Színház

Gimesi Dóra: Nem egy elképzelt ötéves kislánynak írok, hanem a bennem élő gyereknek

Kult50: Gimesi Dóra
2018.10.25. 16:00
Ajánlom
A magyar bábszínházi látásmód egyik megújítója, aki új rangra emelte a színpadi szöveget. A Kult50 portréja Gimesi Dóráról

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Mindig is történeteket találtam ki, kiskoromtól fogva, nem emlékszem olyan időre, hogy ne lettek volna velem.

(pagony.hu)

Gimesi Dóra tizennégy éves volt, amikor Szegeden látta Zsótér Sándor rendezésében Az ügynök halálát, Király Leventével a főszerepben. Az előadás olyan elementáris erővel hatott rá, hogy nyomban eldöntötte, színházi rendező akar lenni. Tizennyolc évesen jelentkezett rendező szakra, ám akkor csak a felvételi második fordulójáig jutott. Szegedre ment magyar szakra, emellett a Szegedi Nemzeti Színházban dolgozott asszisztensként, kellékesként és súgóként. Később felvették a Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakára, ahol 2008-ban szerzett diplomát, majd 2016-ban doktori fokozatot. Dramaturgiát, kreatív írást és bábszínház-esztétikát tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, valamint a Károli Gáspár Református Egyetemen. Íróként és dramaturgként dolgozik a Budapest Bábszínházban 2012 óta, ám munkáival találkozhatunk az ország számos bábszínházában. Többször elnyerte a Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé és a Gyermekszínházi Szemle díjait, a magyar bábszínházi látásmód egyik megújítója, aki új rangra emelte a műfaj adottságaiból fakadóan másodlagossá vált színpadi szöveget.

A Budapest Bábszínház alkotójaként vallja az intézmény ars poeticáját: „a báb nem korosztály, hanem műfaj”, ami azzal a sztereotípiával kíván leszámolni, amely a bábszínházat pusztán gyerekszínházi műfajnak tekinti. „Nonstop olyan előadásokon, projekteken munkálkodunk, amelyek a nagyobbaknak szólnak, hogy minél több embert meggyőzzünk a sztereotípia ellenkezőjéről. Hogy a bábszínház nem csak abból áll, hogy fakanállal bohóckodunk, a gyerek nagyokat rötyög, miközben a felnőtt a telefonját nyomkodja, meg az óráját nézi. Hogy esetleg a felnőtt is kaphat itt valamit, és hogy ez egyáltalán nem ciki.” (Revizor Online)

Az időnk rövid története című előadás, amelynek szerzője és dramaturgja volt, és amely a győri Vaskakas Bábszínház és az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete koprodukciójában jött létre a Trafóban, az öregkorról, az elmúlásról szól. A történetben négy idős ember kap egy-egy levelet elhunyt ismerősétől-családtagjától, Tamástól, amelyben arra kéri őket, vigyék el a hamvait Velencébe, ha már ő életében nem juthatott el az áhított városba. A történet rengeteg humorral, iróniával mesél a múltról és mindannyiunk jövőjéről.

a báb nem korosztály, hanem műfaj

„Nem egy mai, elképzelt ötéves kislánynak írok. Hanem a bennem élő gyereknek – annak a kislánynak, aki én voltam, és akire emlékezem is, és tudom, hogy hogyan érez és gondolkodik” – nyilatkozta a pagony.hu-nak.

tiz-emelet-boldogsag-original-75619-153257.jpg

A Budapesti Bábszínház Tíz emelet boldogság című előadása (a képen Hannus Zoltán)

Gimesi Dóra történeteiben erős szerepet kap a couleur locale, fény derül budapesti helyszínek titkaira, amelyek mentén a város megtelik apró történetekkel, varázslatokkal. Így van ez a Tíz emelet boldogság című előadásban is, amelyet a Budapest Bábszínház és a Mesebolt Bábszínház mutatott be 2014-ben, és amelynek főszereplője egy angyalföldi, tízemeletes ház, aki beleszeret egy óbudai panelházba. A Városliget rejtelmeiről pedig A macskaherceg kilencedik élete című előadásból tudhatunk meg sokat, amelyet Szenteczki Zita rendezett 2016-ban. Gimesi Dóra a konvencionális mesei elemeket forgatja ki, teszi szokatlanná a Hessmese és a Csomótündér című darabjaiban, amelyekben furcsa természetű és szakmájú tündérek foglalkoznak emberek szerelmi ügyeivel.

Nemcsak drámaszövegeket ír bábszínházak számára, prózakötetei is jelentek már meg, így például Tasnádi Istvánnal, Jeli Viktóriával és Vészits Andreával írták közösen az Időfutár című ifjúsági kalandregény-sorozatot. Meséi minden korosztály érdeklődésére számot tartanak, bátran beszél műveiben olyan, gyerekeket érintő tabutémákról is, mint például a szülők válása a Csomótündér című mesében, vagy a szerelem kínjairól, kötésekről és oldásokról A macskaherceg kilencedik életében, amely utóbbiért 2011-ben elnyerte az Aranyvackor meseíró pályázat Meseutca-különdíját.

Fejléckép: Gimesi Dóra. Fotó: Szöllősi Mátyás

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Jazz/World

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Színház

Hatott az összefogás: 80 milliós támogatást ad a minisztérium Gobbi Hilda nyaralójának helyreállítására

Alkotóházként újul meg Gobbi Hilda visegrádi villája, a Kulturális és Innovációs Minisztérium döntése alapján 80 millió forintos támogatásban részesül az épületet tulajdonló alapítvány.
Vizuál

Áradás – hamarosan a mozikban az év animációs szenzációja

Február 6-án debütál a magyar mozikban Gints Zilbalodis Áradás című animációs filmje, amely az elmúlt évben több tucat elismerést kapott különböző rangos fesztiválokon, és két kategóriában is esélyes Oscar-díjra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Színház hír

Felvételt hirdet a Momentán Műhely

A Momentán Társulat 18-26 éves fiataloknak szóló improvizációs színházi alkotóműhelye felvételt hirdet. Olyanok jelentkezését várják, akik szeretnének egy fiatal alkotóközösség tagjai lenni, improvizációs színházi technikákat elsajátítani, és egy csapatban álmodnák és valósítanák meg különböző kreatív ötleteiket.
Színház ajánló

A hazai és nemzetközi bábművészeti élet legkiválóbb előadói érkeznek Veszprémbe

A Kabóca Bábszínház első alkalommal rendezi meg a Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivált, amely három napra a nemzetközi bábművészet figyelmének középpontjába állítja a várost. A Tradíció és Innováció alcímű fesztivál február 7. és 9. között várja az érdeklődőket.
Színház hír

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Színház ajánló

Agatha Christie-krimit mutat be a Veres 1 Színház Simon Kornél rendezésében

Megkezdődtek Az Ackroyd-gyilkosság próbái a Veres 1 Színházban. A krimit, amely Agatha Christie számára meghozta a világhírnevet, Simon Kornél állítja színpadra. Az áprilistól látható előadásban Poirot szerepében Kálid Artúrral találkozhat a közönség, partnerei között található Szabó P. Szilveszter és Száraz Dénes is.