Színház

Együtt a közönséggel

2015.09.14. 09:22
Ajánlom
Ruszina Szabolcs számára máig emlékezetes a Laura című játékfilm, amelyben Détár Enikő még főiskolásként dolgozott, ezt ugyanis nagyrészt épp az ő házukban forgatták, így már fiatalon felfigyelhetett későbbi kolléganőjére. Itt volt az ideje, hogy végre találkozzanak egymással.

Détár Enikő – Madách Színház

Ruszina Szabolcs – Kolibri Gyermek és Ifjúsági Színház

- Otthonosan mozogtok mind a gyerek, mind az ifjúsági és felnőtt előadásokban. Könnyen bántok a különböző korosztályokkal?

Détár Enikő: A pályám során szinte minden helyszínt kipróbálhattam a top színháztól az alternatív pincén át a késdobálóig. Gyakran eljárok játszani vidékre, fellépek kisebb előadásokban, és az egyik legsikeresebb hazai produkcióban is, a Mamma Mia!-ban. Ennek megfelelően a közönség összetétele is nagyon eltérő lehet. Fontos számomra, hogy minél több emberhez eljussanak az előadásaim, és olyankor nem is számít a korcsoport. A gyerekelőadás is képes megérinteni a felnőtteket, más üzenetet hordoz a számukra. A Mary Poppins például egy mese, de képes hatni az idősebb korosztályra is.

Ruszina Szabolcs és Détár Enikő

Ruszina Szabolcs és Détár Enikő (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

Ruszina Szabolcs: A családi színház – ahonnan annak idején a Kolibri elindult – lényege, hogy mindenkinek szól. A színház előterében olvasható egy idézet, hogy hozz magaddal egy gyereket a színházba. Nálunk ez általában megvalósul, hiszen az nagyon ritka, hogy egy csecsemő egyedül jöjjön színházba, így aztán rögtön több korosztályt is érint a dolog.

- Enikő, említetted, hogy vidéken is gyakran fellépsz. Van különbség a fővárosi és a vidéki közönség között?

DE: Azt tapasztaltam, hogy vidéken a nézők sokkal nyitottabbak. Természetesen Budapesten is nagyon szeretek játszani, de vidéken annyi szeretettel fogadnak minket, néhol még bejövő tapsot is kapunk. Különben azt is érdekes megfigyelni, hogy ha egy vígjátéknál az előadás alatt kevesebbet nevetnek, a végén mégis nagyobb tapsot kapunk.

Ruszina Szabolcs

Ruszina Szabolcs (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

RSZ: Ez nagyon így van.Ha váratlan reakció érkezik a nézőtérről, az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem figyelnek vagy nem tetszik a nézőknek az előadás, egyszerűen csak hirtelen nem tudják feldolgozni az élményt. Ettől még foglalkoztathatja őket az, amit látnak. A Kolibriben azt érzem, hogy a gyerekek tényleg hangot adnak a tetszésüknek, ha pedig unatkoznak, akkor azt is kimutatják. Amikor az első felkacagást meghalljuk, egymásra nézünk a kollégáimmal és tudjuk: minden rendben van. Egy pillanat alatt egy búra alá kerülünk.

DE: Mindig van pár olyan ember a nézőtéren, aki olyan utánozhatatlan módon tud felkacagni, hogy a többi néző azon szórakozik. Ugyanilyen, amikor egy gyerekelőadásnál a csendben megszólal egy gyereknéző a cérnavékony hangján, és az egész nézőtér felnevet. Én ezt nagyon szeretem. Az a fajta energiaáramlás érdekel a legjobban, ami csak a színházban jöhet létre a személyes kapcsolat révén.

RSZ: Egyébként azt hiszem,

színészként most visszakapom azt, amit gyerekként a nézőtéren műveltem,

ugyanis én nem voltam jó néző, ha valami nem tetszett, akkor simán beleszóltam az előadásba. A Kolibri közönségében sokaknál találkozni ezzel a típusú interaktív viselkedéssel.

DE: Ez már-már bosszantóan interaktív. (Nevet.)

