Színház

Farkasszemet nézni a rákkal

2014.10.06. 17:30
Ajánlom
Az izraeli dráma- és forgatókönyvíró, Anat Gov darabját, a Happy Endinget az Orlai Produkciós Iroda és a Mediszin Kft. előadásában mutatták be. A hazai premierre a rákban elhunyt szerző családja is ellátogatott. Betegségről, emberi méltóságról, Anat Govról és magáról a darabról beszélgettünk Edna Mazya drámaíró-rendezővel és Gidi Gov izraeli énekessel, az írónő férjével. INTERJÚ

- Könnyedsége ellenére a Happy Ending rendkívül mély és megindító darab. Főleg azoknak okoz nehéz perceket, akik személyesen is érintettek a dologban, akinek a családjában vagy a környezetében előfordult rákos megbetegedés.

Edna Mazya: Sajnos elérkeztünk odáig, hogy már azok vanak kevesebben, akik nem érintettek a témában. A rák ünnepel! Egy orvos ismerősöm szerint az emberek többsége úgy hiszi, rákban fog meghalni - csupán nagyon kevesen mernek erről nyíltan beszélni. A rák sajnos a modern világ mindennapi részévé vált, nem tudjuk kikerülni, ezért a legtöbb, amit tehetünk, hogy szembenézünk a betegséggel.

Gidi Gov: Anat szülei is rákban haltak meg, de sosem élte úgy az életét, hogy állandóan ez lebegett volna a feje felett. Így, amikor kiderült, hogy beteg, arra gondoltam, talán minden másképp történt volna, ha hamarabb elmegy kivizsgáltatni magát. Talán még meg lehetett volna állítani idejében a folyamatot. Ugyanakkor később rájöttem, hogy oka volt a történteknek; valamiért így kellet lennie. Amikor az orvos közölte Anattal, hogy rákos, nem sokkolta a hír. Nem akart egy fikarcnyi időt sem kesergésre pazarolni, helyette úgy döntött, inkább kiélvezi az életet! A betegsége ellenére csodálatos öt és fél éve volt. Tele örömmel és munkával.

EM: Három darabot írt a betegsége alatt - az egyik a Happy Ending volt. Anat igyekezett mindent elfogadni, amit rámért a sors. Úgy gondolta, aminek jönnie kell, az úgyis elérkezik, hiába harcolunk ellene.

- Milyen út vezette Anatot odáig, hogy megírja a darabot? Hogyan született meg a Happy Ending?

EM: A betegsége során volt egy periódus, amikor jobban lett, amikor úgy tűnt, talán van egy kis remény. A rák azonban ismét visszatért. Ekkor döntötte el, hogy elég volt, nem akar harcolni többet - élni akar! És dokumnetálni azt, amit a betegsége során tapasztal. Ahogyan a darab szereplői, Anat is járt kemoterápiára - bár leginkább a családja miatt. Egy pillanatig sem félt ugyanis a haláltól.

- Elég szürreális módon, dalbetétekkel teletűzdelve ábrázolják a darabban a betegséget. Ez az ötlet is tőle származott, vagy közösen döntöttek róla, hogy zenés előadást készítenek a Happy Endingből?

EM: Az ötlet az övé volt. A kezelése során ugyanis volt egy meghatározó élménye: az ápolója elnevezte az összes orvosságát, hogy könnyebben meg tudja jegyezni, milyen sorrendben kell bevennie őket. Akkor, egy pillanatra kívül tudta magát helyezni az eseményeken, és a helyzet groteszksége mellett észre tudta venni annak humorosságát is. Így a zenei aláfestés valahogy magától értetődőnek tűnt; a darabban szereplő musical elemekhez pedig még a dalszövegeket is ő írta.

- Ha végignézzük a Happy Ending karaktereit, melyikük hasonlít a leginkább Anatra?

GG: A főszereplő, Thalia Roth.

EM: Anat arra törekedett, hogy minden előítéletesség nélkül, őszintén mutassa be a különböző betegtípusokat: a harcost, a hívőt, a homeopátiás gyógymódok követőjét, aki mindenféle "csodamódszert" kipróbál, csak hogy jobban legyen, és azt, aki elfogadja az állapotát és a hátralévő idejét tartalmasan, nem a kórteremben, hanem a családjával szeretné eltölteni - ahogyan Anat is tette.

- A Happy Ending főszereplője egy színésznő, aki kezdetben nehezen fogadja el, hogy beteg, mindenkinek azt hazudja, csak egy szerepre készül a kemós betegek között. Hovatovább, még a családjának sem meri bevallani, hogy rákos. Mennyire tükrözi az ő karaktere azt, ahogyan Anat viselte a betegséget?

GG: Anat sosem hibáztatott senkit azért, mert megbetegedett. Egy pillanatig sem lázadozott, nem kérte számon senkin, hogy miért pont neki szántak ilyen sorsot az életben. Sőt még az utolsó időszakban is - amikor már gyenge volt - elutazott Ednával Londonba. Ő tartotta bennünk is a lelket.

