Színház

Épphogy tizennégy

2010.04.29. 10:00
Ajánlom
Nem szokványos történettel indult az idei POSzT. A Katona József Színház visszautasította a versenyprogramban való részvételt, így A hős és a csokoládékatona helyett az egri Gárdonyi Színház Maya című előadása szerepel majd Pécsett. A válogatót, Fáy Miklóst kérdeztem, először erről a helyzetről.

Fidelio Est: Hogy érintett a Katona visszalépése?

Fáy Miklós: A futballban az a szabály, hogy kézzel nem érünk a labdához. A POSzT-on pedig az, hogy a válogató dönti el, mely színház mely előadását találja a legjobbnak. A Katona megpróbált egy másik szabály szerint játszani, aminek az lett a vége, hogy nem szerepelnek a versenyprogramban. Ők hozzászoktak, hogy megkerülhetetlenek a színházi életben, és én sem akartam őket szándékosan megkerülni, de mégis ez történt. Végül az off-programba meghívták őket, aminek örülök. Nyilván nagyon meg akarják mutatni, hogy A kétfejű fenevad jó előadás.

FE: Muszáj volt valamit választanod a Katonából? Azt mondod: ímmel-ámmal került be A hős és a csokoládékatona. De ha egyszer nem tetszett neked igazándiból egyik idei katonás előadás sem, akkor nem lett volna jobb, ha nem válogatsz be semmit?

FM: Végül is, ez történt. Nem azért tettem be őket, mert úgy éreztem, a Katona nélkül nincsen POSzT. Egyszerűen volt még egy hely, mert nem találtam hét olyan nagyszínpadi előadást, aminek az én szempontjaim szerint egy ilyen fesztiválon helye van. És végül ezt találtam a hetedik legjobbnak. De én jól jártam ezzel, mert az egri Mayát jobbnak gondolom.

FE: Akkor miért nem az került be rögtön?

FM: Mert még nem láttam, amikor le kellett adnom a listát. Február 26-án volt a bemutatója, akkor már sűrű volt az életem, napi két előadást néztem meg. Ugyan kaptam belőle egy DVD-t, de jó volt, hogy aztán megnéztem élőben.

FE: Hogyhogy nem volt hét előadás, ami szerinted a POSzT-ra való?

FM: Április elején kezdtem hozzá, és szeptemberben még úgy álltam, hogy nulla lesz. Nem találtam olyat, ami tetszik. Szerintem nem volt annyira erős évad, mint a tavalyi, nem a húsz fantasztikusan jó előadásból kellett kiválasztanom a kétszer hetet. De akik most ott vannak, azok megütötték azt a szintet.

FE: Biztos, hogy eleget néztél? Ez a 120 nekem kevésnek tűnik...

FM: Sokkal több már nem maradt. Tavaly alakították át a válogatás szabályait, és nekem egy hónappal kevesebb időm volt mindenre. Decembertől minden nap nyomtam, de még így sem láttam minden határon túlit, ezt sajnálom. Lett volna egy nagy erdélyi turném, de azt mondták, el se induljak, a hó miatt úgy se fogok odaérni sehová.

FE: A stúdió-előadásokkal is ekkora bajban voltál?

FM: Ott sokkal egyértelműbb volt, hogy melyik az a hét előadás, aminek ott van a helye. De nyolcadikat már nem tudtam volna mondani. Bár a stúdió-előadásokkal kapcsolatban mindig bizonytalan vagyok. Nem tudom, hogy mennyire "vernek át". Nem járom a világban a kisszínházakat, de aki erre van szakosodva, annak biztosan feltűnik, ha valami "lenyúlásgyanús".

FE: Nem nagyon láttalak premiereken, nyilván többségében később nézted az előadásokat. Ez szándékos volt?

FM: Nem terveztem előre, hogy majd mindig csak az ötödik előadást nézem meg... Nyilván jobb nem premiert látni, akkor sosem olyan egy előadás, mint valójában. De még így is kockázatos, mert lehet, hogy én épp egy jó napot fogtam ki, és Pécsett majd rosszul megy, és joggal olvassák a fejemre, hogy ez mit keres itt.

FE: Mindegyik előadást meg tudod majd védeni? Persze azon túl, hogy "de hát, amikor én láttam, jól ment".

FM: A szakmámba vág, hogy tudjak érvelni egy előadás mellett... De az is előfordulhat, hogy a másik oldalról olyan érvekkel fogok majd találkozni, amik engem is meglepnek. Az egész válogatósdi arról szól, hogy le kell tenni a garast egy előadás mellett. Ezt az ember igyekszik felelősen csinálni.

FE: A végső lista kialakításánál nem volt szempontod, hogy minél szélesebb körből kerüljenek be előadások? Mert ugye van két Örkény, két Mohácsi, a cserével lett két Eger és két Zsótér.

FM: Arra akartam koncentrálni, hogy hol éreztem magam a legjobban. Ezért került be a határon túli stúdiószínpadi előadások közé kettő is, pedig csak egy lehetett volna. De ha egyszer az a kettő volt a jobb!?

FE: Voltak nagy rácsodálkozásaid?

FM: A KoMa, a Szputnyik... Szűz terület, sosem láttam őket. Nemcsak azt éreztem, hogy tehetségesek, nemcsak amolyan figyelemreméltóan ügyesek, hanem érettek, befejezettek. Ennek ellenére a határon túli színjátszást tartom a magyar színház hátországának. Onnan lehet meríteni, megújulni. Ha egyáltalán bárki is meg akar újulni. Nem állapot, hogy ugyanazokat a rendezőket, előadásokat és színészeket nézzük, ugyanabban a szerepkörben, s senkinek sincs eszében, hogy valami mással próbálkozzanak. ... Ezért is volt nehéz válogatnom. Vártam, hogy lepjenek meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.