Színház

Galambszárnyak suhogása

2013.10.28. 07:00
Ajánlom
Vajon kinek tartozunk elszámolással bűneinkért? Istennek? A világnak? Vagy éppen önmagunknak? Ödön von Horváth darabja, A végítélet napja választ ad a kérdésre, méghozzá Bagossy László precízen megkomponált rendezésében. KRITIKA

Az, hogy Bagossy milyen jól bánik a színházi eszköztárral, hogyan képes hatalmas díszletelemek helyett csupán finom érzékeltetéssel, hang és fényhatásokkal különleges atmoszférát teremteni a színpadon, ebben a rendezésében megint csak bebizonyosodik. Ez az impulzusokkal teli, minden érzékünkre ható közeg egy csapásra felidézi bennünk például az elrobogó expresszvonat zaját, ehhez pedig elég neki pár ügyesen használt fény, és a rezonáló fémszerkezet ütemes kattogása. Anélkül, hogy látnánk valamit a vonatból, maradéktalanul megteremtődik annak illúziója, ahogyan a kinti vagy benti tér érzékeltetéséhez is elég egy óra vagy a Hold vetített képmása. Szcenikailag (ismét) erős előadást alkottak tehát a Bagossy fivérek - nagy szerepe van ebben Bagossy Levente díszletének, amely tökéletes keretet ad, akár pályaudvaron, viadukton, vendéglőben vagy esetleg egy drogériában játszódjanak a jelenetek.

Bagossy László nem először választ Ödön von Horváth drámát, és ahogy a Kasimir és Karoline (Örkény Színház, 2009) kapcsán, úgy itt sem kezdi el vérmesen aktualizálni a darabot - nem változtat a korabeli viseleten, nem ülteti át mai nyelvezetre a párbeszédeket, de az előadás olyan közel hozza a karaktereket és a konfliktusokat, hogy könnyen felismerhetővé válnak a ma embere számára is. Adott ugyanis egy falu, ami olyan kicsi, hogy az expresszvonat már megállásra sem méltatja, és ami tulajdonképpen bármikor és bárhol elhelyezhető lenne a mai viszonyok között is. Merthogy ebben a közösségben mindenkinek megvan a saját maga nyomorúsága, mindenki követ el hibákat, de egyvalamiben mindegyikőjük erős: hogy ítélkezzenek a másik felett. A végítélet napja a kisemberek a drámája, akik a saját korlátaik között vergődnek és végtelenül manipulálhatóak, éppen ezért szélkakas módjára, a látszat alapján fordulnak egyik vagy másik "falkabéli" ellen.

Az alapvetően komor, tragikus történetet azonban jól árnyalja Ödön von Horváth sajátos humora, amellyel szereplőit felruházza, és amely az emberábrázolásra építő Bagossy-rendezésnek is egyik meghatározó eleme lesz. Elég csak, ha az őrültségét tagadó, majd ugyanabban a pillanatban már hisztérikusan őrjöngő Fullajtár Andreára (Hudetzné), vagy a szelídnek titulált, de öklét rázó, fújtató Eötvös Andrásra (Ferdinand) gondolunk. A kisember-tabló maradandó alakja a Jordán Adél alakította pékné, akiből ízes tájszólással ömlik megállás nélkül a pletykaáradat, Elek Ferenc kimért, ugyanakkor bizonytalankodó, hol az egyik, hol a másik oldalra sasszézó Alfonza, vagy Ujlaki Dénes Vendéglőse is.

Kétségkívül telitalálat volt a főszereplő-választás is: Keresztes Tamás (Hudetz) kijelentései és mozdulatai első látszatra kényszeresnek és mesterkéltnek hatnak, mindezzel azonban nagyon is jól célozza meg a szabályok közé kényszerített, elfojtott indulatokkal teli, de mindenekelőtt kötelességtudó beamter alakját. Keresztes úgy hordja magán az egyenruháját, mintha mázsás súly nehezedne rá - hiszen Hudetz tudja, nem csúszhat hiba a munkájába, neki mindig és minden körülmények között teljesíteni kell. Így teljesen érthető, miért roppan bele az állomásfőnök saját mulasztásába, hiába győzködi magát arról, hogy nem az ő hibája a vonatszerencsétlenség. A végén Keresztes mosolya félelmetes: nem a felszabadult, inkább eszelős ez a vigyor, amely már jelzi, hogy az állomásfőnök elindult az őrület felé.

Párjában, Pálmai Anna játékában is tisztán végig lehet követni Anna jellemfejlődését: a kezdeti kacérságból olyan radikálisan vesz vissza, hogy később, fehér ruhájában már a szűz leányt állítja elénk, akit feláldoznak a hazugság oltárán. Különleges jelenet, amikor Keresztes és Pálmai kimerevített képben állnak egymással szemben: míg mindenki az állomásfőnököt és vele együtt a hazugságot ünnepli, addig csupán ők ketten, az igazság hordozói vannak megvilágítva. Álság és valóság néznek itt egymással farkasszemet. Az előadás egyik tetőpontja ez, először történik meg a szembesítés, amit Bagossy kellő hangsúllyal emel ki a történetből.

Az előadás felénél egy nagyon éles váltással (az egyik jelenet megismétlődik) kezdjük el érezni, hogy Hudetz pozitív megítélése hirtelen átcsap az ellenkezőjébe: a falubeliek most már az állomásfőnök ellen fordulnak, az ellen az ember ellen, akit addig ünnepeltek és védelmeztek. Innentől kezdve pedig a végkifejlet felé haladva egyre elvontabb síkra terelődik a darab, biblikus motívumok is megjelennek, például a pályaudvar, majd a viadukt tetejéről lehulló, fehér galambtollak, amelyek olyanok, mintha elsuhanó angyalszárnyakból származnának. Közeleg a végítélet, ez nyilvánvaló, amihez nemcsak a falubeli üldözők sereglenek össze, hanem az áldozatok szellemei is, mint túlvilági ítélő bírák. Az utóbbiakat felvonultató jelenet azonban, főként a zavaró hangosítás miatt, a nagy egészbe valahogy nem illeszkedik bele, hangulatilag megtöri Bagossy addigi kompozícióját.

A fém ütemes kattogása, az ismerős rezonancia azonban ezt is megmenti, jön a vonat és vele együtt közeledik az igazság pillanata is, szólnak a zakatoló harsonák. Hiszen a végítélet napja elérkezik, és kiderül, valójában ki dönt Hudetz sorsa felett. Íme, az ember - aki előtt felmegy a létra, mert megváltás nincs, mert azt a lehetőséget, hiszi vagy sem, már maga is eljátszotta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.
Színház interjú

„Nevetsz, de közben akár sírhatnál is” – Interjú Vida Péterrel

Június 22-én, Az Anyám, a nyolcadik kerület! című előadással nyitja meg színházi idényét a Kultkikötő, ami egyben a darab ősbemutatója lesz. A „monoKRÓM KÁDdráma” főszerepét Vida Péter alakítja.
Színház poszt 2018

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Színház magazin

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.