Színház

Fekete Gábor: Nekem nem való a szabályszerű zenélés

A 2021/22-es évadban szerződik a József Attila Színházhoz. Fiatal, energikus és szemtelenül jóképű, na meg tehetséges. Előtte az élet. A kecskeméti gyökereket maga mögött hagyva, mára ízig-vérig pesti fiú, ő Fekete Gábor. (X)

Kecskeméten játszott jövőbeni kollégád, Fila Balázs. Láttad színpadon?

Szerintem Balázs pont akkor volt ott színpadon, amikor én már eljöttem. Szóval nem. Vagy nem rémlik. (nevet)

A bérletes korszak volt az, ami meghozta a színészet iránti érdeklődésedet?

Az igazság az, hogy sokkal hamarabbra vissza tudnék menni. Gyerekként kezdtem el érezni, hogy a színház megmozgat mint előadóművészet, és vonz a színpad. Először zeneiskolába jártam Kecskeméten, a Kodályba.

Milyen hangszeren tanultál?

Először furulyán, trombitán aztán tenorkürtön… ha a kezem ügyébe akadna, akkor tudnék rajtuk játszani, de mivel nincs saját hangszerem, ezért kopott a tudásom. De

nagyon sokat zenélek, és nagyon szeretek olyan hangszereken játszani, amiket magamtól tanultam meg.

Gitár, zongora, cajon vagy épp tangóharmonika.

Ha ilyen zenecentrikus vagy, akkor hogyhogy nem muzsikus lettél?

Jó kérdés! (nevet) Sokat gondolkoztam már, hogy ilyen szempontból jó utat választottam-e. Lehettem volna zenész, de úgy éreztem, hogy nekem nem való a szabályszerű zenélés. Inkább fogalmazni szeretek a muzsikával.

Az menő dolog lehet szerinted, ha ötvenévesen felállsz és alapítasz egy zenekart? Vagy megfutamodás?

Abszolút menő dolog (nevet) Nagyon hiszek abban, hogy nem kell valamit egy életen át csinálni. Ha azt érzi az ember, hogy váltani kell, akkor váltani kell.

Gyerekként érdekelt a színpad, de, ugye, a színészen kívül van az ügyelő, világosító, hangosító súgó…

Nyilván, gyerekként ebbe nem látsz bele. Fogalmam sem volt arról, hogy mi a színészet. Azon túl, hogy néztem a szappanoperákat és a Lúdas Matyit. Meg is lepődtem, amikor komolyabban kezdtem el ezzel foglalkozni.

Melyik része volt a meglepő?

Érdekes, mert játszottam már gimiben. Volt egy félprofi stúdió a városban, az iskolában pedig egy színjátszó szakkör. Tökre élveztem, játszottam nagy szerepeket, és amikor felkerültem a Pesti Magyar Színiakadémiára, akkor egyszer csak rácsodálkoztam, hogy Jézus Mária, mennyire le vagyok maradva! Teljesen mást gondoltam. Valamit már elkezdtem érezni, hogy mit jelent a színpadi jelenlét, de hogy az egész egy előadás, egy játék, kicsit egy mímelt dolog… valahogy a kettő között voltam. Emiatt pofára estem, amikor azt láttam, hogy teljes természetességgel hogyan vannak jelen az emberek a környezetemben a színpadon. Azt éreztem, hogy még nagyon sokat kell tanulnom.

Hiszel abban, hogy ez egy életen át tanulandó szakma?

Persze. Máshogy nem lehet, szerintem.

Az Akadémián ki volt az, aki a legmélyebb vagy legdominánsabb nyomot hagyta benned? Hogy azzá a színésszé válj, aki vagy.

Amikor felvettek a Pesti Magyar Színiakadémiára, ott már lezajlott egy nagyon fontos folyamat. Elkezdtem érezni és megismerni, hogy ez a világ milyen, mit jelent színpadon lenni. Ennek az iskolának az volt az erőssége, hogy nagyon sokszor játszhattunk színpadon.  Másodévben – ha jól emlékszem – tizenkét futó előadás, ebből sok pici szerep volt, de nagyobbak is jutottak azért. Nagyon sok színpadi alázatot tanultam itt és az életre vonatkozóan is.

Sosem gondoltad, hogy inkább hazafutnál?

Nem mondom, hogy egyszer sem jutott eszembe, de világéletemben olyan típusú voltam, aki nem hagyja abba, amit elkezdett. Legalábbis, amit akarok, azt semmiképpen sem.

Makacs vagy kitartó vagy?

