Színház

Gittrágás, avagy még mindig ugyanott tartunk - POSzT 6. nap

2011.06.20. 00:34
Ajánlom
A hatodik napon volt díjátadás, megsértődés, anti-vita és egy jó előadás.

Véget ért a Színházi Dramaturgok Céhének Nyílt Fóruma. A felolvasó-színházi programok mellett idén is megvitatták a Nyílt Fórum Füzetekben megjelent legfrissebb magyar drámákat, melyek közül titkos szavazás alapján Székely Csaba Bányavirág című darabját találták a legjobbnak, így az idei Vilmos-díj a fiatal szerzőhöz került, akinek ez volt az első drámája.

Szakmai beszélgetést tartottak a Pécsi Kulturális Központban a független társulatok helyzetéről. Az ötlet Szabó Györgytől, a Trafó igazgatójától származott, aki lábtörés miatt nem tudott részt venni a beszélgetésen. És hiányzott Vidnyánszky Attila, a debreceni Csokonai Színház igazgatója is, aki tulajdonképpen tisztázaltan körülmények között távozott Pécsről: a Mesés férfiak szárnyakkal című előadás szakmai vitáján Pethő Tibor újságíró azon mondata után, hogy "a magyar, a hazai magyar nézőközönségnek ehhez az előadáshoz, szerintem igen kevés szellemi csatlakozása van", a székét felrúgva kiment a beszélgetésről, majd egy óra múlva elhagyta a várost is. Egyes információk szerint amúgy is indult volna Pécsről, vissza Szegedre, próbálni. (A vita itt hallgatható és olvasható.)

Jelen volt viszont Zsótér Sándor, Máté Gábor, Csizmadia Tibor, Erős Balázs, Schilling Árpád, és a moderátor, Márta István. A beszélgetés a színészképzéssel indult, tudniillik, hogy rengeteg színész jön ki minden évben a budapesti és a kaposvári egyetemről, innen kanyarodtak arra, hogy a szerződés nélküli színészek saját társulatokat alapítanak, innentől kezdve a független szcénát erősítik. Szóba került, hogy van már példa a kőszínházi és a független alkotók közös munkájára, de a beszélgetés rövid időn belül teljesen parttalanná vált, sem új információkat, sem megoldási javaslatokat, sem új nézőpontot nem adtak a megszólalók: aki a témában egy kicsit is jártas, nagyjából ugyanúgy jött ki a beszélgetésről, mint ahogy bement. Esetleg egy picit idegesebben, hogy megint nem történt semmi az üggyel kapcsolatban. Felszólalt Lengyel Anna dramaturg, aki hiányolta a meghívottak közül a jelenleg valóban gyakorló független társulatok vezetőit (HOPPart, KoMa, Maladype), és szót kért Csáki Judit kritikus is, aki azt kezdte feszegetni, hogy a kialakult helyzetért, az előadó-művészeti törvény hiányosságaiért, pontatlanságaiért nem csak a politika, hanem a szakma is felelős. Sőt. Kérdéseikre, felvetéseikre nem igen érkezett reakció. A beszélgetés meghallgatható itt.

Este az Ifjúsági Házban nagyjából háromszor annyian szerettek volna bejutni a kaposvári egyetemisták Hat szerep keres egy szerzőt című előadására, mint ahány férőhely volt, és ez végül majdnem sikerült is, csak néhány embert kellett elküldeni. Nekem viszont fél óra múlva mennem kellett, hogy átérjek a Chicagóra, így az előadásról nem tudok beszámolni, épp akkor indult a lényegi történet. (És nem, nem vettem el a helyet senkitől, a lépcsőn nyomorgók közül ült valaki a helyemre, hogy legalább levegőt kapjanak, és lássanak is valamit.)

