Lellei Pál több mint 20 évig volt az Állami Bábszínház, majd jogutódja, a Budapest Bábszínház mechanikai műhelyének munkatársa. Pályatársai úgy vallottak róla, hogy mindent tudott a bábról, szenvedélyesen kísérletezett, tanított, alkotott és nem ismert lehetetlent.
Ő maga alázatosan végezte munkáját, kezei között megannyi figura kelt életre. Tudását igyekezett átadni a fiatalabb generációnak is, tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, 2014-ben pedig megjelent a Bábkészítés című munkája, amely a Budapest Bábszínház 65 éves gyakorlatából, valamint a szerző saját tapasztalataiból összeállított alkotás. A könyvben Lellei nem csupán a bábkészítési technikákba nyújt betekintést, hanem összegzést ad a különböző anyagokról és szerszámokról, mozgatási technikákról is, melyeket a kötetben közel 700 rajz illusztrál. Bár a könyv elsődlegesen a professzionális bábkészítőknek szól, közérthetősége és érdekessége miatt az amatőr bábosok is gyakran forgatják, az iskolákban pedig tankönyvvé vált.
„A bábszínházban semmi sem lehet öncélú. A tökéletes báb mindent tud, amit elvárnak tőle, de annál cseppet sem többet”
– nyilatkozta korábban Lellei egy interjúban.
A Budapest Bábszínházban olyan legendás bábok kötődnek Lellei Pál nevéhez, mint a Pinokkió – amelyről azt írják, megállt a levegő a nézőtéren, amikor először megmozdult –, A dzsungel könyve Mauglija, a Sétikáló című előadás trükkös mechanikájú Tündére és a Faust marionettjei.
Fejléckép: Lellei Pál (forrás: Budapest Bábszínház / színház.hu)