Lengyel Anna 1969-ben született Budapesten. Édesapja Lengyel Péter író, édesanyja Takács Zsuzsa költő. Az óbudai Árpád Gimnáziumban érettségizett, majd az ELTE-re jelentkezett angol és latin szakra. Négy év után a latint amerikanisztikára cserélte, s végül csak angolból diplomázott.
1992–1997 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola dramaturg szakos hallgatója volt, itt szerezte második diplomáját. 1994-2002 között a kaposvári Csiky Gergely Színházban főleg Eörsi István, Ascher Tamás, Keszég László, Bezerédi Zoltán és Kelemen József mellett dolgozott. 2004–2008 között a Krétakör Színház dramaturgjaként saját szabadegyetemet és nemzetközi drámák felolvasószínházi sorozatát szerkesztette és vezette a produkciós dramaturgia mellett.
2008-ban megalapította saját független dokumentumszínházát, a PanoDrámát, amely elsősorban szó szerinti, ún. verbatim előadásairól ismert.

Kapcsolódó
Lengyel Anna: "Folyton a cigányokkal foglalkozom"
Az ezerkétszáz oldalnyi perirat csak töredéke annak a kutatási anyagnak, amit a PanoDráma legújabb előadása, a 174/B - Az igazság szolgáihoz használtak fel az alkotók. A november 22-től a Trafóban látható dokumentumszínházi produkció rendezőjével beszélgettünk.
2017-ben lágyrészszarkómát diagnosztizáltak nála. A betegsége inspirálta a Kár, hogy rák című előadást, amelynek bemutatóját 2020 novemberére terveztek, ám végül nem került sor rá.
Részlet az előadás ismertetőjéből:
2017 május 13-án egy vendégjátékról hazafele tartva Lengyel Annával együtt utazott a vonaton a csapat színésznője, aki épp terhessége harmadik hónapjának elején járt, míg Annának két hete volt az első műtétig. A két állapot nyilvánvaló ellentéteit és korántsem evidens párhuzamait látva ekkor fogalmazódott meg a rendezőben a darab kiinduló gondolata. A novemberi ősbemutatóra ettől a pillanattól kezdve készül az alkotócsapat.
(...)
Első (Szóról szóra) és harmadik (Az igazság szolgái) verbatim előadásukkal olyan embereket szólaltattak meg az interjúkban és a színpadon, akiknek élete, társadalmi, kulturális helyzete, kilátásai, nyelve és egész világa aligha eshetett volna távolabb a Trafó közönségéétől.
„Elementárisan fontos dolgokat tanultunk mi tőlük és a közönségünk tőlünk. A felfoghatatlan tragédiákon túl a katarzist éppen az okozta, hogy ők milyen mások voltak és problémáik milyen elképzelhetetlenek a mi életünkben.” (Lengyel Anna)
A Kár, hogy rák viszont most olyan közelre jön, amennyire csak lehet. Ezúttal is dokumentarista és sok tekintetben az élet ihlette darab kerül színpadra, de megírt jelenetei is lesznek a drámának, miközben orvosokkal, nővérekkel, kórházi szereplőkkel interjúztak a terhesség és a szülés, valamint a rákbetegség témájában.
Az alábbi felvétel a CEU Bibó István Szabadegyetem A boldogság politikája című 2019-es kurzusán készült:
Lengyel Anna 51 éves volt.
(forrás: Színház Online, Fidelio, Wikipedia)
Fejléckép: Lengyel Anna (fotó: Éder Vera / Színházi Kritikusok Céhe)