Szerintem inkább kitartó. Makacs is egyben, de ezt inkább az emberi kapcsolatoknál érzem, néha negatívan is. De segít is abban, hogy végig vigyem a dolgokat. Az Akadémián tudtam, hogy egyrészt nagyon sokat kell még tanulnom, másrészt Pál Andris, aki az osztályvezetőm volt, elég könyörtelenül megkívánta azt, amit megkívánt, hajtani kellett. Van egy elképzelése a színházról. Nemcsak a szakmát, hanem a lelkét is megmutatta. Így el is várta, hogy mi is megtegyük ugyanezt. Az egész társulattól, az osztályomtól is sokat tanultam, de

Pál Andris volt, aki leginkább a legmélyebb „nyomot” hagyta rajtam.

Azt érzem, hogy nagyon sokban hozzájárult, ahhoz, hogy értsem a színházat, és lássam, hogy ez miről szól. Utána szerintem ez is sokat segített, hogy felvegyenek a Színműre.  Bár van egy alkatom is, és szerintem tehetséges vagyok – nehéz kimondani, de így gondolom. Láttak bennem valamit… Amit „Ő” át tudott formálni, és ez biztosan sokat segített. Aztán az egyetemen még több csapból folyt a tudás, és minél többet próbáltam magamba szívni. Novák Eszter és Selmeczi György voltak az osztályvezetőim. A párhuzamos osztálynak pedig Ascher Tamás volt, szóval vele is rengeteget dolgoztunk. Alapvetően, egész életemben meghatározzák azt a képet, ami bennem kialakult, hogy mi az, hogy „stílus” vagy hogyan lehet értelmezni…

Mit változtatott azon a kisfiún, aki elhatározta, hogy színész lesz, az a folyamat, amin itt Pesten átmentél? Vagy a közeg?

Rengeteget.

Jó vagy rossz értelemben?

Szerintem, nincs fejlődés változás nélkül. Szóval, egyértelműen jónak mondanám. Néha persze fájdalmas.

Anyukád is így gondolja? Nem mondja azt, ha hazamész, hogy „Jaj kisfiam, ez most nagyon pesties volt?”

Őt kellene megkérdezni. Biztos, hogy összeszedtem egy-két olyan káros magatartást, ami mondjuk lehet, nem tetszik neki. Alapból

azt látom, hogy tök büszkék, szeretik azt az embert, akivé váltam.

Van tesód?

Három. Van egy húgom, egy bátyám és egy nővérem.

Akkor a húgod a család kedvence?

Érdekes, de nem. Nálunk ilyen nincs. A nővérem pszichológus, a bátyám riporter és műsorvezető, húgom szintén újságíró, illetve annak tanul, és valamilyen ilyen irányban akar elhelyezkedni.  Mindannyian mentünk a szívünk után, és mi ilyen küldetésesek vagyunk, érezzük azt, hogy valamit le kell tennünk az asztalra, jó értelemben. Valami nyomot szeretnénk hagyni a világban.

Hogy Gábor milyen nyomot hagyna a világban, az az interjú második részében kiderül.

Fejléckép: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.
Vizuál

A fotózás Oscarjára esélyes a Fidelio állandó vendégszerzője

Hegedűs Ákos / morpho, a Fidelio állandó vendégszerzője screenagerektől szóló sorozatával bekerült a rangos International Photography Awards utolsó fordulójába.
Klasszikus

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Színház magazin

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Színház ajánló

Hagyományos szabadtéri fesztiváljával indítja évadát az Örkény Színház

A teátrum a 2024/2025-ös évadban ünnepli fennállásának huszadik évfordulóját, az ünnepi programsorozat első állomása az ÖrkényKert lesz, amelyen a színház művészei is várják a közönséget a Madách téren, a színház nagyszínpadán és a stúdióban.
Színház ajánló

A járványról szóló előadást mutat be Debrecenben Tim Robbins és társulata

Oscar- és Golden Globe-díjas színész látogat társulatával a Csokonai Nemzeti Színházba szeptemberben. Tim Robbins és a The Actors’ Gang két estén át vendégszerepel a Topsy Turvy (Ramazuri) című előadásukkal a Csokonai Teátrumban.
Színház ajánló

A következő évadban is folytatja színházi küldetését a 6SZÍN

Megtartotta évadnyitó ülését a 6SZÍN: a terézvárosi teátrum bemutatói között egyebek közt Marlon Brandó életéről szóló előadás, musical és novellaszínházi produkció is szerepel. Az eseményen a közönségdíjakat is átadták.