Színház

Elhunyt Ellen Stewart, a La MaMa alapítója

2011.01.19. 08:00
Ajánlom
Az off-off-Broadway egyik legjelentősebb színházának megalapítója 2011. január 13-án, 91 éves korában hunyt el.

Az ötvenes években a Broadway ellenében indult el az az áramlat, amelynek célja a kísérletezés és a fiatal színházi szakemberek lehetőséghez segítése volt. A kommersszel szembeni mozgalom azonban lassan megadta magát, az experimentális színházcsinálók, köztük nem professzionális, képzett színészek még kijjebb szorultak. Az Off-Off-Broadway egyik legelismertebb csoportja az Ellen Stewart alapította La MaMa Experimental Theatre Club volt, később azonban több alapítvány támogatta az itt folyó munkát, és az olasz Umbria tartományban, Spoletóban is megnyílt "fiókintézménye". A szélsőségesen szertelen játékmód meghonosítása mellett jelentős szerepet játszott fiatal amerikai szerzők népszerűsítésében is. Egy alkalommal Harvey Feirstein úgy nyilatkozott, az az amerikai színház, amit ma ismerünk, nyolcvan százalékban a La MaMából indult.

Ellen Stewart életét nem könnyű összerakni. Vannak források, amelyek szerint Chicagóban és vannak, amelyek szerint Alexandriában született 1919. november 7-én; az sem teljesen biztos, hogy Larry Lebanus Hovell a törvényes férje volt-e, bár közös gyermekük szintén erre a névre hallgatott. Mindenesetre ahány alkalmommal kérdezték, szinte annyi verziót találunk a La MaMát megelőző időkről, Stewart ugyanis szerette a legendákat. Az ötvenes években a Fifth Avenue-n levő Saks fehérneműrészlegében dolgozott, ahol rövidesen fűzőket tervezett. Ezt a tevékenységét párhuzamosan a La MaMával a hatvanas-hetvenes években Victor Bijou-nál folytatta. Nevét azonban nem divattervezőként, hanem színházcsinálóként - amihez egyébként mindenféle gyakorlat nélkül fogott -  ismerik szélesebb körben.

Az eredeti La MaMa E.T.C. a Keleti Kilencedik utca 321. alatt nyitotta meg kapuit 1962. július 27-én Café La MaMa néven. Célja az volt, hogy a színházzal kacérkodó, drámaírást ambicionáló mostohatestvérének és annak egy barátjának legyen helye próbálkozni. Akkoriban az East Village olasz lakói nem akartak fekete szomszédokat, azt hitték, az alagsori fekete nő bordélyt üzemeltet, azért járnak hozzá fehér férfiak. Színház helyett aztán Stewart kávéházi engedélyt kapott. Az első színpadra állított darabok Leonard Melfi Lazy Baby Susan, Michael Locasio A Corner of the Morning és egy Tennessee Williams-novella voltak. Időnként úgy kellett berángatni a nézőket az utcáról...

Játszottak a Second Avenue-n, aztán a jött néhány köztes megoldás, mert mindig költözni kellett, míg rátaláltak a ma használt, a Keleti Negyedik utcában található helyre. A McNeil Lowrytól kapott 25.000 dollárból megvette az épületet, és indult a munka. (Azóta két száz és egy közel háromszáz férőhelyes termet alakítottak ki, továbbá galériát, archívumot, próbatermeket találhatunk a 74 A Est Fourth Street címen.) Stewart producerként, színészként, rendezőként, librettistaként és zeneszerzőként egyaránt működött. Ő mutatta be Amerikának Jerzy Grotowskit, Kazuo Ohnót, Tadeusz Kantort és Andrei Serbant, de Peter Brook párizsi társulatát is általa ismerték meg az Egyesült Államokban. Innen indult Al Pacino, Robert De Niro, Harvey Keitel, F. Murray Abraham, Olympia Dukakis, Richard Dreyfuss, Bette Midler, Diane Lane és Nick Nolte pályája, Lanford Wilson, Harvey Fierstein, Maria Irene Fornes, Adrienne Kennedy első drámáit itt játszották; a legismertebb zeneszerzők, akik a La MaMából kerültek ki Elizabeth Swados, Philip Glass és Stephen Schwartz, illetve olyan rendezők dolgozak az Ellen Stewart irányította intézményben, mint Robert Wilson, Tom O'Horgan, Richard Foreman, Joseph Chaikin vagy Meredith Monk. A Public Theater és az Open Theater sem jött volna létre, ha nincs a La MaMa.

Több ezer előadást játszottak a La MaMában, mindegyik úgy kezdődött, hogy felment Ellen Stewart a színpadra egy kolomppal a kezében, amivel jelezték a nézőknek, ideje elfoglalni a helyüket, és elmondta, hogy a La MaMát a drámaíróknak és a színház minden megnyilvánulási formájának szentelik. Az elmúlt évtizedekben mintegy hetven országból érkeztek ide színházat csinálni. A színészek fizetése a jegyárakkal egyetemben rendkívül alacsony volt, a kezdeti időszakban az sem számított ritkának, hogy a színészek egész csalájukkal beköltöztek a La MaMába. A kísérleti előadások közül némelyik nagyobb színpadokra került, a Godspell a Broadway-sikert is meghozta. Számos kormánykitüntetés és jelentős összeggel járó ösztöndíj mellett - amelyeket a színházra fordított - 1993-ban a Broadway Hírességeinek Csarnokában is - az Off-Off-Broadwayről elsőként - megkapta az őt megillető helyet.

Néhány hónappal ezelőtt, amikor Andrei Serban a Három nővért rendezte Budapesten, annyit mondott, Ellen Stewart nélkül elképzelhetetlen a La MaMa. Lehet így hívni egy épületet, egy helyet, de a név mögül Stewart nélkül hiányzik a szellemiség. 2011. január 13. óta a La MaMa Ellen Stewart nélkül áll.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.