- Nagyobb meló megnyerni egy ifjúsági előadás közönségét?

RSZ: Igazi kihívás. Manapság egyre gyakoribbak a tantermi színházi előadások, amikor elmegyünk az osztályterembe és az ott található eszközökkel hozunk létre előadást. A Helló, náci!-val sok iskolába ellátogattunk, és többféle reakcióval találkoztunk. Izgalmas volt megfigyelni, hogy amikor az osztály főkolomposa azt mondta, hogy őt ez érdekli, akkor hirtelen a többiek is elhallgattak és figyelni kezdtek. Nagyon erős a Kolibri abból a szempontból, hogy olyan témájú előadásokat visz színre, ami a tinédzser korosztályt igazán foglalkoztatja. Ez egy nehéz, de hasznos műfaj, és ha elkapod a néző figyelmét, akkor ott nyerni fogsz. Lehet, hogy nem azonnal, de beérik, amit lát.

- Melyek azok a pillanatok, amikor úgy érzitek, hogy érdemes volt ezt a pályát választani?

Détár Enikő

Détár Enikő (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

DE: Igyekszem mindig megtalálni benne az örömöt. Egy-egy apró csodát. Persze nem lehet minden egyes előadáson 100%-ot nyújtani, de törekszem rá. Fontos számomra, hogy megteremtsem magamnak a belső harmóniát. Ha például tájelőadáson vagyok, mindig viszek magammal néhány személyes tárgyat, egy terítőt, egy kis tükröt, egy spotlámpát, amivel kidekorálom az öltözőmet. Így érzem jól magam.

RSZ: Kár, hogy nem lehet tudományosan kimutatni, mit jelent egy embernek, ha színházat lát. Nem mérjük fel ennek a jelentőségét. Én úgy gondolom, hogy ha nem is látványosan, de igenis kihat a döntéseinkre, ha látunk egy előadást és abban valamilyen megoldási módot. Számomra ez az egyik legfelemelőbb a színházban.

- Közeleg a Színházak Éjszakája. Hogyan élitek meg a színpadon kívüli találkozást a közönségetekkel?

DE: Ha nem kell rohannom, akkor én boldogan beszélgetek vagy fotózkodom a nézőkkel. A Madách Színház rendszeresen szervez közönségtalálkozókat, amelyeken igyekszem részt venni. Az elmúlt években kevesebbet tudtam a színházon kívüli eseményekből kivenni a részemet, ha nem dolgoztam, siettem haza. Most viszont már elég nagyok a gyerekeim, ezért megengedhetem magamnak, hogy belehúzzak az estékbe, és ha a nézőknek van rá igénye, akkor szívesen maradok.

Ruszina Szabolcs és Détár Enikő

Ruszina Szabolcs és Détár Enikő (Fotó/Forrás: Csicsely Zoltán)

RSZ: A Kolibriben, ha véletlenül találkozom is a közönséggel, akinek játszom, akkor ők nem Ruszina Szabolcsra kíváncsiak, hanem például Locspocsra. Nem úgy néznek rám, mint a színészre, aki eljátszotta a szerepet, hanem azt lesik, mit csinál most a tengeri szörny. Nehéz előbújni a jelmez mögül.

Találkozzon Ön is kedvenc színészeivel!

Idén negyedik alkalommal rendezik meg 2015. szeptember 19-én, 25 fővárosi színház részvételével a Színházak Éjszakáját.

Résztvevő színházak: Átrium Film-Színház, Bethlen Téri Színház, Budapesti Operettszínház, Centrál Színház, Dumaszínház, Játékszín, József Attila Színház, Jurányi Inkubátorház, Karinthy Színház, Katona József Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Madách Színház, Magyar Állami Operaház, MU Színház, Nemzeti Színház, Örkény István Színház, Pinceszínház, Radnóti Miklós Színház, Rózsavölgyi Szalon Arts&Café, Ódry Színpad (Színház- és Filmművészeti Egyetem), Szkéné Színház, Thália Színház, Trafó, Újszínház, Vígszínház.

Vásárolja meg jegyét itt és most!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.
Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!