Színház

Elhunyt Ellen Stewart, a La MaMa alapítója

2011.01.19. 08:00
Ajánlom
Az off-off-Broadway egyik legjelentősebb színházának megalapítója 2011. január 13-án, 91 éves korában hunyt el.

Az ötvenes években a Broadway ellenében indult el az az áramlat, amelynek célja a kísérletezés és a fiatal színházi szakemberek lehetőséghez segítése volt. A kommersszel szembeni mozgalom azonban lassan megadta magát, az experimentális színházcsinálók, köztük nem professzionális, képzett színészek még kijjebb szorultak. Az Off-Off-Broadway egyik legelismertebb csoportja az Ellen Stewart alapította La MaMa Experimental Theatre Club volt, később azonban több alapítvány támogatta az itt folyó munkát, és az olasz Umbria tartományban, Spoletóban is megnyílt "fiókintézménye". A szélsőségesen szertelen játékmód meghonosítása mellett jelentős szerepet játszott fiatal amerikai szerzők népszerűsítésében is. Egy alkalommal Harvey Feirstein úgy nyilatkozott, az az amerikai színház, amit ma ismerünk, nyolcvan százalékban a La MaMából indult.

Ellen Stewart életét nem könnyű összerakni. Vannak források, amelyek szerint Chicagóban és vannak, amelyek szerint Alexandriában született 1919. november 7-én; az sem teljesen biztos, hogy Larry Lebanus Hovell a törvényes férje volt-e, bár közös gyermekük szintén erre a névre hallgatott. Mindenesetre ahány alkalmommal kérdezték, szinte annyi verziót találunk a La MaMát megelőző időkről, Stewart ugyanis szerette a legendákat. Az ötvenes években a Fifth Avenue-n levő Saks fehérneműrészlegében dolgozott, ahol rövidesen fűzőket tervezett. Ezt a tevékenységét párhuzamosan a La MaMával a hatvanas-hetvenes években Victor Bijou-nál folytatta. Nevét azonban nem divattervezőként, hanem színházcsinálóként - amihez egyébként mindenféle gyakorlat nélkül fogott -  ismerik szélesebb körben.

Az eredeti La MaMa E.T.C. a Keleti Kilencedik utca 321. alatt nyitotta meg kapuit 1962. július 27-én Café La MaMa néven. Célja az volt, hogy a színházzal kacérkodó, drámaírást ambicionáló mostohatestvérének és annak egy barátjának legyen helye próbálkozni. Akkoriban az East Village olasz lakói nem akartak fekete szomszédokat, azt hitték, az alagsori fekete nő bordélyt üzemeltet, azért járnak hozzá fehér férfiak. Színház helyett aztán Stewart kávéházi engedélyt kapott. Az első színpadra állított darabok Leonard Melfi Lazy Baby Susan, Michael Locasio A Corner of the Morning és egy Tennessee Williams-novella voltak. Időnként úgy kellett berángatni a nézőket az utcáról...

Játszottak a Second Avenue-n, aztán a jött néhány köztes megoldás, mert mindig költözni kellett, míg rátaláltak a ma használt, a Keleti Negyedik utcában található helyre. A McNeil Lowrytól kapott 25.000 dollárból megvette az épületet, és indult a munka. (Azóta két száz és egy közel háromszáz férőhelyes termet alakítottak ki, továbbá galériát, archívumot, próbatermeket találhatunk a 74 A Est Fourth Street címen.) Stewart producerként, színészként, rendezőként, librettistaként és zeneszerzőként egyaránt működött. Ő mutatta be Amerikának Jerzy Grotowskit, Kazuo Ohnót, Tadeusz Kantort és Andrei Serbant, de Peter Brook párizsi társulatát is általa ismerték meg az Egyesült Államokban. Innen indult Al Pacino, Robert De Niro, Harvey Keitel, F. Murray Abraham, Olympia Dukakis, Richard Dreyfuss, Bette Midler, Diane Lane és Nick Nolte pályája, Lanford Wilson, Harvey Fierstein, Maria Irene Fornes, Adrienne Kennedy első drámáit itt játszották; a legismertebb zeneszerzők, akik a La MaMából kerültek ki Elizabeth Swados, Philip Glass és Stephen Schwartz, illetve olyan rendezők dolgozak az Ellen Stewart irányította intézményben, mint Robert Wilson, Tom O'Horgan, Richard Foreman, Joseph Chaikin vagy Meredith Monk. A Public Theater és az Open Theater sem jött volna létre, ha nincs a La MaMa.

Több ezer előadást játszottak a La MaMában, mindegyik úgy kezdődött, hogy felment Ellen Stewart a színpadra egy kolomppal a kezében, amivel jelezték a nézőknek, ideje elfoglalni a helyüket, és elmondta, hogy a La MaMát a drámaíróknak és a színház minden megnyilvánulási formájának szentelik. Az elmúlt évtizedekben mintegy hetven országból érkeztek ide színházat csinálni. A színészek fizetése a jegyárakkal egyetemben rendkívül alacsony volt, a kezdeti időszakban az sem számított ritkának, hogy a színészek egész csalájukkal beköltöztek a La MaMába. A kísérleti előadások közül némelyik nagyobb színpadokra került, a Godspell a Broadway-sikert is meghozta. Számos kormánykitüntetés és jelentős összeggel járó ösztöndíj mellett - amelyeket a színházra fordított - 1993-ban a Broadway Hírességeinek Csarnokában is - az Off-Off-Broadwayről elsőként - megkapta az őt megillető helyet.

Néhány hónappal ezelőtt, amikor Andrei Serban a Három nővért rendezte Budapesten, annyit mondott, Ellen Stewart nélkül elképzelhetetlen a La MaMa. Lehet így hívni egy épületet, egy helyet, de a név mögül Stewart nélkül hiányzik a szellemiség. 2011. január 13. óta a La MaMa Ellen Stewart nélkül áll.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.