Színház

Fehér Balázs Benő: "Van bennem harci kedv"

2015.05.20. 06:58
Ajánlom
Operettcsillag Csehovban: Oszvald Marika pályája első prózai szerepére készül a Kultúrbrigád meghívására a Sirályban. Az Átrium Film-Színházban készülő produkcióról az előadás rendezőjével beszélgettünk. INTERJÚ

- Kockázatos vállalkozás egy magánszínháznak Csehovot bemutatni?

- A Kultúrbrigád magánpénzből dolgozik, egy új produkció létrehozásával mindig a lakásuk forog kockán. Ilyen értelemben minden bemutató kockázatos. Nekem nem szabad azzal foglalkoznom, hogy mennyire lesz eladható Csehov.

- Ez már a második munkád a csapattal. Jelez ez valamifajta szövetséget köztetek?

- Először színészként hívtak Az Őrült Nők Ketrecébe, és jövőre is vannak terveink.

- Gondolom, mostanság a legtöbbször neked feltett kérdés: miért Oszvald Marikát választottad Arkagyinának?

- Marika tartott nekünk egy opertettkurzust három éve az egyetemen. Lenyűgözött, hogy mennyi energia van benne, úgy a színpadon, mint az életben. Mindig megragadja a figyelmet.

- Ilyen Arkagyina is.

- Az a vágyam, hogy megmutassuk Arkagyina féltékeny, önző, taktikus, egocentrikus, okos, szorongó, agresszív oldalait is. Ez már keményebb dió. Csehov nem egyszerűsített, dramaturgiai feladatot betöltő szerepeket ír, hanem embereket.

- Milyen vele próbálni?

- Nagy intenzitással dolgozik, látszik rajta, hogy nagyon foglalkoztatja a feladat, és tudja azt is, hogy nagy falatról van szó. Érzékeny, alázatos, kíváncsi és bátor a próbákon. Nagyon sokat tanulok. Ha egy kisrealista előadás lett volna a cél, akkor nem őt hívtam volna. Szerintem pont az az érdekes, ha az általa ismert játékmód elemeit vegyítjük a mélylélektannal: cigánykerekezés után szólaljon meg szárazon is.

- Érzel hasonlóságot Arkagyina fiával, Trepljovval, aki szintén fiatal színházrendező? Van benned is harci kedv a most érvényben lévő színházi szabályok ellen?

- Trepljov fiatal író, aki rendez egy előadást. Minden fiatalnak - szakmától függetlenül - felelőssége, hogy értékelje az elődei munkáját. Egy rendezőnek kell, hogy legyen véleménye az aktuális színházi irányzatokról. Van bennem harci kedv, de nem az vezérel, hogy mást csináljak, mint mások, hanem hogy megrendezzem ezt az előadást. Nem arra törekszem, hogy újszerű legyen, hanem arra, hogy megszólaljon.

- A Sirály a második rendezésed az Operaház Csengő című egyfelvonásos operája után, amelyet nem az osztálytársaiddal hozol létre. Más rendezői módszerekhez kell nyúlnod, ha nem az ismerőseiddel, barátaiddal dolgozol?

- Idősebb színészekkel most találkozom először.  Akiket eddig rendeztem a Bűn és bűnhődésben, a Tajtékos napokban és a Hitgyógyászban, az osztálytársaim, barátaim voltak. Sok helyzetben láttam őket, és azt is figyeltem, hogy az osztályfőnökeinktől milyen instrukciókat kapnak. Ez sok mindent gördülékenyebbé tett. Most tiszta lappal indulok, a próbákon ismerjük meg egymást.

- Billen már benned a mérleg: színész vagy rendező vagy inkább?

- Idén viszonylag keveset játszottam, egy bemutatóm volt a Vígszínház Julius Caesarjában Alföldi Róbert rendezésében. Jó lett volna egy nagy szereppel találkozni, amivel színészként tudok foglalkozni.

- Fekete Ádám dramaturggal gyakran dolgozol együtt. Alkotótársak vagytok?

- Igen. Nekem ő az. Remélem én is neki. Négy éve dolgozunk együtt, van, amit már nem kell megmagyaráznunk egymásnak. Ha bent van a próbán, nyugodtabb vagyok. Nem azért, mert kihúz a csávából, ha nem jut eszembe semmi, hanem mert felszabadít, hogy van egy külső szem, amiben megbízom. Nehezen tudom nélküle elképzelni a munkát a jövőben. Inkább el se képzelem. Csak az idegesít benne, hogy okosabb nálam.

- Látható mostanság a többi rendezésed?

- A Hitgyógyászt két év után pihentetjük, a tervek szerint pár év múlva újra elővesszük majd. A Tajtékos napok folyamatosan műsoron van, ahogy a Bűn és Bűnhődés is, a Csengőt - úgy hallottam - szeptemberben újra műsorra tűzi az Operaház.

- Van következő darab, ami motoszkál a fejedben, amire készülsz?

- Jövőre kettőt fogok rendezni. Színészként két Alföldi-rendezésben dolgozok majd a Kultúrbrigáddal és a Radnóti Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.