Színház

Gálffi László: Nagyon sok korona volt a fejemen

2017.07.06. 13:43
Ajánlom
A Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján futó Az én Shakespeare-em beszélgetéssorozat utolsó előtti vendégeként Gálffi László színművész az általa megformált koronás főkről mesélt.

Az 1975-ben végzett színész még főiskolásként egy meglehetősen jelentéktelen szerepben került először közelebbi kapcsolatba Shakespeare-rel, amikor a Vígszínház 1974-es Antonius és Cleopatrájában a második követet játszotta. A fiatal Gálffi nem szerette a szerepet a kényelmetlen jelmez és a macerás testfestés miatt, ám ennek köszönhetően állhatott egy színpadra a férfi főszerepet megformáló Darvas Ivánnal.

A művész Shakespeare-színészi karrierje tehát itt indult el, ám később olyan magaslatokba csapott, mint a Hamlet címszerepe, A makrancos hölgy Petruchiója vagy A vihar Prosperója. Gálffi mégsem ezekről beszélt, hanem a legendás szerző királydrámáiról, hiszen 

a színész karrierje során feltűnően sokat játszott királyt, cárt, dózsét, mindenféle arisztokratát és egyéb koronás főket – nem egyszer Shakespeare darabjaiban.

„Nagyon sok korona volt a fejemen” – fogalmazott a színművész, aki legszívesebben az angol Bárd egy kevésbé ismert művére, a II. Richárdra emlékszik vissza, amelynek címszerepét alakíthatta a Vígszínház 1984-es produkciójában, Marton László rendezésében. „Ez én vagyok” – döbbent rá Gálffi, amikor a felkérés után elolvasta a drámát, amely egyébként a maga korában botrányos darabnak számított, mivel elveszik benne egy királytól a koronát.

„Fiatal voltam, tapasztalatlan, de ez fontos állomás volt az életemben” – emlékezett a színész, aki szerint a II. Richárd azért is fontos alkotás, mert egy felemelő passiótörténet, amelynek a főhőse eleinte negatív karakter, aki megérdemli a bukását, bukásában viszont megtisztul.

Remek szerep, mert az elején lehet bohóckodni, II. Richárd ugyanis nagyon hiú ember, a vége viszont szívbe markoló”

– mondta Gálffi, aki elhozta akkori jelmezét, egy impozáns palástot is, amelynek anyagát annak idején maga választotta, és ami nem egyszerű színpadi ruhadarab volt, hanem olyan játékeszköz, amelynek segítségével nagyon sok pluszt hozzá tudott tenni az alakításához. „A palást a fele szerepet megoldotta” – viccelődött a színész, aki azt is bevallotta, annyira megszerette a jelmezt, hogy az utolsó előadás után ellopta a színházból.

Gálffi – aki egyébként bónuszként egy-két monológot is előadott a II. Richárdból – ezután egy másik drámával hasonlította össze Shakespeare művét, mivel szerinte Marlowe II. Edwardja az előbbi alkotás ikerdarabja. II. Edward szerepében a színész a Budapesti Kamaraszínház 1993-as előadásában, Ruszt József rendezésében lépett színpadra, és ugyanúgy egy alkalmatlan király passióját jeleníthette meg, aki kegyetlen véget ér.

Szintén Ruszt József rendezte azt az 1995-ös Othellót, amelyben Gálffi Jago szerepét alakította, és meggyőződése, hogy ha nem találkozik Ruszttal – akit fontos mesterének tart –, sosem játszotta volna el a karaktert. A legnagyobb nehézséget egyébként a színész számára az okozta, hogy a címszerepet tanítványa, Kamarás Iván formálta meg, és Gálffi annyira boldog volt, hogy a növendéke tündököl, hogy kiesett Jago szerepéből. A rendező viszont egy vicces húzással megoldotta a helyzetet. „Azt mondta nekem, mielőtt a bemutatón színpadra léptem volna, hogy »ne csinálj semmit, a fiú nagyon jó, csak mondd el a szöveged«.

Na erre azért elkezdtem utálni (Kamarást – a szerk.), és később rájöttem, hogy pont ez volt Ruszt célja”

– zárta előadását ezzel a vidám anekdotával Gálffi László.

Az én Shakespeare-em

beszélgetéssorozatnak már csak egyetlen alkalma van hátra: július 6-án Pál András, a Szerelmes Shakespeare egyik főszereplője lesz a vendég, akivel Veiszer Alinda beszélget. A Szerelmünk, Shakespeare fesztivál azonban még július 16-ig tart, erről további részletek ide kattintva találhatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.