Színház

Fazekas Zsuzsa: Minden egyes szerep ajándék

Fazekas Zsuzsával beszélgetve nemcsak a József Attila Színház művészeti főtitkárát ismerjük meg, hanem a készülő Furcsa pár előadás Renee-jét is. Mindenki Zsuzskája 1984-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Hangját mindenki ismeri, hisz, többek között, kölcsönözte már a hangját Elizabeth Taylornak, Sigourney Weavernek, Sharon Stone-nak vagy Priscilla Presleynek a Dallasban. (X)

Színésznőként számtalan színpadon, számos karaktert keltettél életre. Van kedvenced?

Nincs kedvencem. Tényleg, szinte az egész országot bejártam: még főiskolásként játszottam Zalaegerszegen, majd Szolnokra szerződtem. Onnan Miskolcra, Veszprémbe vitt az utam, aztán a Játékszín volt jó pár évig az „otthonom”. Volt egy előadásunk, a Szeretlek, Faust, amivel sok helyen megfordultunk, még az Egyesült Államokban is jártunk. Büszke vagyok, mert ezt az előadást én szerveztem, egyeztettem, illetve több figurát is játszottam benne. Minden egyes szerep ajándék volt a számomra: Mariann a Fösvényben, Árpádházi Szent Margit Kocsis István darabjában, Stázi a Csárdáskirálynőben. Utóbbi igazi kihívást is jelentett, hisz prózai osztályban végeztem a Színház-, és Filmművészeti Főiskolán. Gyerekeknek játszani nagy öröm. Voltam Hamupipőke Schubert Éva rendezésében, beugrottam és játszhattam Pinokkiót, előadásonként hétszáz gyermeknek. Felsorolni sem tudnám, hány szerepet, hány helyszínen alakítottam. Nagyszerű színészekkel és remek rendezőkkel dolgozhattam együtt.

Ma már ritkábban lépsz a világot jelentő deszkákra, hisz te vagy az egyik legfontosabb mozgatórugója a József Attila Színháznak. Hogyan sodródtál a művészeti ügykezelés felé?

A párommal idén harminchét éves házasok leszünk. Ő is színész, méghozzá nagyszerű. Sajnos, volt idő, amikor nem tudtunk megélni a mesterségünkből, nem tudtuk kifizetni a csekkeket, és kétségeim voltak, hogy miből neveljük fel a két lányunkat. Ezért elmentem dolgozni egy nyelviskolába, ahol tanfolyamokat szerveztem cégeknek, azt hiszem, szervező képességemet ez nagyban fejlesztette. Eleinte nagyon nehéz volt, egy teljesen más életbe csöppentem. Fantasztikus embereket ismertem meg, akik segítettek, hogy megtanuljak egy egészen más világban boldogulni. Sokukhoz most is szoros barátság fűz, nagy hálával tartozom nekik. Közben, ha volt szinkron vagy színház, akkor azokat örömmel elvállaltam, már amit a munkám mellett elvállalhattam. A szakmám gyakorlatilag a hobbim lett.

Legbelül azért nagyon vágytam arra, hogy a hivatásom legyen újra az életem, és az teljesen kitölthesse a mindennapjaimat.

Tizenkét év „kitekintés” után kaptam egy telefont, hogy lennék-e az Újszínház művészeti titkára. Azonnal igent mondtam, bár a felkérés elsősorban nem színészi feladatra vonatkozott. Ennek ellenére, idővel sorra kaptam a szerepeket. Nagyon hálás vagyok ezért a sorsnak, és persze az ottani igazgatómnak. Egy idő után úgy éreztem, váltanom kell, ekkor jelentkeztem a József Attila Színházba.  Immár öt éve, hogy itt vagyok. Munkám elismeréséül három éve megkaptam a Fodor Imre gyűrűt. Több alkalommal beugrottam egy-egy előadásba, hogy megmentsem azt. Az is ajándék az életemben, hogy Renee-t alakíthatom a Furcsa pár női változatában, nagyon boldog vagyok.

FazekasZsuzsannamuveszetifotitkar-120813.jpg

Fazekas Zsuzsa (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Mivel telnek általában a napjaid?

