Színház

Gothár Péter nem ismer kegyelmet

2010.11.22. 09:00
Ajánlom
Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is.

"Der Zahn fliegt... und fliegt... und fliegt..."

Roland Schimmelpfennig: Der goldene Drache

Megejtő, szép, érzelmes történet. Lenne. Két ázsiai bevándorló valahol Nyugat-Európában. Testvérek. Puci, a fájós fogú konyhafiú és az ő édeshúga. Soha nem találnak egymásra. Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A nagy élelmiszerraktárakkal rendelkező hangya prostituálja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is. De akkor ki ez a tücsök? Nő, csak férfi játssza. Ahogy a stewardesseket is. Cserébe a férfiak bőrébe női szereplők bújnak.

Reflektált színjátszás zajlik. A színészek színészeket játszanak, akik aztán eljátsszák a különböző figurákat. Kiállnak az elején a színpadra és szúrós tekintettel bemutatkoznak. Az, hogy a férfiak alkalmanként nőt, a nők pedig férfit játszanak, érthető a mai világban. Ráadásul a piros ruha sem piros. És a partiba dobott tücsök sem tücsök. Ő a Golden Dragon nevű thai-kínai-vietnami gyorsétterem konyhafiújának, a fájós fogú Pucinak az édeshúga. És még sok minden nem az, aminek első (vagy második) pillantásra látszik. Alapjában semmi nem igaz.

Ez szintén érthető a mai világban. Kialakul egy közös megegyezés színpad és nézőtér között (ez már önmagában is nagy erény), amely arra az ismerős társadalmi közmegegyezésre hajaz, mely szerint soha nem mondjuk ki az igazat. Kódolt nyelven beszélünk. Mondhatnánk egészen finoman. Aki érti, érti, aki nem, lemarad. Sorry. Nagyjából ez a helyzet az előadással is.

Megejtően szép, érzelmes történet. Lenne. Ha nem lenne olyan gyomorforgató. Az étterem konyhájában fájdalmasan üvöltöző, lófogú Pucival, akinek se pénze, se biztosítása fogorvosra, a levesben landoló gennyes foggal, amely csak repül... és repül... és repül... jobbra-balra, a (vigyázat, spoiler!) halálra erőszakolt tücsökkel és az összes többi adekvát trágárságával. Akár napjaink német nyelvű színházkultúrája, amely szívesen teszi próbára a nézőt, mondván, ha ezt kibírja, érdemes a színházlátogatásra. Gothár Péter ezúttal nem ismer kegyelmet. Amit (a mai világot tekintve) művészi szempontból szintén meg lehet érteni. A történet szerkezete (titkos kódja) amúgy hasonlít egyik tavalyi rendezésére. A Kutyakeringő bizarr hátterében, a jórészt koszos, büdös, testi hibás, alkoholista figurák látványa mögött egy édesbús szerelmi történet bújt meg. Megbújt, de (át)érezhetően ott volt. A most bemutatott Golden Dragon esetében csak a vége felé esik le, hogy a külön-külön bár, de csúnya véget érő testvérpár végtelen együttérzésre sarkalló történetét rejtették bele. És akkor már késő. Nekünk, nézőknek is bizonyos fokig, nekik meg pláne.

Mit lehet erre mondani? Egy romantikus, érzelmeiben meglehetősen rejtőzködő drámaíró (Roland Schimmelpfennig, aki látványra kevésbé frappánsan ugyan, de maga is megrendezte a saját darabját a bécsi Burgtheaterben) és egy rejtőzködő színházművész találkozásának lehetünk a tanúi. Mindenféle erényeik mellett némileg kioltják egymást. A kortárs német szövegében kár az abszurdot, a groteszkumot erőltetni. Van benne elég. Talán le kéne rángatni a földre. Áttenni reáliákba. Vagy mit tudom én. Több egyértelmű érzelmi fogódzót adni. Az, hogy példának okáért két színész beszélget, a harmadik meg bemondja a szerzői utasításokat, bizonyos fokig vicces, de sokkal inkább elidegeníti az érzelmeinket. A végén meg elcsodálkozunk, hogy nem azt érezzük, amit egy ilyen végtelenül szomorú történet láttán éreznünk kellene. Talán másnap. Na, igen. Van rá esély, hogy másnap visszapereg a történet mögötti történet. És akkor meglátjuk a szépségeit.

Furcsa dolog a színház. Ha a közönség az előadás pillanatában nem vesz észre valamit, később már soha senki nem fogja észrevenni. Ergó semmiképp sem szabad nyugton hagyni a nézőt. Bele kell verni azt a valamit. Ha hagyja. Ezúttal - az előadás mélyén sistergő igazsághalmaz mellett - már csak a színészek miatt is érdemes hagyni. Mészáros Béla esendő tücsökje, Tenki Réka áttetsző szépségű, perverz férfialakja, Fullajtár Andrea elvásott szakácsnéja vagy harcos hangyastricije például és a két unott stewardess, Hajduk Károly és Kocsis Gergely... Mondjuk, ez mind minimum stílbravúr.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Vizuál

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.