Színház

Évákról Éváknak

2015.09.15. 08:28
Ajánlom
Mindent persze sem Éváról, sem anyánkról nem tudhatunk meg a Belvárosi Színházban, de elnéző mosollyal ismerhetünk rá saját korral és karrierrel kapcsolatos félelmeinkre. És ehhez még színésznőnek sem kell lenni. KRITIKA

Ellenben a szerző, Mary Orr (1910-2006) az volt, és kis híján száz évig élt, így színésznő generációk sorát láthatta ránőni az előzőkre. Igaz, amikor a darab alapjául szolgáló novella 1946-ban megjelent a Cosmopolitanben, még a negyvenet sem töltötte be. A történet a folyóirattól villámgyorsan eljutott a filmvászonig: Joseph L. Mankiewicz rendezése 1951-ben nyolc Oscar-jelölést és hat díjat söpört be. És akkor még nem is szóltunk Almodóvarról, hiszen a Mindent anyámról már a címével is a Mankiewicz-filmet idézi.

Hernádi Judit a Mindent Éváról című előadásban

Hernádi Judit a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ez a filmtörténeti adalék azért is érdekes, mert a színdarabot is egy díjkiosztó ünnepség foglalja keretbe, innen tekintünk vissza mindarra, ami a legjobb színésznőnek járó Tony-díjig vezetett. Hogy a díjat ki kapja, a befutott, középkorú színésznő, Margó (Hernádi Judit), vagy a rajongóból kőkemény vetélytárssá avanzsáló Eva (Kovács Patrícia), az majd a végén kiderül. Pelsőczy Réka rendezésében azonban nem is ez a fontos, nem a két nő egymással való vetélkedésén van a hangsúly, hanem a saját magukkal folytatott harcukon és megbékélésükön. Hogy Margó a félelmeitől, Éva a becsvágyától hajtva ne romboljon le mindent maga körül, Margó tudjon együtt élni az idősödéssel, Éva pedig ne adjon fel minden mást az érvényesülésért. A Mindent Éváról ugyanakkor nem egy fajsúlyos dráma, könnyen fogyasztható formában tálalja ezeket a kérdéseket, ahogy egy igényesebb női lap tenné.

Kovács Patrícia a Mindent Éváról című előadásban

Kovács Patrícia a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Mindehhez az alkotók jól működő formát találtak. Kálmán Eszter díszlete itt valóban szerves részévé válik a játéknak: az öltöző óriástükrei a kint játszódó jelenetekben ablakká válnak, sőt, amikor Bercsényi Péter transzvesztita öltöztető(nő)ként, magát dívának álmodva énekel mögöttük, az elemeltség, az álomvilág érzékeltetésére is jó megoldást nyújtanak. A történetet megtartották az ötvenes években, de a bútorok és a jelmezek (utóbbiak Igjnatovic Krisztina munkái) is olyanok, hogy – főleg a retro divat jegyében – akár maiak is lehetnének.

A darab címe persze áthallásos, nemcsak Eva Harringtonra, hanem minden Évára, minden nőre utal. Margó itt éppen annyira Éva, mint a felbukkanó vetélytársnő, és amennyire majd az ő később felbukkanó vetélytársnői azok lesznek. Hernádi Judit Margóként nem dívát játszik, hanem egy, a saját értékeiben és szerethetőségében elbizonytalanodott (színész)nőt. Éppen azért lesz meggyőző a visszatalálása saját magához, mert visszafogottan, öniróniával, a saját személyisége súlyával tölti ki a karaktert, amit ebben az esetben tényleg mintha csak rá írtak volna.

Bercsényi Péter a Mindent Éváról című előadásban

Bercsényi Péter a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Kovács Patrícia Éva szerepében nagyobb végleteket kell, hogy megmutasson. Afféle női Tartuffe-ként alázatos bólogatóból válik jelenetről jelenetre hidegfejű, céltudatos akarnokká. Megalázzák – kicsap belőle az önkontrollját vesztő fúria. Megzsarolják – a zsarolótól és talán önmagától is undorodó vesztessé válik. És amikor már azt hinnénk, hogy most már tényleg mindent tudunk Éváról, kiderül, hogy mégse, maradt még titka.