Az attól függ, melyik „üzemmódra” gondolsz. Normál helyzetben reggeltől estig a színház az életem. Egyfolytában egyeztetek, folyamatosan telefonálok, esténként ügyelek, hétvégén is, a hirtelen helyzetek és problémák megoldását keresem.

A mostani, járványhelyzetben is a napok legnagyobb részében a színházzal foglalkozom, de mivel előadások nincsenek, most több idő jut a háztartás vezetésére, a családomra, főzök, és próbálok sokat aludni.

Hogyan dől el, hogy miből hány előadás fut egy hónapban?

Ez egy nagyon összetett kérdés, az, hogy hány előadást játszik a színház havonta, és hogy az egyes előadásokból hány darabot tűzünk műsorra, nagyon sok mindentől függ. Először a szervezéssel és Igazgató úrral átbeszéljük a tervezett havi műsort. Ezt követően elkezdem az egyeztetést a többi színházzal, elsősorban azokkal, ahol színészeink még játszanak. Több színészünk forgat, illetve egyéb elfoglaltságokkal rendelkezik, ezeket is mind figyelembe kell venni. A többi teátrummal, és egyéb produkciókkal folytatott egyeztetésnek megvannak az íratlan szabályai, ehhez mindenkinek tartania kell magát. Rengeteg e-mail és telefon, illetve egyéb információcsere után derül ki az, hogy mit tudunk megvalósítani a tervekből. Ha belegondolsz, hogy egy produkcióban hány színész játszik, és hány színésznek hány egyéb munkája van (előadás, fellépés, szinkron, egyéb szereplés, stb.), szinte kibogozhatatlan a logisztika.

Van olyan előadás, ahol egyetlen színészt hat-hét színházzal egyeztetek, miközben természetesen az elsődleges a József Attila Színház érdeke.

Nagyon pontosan és mindenre kiterjedő figyelemmel kell rögzítenem az adatokat, elég nagy felelősséggel jár a munkám. Ha minden színészt leegyeztettem, és kiderült, hogy ki, melyik este ér rá (és akkor a próbákról és annak egyeztetéséről még nem is beszéltünk), megírom a hivatalos kikérőket, az ezekre adott írásbeli válaszokat összesítem, és véglegesítek egy műsort, amelyet igazgató úr és a vezetőség jóváhagy és aláír. Ezt követően kerül hivatalosan meghirdetésre a színház havi műsora. Ez a munka igazi kihívás, ugyanakkor nagyon szeretem csinálni, másképp azt gondolom, hogy nem is lehet.

A pandémia miatt, ahogy sok más terület, a színház is teljesen felborult. Hogyan éled meg ezt az időszakot?

Mint mindenki: nagyon nehezen. A barátainkkal nem tudunk találkozni, ez visel meg a legjobban. Megpróbálom mindenben a jót látni, igyekszem a legapróbb dolognak is örülni, minden nap tenni valami jót, odafigyelni a családomra még jobban, mint eddig. Csak így lehet túlélni.

Van kedvenc előadásod a József Attila Színházban?

Őszintén mondom, hogy a József Attila Színház minden előadását ajánlom. A színház repertoárjában nagyon sokféle darab megtalálható. Amikor barátaim kérdezik, hogy mit ajánlok, azt a kérdést teszem fel, hogy mit látnának szívesen? Komoly darabot, ami elgondolkodtat, vidámat, ami megnevettet, zenéset, ami szórakoztat és kikapcsol, egyáltalán milyen korosztályról beszélünk? Nálunk minden műfaj megtalálható, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Mindegyik előadást másért szeretem és ajánlom.

Fejléckép: Fazekas Zsuzsa (fotó: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház magazin

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Színház videó

Emberiségtörténettel ünnepli a Vörösmarty Színház a magyar dráma napját

A Vörösmarty Színház tavaly, a pandémia idején nagy vállalkozásba kezdett: négy kortárs drámaíró részvételével ott folytatják, ahol Madách Imre Az ember tragédiáját befejezte, 20-21. századi színekkel egészítve ki az emberiségtörténetet.
Színház hír

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház interjú

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.