Charlie Josephine drámáját Ilinca Radulian állítja színpadra Isobel Thom főszereplésével, koncepciója pedig új megvilágításba helyezi Jeanne d’Arc figuráját. A darab ugyan visszanyúlik a hagyományos történethez, és a százéves háború idején játszódik, azonban
megkérdőjelezi a főszereplő nemi identitását, eljátszva a gondolattal, hogy Johanna egyik nemhez sem tartozik, és túllép a kétpólusú genderfelfogáson.
Ennek érzékeltetésére a mártírhalált halt hősre nem a „she” (egyes szám harmadik személyű női névmás), hanem a „they/them” (többes szám harmadik személyű névmás) kifejezést használják.
„A darab egyszerűen csak felajánlja azt a lehetőséget, hogy más nézőpontból lássuk őt. Hiszen ez a színház feladata: feltenni magadnak a kérdést, hogy mi lenne, ha” – nyilatkozta Michelle Terry művészeti vezető.
A Daily Wire arról ír, hogy az eset nagy felháborodást keltett a nézők körében, Twitteren például többen hangot is adtak az elégedetlenségüknek.
„Hagyják abba a holtak transzneművé alakítását!”
– írta az egyik felhasználó, míg mások a nőgyűlölő szélsőbal csoportok újabb megmozdulását látják a készülő előadásban, amely arra irányul, hogy kitöröljék a nőket a történelemből. A színház az esethez egyelőre annyit fűzött hozzá, hogy a maga korában Shakespeare sem írt történelmileg hiteles drámákat.
Nem ez az első eset, hogy a Globe Színház eltér a hagyományos narratívától: 2021 júniusában azzal kerültek a figyelem középpontjába, hogy kijelentették, „dekolonizálják” Shakespeare műveit, ugyanis az új művészeti vezetés szerint a szerző drámái rasszista felfogásról árulkodnak. Ennek jegyében tiltólistára került a világosságot és sötétséget elkülönítő Szentivánéji álom, valamint a „kormos mellű” Othello is.
(via Independent, Daily Wire)
Fejléckép: Globe Színház (forrás: Dukas / Universal Images / Getty Images Hungary)