A színház kollektíváját az üzemi tanács és a szakszervezet részéről Stefanik Sándor főügyelő és Pálhegyi Péter Sándorné pénzügyi szakember képviselte.

Stefanik Sándor már a meghallgatás elején jelezte, hogy a színház képviseletében ők ketten kötött mandátummal érkeztek, ugyanis a társulat korábban már meghallgatta a jelölteket, és Barnák László pályázata mellett döntött.

A jelenlegi igazgató, Barnák László nyerte a társulati szavazást Szegeden

Kapcsolódó

A jelenlegi igazgató, Barnák László nyerte a társulati szavazást Szegeden

A Szegedi Nemzeti Színház társulata azután szavazott, hogy zárt ülésen meghallgatták mindhárom pályázót.

A jelöltek ezt követően hét-hét percben foglalhatták össze a pályázatukat, majd a bizottság tagjainak a kérdéseire válaszoltak.

Barnák László a pandémia és a kényszerbezárások ellenére elért eredményekről beszélt:

a nézőszám növeléséről, az arculatváltásról és hogy a Szabadtérivel való összevonást sikerült két hónap alatt lebonyolítani. Fontosnak tartotta, hogy ebben a lelkileg is megterhelő időszakban mielőbb megszülessen a döntés, és a Nyugat.hu tudósítása szerint magabiztosan nyilatkozott a változó finanszírozási rendszer miatti kihívásokról, a gazdasági stabilitás megőrzésének fontosságáról, a színházpedagógia eredményeiről és további terveiről. Barnák László végül azt kérte a fenntartó önkormányzattól: fontolja meg, hogy már márciusban rendkívüli közgyűlés döntsön a színigazgatói pályázatról a következő évad tervezhetősége és a szerződtetések időbeni lebonyolítás érdekében. (A pályázóval készült interjúnk itt olvasható.)

119978064_3402294656502314_8432241020994324658_n-103408.jpg

A Szegedi Nemzeti Színház főbejárata (Fotó/Forrás: Szegedi Nemzeti Színház)

Peller Károly elsősorban a jelenlegi vezetés mulasztásait emelte ki:

szerinte a színházi dolgozók sem anyagi, sem erkölcsi, sem szakmai megbecsülést nem kapnak, hiányzik a színház országos szintű marketingje és mivel a havi műsorok nem jelennek meg időben, így sem a nézők, sem a dolgozók nem tudnak tervezni. Emellett elmondta, hogy nyertes pályázat esetén énekstúdiót hoznának létre, és a kiadások csökkentésére és az operajátszás érdekében nemcsak az Operaházzal, hanem Kolozsvárral és Miskolccal is szeretnének együttműködni. (A pályázóval készült interjúnk itt olvasható.)

Tóth Péter a lehetőségek színházának nevezte a szegedi teátrumot,

a minőségbe vetett hitüket hangsúlyozta, valamint kollektív szerződés megkötését, blokkosított játékrendet, hónapokra előre tervezhető munkarend bevezetését, és a nagyszínház felújítását ígérte. Fesztiválhangulatot és operastúdiót szeretne, és a szegedi operajátszás hírnevének visszaszerzését reméli. Szegedhez köthető nagyvállalkozókkal is egyeztet, akik szponzorálnák a díszletet vagy egy-egy vendégművész honoráriumát kifizetnék. Politikától mentes színházat szeretne, azaz szerinte semmilyen darab- vagy rendezőválasztást nem befolyásolhat az, hogy melyik kormány van hatalmon és melyik városban játszanak. (A pályázóval készült interjúnk itt olvasható.)

A szakmai bizottság ezután zárt ajtók mögött folytatta a tanácskozást, majd hivatalos tájékoztatót nem tartottak. A Nyugat.hu információi szerint, különösebb vita nélkül hozták meg a döntésüket.

