Színház

"Előfordul, hogy egy temetésen nevetnek az emberek"

2015.07.02. 09:32
Ajánlom
Július 24-én mutatja be az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum közös produkcióját, az Aranytó című darabot Vári Éva és Benedek Miklós főszereplésével. A rendező, Gálffi László elmondta, miért számít különleges színműnek, miért jutalomjáték a színészek számára. INTERJÚ

- Honnan jött az ötlet, hogy az Aranytó történetét vegyék elő és állítsák színpadra?

- Az ötlet Orlai Tiboré volt. Két, általa nagyon tisztelt és szeretett idősödő színészének, Vári Évának és Benedek Miklósnak keresett egy színdarabot Zöldi Gergely dramaturggal és erre esett a választásuk. Anno Tolnay Klári és Mensáros László játszották nálunk a Madách Színház Kamara Színházában a mai Örkény Színházban, de a Rydell-féle filmnek is nagy sikere volt Henry Fonda és Katherine Hepburn főszereplésével. A szerző, Ernest Thompson Oscar-díjat kapott a forgatókönyvre, ő írta át a saját színdarabját. Én magam most találkoztam először ezzel a történettel, amikor megkaptam a szövegkönyvet, nem néztem meg előtte a filmet sem.

- Mi fogta meg benne?

- Ez tulajdonképpen egy Philemon-Baucis-történet, két idős ember a főszereplő. Rengeteg országban játsszák rengeteg nyelvre lefordítva - talán az is a népszerűség titka, hogy mindenütt vannak idős színészek, akiknek ez a darab egy jutalomjáték. Egy egyetemi professzor szellemi-fizikai leépüléséről szól, aki ötven éve él élete párjával. Ketten próbálják elfogadni és végigcsinálni az öregedés, az elmúlás folyamatát és rendbe rakni maguk körül azokat a dolgokat, amiket a hosszú évtizedek alatt elrontottak, például a lányuk nevelését. Három generáció találkozása és együtt élése köré szövődik a történet, az idős házaspár mellett megjelenik a középgenerációt képviselő lányuk, aki negyvenegynéhány évesen egy fogorvos mellett révbe ér, fogorvosnak pedig van egy tizenöt éves fia. A legszebb fordulat, amikor a szülők otthagyják az öregeknél a fiút, és hirtelen lesz egy unokájuk. Tulajdonképpen mindhárman gyerekek, csak egyikük kamasz, a másik kettő pedig hetvenes. Mindhárman nevelik egymást, hatnak egymásra. Az együtt töltött hónap végül hozzásegíti az apát, hogy helyrehozza a lányával való megromlott viszonyát.

- Az előbb azt mondta, idős színészek számára ez a darab egy jutalomjáték. Miért?

- Azért, mert egy színész, aki leélt egy életet és végigdolgozta azt a szakmában, belerakhatja azokat az érzéseket, gondolatokat, amik ebben az életszakaszban foglalkoztatják. Fizikailag nem könnyű két felvonást végigjátszani, mégis ajándék, hiszen kevés olyan színdarab van, ami az elmúlás utolsó fázisait jeleníti meg és helyezi központba és mindezt rendkívül humorosan és emberien.

- Mit gondol, lehet-e párhuzamot vonni, hasonlóságot találni a Vári-Benedek és a Tolnay-Mensáros páros szerepformálása, játéka között?

- Nem, teljesen különböző karakterek, ahogy Hepburn és Fonda is azok voltak. Egészen mások, hiszen a saját életüket, a saját múltjukat viszik bele a játékba. Egy színész ennyi év után már annyira beérik, hogy elég egy nézés, egy mondat és abból már mindent tudni lehet, az Aranytó pedig ezekre a megmutatásokra tökéletesen alkalmas. Nem könnyed, de persze nem is egy vérdráma. Thompson egyébként nagyon fiatalon, alig harmincévesen írta, valószínűleg családi élmények hatására.

- A generációk közötti szakadékok, az ebből eredő nézeteltérések, ha nem is mondhatóak tipikusan huszadik-huszonegyedik századi problémának, mindannyiunk életében, családjában jelen vannak, bár talán másként, mint évtizedekkel ezelőtt. Mennyire aktualizálták, ültették át kortárs környezetbe?

- Eleve a '80-as években játszódik, akkor is íródott, így például mobiltelefon sem szerepel benne. Mi is a néhány évtizeddel ezelőtti viszonyok közé helyezzük a történetet. Fontos megemlíteni, hogy nem is egy „civilizált", modern technológiával működő és abban létező közegben játszódik, hanem egy észak-amerikai államban, egy erdős, tavas, hegyes-vadonos helyen, ahova az idős házaspár már-már hazajár üdülni.  

- Az, hogy szabadtéren mutatják be és játsszák egész nyáron, majd évadkezdéskor „beköltöztetik" a Belvárosi Színházba, mennyiben módosít a rendezésen?

- Ősztől, ha majd bevisszük a Belvárosiba, nyilván másképp kell majd hangolni.

- De amellett, hogy létösszegzésről, elmúlásról, komoly konfliktusokról és családi-generációs problémákról szól...

- ...rengeteg humor van benne. A szereplői intelligens, értelmiségi figurák - egyetemi tanár, orvos, reklámügynök -, így a humora is egyfajta intellektuális humor. A legtragikusabb - pillanatban is lehet nevetni valamin. Az is előfordul, hogy egy temetésen nevetnek az emberek. De az élet ilyen és ettől jó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Jazz/World

Náray Erika újra a legnagyobb izraeli popdíva dalait énekli

December 21-től négy alkalommal hallhatjuk Náray Erika koncertszínházi estjét, amely Ofra Haza előtt tiszteleg. Hogyan lehet megidézni egy olyan művészt, akit ma szinte istennőként tisztelnek rajongói?
Vizuál

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.