Színház

Grisnik Petra a Tháliában adja elő Grecsó Krisztián Verájának színpadi változatát

2021.12.23. 11:20
Ajánlom
Grecsó Krisztián Libri irodalmi közönségdíjas regényéből a Kőszegi Várszínházban készült egyszemélyes előadás, amely 2022 januárjában a budapesti Thália Színház Arizona Stúdiójában vendégszerepel.

Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyvének tartja a Verát. Miként mondja: „A főhőst a saját személyiségemből építettem fel: benne is ott van a szeretetéhség, a túlteljesítés, és a hajlam a szorongásra.” A Kőszegi Várszínház Göttinger Pál rendezésében készített produkciója kapcsán említi: „Az ő Verájuk nagyon ismeri és szereti az én Verámat. Ahogy azt kell. Beleszeretsz egy regénybe, és megeszed reggelire.

A Grisnik Göttinger Vera szerelemgyerek, továbbgondolás, szabadság, élet.”

A Kőszegi Várszínház vezetése tavaly, a pandémia első hullámának idején kérte föl Grisnik Petrát a Vera egyszemélyes színpadi változatának elkészítésére. „Amikor olvastam a regényt, folyamatosan felfedeztem benne saját gyerekkori élményeket. Megtaláltam Verával a lelki kapcsolatot, és ez elég bátorságot adott ahhoz, hogy elvállaljam a szerepet és a szöveg magamra formálását is.

A szerkezet két fő pillére: a szerelem mint új érzés felfedezése, és a »ki vagyok én«, »ki az én családom« megismerése.

VERA--GRISNIKPETRA-110630.jpg

Grisnik Petra a Vera című előadásban (Fotó/Forrás: Trifusz Péter / Kőszegi Várszínház)

Azt ugyanakkor végig lebegtetem, hogy én a kamaszlányt játszom-e, vagy a felnőtt Verát, aki felidézi a gyerekkorát. A nézőre van bízva, hogyan rakja össze a mozaikokat. Számomra külön öröm, hogy a Tháliában léphetek fel az előadással, korábban nagyon szerettem a Thália társulatával dolgozni, vagy akár csak bemenni oda” – meséli Grisnik Petra, aki szabad kezet kapott Grecsó Krisztiántól a mű átdolgozásához, színpadi szöveggé formálásához. A kőszegi bemutató után idén az Ördögkatlan Fesztiválra, a Kultkikötőbe, a Magvető Caféba és a Fishing on Orfű rendezvényére is meghívták a Verát.

„Fontosnak tartom, hogy a szabadtéri színházak saját produkciói ne csak egynyáriak legyenek, hanem megmutathassuk azokat máskor és máshol is. A Kőszegi Várszínház a Thália Színháztól kapott lehetőséget – köszönet érte –, hogy 2022 januárjában Budapesten játszhassuk a Vera című kamaradarabunkat, Grisnik Petra egyszemélyes előadását” – teszi hozzá Pócza Zoltán, a Kőszegi Várszínház igazgatója. Az előadást díszlettervezője Trifusz Péter, aki nemrég Vas megyei Prima-díjat nyert.

Az előadás ismertetője

VERA---GRISNIKPETRA-110628.jpg

Grisnik Petra a Vera című előadásban (Fotó/Forrás: Trifusz Péter / Kőszegi Várszínház)

Egy kislány a nyolcvanas évek Magyarországán. Figyel, tanul. Tanulja a világot, aminek a megértése bármikor nagy feladat lenne, de ebben az évtizedben különösen is az. Tanulja a többi gyereket, hogy miben olyan, és miben más, mint azok. Tanulja a felnőtteket, akikkel (egyre inkább úgy érzi) nem stimmel valami. És ahogy elmerül a sok kis részletben,

szépen lassan világossá válik számára: a körülötte lévők nem mondanak igazat.

Nem úgy van semmi, sem a felnőttekkel, sem a fiúkkal, sem a tanárokkal, sem az apjával, az anyjával, a sosem látott nagyszüleivel, mint ahogy gondolta. És mialatt először lesz életében szerelmes, először csalódik másokban, először rúgja szét a biztonságot, amiben addig kisgyerek volt – azalatt arra is először döbben rá életében, hogy akikben a legjobban bízik, azok hazudnak neki.

Mit kezd a család sötét titkaival egy gyerek?

Mit kezd a hallgatással, az évtizedekkel korábbi tragédia nyomaival, a pállott évtized kellemetlen szagával, a félrefordított tekintetekkel, az egyre kevesebb meggyőződéssel beléfojtott szóval? De a kiskamaszkor nem csak a trauma, hanem a trauma ellenszere is egyben – pont felnőtt annyira, hogy megértsen mindent, és pont gyerek annyira még, hogy ellenszereket találjon. Lehet, hogy az, hogy ő egy gyerek, valójában nem hátrány ebben a nyomozásban, hanem olyan lehetőség, ami csak neki jutott. Csak ő tudja megemelni azt, ami már szinte agyonnyomja a felnőtteket. Úgyhogy nekilát, hogy mindennek a végére járjon…

A Vera időpontjai a Thália Színház Arizona Stúdiójában: 2022. január 12., 21.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.