Színház

Ésszerű kompromisszumok mentén?

2012.04.25. 11:33
Ajánlom
A Magyar Színházi Társaság közgyűlésén és azt megelőzően egy megbeszélésen, amelyen a Magyar Teátrumi Társaság képviselői is megjelentek, téma volt a közelgő POSZT. Az elhangzottak alapján úgy tűnik, a kritikusok komoly problémát jelentenek a teátrumiaknak.

A szervezet április 23-án tartotta meg közgyűlését. Az összegzés szerint a közgyűlésen napirenden volt a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT), a tulajdonosváltás és annak következményei. A Magyar Teátrumi Társaság (MTT) az idén szerzett a Magyar Színházi Társasággal (MSZT) megegyező, 16,6 százalékos tulajdonrészt a POSZT-ot működtető gazdasági társaságban, amelynek 66,8 százalékkal Pécs a többségi tulajdonosa. 

A Magyar Színházi Társaság közgyűlésén jelenlévők egyetértettek abban, hogy törekedni kell az ésszerű kompromisszumokra a Magyar Teátrumi Társasággal, de a karakteresen eltérő véleményt is minden esetben meg kell fogalmazni. Pozitívumként említették a Magyar Teátrumi Társasággal közösen szervezett két szakmai konferencia - Színház a Gödörben I. (erről szóló tudósításunk ide kattintva olvasható) és II. - sikerét, amely jelzi, hogy továbbra is szükség van hasonló jellegű párbeszédre.

A közgyűlés a közelmúltban elhunyt Lengyel Pál helyett Székely Andreát, a budapesti színházigazgatók képviseletében pedig Puskás Tamást erősítette meg a társaság elnökségében. A közgyűlés szerint az aktuális küldetési nyilatkozat megfogalmazása az elnökség egyik legsürgősebb feladata.

A közgyűlést megelőzően kifejezetten a POSZT-ot érintő témákkal foglalkozott a Magyar Színházi Társaság. A Rátkai Klubban tartott megbeszélésen a fesztiválon érintett színházi szakmák képviselői vettek részt, és Csizmadia Tibor, a Magyar Színházi Társaság elnöke tájékoztatta a tulajdonosi szerkezetben történt változásról, az eddigi előkészületekről, valamint közös gondolkodásra kért mindenkit az idei POSZT vitás kérdéseinek megoldására és a jövőbeni lépésekre. A találkozó összefoglalója szerint a kritika, a kritikusi jelenlét, továbbá a szakmai viták a problémalista tetején szerepelnek.

Mint ismeretes, idén Zappe László személyében volt kritikus tagja a válogatói testületnek, és az előző évi zsűriben is helyet foglalt a Színházi Kritikusok Céhének képviselője. Az már biztos, hogy a 2013-as POSZT-ra kritikus nem válogat - Solténszky Tibor és Szigethy Gábor a felkért szelektorok -, ezt Kovács Dezső kritikus kérdésére Csizmadia Tibor így indokolta: "a két évvel korábbi megállapodás idején a Színházi Társaság még az egyedüli szakmai tulajdonosa volt a POSZT-nak, a körülmények és a feltételrendszer azóta alapvetően megváltoztak, és a két szakmai tulajdonos ezekben a kérdésekben együtt dönt." Mint ismeretes, a 2011-es fesztivál előtt a Vidéki Színházak Igazgatóinak Egyesülete azt a döntést hozta, ha nem történik változás a POSZT tulajdonosi szerkezetében és szervezésében, úgy a vidéki színházak bojkottálják a fesztivált.

A találkozón és a kritikusi jelenlétet érintő beszélgetésben részt vett Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság képviselője is. (Mint emlékezetes, 2011-ben, a Mesés férfiak szárnyakkal szakmai beszélgetésén, melyen Anger Zsolt színész, rendező, Pethő Tibor újságíró, valamint Robert Avila kritikus boncolgatták a produkciót, Pethő Tibor véleménye után - "Nem értek egyet azzal, hogy az előadás közhelygyűjtemény lenne. Én ezt erős túlzásnak vélem. Az atmoszférikus színházat és a költészetet látom benne. A költészetet, melyet nem feltétlenül muszáj megérteni, vagy nem minden részét muszáj megérteni. Ugyanakkor, amit viszont problematikusnak tartok, hogy a magyar, a hazai magyar nézőközönségnek ehhez az előadáshoz, szerintem igen kevés szellemi csatlakozása van..." - Vidnyánszky felállt, ellökte a székét és kiment.) A debreceni színigazgató szerint "tudomásul kell venni, hogy néhány kritikus eredeti szakmai feladata mellett/helyett kultúrpolitizál", az MTT tagjai ezért nem kívántak kritikust látni a válogatók között. A szakmai vitákkal kapcsolatban Vidnyánszky elmondta, hogy negatív élmények élnek sok színház társulatában a viták bántó, sértő hangneme miatt, továbbá felvetette ötletként, hogy a színházak maguk kérjenek fel vitavezetőket és moderátorokat. A beszámoló tanúsága szerint "hosszas vita során az a döntés született, hogy a szakmai vita karaktere legyen fakultatív. A POSZT menedzsmentje írásban fordul a versenyprogramban részt vevő színházakhoz és kéri, döntse el, saját maga akarja-e megszervezni előadásának szakmai vitáját, vagy pedig rábízza a menedzsmentre, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően szervezze azt meg számukra."

A zsűri kapcsán a hétfős taglétszámban állapodtak meg a szervezetek, a tagokat érintően azonban nem született kompromisszum. Felmerült egy külföldi zsűri felállításának ötlete, a MASZK pedig folytatná a színészekből álló zsűri hagyományát.

A POSZT-ot érintő egyéb változások közül jelentős a művészeti egyetemisták bemutatkozását lehetővé tevő Ifi Géniusz megszűnése, a Független Előadó-művészeti Szövetség pedig a Zsolnay negyed egyik épületében szervezheti meg POSZT-FESZT nevű programsorozatát, ahol több kísérőrendezvény is helyet kap.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.
Színház hír

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.