Színház

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

2022.07.01. 15:45
Ajánlom
A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.

Csütörtökre általános fesztiválfáradtság lett úrrá mindenkin, aminek az okát részben a forróságban látom. Mert hát kinek van kedve ilyenkor kimerészkedni a légkondis hotelből? A kollektív tikkadtság arra is jó, hogy még a szakmai beszélgetések előtt meg lehet vitatni az előző nap látottakat. Mindkét 29-i előadás láthatóan megosztó volt, és be kell látni, van igazság abban is, hogy valaki zseniálisnak látta őket, valaki szerint viszont bizonyos elemek nagyon is megkérdőjelezhetőek voltak.

Én sajnos az utóbbi táborba tartozom, ezért bizakodva néztem a harmadik napom elé, mert hát mégsem mehetek el úgy Kisvárdáról, hogy egy nekem nem tetsző előadás az utolsó színházélményem! Szóval összeszedtem magam, és a megfelelő pillanatban bekanyarodtam a Művelődési Ház elé, ahol a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház a Káoszt játszotta.

Nem emlékszem, hogy láttam-e már valaha finn drámát színpadon, de a Finn Nemzeti Színház igazgatója, Mika Myllyaho írt egyet 2008-ban, úgyhogy érdeklődéssel és nyitottsággal fordultam a darab felé.

289606999_2187979788044985_7155041636023278992_n-154435.jpg

Jelenet a Káoszból (Fotó/Forrás: Kisvárdai Várszínház)

A díszlet azonban az első pillanatban elbizonytalanított. Huszár Kató egy meglehetősen letisztult, többfunkciós, színes hátteret álmodott a színpadra, ami a stilizált jelmezekkel (jelmeztervező: Sikó Doró) olyan hatást keltett, mintha a konstruktivizmus és a kubizmus keveredne és éledne újjá – ezúttal nem a festővásznon, hanem a színpadon. Deli Zsófia rendezése rá is játszik erre: megbontja a hagyományos dramaturgiát, előre hozva vagy épp felcserélve jeleneteket, illetve nem eljátszatja, sokkal inkább elmondatja a szereplőkkel a történeteiket.

Három, harmincas éveiben járó nőt látunk, akik nem találják a helyüket a világban. Az egyik egzisztenciális válságba került a munkahelyi átszervezések miatt, a másik gyógyszerfüggő, a harmadik pedig keresi a megfelelő partnert – látszólag reménytelenül. Valóban ilyen lenne ma egy „harmincas” nő? Ennyire elveszett és gyökértelen? Igen, és mégsem. Szélsőséges típusokat látunk, akiknek egy-egy gesztusában magunkra ismerünk, sőt a darab bizonyos pontjain még talán párhuzamot is vonunk a saját életünkkel, de be kell látnunk, hogy ez a tükör nagyon görbe.

A megjelenített férfiak is erősen elrajzolt figurák, így

egy idő után olyan érzése támad az embernek, mintha egy feminista tragikomédiát nézne, ahol a nők jól beintenek a férfiak uralta társadalomnak.

A legtermészetesebben az újságírót, Enit játszó Vajda Gyöngyvér mozog ebben a világban, még akkor is, ha karakterábrázolásai rendre arra futnak ki, hogy ő egy „férfias nő”, aki nem mellesleg könnyedén és érzéketlenül odaszól másoknak. Bartha Boróka – Andi, az általános iskolai tanárnő megformálója – csak a darab második felére találja meg önmagát, egészen addig gesztusai merevek, monológjai nem többek egyszerű szövegmondásnál.

Szilágyi Míra ezzel szemben Juliként, a pszichológusként egyenletes teljesítményt nyújt, játéka hiteles, és élethelyzettől függetlenül talán az ő karakterével lehet a leginkább azonosulni.

Amihez viszont Magyarországon csak nagyon kevés ember tud kapcsolódni, az az aktuális magyar-román viszonyokra történő reflexió. Pedig Andi történetszála erősen erre építkezik. Hirtelen ráeszmél az ember, hogy olyan kismértékben szivárog be a szomszédban zajló, jelen idejű konfliktus, hogy az erre kihegyezett drámák és poénok nem működnek.

290299814_2187982118044752_4235559124599840367_n-154435.jpg

Jelenet a Mephistóból (Fotó/Forrás: Kisvárdai Várszínház)

Nem úgy a Zsinagógában játszott Mephistónál, ahol ugyan a nemzetiszocialista diktatúra kiépülésének időszakában járunk, mégis világosan látszik, hogy az emberi jellem semmit nem változott. A művészek mikroközösségében az életben maradásért folyik a harc, mindenki könyököl és kapaszkodik, a boldogulás érdekében pedig olykor a legaljasabb módszerekhez folyamodik.

Hendrik Höfgen (Balázs Áron) más utat választ: simulékony természete alkalmassá teszi őt arra, hogy bárhova beilleszkedjen. Előbb valódi személyazonosságát fedi el, majd Mephisto fehér maszkja mögé bújva mindent, ami őt emberré teszi.

