Az Örkény Színház három produkcióban is összehangolja az írót és zeneszerzőt, hogy bepillantást engedjenek életművükbe, valamint megmutassák, hogy miként csenghet össze két különböző művészeti ághoz tartozó produktum. A kőszínházban tartott előadásokra híven reflektál az amerikai-kanadai Viano String Kvartett Haydn-estje, amely a színház művészeivel közösen ad koncertet a Márai Sándor Művelődési Házban.
Az Örkény Színházban tartott 33 változat Haydn-koponyára elsősorban a vendégszövegek beemelésére épít, ami Esterházy sajátos szövegszerkesztését idézi. A szerző maga egyébiránt nem tulajdonított túl nagy jelentőséget a színházi vendégszövegnek, sőt majdhogynem feleslegesnek tartotta.
„A vendégszöveg a színházban, ahol nemde nincs visszalapozgatás, még kevésbé fontos, mint a regényben. A vendégszöveg épp az idegensége által új tereket nyit, a szöveg és az olvasó pozícióját újra meg újra megremegteti, így persze jó, ha felismeri a néző, olvasó, de
a remegés a fontos, az idegenség váratlansága a fontos, nem a műveltség. E szerző persze őszintén örül a művelt, finom klienseknek, de nincs tombolacukorka a jó válaszokért. Hacsak másképp nem dönt a Rendező”
– írta Esterházy.
Az előadásban a „Rendező”, Kovács D. Dániel még rá is játszik ezekre a kikacsintásokra, és Borsi-Balogh Máté személyében Haydn mellé egy Angyalt rendel, aki Esterházy Péter műveiből idézve reflektál többek között a színház másik előadásának, a 33 álom zeneműveire.
A produkcióban nemcsak egy párhuzamosan futó előadás képeit ismerheti fel a néző, hanem más klasszikusok ismert alakjait is. Így léphet ki a színpadra Ionesco Kopasz énekesnője, vagy a dráma egy-egy jelentősebb figurája.
„A Harminchárom változat Haydn-koponyára című előadásban a verbalitás dominál” – mondta Kovács D. Dániel, hozzátéve, hogy a szövegfolyam a zeneszerző életét, szemléletmódját és az alkalmazott művészet témáját járja körül.
A 33 álom, miközben reflektál a másik darabra, szembe is helyezkedik vele. Nem az irodalmi, sokkal inkább a zenei alapanyag dominál. Az absztrakt álomképeket Keresztes Gábor egyedi hangmontázsa teszi teljessé, a zeneszerző talált és saját zenei mixekből és effektekből állította össze az előadás anyagát. Miközben a két produkció együtt épít egységes rendszert, különálló alkotásokként is értelmezhetők – azonos időpontban, de különböző helyszíneken – online és a fizikai térben egyaránt – összefüggő események zajlanak.
„A rendszernek szerényen a Kult Univerzum nevet adtuk”
– mondta a 33 álom rendezője, Bodó Viktor, hozzátéve, hogy olyan próbafolyamatot szeretne megvalósítani, amely inspiratív és megmozgatja a színház körül lévő területeket akár úgy is, hogy utcára viszik a színházat.
A két előadás szereplőgárdája nagyrészt egyezik, ehhez két nyitott alaptörténetre volt szükség. „Létrehozunk két produkciót, amelyek érzékenyen figyelnek egymásra” – mondta Kovács D. Dániel.
EP33Haydn – Performansz hegedűre, csellóra, koponyára esten – melyet szintén Kovács D. Dániel jegyez rendezőként – talán maga Esterházy Péter tartja a képzeletbeli karmesteri pálcát, az Örkény Színház színészeihez, Csákányi Eszterhez, Znamenák Istvánhoz és Borsi-Balogh Mátéhoz bábművészek is csatlakoznak.
A hagyományos színházi megoldásokon túl a szereplők között feltűnik egy titokzatos Esterházy Robot is, a látványt pedig élő fényinstalláció teszi teljessé.
A 33 változat Haydn-koponyára és a 33 álom bemutatója október 1-jén, míg a EP33Haydn október 7-én és 8-án lesz a Budapesti Őszi Fesztivál keretében.
Fejléckép: jelenet a 33 álomból (fotó: Horváth Judit / Örkény Színház)