A Junior Prima díj a kiemelkedő teljesítményt nyújtó, harminc év alatti tehetségeknek kíván jelentős ösztönzést adni. A magyar színház- és filmművészet kategóriában idén Dömölky Dániel fotográfus, art director is a díjazottak között található. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett alkotó több színház hivatalos fotósa. 2009 óta készít képeket a Katona József Színház és a Duda Éva Társulat számára, 2011 óta a Radnóti Színház, 2013 óta pedig a Vígszínház is foglalkoztatja. Ezen munkák mellett jelenleg szabadúszó épületfotósként és reklámfotósként is dolgozik, és számos művészeti projektben jelen van. A fiatal alkotót az elindulásról és a színházi fotózás rejtelmeiről is kérdeztük.
Nemrég mutatták be a hazai mozik Fekete Ibolya új nagyjátékfilmjét, az Anyám és más futóbolondok a családból című alkotást, amely az 1900-as évek elejétől a 2000-es évek elejéig követi egy magyar család élettörténetét, illetve a teljes 20. századot. Kilencvennégy év, huszonhét költözés. Egy magyar családanya, Gardó Berta, aki a század elején születik a Nagyvárad melletti Székelyhídon, aztán folyamatosan költözik, mindig oda, ahova a sors és a politikai események vetik. Összesen huszonhétszer. A film egy többgenerációs családtörténet, amelyben egy mindig aktív és örökmozgó nő és egy nyugodt férfi házassága elevenedik meg, akik csak arra vágynak, amire mindenki: békében, nyugalomban boldogan élni, de az egymást váltó politikai rendszerek és ideológiák ezt sokszor és sokféle módon felborítják. A film rendezője, Fekete Ibolya hangsúlyozottan személyes ihletettségű, valójában önéletrajzi jellegű alkotást hozott létre, amely saját családja múltjából szövi a film cselekményét. A főszereplő Bertát alakító Ónodi Esztert arról is kérdeztük, vajon Berta örökké nyüzsgő alakjában mit szeretett a legjobban; érezte-e ő maga is azt a párhuzamot, amely a filmet Woody Allanes, máshol Jiři Menzeles komikummal hatja át; mi volt számára a legérdekesebb, illetve a legmeghatóbb a forgatásban. De választ kapunk arra is, milyen érzés volt látni a történet végén, ahogyan a filmbéli karaktere megöregszik, és ez késztette-e arra, hogy újragondolja a saját életét.
Az év vége a művészek számára gyakran nem a pihenést, hanem rengeteg fellépést, koncertet jelent, hiszen a december már önmagában is meghitt, és sokan éppen egy jó koncertélménnyel kívánják emelni a várakozás és az ünnepek hangulatát. Varnus Xavér maga is több koncerten látható és hallható idén decemberben, többek között december 11-én a Művészetek Palotájában, nagyorgonája építésének 10. évfordulóján. Éppen 10 évvel ezelőtt, 2005-ben Varnus Xavér avatta fel a Müpában Európa legnagyobb koncertorgonáját. A sztárvendég Boros Misi, a Virtuózok című tehetségkutató csodazongoristája, közreműködik a Szolnoki Szimfonikus Zenekar a japán Izaki Maszahiro vezényletével. December 23-án pedig a Zeneakadémián élvezheti a közönség Varnus Xaver s Szakcsi Lakatos Béla karácsonyi orgona-zongora párbaját. A művészt többek között arról is faggattuk, hogy fontos-e még számára, hogy ennyi év után is formabontó, olykor lázadó legyen; elkövetkezhet-e a művészetben egy olyan korszak, amikor inkább szemlélődik, vagy az ő alkotói folyamata mindig is a szokatlanról szól; szerinte miből kell, hogy összeálljon egy művészi produktum, hogy évtizedeken át izgalmas legyen.
Marton László rendezésében október végén mutatta be a Vígszínház az Óz, a csodák csodája című zenés mesedarabot. Az előadás monumentális díszletét Kentaur álmodta meg, de a látványvilág különlegességét a Hoffer Károly által tervezett bábok is növelik. A darab főszerepét, Dorothyt Szilágyi Csenge alakítja, aki ez év szeptemberében szerződött a Vígszínház társulatához. Az előadás kapcsán a mesével kapcsolatos gyermekkori emlékeiről, a próbafolyamatról, bábmozgatásról, valamint arról is mesél.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére december 6-án, vasárnap este hét órától kerül sor.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.