„Mindannyiunkban van egy kis Mephisto”

– hangzik el Boris Liješević rendezésében, pillanatokra bevonva a közönséget az előadásba és kimondva a végső konklúziót. A drámában mindenki leteszi a voksát az egyik oldal mellett, és a nézőket is erre buzdítják. Nem restek Internacionálé-kottát nyomni a kezünkbe, vagy kortesbeszédet tartani az ideológia nagyságáról.

Egy karrier színdarabja – jellemzi magát az előadás, én ezzel szemben azt mondanám, hogy az élet színdarabja. Mert ha igazán magunkba nézünk, rájöhetünk, hogy Mephisto szerepe nekünk is éppoly „könnyen adná magát”, mint Hendriknek.

20220630_184642_1-154323.jpg

Kisvárdai Várszínház (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

Az Újvidéki Színház produkciójával számomra véget ért a Magyar Színházak 34. Kisvárdai Fesztiválja, amely minden technikai nehézsége ellenére  izgalmas szakmai találkozás volt olyan alkotókkal, akiket egy Budapest-orientált országban talán ritkábban láthatunk.

Fejléckép: Kisvárdai Zsinagóga (fotó: Vass Antónia)

Kenőmájas az értelmiségnek

Kapcsolódó

Kenőmájas az értelmiségnek

A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja valahogy mindig elkerült – nincs rajta mit szépíteni, négyórás az út Budapestről –, de tavaly és idén végre én is eljutottam rá. Az előző szemlére szerencsés időpontban érkeztem: utólagos beszámolók alapján a két legkiemelkedőbb előadást láttam, ezért úgy indultam neki az idei fesztiválnak, hogy bizakodó vagyok.

Gyalogátkelő a Pokol felé

Gyalogátkelő a Pokol felé

Még soha nem léptem át a magyar-román határt gyalog. Úgy tűnik, hogy ehhez is a kisvárdai fesztiválra kellett jönnöm, ahol lassan olyan meleg lesz, hogy csak a (hotelből közvetlenül is nyíló) strand adhat enyhülést. Meg persze a légkondis színházterem, ez utóbbi azonban Szatmárnémetiben nem volt.

Kisvárdai Várszínház

A Kisvárdai Várszínház, hazánk északkeleti „színházi végvára” több mint negyven éves múltra tekint vissza.

Szabadtéri színházi programjaikat júniustól augusztus végéig tartják, több helyszínen. Ilyenkor izgalmas produkciók egész sora várja a közönséget a legkülönfélébb műfaji kínálattal, hazai és határon túli határon túli színházakkal, visszatérő kedvenc társulatokkal, népszerű színművészekkel.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Klasszikus

Neves muzsikusok fogtak össze egy jó cél érdekében

December 8-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián az autizmussal élő gyermekeket, fiatalokat segítő Világom Alapítvány támogatására. Az esemény mellett a hazai zeneélet nagyságai álltak ki.
Könyv

Beleolvasó – Grecsó Krisztián: Apám üzent

Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Vizuál

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál

Téli képeslapok a boldog békeidőkből

A békebeli ünnepi képeslapok világát eleveníti fel a Várkapitányság és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum november 29-én megnyílt közös adventi kiállítása a Budavári Palotanegyed újjászületett Csikós udvarán.

Ezt olvasta már?

Színház hír

Búcsúzik Annie Baker sikerdarabja Budaörstől, december 7-én játsszák utoljára a Johnt!

A darab magyarországi ősbemutatójára a Budaörsi Latinovits Színházban került sor 2023 őszén Máté Gábor rendezésében, Takács Katalin, Bánsági Ildikó, Hartai Petra és Böröndi Bence főszereplésével.
Színház hír

Nem kapott működési támogatást a Magyar Színházi Társaság

A szervezet közleményben tudatta, hogy idén nem részesültek előadó-művészi támogatásban, és ennek kapcsán kifejtette álláspontját a közelmúlt vitás színházi kérdéseiről.
Színház interjú

Bálint András: „Az elmúláshoz való viszonyomat próbálom megélni Kosztolányi segítségével”

A Radnóti Színház Keres Emil Próbatermében látható a Kosztolányi, Bálint András legújabb estje. A Kossuth-díjas művész nem először bújik a magyar irodalom fontos alakjainak bőrébe – erről is kérdeztük.
Színház ajánló

Utoljára látható a Túlságosan vékony falak

Január 23-án a Trafóban tekintheti meg utoljára a közönség Bódi Zsófia, Georgita Máté Dezső és Horváth Panna darabját, amely a közösségi média és a magánszféra problematikus kapcsolódását mutatja be.
Színház interjú

„Itt most a szó jó értelmében szemérmetlennek kell lennünk” – beszélgetés Dobó Katával és Marjai Virággal

John Lonoff Centiről centire című darabjában apránként derül ki, hogy a felszín alatt senki és semmi sem tökéletes. A mű sikert aratott New Yorkban, a magyarországi közönség először a Rózsavölgyi Szalon előadásában láthatja, december 12-én.