Színház

Gothár Péter nem ismer kegyelmet

2010.11.22. 09:00
Ajánlom
Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is.

"Der Zahn fliegt... und fliegt... und fliegt..."

Roland Schimmelpfennig: Der goldene Drache

Megejtő, szép, érzelmes történet. Lenne. Két ázsiai bevándorló valahol Nyugat-Európában. Testvérek. Puci, a fájós fogú konyhafiú és az ő édeshúga. Soha nem találnak egymásra. Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A nagy élelmiszerraktárakkal rendelkező hangya prostituálja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is. De akkor ki ez a tücsök? Nő, csak férfi játssza. Ahogy a stewardesseket is. Cserébe a férfiak bőrébe női szereplők bújnak.

Reflektált színjátszás zajlik. A színészek színészeket játszanak, akik aztán eljátsszák a különböző figurákat. Kiállnak az elején a színpadra és szúrós tekintettel bemutatkoznak. Az, hogy a férfiak alkalmanként nőt, a nők pedig férfit játszanak, érthető a mai világban. Ráadásul a piros ruha sem piros. És a partiba dobott tücsök sem tücsök. Ő a Golden Dragon nevű thai-kínai-vietnami gyorsétterem konyhafiújának, a fájós fogú Pucinak az édeshúga. És még sok minden nem az, aminek első (vagy második) pillantásra látszik. Alapjában semmi nem igaz.

Ez szintén érthető a mai világban. Kialakul egy közös megegyezés színpad és nézőtér között (ez már önmagában is nagy erény), amely arra az ismerős társadalmi közmegegyezésre hajaz, mely szerint soha nem mondjuk ki az igazat. Kódolt nyelven beszélünk. Mondhatnánk egészen finoman. Aki érti, érti, aki nem, lemarad. Sorry. Nagyjából ez a helyzet az előadással is.

Megejtően szép, érzelmes történet. Lenne. Ha nem lenne olyan gyomorforgató. Az étterem konyhájában fájdalmasan üvöltöző, lófogú Pucival, akinek se pénze, se biztosítása fogorvosra, a levesben landoló gennyes foggal, amely csak repül... és repül... és repül... jobbra-balra, a (vigyázat, spoiler!) halálra erőszakolt tücsökkel és az összes többi adekvát trágárságával. Akár napjaink német nyelvű színházkultúrája, amely szívesen teszi próbára a nézőt, mondván, ha ezt kibírja, érdemes a színházlátogatásra. Gothár Péter ezúttal nem ismer kegyelmet. Amit (a mai világot tekintve) művészi szempontból szintén meg lehet érteni. A történet szerkezete (titkos kódja) amúgy hasonlít egyik tavalyi rendezésére. A Kutyakeringő bizarr hátterében, a jórészt koszos, büdös, testi hibás, alkoholista figurák látványa mögött egy édesbús szerelmi történet bújt meg. Megbújt, de (át)érezhetően ott volt. A most bemutatott Golden Dragon esetében csak a vége felé esik le, hogy a külön-külön bár, de csúnya véget érő testvérpár végtelen együttérzésre sarkalló történetét rejtették bele. És akkor már késő. Nekünk, nézőknek is bizonyos fokig, nekik meg pláne.

Mit lehet erre mondani? Egy romantikus, érzelmeiben meglehetősen rejtőzködő drámaíró (Roland Schimmelpfennig, aki látványra kevésbé frappánsan ugyan, de maga is megrendezte a saját darabját a bécsi Burgtheaterben) és egy rejtőzködő színházművész találkozásának lehetünk a tanúi. Mindenféle erényeik mellett némileg kioltják egymást. A kortárs német szövegében kár az abszurdot, a groteszkumot erőltetni. Van benne elég. Talán le kéne rángatni a földre. Áttenni reáliákba. Vagy mit tudom én. Több egyértelmű érzelmi fogódzót adni. Az, hogy példának okáért két színész beszélget, a harmadik meg bemondja a szerzői utasításokat, bizonyos fokig vicces, de sokkal inkább elidegeníti az érzelmeinket. A végén meg elcsodálkozunk, hogy nem azt érezzük, amit egy ilyen végtelenül szomorú történet láttán éreznünk kellene. Talán másnap. Na, igen. Van rá esély, hogy másnap visszapereg a történet mögötti történet. És akkor meglátjuk a szépségeit.

Furcsa dolog a színház. Ha a közönség az előadás pillanatában nem vesz észre valamit, később már soha senki nem fogja észrevenni. Ergó semmiképp sem szabad nyugton hagyni a nézőt. Bele kell verni azt a valamit. Ha hagyja. Ezúttal - az előadás mélyén sistergő igazsághalmaz mellett - már csak a színészek miatt is érdemes hagyni. Mészáros Béla esendő tücsökje, Tenki Réka áttetsző szépségű, perverz férfialakja, Fullajtár Andrea elvásott szakácsnéja vagy harcos hangyastricije például és a két unott stewardess, Hajduk Károly és Kocsis Gergely... Mondjuk, ez mind minimum stílbravúr.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Tánc

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.