A HOPPartosok nem a színházban, hanem a Park Moziban játszották a Chicagót - itthon az Átriumban volt a bemutató tavaly nyáron. Az előadás első fele a pécsi mozi szabadtéri részére lett áthangolva, viszonylag nagy játékteret biztosítva így a Frédi és Béni jelmezben játszó színészeknek. A tér adta lehetőségeket használták is: a Cell-block tangónál például az épp férjgyilkosságát elmesélő szereplő ki tudott szakadni a zenész-státuszból (ja, merthogy végig a színészek voltak a zenekar is, 2 in 1, vagyis 3 in 1, mert a táncosok is), közelebb került a nézőkhöz; Morton Mama és Billy Flynn pedig az óriási betonlépcsőkön fölmászva megkerülték az egész nézőteret. Billy Flynn színrelépése után költöztünk be a mozi nézőterére, onnantól hagyományos színpad-nézőtér felosztásban folyt az előadás.

Zsótér Sándor a két kőkorszaki szaki (esetünkben szuka) stílusában rendezte meg a Kander-Ebb-Fosse szerzőhármas világhírű musicaljét. A szövegeket, dalszövegeket Hamvai Kornél és Varró Dani fordította újra, bár érzésem szerint van benne jó pár HOPPart-copywrite is. Horváth Csaba a különböző magyar népitáncokra építette a koreográfiát, érdekes módon bármely figura rámegy az amcsi jazzre. A Frédi-Béniből adódó rajzfilmes, karikatúraszerű stílben föl sem merül az a kérdés, hogy vajon Roxie és Velma (Rózsi és Vilma) miért Mátyássy Bence és Friedenthál Zoltán, Billy Flynn miért Radnay Csilla, Morotn Mama miért Herczeg Tamás, és a többi szereplőnél miért nincsenek fölcserélve a nemek. Mert ebben az esetben tényleg tökéletesen mindegy. Három dimenziós rajzfilmet nézünk, amiben emberek szerepelnek. Teljesen mindegy, hogy férfiak vagy nők, a lényeg úgyis abban van, hogy ugyanabban a mocsokban élünk, valószínűleg a kőkorszak óta. Van megvesztegetés, manipulációs, rivalizálás, kivételezés, és persze mindent a pénz mozgat.

Schilling Árpád azt mondta a függetlenes beszélgetésben, hogy "csak azt szajkózni, hogy még több pénz kéne, mert így is nagyon kevés, ez szerintem csak arra lesz jó, hogy amikor már minden kirohad alólunk, akkor is erről beszélünk". Hát, ja. Mondta ezt néhány órával később egy működő független társulat is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Klasszikus

Három díjazottja volt idén a Bartók-Pásztory-díjnak

A Bartók Béla születésének 138. évfordulóján rendezett díjátadón az elismeréseket Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a kuratórium elnöke adta át.
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Legénybúcsú a Játékszínben

Március 23-án tartották a Játékszín idei utolsó bemutatójának olvasópróbáját. Szente Vajk Legénybúcsú című vígjátékát május 4-én láthatja először a közönség.
Színház portré

Huncut és szomorú tekintet – Harkányi Endre 85

Lázadásból jelentkezett a Színművészetire, többnyire kisembereket, komikus figurákat alakított, de neki köszönhetjük Mézga Géza hangját is. Egyik utolsó előadásában, a Vígszínház Átutazók című komédiájában Törőcsik Mari partnereként lépett színpadra.
Színház hír

Polcz Alaine-ről szóló monodrámát és Woyzeck-rendezést is díjaztak Tatabányán

A monodráma- és stúdiószínházi előadásokat felvonultató MOST FESZT öt napja alatt összesen tíz előadást láthatott a fesztiválközönség március 20. és 24. között.
Színház interjú

A kibeszéletlen múlt mesélője - interjú Mohácsi Jánossal

Testvérével, Mohácsi Istvánnal és Závada Pállal közösen vehette át február végén a Kortárs Magyar Dráma-díjat az Egy piaci nap rendezéséért, amely a II. világháború utáni kunmadarasi zsidóellenes pogromot dolgozza fel. Mohácsi Jánossal beszélgettünk.
Színház Íliász

Földrészeken átívelő Íliász maraton az Ódry Színpadon

Éjszakába nyúló Íliász-felolvasást tartanak az Ódry Színpadon pénteken. A mintegy 12 órásra tervezett esemény, ahhoz az 59 ország részvételével zajló világméretű Homérosz-olvasáshoz csatlakozik, amelyet a lyoni École Normale Supérieure kezdeményezésére szerveztek meg.