Színház

Gittrágás, avagy még mindig ugyanott tartunk - POSzT 6. nap

2011.06.20. 00:34
Ajánlom
A hatodik napon volt díjátadás, megsértődés, anti-vita és egy jó előadás.

Véget ért a Színházi Dramaturgok Céhének Nyílt Fóruma. A felolvasó-színházi programok mellett idén is megvitatták a Nyílt Fórum Füzetekben megjelent legfrissebb magyar drámákat, melyek közül titkos szavazás alapján Székely Csaba Bányavirág című darabját találták a legjobbnak, így az idei Vilmos-díj a fiatal szerzőhöz került, akinek ez volt az első drámája.

Szakmai beszélgetést tartottak a Pécsi Kulturális Központban a független társulatok helyzetéről. Az ötlet Szabó Györgytől, a Trafó igazgatójától származott, aki lábtörés miatt nem tudott részt venni a beszélgetésen. És hiányzott Vidnyánszky Attila, a debreceni Csokonai Színház igazgatója is, aki tulajdonképpen tisztázaltan körülmények között távozott Pécsről: a Mesés férfiak szárnyakkal című előadás szakmai vitáján Pethő Tibor újságíró azon mondata után, hogy "a magyar, a hazai magyar nézőközönségnek ehhez az előadáshoz, szerintem igen kevés szellemi csatlakozása van", a székét felrúgva kiment a beszélgetésről, majd egy óra múlva elhagyta a várost is. Egyes információk szerint amúgy is indult volna Pécsről, vissza Szegedre, próbálni. (A vita itt hallgatható és olvasható.)

Jelen volt viszont Zsótér Sándor, Máté Gábor, Csizmadia Tibor, Erős Balázs, Schilling Árpád, és a moderátor, Márta István. A beszélgetés a színészképzéssel indult, tudniillik, hogy rengeteg színész jön ki minden évben a budapesti és a kaposvári egyetemről, innen kanyarodtak arra, hogy a szerződés nélküli színészek saját társulatokat alapítanak, innentől kezdve a független szcénát erősítik. Szóba került, hogy van már példa a kőszínházi és a független alkotók közös munkájára, de a beszélgetés rövid időn belül teljesen parttalanná vált, sem új információkat, sem megoldási javaslatokat, sem új nézőpontot nem adtak a megszólalók: aki a témában egy kicsit is jártas, nagyjából ugyanúgy jött ki a beszélgetésről, mint ahogy bement. Esetleg egy picit idegesebben, hogy megint nem történt semmi az üggyel kapcsolatban. Felszólalt Lengyel Anna dramaturg, aki hiányolta a meghívottak közül a jelenleg valóban gyakorló független társulatok vezetőit (HOPPart, KoMa, Maladype), és szót kért Csáki Judit kritikus is, aki azt kezdte feszegetni, hogy a kialakult helyzetért, az előadó-művészeti törvény hiányosságaiért, pontatlanságaiért nem csak a politika, hanem a szakma is felelős. Sőt. Kérdéseikre, felvetéseikre nem igen érkezett reakció. A beszélgetés meghallgatható itt.

Este az Ifjúsági Házban nagyjából háromszor annyian szerettek volna bejutni a kaposvári egyetemisták Hat szerep keres egy szerzőt című előadására, mint ahány férőhely volt, és ez végül majdnem sikerült is, csak néhány embert kellett elküldeni. Nekem viszont fél óra múlva mennem kellett, hogy átérjek a Chicagóra, így az előadásról nem tudok beszámolni, épp akkor indult a lényegi történet. (És nem, nem vettem el a helyet senkitől, a lépcsőn nyomorgók közül ült valaki a helyemre, hogy legalább levegőt kapjanak, és lássanak is valamit.)

A HOPPartosok nem a színházban, hanem a Park Moziban játszották a Chicagót - itthon az Átriumban volt a bemutató tavaly nyáron. Az előadás első fele a pécsi mozi szabadtéri részére lett áthangolva, viszonylag nagy játékteret biztosítva így a Frédi és Béni jelmezben játszó színészeknek. A tér adta lehetőségeket használták is: a Cell-block tangónál például az épp férjgyilkosságát elmesélő szereplő ki tudott szakadni a zenész-státuszból (ja, merthogy végig a színészek voltak a zenekar is, 2 in 1, vagyis 3 in 1, mert a táncosok is), közelebb került a nézőkhöz; Morton Mama és Billy Flynn pedig az óriási betonlépcsőkön fölmászva megkerülték az egész nézőteret. Billy Flynn színrelépése után költöztünk be a mozi nézőterére, onnantól hagyományos színpad-nézőtér felosztásban folyt az előadás.

