Színház

Gothár Péter nem ismer kegyelmet

2010.11.22. 09:00
Ajánlom
Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is.

"Der Zahn fliegt... und fliegt... und fliegt..."

Roland Schimmelpfennig: Der goldene Drache

Megejtő, szép, érzelmes történet. Lenne. Két ázsiai bevándorló valahol Nyugat-Európában. Testvérek. Puci, a fájós fogú konyhafiú és az ő édeshúga. Soha nem találnak egymásra. Nyár van. Tücsök koma hegedül. Télen aztán megszívja. A nagy élelmiszerraktárakkal rendelkező hangya prostituálja. A szegény kis tücsköt innentől bárki a hátára dobhatja. Ráadásul a tücsök férfi. Nem is. De akkor ki ez a tücsök? Nő, csak férfi játssza. Ahogy a stewardesseket is. Cserébe a férfiak bőrébe női szereplők bújnak.

Reflektált színjátszás zajlik. A színészek színészeket játszanak, akik aztán eljátsszák a különböző figurákat. Kiállnak az elején a színpadra és szúrós tekintettel bemutatkoznak. Az, hogy a férfiak alkalmanként nőt, a nők pedig férfit játszanak, érthető a mai világban. Ráadásul a piros ruha sem piros. És a partiba dobott tücsök sem tücsök. Ő a Golden Dragon nevű thai-kínai-vietnami gyorsétterem konyhafiújának, a fájós fogú Pucinak az édeshúga. És még sok minden nem az, aminek első (vagy második) pillantásra látszik. Alapjában semmi nem igaz.

Ez szintén érthető a mai világban. Kialakul egy közös megegyezés színpad és nézőtér között (ez már önmagában is nagy erény), amely arra az ismerős társadalmi közmegegyezésre hajaz, mely szerint soha nem mondjuk ki az igazat. Kódolt nyelven beszélünk. Mondhatnánk egészen finoman. Aki érti, érti, aki nem, lemarad. Sorry. Nagyjából ez a helyzet az előadással is.

Megejtően szép, érzelmes történet. Lenne. Ha nem lenne olyan gyomorforgató. Az étterem konyhájában fájdalmasan üvöltöző, lófogú Pucival, akinek se pénze, se biztosítása fogorvosra, a levesben landoló gennyes foggal, amely csak repül... és repül... és repül... jobbra-balra, a (vigyázat, spoiler!) halálra erőszakolt tücsökkel és az összes többi adekvát trágárságával. Akár napjaink német nyelvű színházkultúrája, amely szívesen teszi próbára a nézőt, mondván, ha ezt kibírja, érdemes a színházlátogatásra. Gothár Péter ezúttal nem ismer kegyelmet. Amit (a mai világot tekintve) művészi szempontból szintén meg lehet érteni. A történet szerkezete (titkos kódja) amúgy hasonlít egyik tavalyi rendezésére. A Kutyakeringő bizarr hátterében, a jórészt koszos, büdös, testi hibás, alkoholista figurák látványa mögött egy édesbús szerelmi történet bújt meg. Megbújt, de (át)érezhetően ott volt. A most bemutatott Golden Dragon esetében csak a vége felé esik le, hogy a külön-külön bár, de csúnya véget érő testvérpár végtelen együttérzésre sarkalló történetét rejtették bele. És akkor már késő. Nekünk, nézőknek is bizonyos fokig, nekik meg pláne.

Mit lehet erre mondani? Egy romantikus, érzelmeiben meglehetősen rejtőzködő drámaíró (Roland Schimmelpfennig, aki látványra kevésbé frappánsan ugyan, de maga is megrendezte a saját darabját a bécsi Burgtheaterben) és egy rejtőzködő színházművész találkozásának lehetünk a tanúi. Mindenféle erényeik mellett némileg kioltják egymást. A kortárs német szövegében kár az abszurdot, a groteszkumot erőltetni. Van benne elég. Talán le kéne rángatni a földre. Áttenni reáliákba. Vagy mit tudom én. Több egyértelmű érzelmi fogódzót adni. Az, hogy példának okáért két színész beszélget, a harmadik meg bemondja a szerzői utasításokat, bizonyos fokig vicces, de sokkal inkább elidegeníti az érzelmeinket. A végén meg elcsodálkozunk, hogy nem azt érezzük, amit egy ilyen végtelenül szomorú történet láttán éreznünk kellene. Talán másnap. Na, igen. Van rá esély, hogy másnap visszapereg a történet mögötti történet. És akkor meglátjuk a szépségeit.

Furcsa dolog a színház. Ha a közönség az előadás pillanatában nem vesz észre valamit, később már soha senki nem fogja észrevenni. Ergó semmiképp sem szabad nyugton hagyni a nézőt. Bele kell verni azt a valamit. Ha hagyja. Ezúttal - az előadás mélyén sistergő igazsághalmaz mellett - már csak a színészek miatt is érdemes hagyni. Mészáros Béla esendő tücsökje, Tenki Réka áttetsző szépségű, perverz férfialakja, Fullajtár Andrea elvásott szakácsnéja vagy harcos hangyastricije például és a két unott stewardess, Hajduk Károly és Kocsis Gergely... Mondjuk, ez mind minimum stílbravúr.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Színház

Elmerülés az álhírek világában – A Velencei Biennálén díjazott társulat érkezik a Trafóba

A spanyol Agrupación Señor Serrano társulat, amely 2015-ben elnyerte a Velencei Biennálé Ezüst Oroszlán Díját, szeptember 29-én másodszor szerepel a Trafóban, ezúttal A hegy című produkcióval. Az előadásban egy műfajokon átívelő kísérlet részévé válik a néző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A proletárok köztünk élnek – Csiky Gergely drámájából készített előadást Mohácsi János

A Budaörsi Latinovits Színház Az üzlet az üzlet, avagy eladó a menyasszony című előadásának szereplői mind szélhámosok, akik semmitől sem riadnak vissza annak érdekében, hogy saját akaratukat érvényesítsék.
Színház ajánló

Jeli Viktória és Tasnádi István meséjéből készült előadással várja a gyerekeket a Csokonai

Október 2-án különleges utazásra hívja a 4 éven felüli gyerekeket a Csokonai Művelődési és Rendezvényház: a Rozi az égen – Hab a tortán! című előadásban egy kislány keresi elveszett születésnapját, miközben végigjárja a csillagos eget és rengeteget tanul a csillagjegyek alapvető tulajdonságairól.
Színház ajánló

SzínházTV – a színház Netflixe

Immár a harmadik évadával jelentkezik a színházi előadásokat online platformon, egyedi, filmes megfogalmazásban feldolgozó SzínházTV. Az őszi időszakban hét új premierrel készülnek az alkotók, az első bemutatóra október 1-jén kerül sor, a Katona József Színház Othello című produkciójával.
Színház lapszemle

Közzétette el nem mondott szenátusi beszédét Karsai György

Rátóti Zoltán egy hónappal ezelőtt, augusztus 26-án menesztette a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetőjét, Karsai Györgyöt. A döntés ellen több intézmény és művész felszólalt, később a professzor maga is reagált a történtekre. Most azt a beszédét osztotta meg közösségi oldalán, melyet az egyetem 2021. szeptember 17-i szenátusi ülésén szeretett volna elmondani.
Színház hír

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.