Színház

Gyermekeivel készített Peer Gynt-átiratot Blaskó Péter

2021.12.22. 16:00
Ajánlom
A Nemzet művészét lánya, Blaskó Borbála rendezte a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán című előadásban, amelyben Blaskó Péter mellett fia, Blaskó Bence és Szilágyi Ágota szerepel.

Különleges családi produkciót láthatnak a Bethlen Téri Színház nézői. A GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán című Peer Gynt-átiratot a teátrum Találkozások című programjának részeként állítja színpadra Blaskó Borbála, a főszerepben édesapjával, a Kossuth-díjas Blaskó Péterrel, valamint Blaskó Bencével és Szilágyi Ágotával.

Peer Gynt a drámairodalom egyik legkülönlegesebb figurája: önmagát kereső, újra és újra átalakuló fiatalember majd férfi, akinek a története elsőre céltalan sodródásnak tűnhet, ám valójában az egyéniség, a szabad akarat és a sors közti küzdelem példabeszéde. Blaskó Borbála új értelmezésében egy már idős Peer Gynt tekint vissza hosszú, kalandos életére. Múlt és jelen összeütközik, miközben emlékfoszlányok, elfeledett ismerősök, régi szerelmek és ádáz ellenfelek elevenednek meg a színpadon. 

GraneBlaskoJGy054_-155414.jpg

Szilágyi Ágota és Blaskó Péter a GRANE című előadásban (Fotó/Forrás: Bethlen Téri Színház)

„A lányom ötlete volt ez a családi munka, elképesztően örültem neki – mondta el Blaskó Péter. – Borit nagyon régóta foglalkoztatta már a Peer Gynt-történet. Ebben az előadásban azonban fordítottunk egyet az eredeti sztorin,

míg az Ibsen-műben egy kamaszfiú indul el, és egy öregember érkezik meg a darab végére, itt viszont az öregember tekint vissza az életére.

Klasszikus lévén, a mai embert is jellemzi, a bűntudat, a szerelem, a szégyen, a nagyképűség, az önösség, keresem önmagam, én vagyok a világ teteje érzés. Ha ezeket jól játsszuk és remélem, jól játsszuk, akkor a néző magára ismer. Fura érzés, ugyanis közel 40 évvel ezelőtt, 1983-ban Miskolcon játszottam az eredeti Ibsen művet. Érdekes most ebben a fordított helyzet, amibe kerülök az előadás alatt, miközben a saját emlékeimben is folyamatosan keresem a Peer Gynt-i képeket” – vélekedett Blaskó az előadás ötletéről.

Az előadás különlegessége, hogy többszörös koprodukcióban készült az Attitűd Alapítvány, a Bethlen Téri Színház és a Manna Produkció előadása. Az Attitűd Alapítványt Blaskó Borbála alapította testvérének, Bencének, aki autistaként látta meg a napvilágot. Céljuk az autista fiatalok tehetséggondozása, ebben a rendezőnő mellett maga Bence is segít, ugyanis képzőművészként már számos kiállítást tudhat maga mögött.

GraneBlaskoJGy003_-155414.jpg

Blaskó Bence a GRANE című előadásban (Fotó/Forrás: Bethlen Téri Színház)

„33 éves, és rengeteg felkérése, munkája van – meséli fiáról Blaskó Péter. – Emlékszem, három éves korában derült ki az állapota és akkoriban még nem ismerték fel a valódi problémát, »csupán« annyit, hogy Bence zárkózottabb, mint a többi gyerek. A feleségemmel, aki az egész életét a fia fejlesztésre tette fel, kezdetben csak vaktában tapogatóztunk, vajon hogyan is tudunk neki a legteljesebb életet biztosítani.

Bencén a művészet segített a legtöbbet, kiváló a képzőművészet terén, de a zene is rettenetesen érdekli.

Bence tulajdonképpen az elejétől a végéig részt vesz az előadásban ami Zorán: Apám hitte című számával kezdődik, maga énekli a dalt és ad elő gitárkísérettel. Bori ezért is hozta létra az alapítványt, melynek célja, hogy művészet által fejleszteni és integrálni az autizmussal élőket a társadalomba. Nagyon figyelt a testvérére, az előadás miatt külön ének – és gitártanárhoz is elvitt, miközben tűpontosan belőtte, hol vannak a hátárok, ami még belefér. A munkamorálunk nagyon hasonló, persze furcsa helyzet, amikor az ember a gyerekeivel dolgozik, hiszen a próbák alatt sem szűnők meg az édesapjuk lenni” – mesélte a színművész.

A 2022. januári és februári előadásokra még korlátozott számban kaphatók jegyek.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Színház videó

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.
Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.