Mészáros Máté egy gonosz, a hatalmával visszaélő kritikust alakít. (Megtudom tőle, hogy színházról íróként magam is azok közé tartozom, akik nemhogy részei lennének a színházi szakmának, de ott épp annyira kívánatosak, mint hangya a pikniken vagy svábbogár a pékségben.) Bercsényi Péter az I. Erzsébet után most megint nőként remekel: ha énekel, "dívább" a dívánál, öltöztetőnőként pedig egy-egy gesztussal, fejmozdulattal is pontosan felrajzolja a karaktert. Szikszai Rémusz Margó szerelmét játssza, egy sármos rendezőt, aki ráadásul türelmes és hűséges is tud maradni Margó vulkánkitörései közepette. Női szíveknek jólesően életszerűtlen karaktert tesz jólesően életszerűvé.

Egri Márta, Hernádi Judit és Márton András a Mindent Éváról című előadásban

Egri Márta, Hernádi Judit és Márton András a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Az Egri Márta által játszott barátnő is Éva egyik arca: sok művész között egy hétköznapi, két lábbal a földön álló asszony. Márton András a férje szerepében egy narcisztikus drámaírót alakít, aki hirtelen támadt szerelmétől hirtelen harminc évvel fiatalabbnak képzeli magát. Rujder Viviennek az előadás végén jut egy fontos jelenet, de poéngyilkos lennék, ha elárulnám, hogy mi. A lehetőséggel azonban jól tud élni, friss és természetes.

Az előadás egyik fő erénye a színészi csapatmunka, senki nem lóg ki a társulatból. A premiereken szokásos nem teljes készültségnek sincs nyoma, valószínűleg azért, mert a nyáron Szombathelyen már játszották néhányszor, így volt ideje érni.

Szikszai Rémusz a Mindent Éváról című előadásban

Szikszai Rémusz a Mindent Éváról című előadásban (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A Mindent Éváról alapvetően egy női szemszögű előadás, amely sokkal inkább mosolygós, mint szomorkás ráismerést kínál saját életkorral, életlehetőségekkel kapcsolatos dilemmáinkra. Ha valaki az öregedő társadalmak erősödő fiatalságkultuszáról szeretne mélyebb és átfogóbb képet kapni, azt nem itt fogja megtalálni, de aki azért vált rá jegyet, mert jó színészekre és egy kellemes estére vágyik, nem fog csalódni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Domingo fia írta a Virtuózok új évadának főcímzenéjét

A spanyol zeneszerző egy hollywoodi stílusú, erőteljes és nemes, klasszikus dallamot komponált a műsorhoz.
Klasszikus

„Rondo alla Mambo!” – Mi lett volna, ha Mozart Kubában születik?

A Mozart y Mambo című lemez egy berlini kürtművész és egy kubai ifjúsági zenekar szerelemprojektje, amelyben a zenélés öröme köt össze két világot.
Vizuál

Gyűjteményes kiállítás nyújt bepillantást a 20. századi magyar fotótörténetbe

A Mai Manó Ház július 14-től látogatható tárlata a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből öt kiemelkedő magyar fotográfus életművének egy-egy szeletét mutatja be öt eltérő kurátori koncepció alapján.
Klasszikus

Csáth és a 100 évvel ezelőtti Magyarország zenei világa - VIDEÓ

Egyszerre készült zeneszerzőnek, festőművésznek és orvosnak, az utókor mégis elsősorban íróként tartja számon Csáth Gézát. Most egy félórás dokumentumfilm idézi meg alakját.
Klasszikus

Ismét lesz OrgonaPont koncertsorozat és Orgonák éjszakája

Augusztusban tizenkét városban rendezi meg a Filharmónia Magyarország az OrgonaPont koncertsorozatot, augusztus 8-án pedig második alkalommal tartják meg az Orgonák éjszakáját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kultkikötő

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.
Színház a tanú

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház dunaújvárosi bartók kamaraszínház

Sándor Mátyás – musical ősbemutatóra készül a Bartók Kamaraszínház

Jules Verne nagyszerű regényéből, a Sándor Mátyásból készül musical a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban, a zeneszerző Szemenyei János, a rendező pedig Léner András.
Színház ajánló

Télig tart a nyár Szentendrén

A Szentendrei Teátrum augusztusban két ősbemutatóval indul és a nyár végével sem zárul. A kőszínházi évadban további bemutatók és előadások várják a közönséget Szentendrén.
Színház kultkikötő

Mindenki kedvenc játék mackója a Balatonra érkezik!

Mindenki kedvenc játék mackója ismét életre kel a színpadon. A Marék Veronika népszerű mesesorozata nyomán készült Boribon nyaral című zenés bábelőadást Mórocz Adrienn, színész, bábszínész játssza.