Színház

Ez az ordas sötétség - KDF 2009

2009.11.06. 10:00
Ajánlom
A Compagnia Pippo Delbono Ez az ordas sötétség (Questo buio feroce) című produkciója az idei Kortárs Drámafesztivál egyik legnagyobb szenzációja. Az előadás két alkalommal látható a Trafóban, angol és magyar feliratozással.

A Compagnia Pippo Delbono Ez az ordas sötétség (Questo buio feroce) című produkcióját hozza el a Kortárs Drámafesztiválra. Az előadás játék az idővel: vele és ellene - a létezés kiragadott pillanatait mutatja fel: hogyan hordozza magában az esendőség a hatalmassá válás lehetőségeit?, kérdezi, s közben a haldoklás nyilvánosságának problémáit firtatja: vajon misztérium és misztikum, vagy közzétett és lemeztelenített intimitás?

Az előadást Harold Brodkey-nak, a New Yorker publicistájának azonos című önéletrajzi könyve inspirálta, amellyel a rendező keleti útja során találkozott egy burmai falu üres könyvesboltjában, és amelynek odakallódott olasz kiadása éppen erre a titokzatos találkozásra várt. "Abban a könyvben, abban az utazásban felfedeztem a saját utazásomat, a saját történetemet. A halál gondolatát ekkorra már teljesen száműzték, különösen a nyugati országokból. A halál mindig a félelmet, veszteséget, a fájdalmat idézi fel, nagyritkán beszélünk róla úgy, mint tiszta és elmélyült tudásról, amelynek mégiscsak az élethez van köze" - írja Pippo Delbono a megrendítő találkozásról. E találkozás pedig saját, 1985-ben diagnosztizált AIDS-betegségének legyőzéséhez vezetett.

És ez Delbono esetében nem puszta marketing-fogás, s nem is valamilyen önszuggesztív vagy evangelizáló szólam. Hanem éppen színházának lényege: a létezés törvényeit éli át és újra a színpadon, s ugyanennek a lehetőségét kínálja fel nézőjének is.

Pippo Delbono 1959-ben született az olaszországi Varezzában. Színházi tanulmányait megszakítva előbb a dán Farfa Társulathoz szegődött, majd Pina Bausch tanítványaként folytatta az útkeresést. A népszerű, ám korszerűtlen technikákat elvetve a rangtalan, mégis érvényes kifejezési eszközök után kutatott, s a Távol-Keleten talált rá önmagára - és arra a színházi formára, amelynek tartalma magától értetődő, amelyben az érzékiség még összhangban áll az érzékeléssel, amelynek nincs szüksége a szavak folytonos egymásutánjára.

A Delbono által kialakított sajátos színházesztétika-munkamódszer kamatozik az Ez az ordas sötétség esetében is. Az előadás erős és intenzív képekkel operál, leginkább performatív látványszínház, amely a szöveget csupán kiindulópontnak tekinti. Az előadás nem kérdez, nem állít semmit. Egész egyszerűen mesél. Dadogva, meg-megállva, szavakat, hangokat, képeket keresve, mégis szabatosan adja elő Delbono-Brodkey megrendítő vallomását. A halálba vezető mágikus utazás a közönségben generál kérdéseket; a nézőt különös, szokatlan lelkiállapotba ringatja. Így az Ez az ordas sötétség időtlen és mégis high-tech danse macabre, amely az utolsó pillanatok csodálatos (ön)teremtő erejét idézi meg, s egyúttal a hús-vér valóság földhözragadtságát is megsemmisíti. Mert nem a beteg ember szenvedését mutatja meg, hanem az élettől búcsúzó ember vágyakozását az élet iránt - olyan helyzetben, amikor ez már teljesen irreálisnak tetszik.

Compagnia Pippo Delbono (IT)

Ez az ordas sötétség (Questo buio feroce)

Szereplők: Pippo Delbono, Dolly Albertin, Gianluca Ballarè, Raffaella Banchelli, Bobò, Julia Morawietz, Lucia Della Ferrera, Ilaria Distante, Gustavo Giacosa, Simone Goggiano, Mario Intruglio, Nelson Lariccia, Gianni Parenti, Pepe Robled

Író, rendező: Pippo Delbono

Díszlet: Claude Santerre

Díszlet-kivitelezés: Mattia Manna

Jelmez: Elena Giampaoli

2009. november 25., 26. 20:00 - Trafó

Olasz nyelvű előadás, angol és magyar feliratozással.

Az előadás időtartama 70 perc, szünet nélkül.

A november 26-i előadás után közönségtalálkozó, angol nyelven, magyar szinkrontolmácsolással.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Színház székely kriszta

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.
Színház hírek

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Színház

Új színház nyílt a Váci utcában

A Belváros legújabb színházában, a Fém Arts & Caféban a 70 férőhelyes színházterem mellett művészkávézó, képgaléria, jazzkoncertek és pódiumbeszélgetések várják a közönséget.
Színház átrium

A Krakken művelet - pszicho-thriller-krimi-komédia az Átrium színpadán

Bodó Viktor néhol groteszkbe hajló, szatirikus víziója egy bámulatos, szinte filmszerű világba vezet, ahol minden tele van homokkal és sárral, mert a városra lecsapott a Krakken nevű jelenség. A komédia novemberben 18-án és 27-én látható az Átrium színházban.