A szavazás végeredménye:
Barnák László: 9 igen, 0 nem, 0 tartózkodás,
Peller Károly: 0 igen, 5 nem, 4 tartózkodás,
Tóth Péter: 4 igen, 0 nem, 5 tartózkodás.

A vonatkozó jogszabály értelmében ez azt jelenti, hogy a bizottság kizárólag Barnák László pályázatát támogatta, mivel egyedül a jelenlegi főigazgató elképzelése kapott többséget a szavazáskor. A végső döntést a következő képviselőtestületi ülésen a Közgyűlés fogja meghozni, amely nem köteles figyelembe venni a bizottság ajánlását. Amennyiben azonban a szakmai bizottság javaslatától eltérő döntést hoz, azt köteles megindokolni és az indokait nyilvánosságra hozni.

Forrás: Nyugat.hu, Fidelio

Fejléckép: Barnák László (forrás: Szegedi Nemzeti Színház)

„Operakultúrát felépíteni Szegeden nem hóbort, hanem kötelesség”

Kapcsolódó

„Operakultúrát felépíteni Szegeden nem hóbort, hanem kötelesség”

Tóth Péter zeneszerző a színház, Hamar Zsolt karmester pedig a szimfonikus zenekar élére pályázik Szegeden. A két intézmény szoros együttműködéséről, egy nemzetközi vonzerővel bíró operastúdió létrehozásáról és a teátrum közüggyé tételéről is beszéltek.

„Szeretnék a nagyobb egészhez is hozzászólni” – interjú Peller Károllyal

„Szeretnék a nagyobb egészhez is hozzászólni” – interjú Peller Károllyal

A színművész-rendező a szegedi pályázata kapcsán interjúnkban elmondja, hogyan tervezi csökkenteni a költségeket, mivel szólítana meg új nézőket, valamint győztes pályázat esetén alkotóként miért elsősorban rendezői minőségben mutatkozna be a színházban.

Ezekben az időkben fiatalemberek lendületére van szükség – Barnák Lászlót kérdeztük szegedi pályázatáról

Ezekben az időkben fiatalemberek lendületére van szükség – Barnák Lászlót kérdeztük szegedi pályázatáról

A jelenlegi főigazgató, Barnák László is ringbe száll a Szegedi Nemzeti Színház vezetői posztjáért. Véleménye szerint az elmúlt, válságokkal terhelt periódus ellenére elért eredmények azt mutatják, jó gazdája tud lenni a szegedi színháznak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Könyv

Krasznahorkai- és Nádas-mondatok Szvoren Edina tollából

A Libri Irodalmi Díjas Szvoren Edina legújabb, Kérődző Kronosz című kötetében kortárs szerzők stílusát imitálja, köztük saját magáét is. A májusban megjelenő könyvet négy különböző borítóval adja közre a Magvető Kiadó.
Vizuál

Izgalmas, titkokkal teli film mutatja be Ravel leghíresebb művének keletkezését

Az ünnepelt rendező, Anne Fontaine Bolerója a világ egyik leghíresebb és leggyakrabban előadott zeneművének történetét, illetve a zeneszerző és a körülötte lévő különleges nők viszonyát mutatja be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

April De Angelis: Színésznők – továbbra is műsoron a Pinceszínház előadása

Az idei évad nagy sikerű előadása a Színésznők Sztarenki Pál különleges rendezésében. Minden szempárt a színpadra szegez, lényeges mondanivalója a mai társadalom embereinek is fontos üzenetet hordoz.
Színház ajánló

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.
Színház hír

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Színház ajánló

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Színház interjú

Nincs ideális pillanat – interjú Horváth Patríciával, a HATAN Társulat alapító tagjával

Horváth Patrícia férjével, Nyári Zoltán operaénekessel közösen két évvel ezelőtt indította el független magánszínházi formációját, a HATAN Társulatot. Az alapító páros női tagjával a színházcsinálás fenséges és kevésbé dicsőséges pillanatairól is beszélgettünk.