Színház

Elhunyt Hegyi Árpád Jutocsa, a miskolci színház egykori igazgatója

2024.09.22. 22:10
Ajánlom
A Miskolci Nemzeti Színház és a Magyar Állami Operaház egykori vezetőjét szeptember 22-én, életének 70. évében érte a halál – tudatta egykori anyaszínháza, a miskolci teátrum.

Hegyi Árpád Jutocsa 1955-ben született Budapesten. 1973–1976 között az Ybl Miklós Építőipari Főiskola diákja, majd 1976–1980 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt.

1980 óta rendezett színházakban, rádióban és televízióban. 1980–1983 között a Miskolci Nemzeti Színház rendezője volt, 1983–1985 között a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban dolgozott rendezőként, majd 1985–1989 között a kecskeméti Katona József Színház rendezője volt, de közben vendégrendezőként megfordult Debrecenben, Veszprémben és Békéscsabán is. 1989–1992 között a József Attila Színház tagja volt.

1992-től tíz évig a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója és főrendezője volt. Kesselyák Gergellyel és Müller Péter Sziámival közösen alapította meg a Bartók Plusz Operafesztivált, amely nemzetközi hírnevet hozott Miskolc városának. 1982-ben Selmeczi Györggyel a Muzsikáló Udvar programsorozatot indították el, mely Miskolc városának kulturális életébe új színt hozott.

Hegyi Árpád Jutocsa igazgatása alatt alakult ki az operajátszás a miskolci színházban, az operatagozat létrehozásában Kesselyák Gergely volt alapító partnere, emellett Majoros István balettművész és koreográfussal karöltve szívügyük volt egy önálló tánckar létrehozása, mely sikeresnek bizonyult, hiszen az ő igazgatása alatt bemutatott Diótörőt két évtizedig tartotta műsoron a teátrum, emellett számos nagyszabású balettelőadás is színpadra került, mint a Coppélia vagy a Bahcsiszeráji szökőkút. Az opera és a balett tagozat meghonosításával vált háromtagozatúvá a Miskolci Nemzeti Színház. Miskolci rendezései közé tartozik A velencei kalmár, a Vadnők, A denevér, A mosoly országa, a Bánk bán, a Kabaré, a Mágnás Miska és a Csongor és Tünde – emlékezett meg egykori igazgatójáról a teátrum.

Tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, valamint a Clevelandi Egyetemen, a Northwestern és a Columbia Egyetemen is. 2005 és 2006 között a Magyar Állami Operaház főigazgatója volt. Kinevezése után interjút adott lapunknak, amelyben így fogalmazta meg, mitől jó egy operaház: „Hitem szerint egy operaház művészeti szempontból akkor „jó”, ha előadásaiban a zene és a szcenika, más szavakkal a karmesteri és a rendezői dimenziók egymást kiegészítve, egymást felerősítve, harmonikusan adják azt a speciális élményt, amelyet operának nevezünk. Számomra a rendezői, tehát a színházi aspektus ugyanolyan fontos, mint a karmesteri, azaz a zenei. Zene és dráma, azaz muzsika és színház, zenélés és színjátszás ölelkezik össze ebben a műfajban, és így egy duplán hatásos műfaj keletkezik.

Ha az operában, ebben a fenomenális műfajban ez a két dimenzió valóban felerősíti egymást, akkor az más műfajhoz nem fogható, páratlan élményt ad.

Ez a hatás már-már vallásos dimenziókba emeli a befogadót. Az operát tehát tulajdonképpen vallásnak tartom: a civilizált, XXI. századi ember egyik kultuszának, vallásának, ahol opera-hívőkről (operarajongókról) és opera-papokról (operaművészekről) beszélhetünk.”

 

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem jelenítünk meg reklámokat.

Fejléckép: Hegyi Árpád Jutocsa (fotó/forrás: Ilovszky Béla / Miskolci Nemzeti Színház)

„…operacsináló színházi emberek vagyunk”

Kapcsolódó

„…operacsináló színházi emberek vagyunk”

Hegyi Árpád Jutocsa eddigi intézkedései heves reakciókat váltottak ki a közvéleményből és a szakmából egyaránt. A Magyar Állami Operaház új főigazgatója írásban válaszolt Mesterházi Gábor döntésekkel és az intézmény jövőjével kapcsolatos kérdéseire.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Franz Kafka életéről készített filmet Agnieszka Holland

Az Oscar-jelölt lengyel rendező Franz című filmjének előzetesét a napokban zajló Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be először. Cikkünkben megtekinthető a videó!
Színház

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.
Plusz

Az élmények harmóniája – jön a 34. Zempléni Fesztivál

A sokszínűség és a kulturális turizmus eseménysorozata idén immár 34. alkalommal várja közönségét augusztus 8–17. között. A fesztivál célja, hogy sokszínű programjaival felhívja a figyelmet a régió történelmi és kulturális értékeire.
Tánc

Eltáncolt szenvedélytörténet – A skarlát betű a Városmajorban

A Győri Balett hosszú évek óta szinte sorozatban foglalkozik női sorsokkal a színpadon. A Városmajor közönsége augusztus 8-án a világirodalom egyik legismertebb házasságtörő asszonyának sorsával ismerkedhet meg – a tánc nyelvén.
Zenés színház

„A humort is őszintén kell játszani” – beszélgetés Peller Annával és Peller Károllyal

Július 14-én a Benczúr Kert ad otthont A bagoly és a cicababa című kétszereplős komédiának, amely májusban nagy sikerrel debütált a 6SZÍNben a Propeller Team produkciójaként.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.
Színház interjú

Fülöp Péter: „Annyira gyorsan változik a világ, komoly kihívás lépést tartani”

Tíz év után, direktori mandátumának lejárta előtt távozott a kaposvári Csiky Gergely Színház éléről Fülöp Péter, akit nemrég a Nemzeti Színház operatív igazgatásával bízott meg Vidnyánszky Attila. A kaposvári időszakról és a rá váró feladatokról kérdeztük. Interjú.
Színház ajánló

Nyáron sem húzza le a rolót Egger Géza laboratóriumszínháza

A kísérleti színház fenegyerekével, Egger Gézával és laboratóriumszínházával több nyári eseményen is találkozhatunk, legközelebb július 10-től három napon át a Bánkitó Fesztiválon, majd július 18-án a Campuson, illetve augusztusban az Ördögkatlanon.
Színház hír

Dömötör András rendezése rangos közönségdíjat nyert Berlinben

A TheaterGemeinde Berlin Dömötör András rendezését, Herman Koch A vacsora című előadást választotta „Az év előadásának” 2024-ben. A díjat a több mint 11 500 tagot számláló berlini kulturális közösség ítéli oda, amely 1963 óta aktív szereplője a város színházi életének.
Színház hír

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.