A Fidelio Klasszik október 13-i adásában vendégünk lesz Iványi-Bitter Brigitta, Pachmann Péter, Szacsvay László és Sztarenki Pál.
Iványi-Bitter Brigitta
A Rugógyár Galéria egy új és különleges helye a belvárosnak, amely most készül negyedik kiállítására. Az elmúlt rövid időszakban már felpezsdítette a művészvilágot, olyan kortárs tárlatokkal, mint a Meglepő közelség, a Pest, Párizs, háztetők, a Performatív portrék és néhány napja látható Innen és Túl – az érzékelésen, amely az absztrakt festészet több mint száz éves hagyományát idézi meg három generáció képalkotói gyakorlatát bemutatva. A február óta működő kortárs művészeti galéria egy régebben rugókat és csavarokat gyártó üzem helyén kialakított kiállítótér. A hely alapkoncepciójának megfelelően eddigi tárlatain markánsan megjelenik a generációk közötti párbeszéd, hogy a közönség számára észlelhetővé váljon az egyes korszakok és generációk egymásra ható inspirációjának dinamikája. Ez a meghatározó mostani, Innen és Túl – az érzékelésen című kiállításukon is, ahol a 20. század elején induló absztrakt festészetet idézik meg Lossonczy Tamás, Szabados Árpád és David Stuart Sutherland képein keresztül. A Rugógyár Galéria vezetője és a mostani tárlat kurátora Iványi-Bitter Brigitta, akit arról is kérdezünk, mit kell feltétlenül tudni a 20. század elején induló non-figuratív ábrázolásról, az egyes izmusokról, és miért annyira izgalmas az absztrakt festészet; a századelő francia, német alkotói hogyan hatottak, és a magyar művészek hogyan kapcsolódtak be, hogyan alakították az absztrakt művészetet saját képi világukkal. A mostani tárlaton megjelenő alkotók hogyan kapcsolódnak össze, mi az, ami összeköti és mi az, ami elválasztja és saját univerzumukba viszi őket?
Pachmann Péter
Pachmann Péter televíziós szakember pályáját haditudósítóként kezdte sok-sok évvel ezelőtt. Mindössze 24 éves volt, amikor a délszláv háború kellős közepén találta magát, s ahol rengeteg szenvedés, fájdalom szemtanúja volt. Így találkozott egy kisfiúval is, aki édesanyjával küzdött a túlélésért. Pachmann Péter ott és akkor tudta, hogy egy napon megírja majd annak a kisfiúnak a történetét, aki sok ezer más kisfiú történetét is hordozza. Így született meg a Misu háborúja, amely ugyan fikció, mégis rengeteg valós szál kapcsolja a regényt a mához. Misu egy különös kisfiú, akit édesanyja is nehezen fogad el. „Hat éves, amikor a délszláv háború idején, már nagybetegként a Drina völgyébe utazik anyukájával. Steril szobára lenne szüksége a túléléshez, édesanyja mégis ápolónői feladatokat vállal egy táborban. Misu végignézi, ahogy útban a tábor felé, az ellenőrző pontoknál folyamatosan megalázzák a félholdat viselő nőket. Az édesanyának és Misunak sokszor víz sem jut. A túlélésért küzdenek. Vajon miért kellett a völgybe jönniük? Mi lehet az utazás valódi célja" A nagysikerű regényből nemrég színpadi változat készült, amelynek bemutatója október 15-én lesz a TRIP hajón. Az előadás az édesanya szemszögéből tárja fel a történetet Jancsó Dóra alakításában. Pachmann Pétert arról is kérdezzük, mikor fogalmazódott meg benne, hogy színpadi átiratot készít, és mi volt benne a kihívás; mondhatjuk-e azt, hogy egy más perspektívából tulajdonképpen újraírta a regényt; milyen instrukciókat adott a színésznőnek, és mit szeretne ilyen formában elmondani Misu és az édesanya kapcsolatáról.
Szacsvay László
Carlo Collodi világhírű klasszikusát, a Pinokkiót tűzte műsorára a Dumaszínház Gyerekhajó, mely bábelőadás formájában, Pille Tamás rendezésében október 13-tól tekinthető meg a TRIP Színházhajón. A gyermekeknek szánt előadás olyan egyetemes emberi érzések fontosságát hirdeti, mint a szeretet, a tisztelet és a barátság, de – ahogy azt az előadás főszereplője, Szacsvay László mondja – a kicsiknek szóló réteg alatt ott egy másik, felnőtteknek szóló is, mely az egyedüllét és a magány témáit feszegeti, s rámutat hazugságokkal átitatott világunkra. A Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló Művésszel a darab adta kihívásokról beszélgetünk.
Sztarenki Pál
A 20. századi európai történelem egyik legtitokzatosabb története elevenedik meg október 30-tól a Rózsavölgyi Szalonban, s kiderül, hogyan menekült meg a meggyötört Párizs 1944-ben Hitler bosszújától, ördögi tervétől. Cyril Gely Diplomácia című darabja a svéd konzul, Raoul Nordling és a hidegvérű Dietrich von Choltitz tábornok vitáján keresztül húsbavágó kérdéseket szegez a nézőknek: terítékre kerülnek a felelősséggel és a felelősséghárítással kapcsolatos dilemmák, miközben megpendülnek a lelkiismeret és a morál húrjai is. Az előadás rendezője, a tábornokot megformáló Sztarenki Pál mesél.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. október 14-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.
Fejléckép: Sztarenki Pál és Alföldi Róbert (fotó: Rózsavölgyi Szalon)