Színház

Felére csökken Peter Brook párizsi színházának állami támogatása

2010.11.30. 18:20
Ajánlom
minőség megtartásához kockáztatni kell, a kockázatvállaláshoz pedig anyagi eszközök kellenek - így kommentálta Peter Brook, a kortárs színház egyik legjelentősebb rendezője a Le Monde című napilapban a francia kulturális kormányzat azon döntését, hogy felére csökkenti párizsi színházának nyújtott támogatást.

A mértékadó francia lap szerint fura hangulat uralkodik Brook színházában, a Bouffes du Nord-ban, amelynek léte jelenlegi formájában bizonytalanná vált. A teátrum éléről ugyanis a 85 éves mester december 31-jén távozik. A párizsiak egyébként özönlenek a külvárosi játszóhelyre, ahol a hónap elején mutatták be Peter Brook búcsúrendezését Egy varázsfuvola címmel. A szakmai és a közönségsiker egyaránt elképesztő, az előadásra az év végéig minden jegy elkelt. Mozart Varázsfuvola című operájának egyszerűsített, négy óra helyett másfél órás, varázslatos brooki változatát, amelyben nem zenekar, hanem csak egy zongora kíséri a fiatal énekeseket, minden este tombolva ünnepli a közönség. "Az eredmény lélegzetelállító intenzitású költészet, olyan éles humor, amely vidámmá teszi az egész művet, valamint a Mozart-opera lényegét visszaadó nagyon pontos történetvezetés. Le a kalappal Brook előtt! Éljen soká!" - így méltatta kritikájában az előadást a Le Monde. A siker ellenére azonban a lap szerint a kulisszák mögött nyugtalanság uralkodik, ugyanis a színház jelenlegi működésének megőrzéséért folyik a harc a kulturális kormányzattal, amelyben visszavonulása előtt maga Brook is részt vesz.

Peter Brook egy külvárosi, lepusztult és elhagyatott egykori színházépületből Franciaország egyik leghíresebb színházát hozta létre a Bouffes du Nord-ban. A játszóhely 1876-ban eredetileg revüszínháznak épült, de 1952-ben végleg bezárták. Az angol rendező 1974-ben talált rá, s az Athéni Timon bemutatójával nyitotta meg újra. Itt játszották az elmúlt harminc év olyan mitikus előadásait, mint a Mahabharata vagy a Carmen. A Bouffes du Nord azóta fogalom lett a világban.  Brook két évvel ezelőtt a Le Monde-nak adott interjúban jelentette be, hogy színháza jelenlegi zenei vezetőjének, a 45 éves Olivier Manteinek és az 50 éves Olivier Poubelle-nek, számos párizsi befogadó jellegű zenei terem programszervezőjének adja át 2010 végén a Bouffes du Nord vezetését. Az idei műsortervet még közösen állították össze, de jövő évtől a két új igazgató már egyedül dönt. Brook véleménye szerint Mantei és Poubelle meg fogják tudni tartani a színház jelenlegi dinamikáját, mindketten jól ismerik a helyet, s a rendező kívánságának megfelelően - a színházépület egykori rendeltetése szerint - a zenés előadások és programok erősítését tűzték ki célul. Prózai bemutatók továbbra is lesznek, köztük Peter Brook előadásai, aki rendezőként a társulat tagja marad. A teljes szellemi függetlenséggel működő magánszínház - amely elsősorban külföldi vendégjátékaiból termeli ki az évi 4-6 millió eurós működési költségeihez szükséges pénzt - egyedi státuszt élvez Franciaországban: az államtól eddig évi 1,3 millió euró támogatást kapott. A színházban működik a Nemzetközi Színházi Kutatóközpont, ahol igazgatói posztról való leköszönése után is tovább kíván dolgozni a rendező. 

Január 1-től az állam azonban felére csökkenti a támogatást, s csak 700 ezer eurót irányzott elő a Bouffes du Nord-nak, ebből 300 ezer eurót személyesen Brooknak, 400 ezret pedig a központnak. A két új igazgató számított arra, hogy a mester távozásával valamennyire csökken az állami szubvenció, de arra nem, hogy ennyi elvonással kell számolniuk. "Ambiciózus a jövő évi program, amelyet nem fogunk tudni megvalósítani. Ez hatalmas veszteség" - mondták a lapnak. A kulturális kormányzat azzal magyarázza a döntést, hogy a támogatást eddig a rendező és nem a színház kapta. Brook eladta a bérleti szerződést a két új igazgatónak, akik mostantól egyedül felelősek a színházért. "Az állam nem szólt bele ebbe a folyamatba. Ne kérjék most tőlünk, hogy a helyet úgy finanszírozzuk, mint bármely más állami színházat. Már a 400 ezer euró is sok" - mondta a lapnak Georges-Francois Hirsch, a kulturális minisztérium képviselője. Peter Brook elismeri, hogy az állami támogatást ő, és nem a színház kapta évtizedeken át. Ugyanakkor nem akar a "pénzről szóló polémiába" belemenni. Csak arra hívta fel a figyelmet, hogy "a minőség megtartásához kockáztatni kell, a kockázatvállaláshoz pedig anyagi eszközök kellenek". A Le Monde pedig azt hangsúlyozza, hogy a közvélemény számára a Bouffes du Nord nem egyszerűen egy magánszínház, hanem a támogatott színház jelképe lett. Hasonlóan egy másik külvárosi társulathoz, Ariane Mnouchkine Napszínházához. Mindkét hely a "világ végén" található, ahol egyszerű körülmények között és az állami támogatásnak köszönhetően megfizethető áron lehet világszínvonalú előadásokat látni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Zenés színház

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Színház

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Ne próbáljuk eldönteni, hogy a saját határaink a gyerek határai is

Így foglalta össze a beszélgetést vezető Veiszer Alinda a gyerek- és ifjúsági színházról szóló Jó kérdés legfontosabb tanulságát. A konklúziót Hoffer Károly bábszínész, bábrendező, látványtervező, Pogány Judit színművész és Vidovszky György rendező segítették levonni a moderátornak, a hallgatóknak, és most a Fidelio olvasóinak is.
Színház interjú

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Színház hír

Pogány Judit a Kritikus Céh életműdíjasa

Az életműdíjat Pogány Judit szeptember 22-én, a Színikritikusok díjának átadó gáláján veszi majd át a Katona József Színházban.
Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.