Annyi információ, inger ér minket nap mint nap, hogy komoly kihívást jelent abból kiválasztani a bennünket érintő vagy éppen érdeklő eseményeket, ajánlatokat. Nem véletlen, hogy ezek után sokan nem is belbecset, inkább a külcsínt figyelve választanak portékát. Nincs ez másként a kulturális tartalmak esetén sem. Nem elég jó előadásokat készíteni, magas színvonalú produkciókat előállítani, fontos a csomagolás is.
Egy színház darabválasztása komplex feladat. A mű üzenetén túl fontos az is: vajon eladható-e? Lehet egy cím bármilyen hangzatos vagy egy zene fülbemászó, ha nem üti meg a közönség ingerküszöbét. Az első lépés – mint az élet oly sok más területén – a figyelem felkeltés, a hódítás. Ennek egyik legegyszerűbb eszköze a vizualitás, azaz a hirdetés. Minden színház nagy gondot fordít arra, hogy az évadterv elkészítésekor egyeztessen a kommunikációs csapattal is. Ki kell találni, milyen gondolat és szlogen köré fűzze fel a tervezett premiereket, címeket. Azok hogyan jelenjenek meg egységként és individuumként.
Innentől veszi át a grafikus a stafétabotot.
Ő az, aki képre fordítja a színpadi terveket. Vázlatokat készít: milyen lesz az összes premier plakátja, szórólapja. Milyen színvilágot használjon a színház a soron következő évadban. A tervezett média megjelenések hogyan nézzenek majd ki, tehát: hogy fest egységes képet magáról a színház.
Ha megvan a koncepció, akkor jön a kidolgozás. Egyeztetés az egyes rendezőkkel: mit szeretnének elmondani az adott előadásról, milyen céllal nyúltak hozzá egy-egy témához, melyik színésznek, milyen karaktert szánnak. Ennek megfelelően kiderül: mi szerepel majd a plakáton. Egy épület? Egy konkrét személy? Homályos lesz a vizuális megjelenés vagy éppen nagyon éles? Rajzolt grafikát használ a grafikus vagy fotót? Az a fotó egy már elkészített archív darab, vagy határozott kérés alapján a színház fotósa készíti? Ha minden kérdésre tisztázódott a válasz, jön az alkotói folyamat. Mi tetszik, mi nem tetszik. Mi megy, és mi marad a koncepcióból. A sok beszélgetésből és egyeztetésből pedig kisül az egész évad és az egyes előadások vizuális koncepciója. A „frontvonal” , amivel először találkozik a néző.
A József Attila Színház 2018/2019-ben a „Titkok évadát” hirdette, így a plakátok, hirdetések, műsorfüzetek mindegyike ezt a titokzatosságot tükrözi.
Támogatott tartalom.