Zsótér Sándor a két kőkorszaki szaki (esetünkben szuka) stílusában rendezte meg a Kander-Ebb-Fosse szerzőhármas világhírű musicaljét. A szövegeket, dalszövegeket Hamvai Kornél és Varró Dani fordította újra, bár érzésem szerint van benne jó pár HOPPart-copywrite is. Horváth Csaba a különböző magyar népitáncokra építette a koreográfiát, érdekes módon bármely figura rámegy az amcsi jazzre. A Frédi-Béniből adódó rajzfilmes, karikatúraszerű stílben föl sem merül az a kérdés, hogy vajon Roxie és Velma (Rózsi és Vilma) miért Mátyássy Bence és Friedenthál Zoltán, Billy Flynn miért Radnay Csilla, Morotn Mama miért Herczeg Tamás, és a többi szereplőnél miért nincsenek fölcserélve a nemek. Mert ebben az esetben tényleg tökéletesen mindegy. Három dimenziós rajzfilmet nézünk, amiben emberek szerepelnek. Teljesen mindegy, hogy férfiak vagy nők, a lényeg úgyis abban van, hogy ugyanabban a mocsokban élünk, valószínűleg a kőkorszak óta. Van megvesztegetés, manipulációs, rivalizálás, kivételezés, és persze mindent a pénz mozgat.

Schilling Árpád azt mondta a függetlenes beszélgetésben, hogy "csak azt szajkózni, hogy még több pénz kéne, mert így is nagyon kevés, ez szerintem csak arra lesz jó, hogy amikor már minden kirohad alólunk, akkor is erről beszélünk". Hát, ja. Mondta ezt néhány órával később egy működő független társulat is.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Egy hónapra beköltözött a nagymamájához, előadást készített róla – interjú Göndör Lászlóval

Beköltözött a nagymamájához, aki 97 éves. Az unoka 35, és rendszeresen álmodott azzal, hogy lekési kettejük találkozását. Göndör László azt mondja, ritkán elégedett valamivel, de ezzel igen: a Nagymamával álmodtam című előadás december 5-én, 6-án, 8-án és a jövő évben is látható a Trafóban.
Színház ajánló

Hamletként áll színpadra Vecsei H. Miklós

December 3-án mutatja be a Kolozsvári Állami Magyar Színház Shakespeare egyik legnépszerűbb királydrámáját, a Hamletet, melynek címszerepében Vecsei H. Miklós látható.
Színház ajánló

Megkapó emberi történetek adventkor és az ünnepek után is a Bethlenben

Hangolódjon kamaradarabjainkkal az ünnepekre vagy lepje meg élményutalvánnyal szeretteit! Tordai Teri és Horváth Lili, Udvaros Dorottya és Földes Eszter, Igó Éva és Zoltán Áron, Vándor Éva és Szalai Ádám, Grisnik Petra és Gőz István, illetve Blaskó Péter és Szilágyi Ágota párosai várják élőben és az online térben is a közönséget a Bethlen Téri Színházban.
Színház interjú

Hogy lehet jól szeretni? – beszélgetés Járó Zsuzsával

Szakonyi Károly a hetvenes években írt, A hatodik napon című drámáját az író kilencvenedik születésnapja tiszteletére mutatta be a Rózsavölgyi Szalon. Az anya halála után magára maradt apa születésnapjára gyűlik össze ritkán látott családja. A Terézt alakító Járó Zsuzsával beszélgettünk próbafolyamatról, az előadásról, szerepekről és kiállásokról.
Színház ajánló

Mentális coming out a Pinceszínházban

November 30-án mutatja be a Pinceszínház Bodor Panna drámáját, A hisztérikát, amely a szerző-rendező személyes élményeiből táplálkozik. A személyiségzavar egy típusával diagnosztizált dramaturg ezzel az előadással szeretné felhívni a figyelmet a stigmatizálására.