Színház

Fehér Balázs Benő: "Van bennem harci kedv"

2015.05.20. 06:58
Ajánlom
Operettcsillag Csehovban: Oszvald Marika pályája első prózai szerepére készül a Kultúrbrigád meghívására a Sirályban. Az Átrium Film-Színházban készülő produkcióról az előadás rendezőjével beszélgettünk. INTERJÚ

- Kockázatos vállalkozás egy magánszínháznak Csehovot bemutatni?

- A Kultúrbrigád magánpénzből dolgozik, egy új produkció létrehozásával mindig a lakásuk forog kockán. Ilyen értelemben minden bemutató kockázatos. Nekem nem szabad azzal foglalkoznom, hogy mennyire lesz eladható Csehov.

- Ez már a második munkád a csapattal. Jelez ez valamifajta szövetséget köztetek?

- Először színészként hívtak Az Őrült Nők Ketrecébe, és jövőre is vannak terveink.

- Gondolom, mostanság a legtöbbször neked feltett kérdés: miért Oszvald Marikát választottad Arkagyinának?

- Marika tartott nekünk egy opertettkurzust három éve az egyetemen. Lenyűgözött, hogy mennyi energia van benne, úgy a színpadon, mint az életben. Mindig megragadja a figyelmet.

- Ilyen Arkagyina is.

- Az a vágyam, hogy megmutassuk Arkagyina féltékeny, önző, taktikus, egocentrikus, okos, szorongó, agresszív oldalait is. Ez már keményebb dió. Csehov nem egyszerűsített, dramaturgiai feladatot betöltő szerepeket ír, hanem embereket.

- Milyen vele próbálni?

- Nagy intenzitással dolgozik, látszik rajta, hogy nagyon foglalkoztatja a feladat, és tudja azt is, hogy nagy falatról van szó. Érzékeny, alázatos, kíváncsi és bátor a próbákon. Nagyon sokat tanulok. Ha egy kisrealista előadás lett volna a cél, akkor nem őt hívtam volna. Szerintem pont az az érdekes, ha az általa ismert játékmód elemeit vegyítjük a mélylélektannal: cigánykerekezés után szólaljon meg szárazon is.

- Érzel hasonlóságot Arkagyina fiával, Trepljovval, aki szintén fiatal színházrendező? Van benned is harci kedv a most érvényben lévő színházi szabályok ellen?

- Trepljov fiatal író, aki rendez egy előadást. Minden fiatalnak - szakmától függetlenül - felelőssége, hogy értékelje az elődei munkáját. Egy rendezőnek kell, hogy legyen véleménye az aktuális színházi irányzatokról. Van bennem harci kedv, de nem az vezérel, hogy mást csináljak, mint mások, hanem hogy megrendezzem ezt az előadást. Nem arra törekszem, hogy újszerű legyen, hanem arra, hogy megszólaljon.

- A Sirály a második rendezésed az Operaház Csengő című egyfelvonásos operája után, amelyet nem az osztálytársaiddal hozol létre. Más rendezői módszerekhez kell nyúlnod, ha nem az ismerőseiddel, barátaiddal dolgozol?

- Idősebb színészekkel most találkozom először.  Akiket eddig rendeztem a Bűn és bűnhődésben, a Tajtékos napokban és a Hitgyógyászban, az osztálytársaim, barátaim voltak. Sok helyzetben láttam őket, és azt is figyeltem, hogy az osztályfőnökeinktől milyen instrukciókat kapnak. Ez sok mindent gördülékenyebbé tett. Most tiszta lappal indulok, a próbákon ismerjük meg egymást.

- Billen már benned a mérleg: színész vagy rendező vagy inkább?

- Idén viszonylag keveset játszottam, egy bemutatóm volt a Vígszínház Julius Caesarjában Alföldi Róbert rendezésében. Jó lett volna egy nagy szereppel találkozni, amivel színészként tudok foglalkozni.

- Fekete Ádám dramaturggal gyakran dolgozol együtt. Alkotótársak vagytok?

- Igen. Nekem ő az. Remélem én is neki. Négy éve dolgozunk együtt, van, amit már nem kell megmagyaráznunk egymásnak. Ha bent van a próbán, nyugodtabb vagyok. Nem azért, mert kihúz a csávából, ha nem jut eszembe semmi, hanem mert felszabadít, hogy van egy külső szem, amiben megbízom. Nehezen tudom nélküle elképzelni a munkát a jövőben. Inkább el se képzelem. Csak az idegesít benne, hogy okosabb nálam.

- Látható mostanság a többi rendezésed?

- A Hitgyógyászt két év után pihentetjük, a tervek szerint pár év múlva újra elővesszük majd. A Tajtékos napok folyamatosan műsoron van, ahogy a Bűn és Bűnhődés is, a Csengőt - úgy hallottam - szeptemberben újra műsorra tűzi az Operaház.

- Van következő darab, ami motoszkál a fejedben, amire készülsz?

- Jövőre kettőt fogok rendezni. Színészként két Alföldi-rendezésben dolgozok majd a Kultúrbrigáddal és a Radnóti Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.