Színház

Elhunyt Ellen Stewart, a La MaMa alapítója

2011.01.19. 08:00
Ajánlom
Az off-off-Broadway egyik legjelentősebb színházának megalapítója 2011. január 13-án, 91 éves korában hunyt el.

Az ötvenes években a Broadway ellenében indult el az az áramlat, amelynek célja a kísérletezés és a fiatal színházi szakemberek lehetőséghez segítése volt. A kommersszel szembeni mozgalom azonban lassan megadta magát, az experimentális színházcsinálók, köztük nem professzionális, képzett színészek még kijjebb szorultak. Az Off-Off-Broadway egyik legelismertebb csoportja az Ellen Stewart alapította La MaMa Experimental Theatre Club volt, később azonban több alapítvány támogatta az itt folyó munkát, és az olasz Umbria tartományban, Spoletóban is megnyílt "fiókintézménye". A szélsőségesen szertelen játékmód meghonosítása mellett jelentős szerepet játszott fiatal amerikai szerzők népszerűsítésében is. Egy alkalommal Harvey Feirstein úgy nyilatkozott, az az amerikai színház, amit ma ismerünk, nyolcvan százalékban a La MaMából indult.

Ellen Stewart életét nem könnyű összerakni. Vannak források, amelyek szerint Chicagóban és vannak, amelyek szerint Alexandriában született 1919. november 7-én; az sem teljesen biztos, hogy Larry Lebanus Hovell a törvényes férje volt-e, bár közös gyermekük szintén erre a névre hallgatott. Mindenesetre ahány alkalmommal kérdezték, szinte annyi verziót találunk a La MaMát megelőző időkről, Stewart ugyanis szerette a legendákat. Az ötvenes években a Fifth Avenue-n levő Saks fehérneműrészlegében dolgozott, ahol rövidesen fűzőket tervezett. Ezt a tevékenységét párhuzamosan a La MaMával a hatvanas-hetvenes években Victor Bijou-nál folytatta. Nevét azonban nem divattervezőként, hanem színházcsinálóként - amihez egyébként mindenféle gyakorlat nélkül fogott -  ismerik szélesebb körben.

Az eredeti La MaMa E.T.C. a Keleti Kilencedik utca 321. alatt nyitotta meg kapuit 1962. július 27-én Café La MaMa néven. Célja az volt, hogy a színházzal kacérkodó, drámaírást ambicionáló mostohatestvérének és annak egy barátjának legyen helye próbálkozni. Akkoriban az East Village olasz lakói nem akartak fekete szomszédokat, azt hitték, az alagsori fekete nő bordélyt üzemeltet, azért járnak hozzá fehér férfiak. Színház helyett aztán Stewart kávéházi engedélyt kapott. Az első színpadra állított darabok Leonard Melfi Lazy Baby Susan, Michael Locasio A Corner of the Morning és egy Tennessee Williams-novella voltak. Időnként úgy kellett berángatni a nézőket az utcáról...

Játszottak a Second Avenue-n, aztán a jött néhány köztes megoldás, mert mindig költözni kellett, míg rátaláltak a ma használt, a Keleti Negyedik utcában található helyre. A McNeil Lowrytól kapott 25.000 dollárból megvette az épületet, és indult a munka. (Azóta két száz és egy közel háromszáz férőhelyes termet alakítottak ki, továbbá galériát, archívumot, próbatermeket találhatunk a 74 A Est Fourth Street címen.) Stewart producerként, színészként, rendezőként, librettistaként és zeneszerzőként egyaránt működött. Ő mutatta be Amerikának Jerzy Grotowskit, Kazuo Ohnót, Tadeusz Kantort és Andrei Serbant, de Peter Brook párizsi társulatát is általa ismerték meg az Egyesült Államokban. Innen indult Al Pacino, Robert De Niro, Harvey Keitel, F. Murray Abraham, Olympia Dukakis, Richard Dreyfuss, Bette Midler, Diane Lane és Nick Nolte pályája, Lanford Wilson, Harvey Fierstein, Maria Irene Fornes, Adrienne Kennedy első drámáit itt játszották; a legismertebb zeneszerzők, akik a La MaMából kerültek ki Elizabeth Swados, Philip Glass és Stephen Schwartz, illetve olyan rendezők dolgozak az Ellen Stewart irányította intézményben, mint Robert Wilson, Tom O'Horgan, Richard Foreman, Joseph Chaikin vagy Meredith Monk. A Public Theater és az Open Theater sem jött volna létre, ha nincs a La MaMa.

Több ezer előadást játszottak a La MaMában, mindegyik úgy kezdődött, hogy felment Ellen Stewart a színpadra egy kolomppal a kezében, amivel jelezték a nézőknek, ideje elfoglalni a helyüket, és elmondta, hogy a La MaMát a drámaíróknak és a színház minden megnyilvánulási formájának szentelik. Az elmúlt évtizedekben mintegy hetven országból érkeztek ide színházat csinálni. A színészek fizetése a jegyárakkal egyetemben rendkívül alacsony volt, a kezdeti időszakban az sem számított ritkának, hogy a színészek egész csalájukkal beköltöztek a La MaMába. A kísérleti előadások közül némelyik nagyobb színpadokra került, a Godspell a Broadway-sikert is meghozta. Számos kormánykitüntetés és jelentős összeggel járó ösztöndíj mellett - amelyeket a színházra fordított - 1993-ban a Broadway Hírességeinek Csarnokában is - az Off-Off-Broadwayről elsőként - megkapta az őt megillető helyet.

Néhány hónappal ezelőtt, amikor Andrei Serban a Három nővért rendezte Budapesten, annyit mondott, Ellen Stewart nélkül elképzelhetetlen a La MaMa. Lehet így hívni egy épületet, egy helyet, de a név mögül Stewart nélkül hiányzik a szellemiség. 2011. január 13. óta a La MaMa Ellen Stewart nélkül áll.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

Elhunyt Konrád György

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus - tudatta a család pénteken az MTI-vel.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.
Színház ajánló

Dél-Korea ígértes színházcsinálói Budapesten

Korea és Magyarország harmincéves diplomáciai kapcsolata alkalmából társadalmi jelenségekkel és múltfeldolgozással foglalkozó darabokat láthat a magyar közönség, feltörekvő koreai alkotók tolmácsolásában. Az egyik program a Yangson Project Valami emberi című előadása.
Színház ajánló

Ismét MagdaFeszt lesz Debrecenben

Női sorsokat, női alkotókat mutat be a Szabó Magda írónő előtt tisztelgő harmadik MagdaFeszt, amelyet október 1. és 5. között rendeznek meg Debrecenben.
Színház interjú

„Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik”

Vörös István író 2003-ban kezdett el dolgozni a Baltazár Színház társulatával, mára pedig egyik legfontosabb pillére a csapat működésének. Igazán különleges helyzet az, amikor egy drámaíró olyan mélyen ismer egy társulatot, hogy szövegeiben képes az ott játszó színészek egyéniségéből kiindulni. Az ő közös munkájuk ilyen.
Színház hír

Műanyagszegény előadással is készül az idén 70 éves Bábszínház

Fesztivállal, konferenciasorozattal, bábkiállítással, drámapályázattal ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Budapest Bábszínház, ahol a környezettudatosságra is igyekeznek jobban ráirányítani a figyelmet.