Jelenleg két meghatározó portrét ismertünk az angolok nagy drámaírójáról, de mindkettő Shakespeare halála után készült. Az egyik a First Folio címen emlegetett Shakespeare-összkiadás címlapján szerepel, és valószínűleg mindenki látta már:
A másik a stratfordi Szentháromság-templomban álló büszt, amelynek vonásai talán kevésbé ismertek. Ez a kevésbé hízelgő templomi szobrot Shakespeare sírja felett helyezték el, és így néz ki:
Természetesen számos korabeli vagy majdnem korabeli Shakespeare-portré maradt fenn a 17. századból, de ezek hitelessége megkérdőjelezhető. A leghíresebbről, az ún. Cobbe-portréról a művészettörténészek például állítják, hogy valószínűleg Sir Thomas Overbury udvari emberről készült, és nem Shakespeare-ről. Ha megkeressük Overbury portréit, nem is tűnik alaptalannak az állítás.
Az egyetlen Shakespeare-arcképet, amely még a drámaíró életében készült, James Taylor festette 1610-ben (ez az ún. Chandos-portré), de 1988-ban kiderült róla, hogy az idők során jó néhány részletet módosítottak rajta
A Guardian híradása szerint szerint kutatók most úgy vélik, a Stratford-upon-Avon-i büszt lehet a drámaíró leghitelesebb képmása. Eddig úgy gondolták, hogy azt Shakespeare 1616-ban bekövetkezett halála után néhány évvel készítették. Ez az a szobor, amelyen a 20. századi kritikus, John Dover Wilson szerint Shakespeare inkább „önelégült hentesnek” tűnik.
Lena Cowen Orlin professzor (Georgetown University) szerint a legújabb kutatások alátámasztják, hogy a szobrász ismerte modelljét. „Igen valószínű, hogy Shakespeare megrendelésére készült az emlékmű.” Dr. Paul Edmondson, a Shakespeare Birthplace Trust kutatóintézeti vezetője szerint a szobor megmutatja, Shakespeare milyen külsővel szeretett volna megmaradni közönsége emlékezetében.
A festett szoboralak lúdtollat és egy papírlapot tart a kezében. Eddig úgy vélték, hogy egy bizonyos Gerard Johnson nevű Jakab-korabeli mester alkotása, aki viszont kertdíszítő volt. Orlin szerint sokkal valószínűbb, hogy fivére, Nicholas Johnson sírkészítő műve, aki egyébként a Globe Színház közelében dolgozott.
Orlin rámutatott, hogy Nicholas Johnson egy évvel korábban hunyt el, mint modellje, ez pedig egyértelműen jelzi, hogy a drámaíró életében készült a szobor. Emellett szól az is, hogy a büsztön Shakespeare halálozási dátumát később vésték be.