Színház

Ezt nektek mese!

2009.11.17. 13:10
Ajánlom
A bécsi erdő meséje rettenetes mese. A dráma címének és szövegének ellentmondása egy kor ellentmondása. Ez lett ifjabb Johann Straussból. Ödön von Horváth. (Mesél a bécsi erdő, Katona József Színház) - KRITIKA

"Erdőt keres?

Több száz eladó, bérbe adó erdő.

Nézze át ingatlan hirdetéseinket !!"

(Találat a "Mesél a bécsi erdő"-re)

"Ha győzünk, fejek gurulnak majd, és köztük lesz Horváthé is" - mondta állítólag Goebbels a Mesél a bécsi erdő 1931-es berlini bemutatója után.  Ödön von Horváth és a náci párt konfliktusa korábbról datálódik, mikoris az író a hepciáskodó verőlegények ellen vallott egy bírósági perben.

A bécsi erdő meséje rettenetes mese. A dráma címének és szövegének ellentmondása egy kor ellentmondása. Ez lett ifjabb Johann Straussból. Ödön von Horváth. Magyar-horvát-német-cseh keverék, aki diplomata apjával gyerekkorától fogva belakta az egész Monarchiát, hogy aztán nem egész harmichét évesen Párizsban végezze egy kidőlt fa alatt. Megúszva ezzel Goebbels bosszúját, és általában véve azt, amit oly láttató erővel jósolt meg a műveiben, a huszadik század legrettenetesebb kataklizmáját. A mese, amelyhez ifjabb Johann Strausstól kölcsönözte a címet, korának vészjósló lenyomata. Ellenmese. Az igazat mondja, és egyáltalán nem boldog a befejezése. A Strauss szimbolizálta "wiener Gemütlichkeit"-ről rántja le a leplet, megmutatva azt, amit ez a látszólag békés, bécsikeringős, vínervaldos, vínersniclis világ elfed. Bécs nyolcadik kerületében, egy bababolt és egy hentesüzlet egymást gerjesztő közelségében kel életre a halálos indulatokat rejtő történet, hogy aztán az osztrák vidéki idillben egy pimasz fordulattal jusson el tragikus végkifejletéhez.

Von Horváth, Brecht, Karl Kraus. Kísérteties jövőképek kísérteties jelenünkre vetítve. De vajon jó-e, hogy ilyen intenzitással mesélünk velük a korunkról? Nem lehet, hogy amennyire kitágítják jelent pásztázó tekintetünket, be is szűkítik bizonyos fokig? A fenyegetettség fölvázolására alkalmasak, a jövőképük váteszi, mi viszont konkrétan tudjuk, mit hoz a jövő. Az ő jövőjük. A húszas-harmincas évek fordulóján vagyunk, túl egy világháborún. Az emberek nem hiszik, hogy jöhet még egy. Egyszerűen nem tudják elhinni. Más a helyzet egy olyan társadalomban, amelyik nem tudja, mi a háború. A személyes tapasztalat hiánya az emberek egy részét abnormálisan "bátorrá" teszi, másik felük retteg. Nem a megtörtént valóság rémületét éli, hanem az ismeretlentől szorong. Egy olyan társadalomban, ahol a politikai szlogenek kiüresednek, az ideológiák összemosódnak, ahol a szóbeszéd bratyizásokat sejtet, "másik oldalról" pénzelt mozgalmakat, köznapi ember számára fölfoghatatlan hatalmi összefonódásokat,  agresszív, ugyanakkor végtelenül kifinomult manipulációt. Van, hogy elgondolkodik az ember, jól járunk-e, ha a történelem párhuzamait oly erősen sulykoljuk magunkba, hogy a különbözőségekről elterelődik a figyelmünk?

Zsámbéki Gábor úgy árnyalja a művet a jelen igényei szerint, hogy a szokásosnál is keményebbre veszi Ödön von Horváth ördögi történetét. A két kor megfeleléseit hitlerista plakátok hirdetik, a környezet maga minimalista, fekete háttér előtt szinte csak a tárgyak jelzik a jelenet helyszínét. Egy-egy baba, babányi csontvázka a szerző utasítása szerint, véres cafatok a húsvágó deszkán. Hozzá hentes, aki darabolja.

A nyolcadik kerületi történet nagy lázadója a butuska (vagy nem is olyan butuska?) Marianne. Tragédiai vétsége, hogy későn talál ellenfelére - Lázár Kati nagymama figurája már akkor tönkretette, mikor ő még föl fel sem ismerte az ellenséget benne. Ő a megesett lány, aki követi szerelmét, s világra hozza bájos kis "szégyenét". Rezes Juditnak nem csak az említett kettősséget, de annak mélyebb értelmét is sikerül Marianne figurájába fogalmazni. Butuska vagy nem, végül is mindegy - bedarálja így is, úgy is egy prűd társadalom elsatnyult lelkeinek lelketlen gépezete. A fasizmus, mint bármely gyilkos mozgalom, a lelkekből ered. Ártatlannak látszó lelkekből. A legártatlanabbnak épp a tragédia kiváltója, a kedvesen szélhámos Alfréd tűnik. Nagy Ervin kívülről mutatja a kitartott szépfiú figuráját, eleve némi erkölcsi ítélettel fűszerezve a rossz jellemet. Alakításának szépsége, hogy közben pontosan tudósít arról is, mit látnak benne azok, akik halálosan beleszeretnek. Mielőtt hagyja magát egy rövid időre elcsábítani, Fullajtár Andrea fejlett üzleti érzékű trafikosnője tartja ki Alfrédot. Fullajtár alakítása egyedülálló élménnyé avatja a minden szerepben ott rejlő érzéki csalódást. Mintha valóban először csöppenne egy-egy szituációba, s azt mondaná ki, ami az adott helyzetben spontán eszébe jut. Történetesen Ödön von Horváth mondatai jutnak eszébe Mészöly Dezső végtelenül modern fordításában.

Az este egyik legelsöprőbb alakítása Lázár Katié. Felvonásról felvonásra megy egyre mélyebbre és mélyebbre a jellemábrázolásban, lassú gyönyörűséggel fedve fel a nagyanya karakterének legbelső rétegeit. A viccesnek mutatott mérgelődéstől egészen a társadalmi prüdéria és tekintélyelv koholta, mocskos csecsemőgyilkosságig. Általában véve a Katona művészei hozzák a formát, ahogy azt várni lehet. A sok kisrealizmusból nagyrealizmus lesz, ironikus felhangokkal és pszichológiai hitelességgel. Példát látunk egy kísértetiesen ismerős korból arra, hogy mivé fajulhatnak a dolgok. Hogy korunkban mivé fognak fajulni, azt pillanatnyilag el sem tudjuk képzelni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.
Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Színház gyász

Elhunyt Paudits Béla

Szerda délután a kórház intenzív osztályán érte a halál a 68 éves színészt.