EM: Külön-külön mindegyikünkkel leült beszélgetni. Elmagyarázta, hogy el kell fogadnunk a helyzetet, hiszen a betegség és a halál az élet része. Giditől is azt kérte, hogy idővel lépjen tovább. Ha rágondolok, az jut eszembe, hogy ő a valaha volt legjobb barátom, aki teljes és szép életet élt.

- Edna, tekintve, hogy ön rendezte az első darabot Izraelben, mit gondol az Orlai Produkció előadásáról?

EM: Remekül stilizált, jól eltalált adaptáció. A rendezőnek, Gergye Krisztiánnak sikerült megfognia a darab esszenciáját. Annak ellenére, hogy néhol átformálta azt, nagyjából tudtam, mikor következnek a humoros részek, a nézőtéri reakciók alapján pedig kimondhatatlan öröm volt tapasztalni, hogy a magyar közönség érti a darab humorát. Az pedig külön meglepetés volt, hogy ennyire jó szereplőgárdát sikerült toborozni az előadáshoz. A színészek - főleg a főszereplő (Hernádi Judit - a szerk.) - szinte szárnyaltak a darabban. Az egész könnyed és természetes volt.

- Milyen különbségeket fedezett fel az ön rendezése és Gergye Krisztián munkája között?

EM: Leginkább úgy rendezek, hogy hagyom, a darab beszéljen magáért - ehhez képest az én elképzeléseim csak másodlagosak. Így azt gondolom, az én Happy Endingem egyszerűbb volt. Tekintve, hogy a darab elég erős önmagában is, szerintem nem kell sok színezetet hozzáadni. Gergye Krisztián munkája azonban lenyűgözött! Rengeteg élettel töltötte meg az előadást, egy kész koreográfiára építette fel azt, emellett viszont meghagyta a darab esszenciáját - ami a legfontosabb.

- Gidi, ön mit gondol róla?

GG: Nagyon tetszett, és szeretem, hogy a közönség reakciói mindig ugyanazok, akármelyik országban is játsszák a darabot - ez arra utal, hogy az előadás egyetemes kérdéseket feszeget.

- Ha már itt tartunk, mit jelent a Happy Ending az önök olvasatában?

EM: A választás szabadságát. A sorsunkat nem tudjuk megváltoztatni, de arról dönthetünk, hogyan kívánjuk megélni azt az időt, amink maradt.

GG: Számomra viszont őt jelenti - Anatot.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Alkotás vagy az élet hívása? – Lukács György megemészthetetlen öröksége

Lukács Györgyre emlékezünk az alábbi, korábban sehol nem publikált interjúval, amely 1984-ben készült, és első közlése a szerző engedélyével a Fidelio oldalán történik, közel négy évtized elmúltával.
Klasszikus

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Zenés színház

Fiatal tehetségek gálakoncertjével köszöntik a nyolcvanéves Marton Évát

Egykori és jelenlegi növendékei, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjainak fellépésével köszönti születésnapja alkalmából az énekesnőt a Magyar Állami Operaház.
Tánc

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ahol csak a holtak maradnak – Az Eltűntek című darabot mutatják be a Szkénében

Magyarországi bemutatót tart júniusban a Szkéné Színház: Dohy Balázs rendezésében Elise Wilk darabját mutatják be a SzínMűHely Alapítvány és a Szkéné Színház koprodukciójában. A szerző műveit korábban nem játszották Magyarországon.
Színház interjú

A valóság mindig sokkal keményebb – beszélgetés Gianina Cărbunariuval

Gianina Cărbunariu román drámaíró, rendező és színházvezető, aki munkáiban érzékeny és fontos témákat dolgoz fel. De vajon képes-e a színház változtatni a világon? Ezt is megkérdeztük tőle, ahogy az is kiderült, mit mondana fiatalkori énjének, ha találkozna vele, amivel annak idején már Karinthynak is meggyűlt a baja.
Színház ajánló

A Furcsa párral és a Macskadémonnal indul a Szabadtéri Színházak Találkozója a Balaton-partján

Június 17-én két nyitóelőadással indul az idei Szabadtéri Színházak Találkozója a Kultkikötő tereiben: Balatonbogláron a Furcsa pár női változata látható, Alsóörsön a Macskadémon.
Színház hír

A Fiumei úti sírkertben vesznek végső búcsút Máthé Erzsitől

A legendás művésztől barátai, pályatársai és tisztelői 2023. június 20-án, délelőtt búcsúznak a Fiumei úti sírkert ravatalozójában.
Színház gyász

Elhunyt Sőregi Melinda dramaturg

Sőregi Melinda korábban a veszprémi Kabóca Bábszínház társulatának a tagja volt. 44 évesen távozott.