Színház

Élcnél maradandóbb

2010.12.25. 10:15
Ajánlom
A Tündöklő középszer persze nem pusztán egy sztori, hanem önvizsgálat is, szűkebb és tágabb értelemben egyaránt.

Pintér Béla több mint tíz éve csinál színházat társaival. Eleinte lazábban, majd egyre inkább társulatszerűen kötődtek hozzá színészek. Produkcióik sosem nélkülözik a mesei jelleget, de mindig a rögvalóság talajából táplálkoznak - írjuk mintegy megihletve attól a kritikustól, aki Pintér Béláék legújabb előadásában futólag fellép, hogy néhány elmarasztaló mondattal leszólja a darabbéli társulatvezető, Pincés Géza legújabb bemutatóját. Mivel a kritikusábrázolás megítélésében különösen illetékesnek érezzük magunkat, ezért még egy rövid bekezdés erejéig leragadnánk a Quitt László által alakított szaktársnő röpke betétszámánál. Felhívnánk a figyelmet arra, hogy van őnéki egy nagyszerű és elvitathatatlan hitelességű megállapítása, miszerint: "Ezeken a kényelmetlen székeken még egy jót jegyzetelni sem lehet".

Ott tartottunk tehát a kitérő előtt, hogy a Pintér Béla-i opuszok mindig is a hétköznapi életből indultak ki. Groteszk humorral és szinte gyermekien működő fantáziával foglalkoztak olyan súlyos kérdésekkel, mint alkoholizmus, erőszak, nyomor vagy előítéletesség. Mostanra bizonyos értelemben törvényszerűen jutott el Pintér Béla a belterjig, ami egy alapvető és nehezen feloldható dilemmát jelez. Hogy tudniillik ha egy társulatnak sikerült megteremtenie a műhelyszerű műhelyt, akkor abban él és dolgozik folyamatosan, és be is zárkózik némiképp. Ennek megvan az a kockázata, hogy könnyen elveszítheti a kapcsolódását, érintkezését az odakinti világgal. És onnantól kezdve esetleg már csak "öntestéből" táplálkozik. Szélsőséges esetben fel is falhatja magát (mint egy forradalom a gyermekeit), aztán végül nem marad más, mint a lerágott csontok. Esetleg még a saját köldök, amit nézni lehet. Érdekes egyébként, hogy a határon túli magyar társulatokon mintha nem fogna ez a veszély. Hogy Pintér Béláékon igen vagy nem, arra majd a következő produkciójuk adhat választ.

A mostanit megelőző bemutatójukban, a Szutyokban volt egy színjátszócsoport szál. A legújabb előadásban elejétől végig egy színházi társulati eseménysort látunk. Siker- és kudarctörténet egyszerre - nem fogjuk itt elmesélni -, sokat lehet nevetni rajta, ahogy azt megszoktuk Pintér Bélánál, aki akár napi aktualitásokra is szellemes poénokkal reagál.

A Tündöklő középszer persze nem pusztán egy sztori, hanem önvizsgálat is, szűkebb és tágabb értelemben egyaránt. (Már magának a címnek is társadalomkritikai felhangja van.) Ha alaposabban megvizsgálnánk magát a cselekményt, és hozzá ismernénk a társulat belső történetét, akkor esetleg be is azonosíthatnánk számos mozzanatot, fordulatot. Ám erre nincs szükség. Elég megsejteni vonalakat, fejleményeket. Például hogy Pintér Béla színháza talán úgy jutott el a maga sajátos zenés mivoltáig, ahogy ebben az előadásban is szükségszerűvé vált a dalra fakadás. Mert hallgattuk-hallgattuk az olykor határozottan kínos rímekbe (pl. Gyula - buta, János - város) szedett szöveget, és egyszer csak úgy tűnt, hogy ezt éneklés formájában jobban tolerálnánk. (Mindazonáltal a "Bulgakovban - úgy, ahogy van" rímpárért lelkesen felajánlunk egy forintot!)

A helyszín és a történet természetesen modellál is. Felmutatja számos jellemző figuráját egy társulatnak és a szélesebben vett közegnek. Az atyai modort a gyógypedagógusival egyesítő vezetőt (Pintér Béla), a közből kihúzódó, hűvös profit (Szalontai Tünde), az örökké sértődöttet (Szamosi Zsófia), az ivós, késős megbízhatatlant (Roszik Hella), az öntelt elvtelent (Thuróczy Szabolcs, héttörpe-sapkában és bocskaiban) és így tovább, a jólelkű, lelkes dilettánsig, aki csodával határos. Utóbbi szerepben Herczenik Anna látható, tökéletesen beilleszkedve a színészcsapatba, akkor okozva csak meglepetést, amikor kell. Az összes szereplő igen helyénvalónak bizonyul, a zongoristával bezárólag, aki pont úgy fest, mint Forrest Gump, amikor már legalább egy éve futott.

A darabbéli színtársulat olyan darabot próbál, amelyben egy kínai kislányt magához akar venni a gyámhatóság, mivel az apa maffiózó - a kínai maffia, az olyasmi lehet, mint az original chinese pizza -, az anya homeless, a nővér prostituált egy masszázsszalonban, és valami menekülés zajlik Ukrajna irányába.

Ez esetleg jó is lehet következő Pintér Béla-opusznak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Hallássérült nézőknek tart online bemutatót a Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalon Facebook oldalán szombaton 19.30-kor hallássérült nézők is követhetik a Tisztelt Hazudozó! című előadást Bödök Ilona jelnyelvi tolmácsolásában.
Színház ajánló

Kun László élete és koronázása az Aranybullánál

Augusztus 21-23. között az Aranybulla környéke is megtelik a színház különleges atmoszférájával, hiszen több mint háromszáz fős nézőtérrel ott épül fel a Koronázási Szertartásjáték színpada. Ezúttal IV. Kun László története elevenedik meg Szikora János rendezésében Sarádi Zsolttal, a Vörösmarty Színház új társulati tagjával a címszerepben.
Színház interjú

Látvány és katarzis - Interjú Fekete Annával

Fekete Anna tervezi a Hamis hang díszletét és jelmezeit. A francia kamaradarabot a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda augusztus 22-én mutatja be Szentendrén.
Színház interjú

Mit is akarok, mikor lennék boldog? – Beszélgetés Béres Mártával

Különleges munkamódszer egy emberközpontú szláv rendezővel, színészi csapatmunka és saját monológ a regényből. Béres Márta is készül Kisvárdára, néhány nappal ezelőtt már az előadással álmodott. Az Újvidéki Színház Anna Karenina című előadásának címszereplőjével Oláh Zsolt beszélgetett.
Színház ajánló

Egy hét múlva kezdődik a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja

2020. augusztus végén harminckettedszer rendezik meg a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját, Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb hagyományokkal bíró színházi seregszemléjét.