Színház

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

2020.02.19. 16:35
Ajánlom
Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.

A világgal haragban álló mizantrópként ismerjük meg Charlie-t, akihez váratlan vendégként toppan be Emma, az ingatlanügynök, Myron, a tűzoltó és Kim, a prostituált. Hogyan jellemeznéd őt?

Charlie egy szorongó srác, tele kisebbrendűségi érzéssel, megfelelési kényszerrel. Kerüli a társaságot, képtelen feloldódni, nyitni mások felé. Értelmiségi családból származik, intelligens ugyan, de kissé tankönyvízűnek érzem a tudását. Folyamatosan megkérdőjelezi magát, ha pedig eljut oda, hogy egy társaságban megszólaljon, utána egyből azon gondolkodik, hogy vajon jót mondott-e vagy sem. Amikor először látjuk, nagyon elveszett és dühös valami miatt, amire csak később derül fény. Egy téli éjszakán idegenek toppannak be hozzá. Olyan spontán emberekkel találkozik a személyükben, akik nagyon nyitottak a világra, és ez még jobban zavarba ejti őt.

W03B3461_v-163345.jpg

Brasch Bence a Minden nagyon jó lesz próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Mitől érzed életszerűnek, jól játszhatónak ezt a srácot?

Szeretem az esendőségét. Az is érdekes benne, hogy több olyan helyzetbe kerül, amivel még soha nem találkozott. A többiek folyamatosan narkóznak, míg Charlie szerintem életében először lát közelről drogokat. A konfliktuskezelésben sincs topon, ki akarja tessékelni a „betolakodókat”, de nem találja a módját. Valószínűleg érzi, hogy sorsszerűen találkozott velük, de ezt nem hajlandó elfogadni. Komoly sérülést cipel magával, amire egyetlen megoldást talál: magányba burkolódzik, és véget akar vetni az életének. Mély szégyenérzet gyötri amiatt, hogy egy végzetes tévesztése emberek életébe került. Nem érzi elégnek a büntetését. Kiderül róla az is, hogy nemrég ért véget egy párkapcsolata, mert képtelen volt felvenni a tempót életvidám, extrovertált, társaságkedvelő barátnőjével.

Krimiszerű feszültséggel adagolja a szerző Charlie átalakulását, ahogy reménytelen esetből szerethetőbbé válik.

Nagyon szép ívet lehet bejárni a szereppel. Charlie-ban, a szorongó, magába zárkózott srácban az hozza meg az egyértelmű változást, hogy rájön: sokkal jobban érzi magát, ha megoszthatja másokkal a problémáit. Myronnal valamiféle baráti kapcsolat is kialakul. Ő laza, nyitott, kommunikatív, ösztönös, míg Charlie fékezi magát, gátakat rak maga elé. Charlie-nak nagyon tetszik, hogy Myron ilyen, irigyli is ezért. Az Emmához való viszonyát is sokat fejtegetjük a próbákon. A lány drogfüggő, bevándorlóként nem találja a helyét, ezért iszik, fogyaszt szereket. Charlie kissé olyan, mint az Ahogy tetszik Méla Jacques-ja a maga melankóliájával, amit nem ért meg senki, de amihez ő nagyon ragaszkodik, bár Charlie-ban nincs annyi irónia, mint az említett Shakespeare-hősben. Lényegében az egész darab arról szól Charlie szemszögéből, hogy neki milyen rémes az élete, egyedül akar lenni, hagyják békén. Ehhez képest óriási fordulat, hogy a végén ő nyugtatgatja Emmát.

Ez a két magányos ember kicsit megnyitja egymást – és vélhetően egymásra talál.

W03B3525-163347.jpg

Móga Piroska, Brasch Bence, Parti Nóra a Minden nagyon jó lesz próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Mit tartasz a Minden nagyon jó lesz fő erényének?

A leleményességet, a nyelvi humort, a találó utalásokat. Érződik a darabon, hogy színész írta. Mindegyik szerep alkalmat ad valamiféle bravúrra. Sok színt lehet benne játszani. Ugrai István fordítása is nagyon leleményes, olyan, mintha négy különböző színésztípust ábrázolna a darab. Charlie az a típus, aki egyedül szenved az előadás után, egyből hazamegy, és azt hajtogatja: milyen pocsék voltam, viszont ha mások mondják neki ugyanezt, akkor megsértődik. Myron úgy tesz, mint akit hidegen hagy az egész, és a többiekkel kokainozik a vécében, Emma, a kissé idősödő, sikertelen színésznő, míg Kim az a típus, aki összejön a rendezővel, hogy szerephez jusson. Braff szövege remek utalásokat tartalmaz a mexikóiakkal, az afro-amerikaiakkal szembeni előítéletekre Amerikában, de ízlésesen véleményezi az oktatási rendszert, a közalkalmazotti viszonyokat, az átlag dolgozók alulfizetettségét is.

Fejléckép: Brasch Bence a Minden nagyon jó lesz című előadás egyik filmbetétjében (forrás: Átrium)

Egy év kihagyás után új bemutatóra készül az Átrium

Kapcsolódó

Egy év kihagyás után új bemutatóra készül az Átrium

A szerzőt a magyar közönség filmszínészként ismerhette meg, Zach Braff azonban filmrendezőként, zenei producerként és íróként is aktív, Magyarországon a Minden nagyon jó lesz című darabjával debütál színpadi szerzőként.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Nagyszabású gálaműsorral segíti a THEALTER Fesztivált a Szegedi Nemzeti Színház

Szeged Napja alkalmából május 21-én gálával kedveskedik nézőinek a Szegedi Nemzeti Színház, melynek bevételével a nehéz helyzetbe került THEALTER Fesztivál fennmaradását is támogatja.
Színház hír

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Színház hír

Rusznyák Gábor kapta a Déryné-díjat

Miskolc Város Napja alkalmából a közgyűlés idén is díjazta a város hírnevét öregbítő, legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtó személyeket, szervezeteket. A május 11-i ünnepségen átadták a Déryné színházi díjat is, melyet ezúttal Rusznyák Gábor, a Miskolci Nemzeti Színház főrendezője vehetett át.
Színház hír

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Színház hír

A FESZ szerint szabálytalanul dönthettek az idei működési támogatásokról

A Független Előadó-Művészeti Szövetség nyílt levélben hívja a fel a figyelmet arra, hogy a minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek támogatásainak megítélésekor az elbírálás és a döntéshozatal során nem tartották be a pályázatra vonatkozó törvényi előírásokat.