Színház

Hajmási Dávid: "Dante egy fotelforradalmár"

2015.02.16. 10:40
Ajánlom
Bár még csak idén végez a Kaposvári Egyetem színész szakán, már számos főszerepben bizonyíthatott. Míg a Nemzeti vegyesboltban egy tengődő huszonévest játszik, a Lúd Zsolt és kutyája, Mattyi című előadásban a férfi címszereplőt formálja meg. Hajmási Dávidot mindkét alakításáról kérdeztük. INTERJÚ

- Nem lehet okod panaszra, hiszen még csak idén kapod kézbe a színészdiplomád, de már tucatnyi remek szerepben bizonyíthattál. Szerencsés csillagzat alatt születtél?

- Valóban mázlista vagyok, hiszen még el sem indult a pályám, mégis folyamatosan színpadon lehetek. A TÁP Színháznál vagyok most már lassan egy éve, ahol a gyakorlatomat töltöm. Különlegesnek tartom ezt a csapatot, így minden alkalmat szeretnék megragadni, hogy velük dolgozzak. Csak hát még ezer másik dolog van az országban, meg azon kívül is, amit szeretnék majd kipróbálni, mert kíváncsi az alaptermészetem.

- Az Átrium Film-Színház közönsége január végén láthatta először a Nemzeti vegyesbolt című előadást, aminek te vagy az egyik főszereplője. Egy tipródó, talajvesztett huszonéves fiatalembert játszol. A darabbéli karaktered mennyire áll közel hozzád?

- Könnyen azonosultam Dantéval, bár ez a karakter igazából távol áll tőlem, mivel határozottabbnak gondolom magam nála. A problémái egyébként nem túl egyediek, abból a szempontból, hogy két nő között őrlődik, és hát ugye ilyen helyzettel nemcsak a színpadon találkozhatunk. Ennek a srácnak alapvetően a legnagyobb baja az, hogy nem tudja eldönteni, hogy mit akar kezdeni az életével. Ezzel én - hála az égnek - nem így vagyok, mert tizenhárom éves korom óta tudom, hogy mit szeretnék csinálni, így nekem talán könnyebb dolgom van. Amúgy meg szerintem nincs olyan, hogy egy színész egy az egyben találkozik a karakterével, hanem az történik, hogy megkeresi a saját életével analóg dolgokat, és akkor azokat átülteti. Különben kedvelem Dantét, mert egy szeretnivaló figura, akinek teljesen érthető és követhető az összes gondja-baja. Közben eszembe jutott, hogy amikor ezt a darabot annak idején elkezdtük próbálni, egy kicsit hasonló helyzetben voltam.

- Két nő között őrlődtél?

- Igen. De jóllehet ezt nem is kellett volna mondanom. (Nevet.) Viszont ennek ellenére nagy szükségem volt a képzelőerőmre, mert olyan hosszú - öt éves - kapcsolatom, mint Danténak Dzseniferrel, még soha életemben nem volt.

- Ellépve egy picit a karaktertől és a gyötrő nőügyektől, érdekelne, hogy a Nemzeti vegyesboltban szatirikusan megfogalmazott társadalombírálat mennyire találkozik a privát véleményeddel?

- Ha kívülről nézem ezt a darabot, akkor nekem az tetszik benne, hogy nem foglal állást. Ugyanakkor az a kritika, amit megfogalmaz a fiatalokkal szemben, miszerint nem tudják, mit akarnak magukkal kezdeni, az szerintem élő, létező probléma. Nem is feltétlenül ők hibáztathatók ezért, hanem a jelen körülmények. Gondolok elsősorban arra, hogy a rendszerváltás óta eltelt rövid idő alatt nem tudott kialakulni egy olyan új rendszer - és ez alatt főleg az oktatást értem -, hogy biztos talajt érezzenek a lábuk alatt ezek a fiatalok. A szűk környezetemben is tapasztalom, hogy a tinédzserek vakon keresgélnek, mert valószínűleg nem kapnak útmutatást otthonról sem, az iskolában meg végképp nem. Tavaly még nem volt benne a darabban a politikai szál, hogy ugye megyünk tüntetni, de jónak tartom, hogy beleírtuk. Hozzáteszem, civilben is járok tüntetésekre, amikor tudok, ebben valamennyire hasonlítunk a darabbéli figurával. Abban viszont Oszival (a darab másik főszereplője, megformálója Domokos Zsolt - a szerk.) értek egyet, amiért cinikusan áll hozzá a tüntetésekhez, amelyekből ma Magyarországon rengeteg van. A demonstrációnak ugyanis az a lényege, hogy változást érjen el, de ha kimegy, mondjuk kétszáz ember ilyen-olyan ügyért az utcára, attól nem változik semmi. Sikerült teljesen szétaprózni a tömeget. Az országban szinte csak olyan tüntetések vannak manapság, mint az előadásban, amire elmegy cirka ezer ember és ez a létszám igen kevés ahhoz, hogy bármit elérjenek. Amikor mi ezt a darabot anno megírtuk, a Nemzeti Dohánybolt-ügy nagyon fiatal dolog volt, és én is a fejemet fogtam az abszurd előírások miatt. A hivatalos szövegeket, amik elhangoznak a darabban, nem mi találtuk ki, hanem az internetről szedtük le. Ezek eredeti előírások, amikkel az élet minden területén találkozhatunk. Az ilyen abszurd hülyeségeken ki ne akadna fenn!

- És ilyenkor a legjobb dolog, amit tehetünk, ha röhögünk rajta?

- A nevetés nem megoldás, hanem egy nagyon jó eszköz arra, hogyan könnyítsünk magunkon. Ez nem egy olyan előadás, amelyik alternatívát kínál, de kérdéseket felvethet. Hogyha a néző találkozik valamilyen szinten önmagával a színpadon, akkor eldöntheti, hogy becsukja a szemét, vagy elgondolkodik rajta. A Nemzeti vegyesbolt remélhetően inkább a másodikra sarkallja az embereket. A humor persze elengedhetetlen, mi több, még a legvéresebb drámában is kötelező, mert máskülönben túlélhetetlen. Néha meg a falba verjük a fejünket, mert azt is kell, meg siránkozni, meg dühöngeni, és akkor valahol egyszer csak meg lehet találni azt az utat, ami valódi megoldást kínál.

- Nemcsak a Nemzeti vegyesbolt, de a TÁP Színház Lúd Zsolt és kutyája, Mattyi című előadásának is főszereplője vagy. Az újragondolt Fazekas Mihály-történet antihőse egy lúzer entellektüel. Természetesen különböző karakterek ezek a figurák, de valahol rokonlelkek. Te hogy látod?

- Szerintem Lúd Zsolt sokkal nagyobb lázadó, mint Dante. Sőt. Úgy is mondhatnám, hogy Dante egy fotelforradalmár hozzá képest. Igaz, hogy kimegy a tüntetésre, de ő egy "tömegnövelő", és ebből a típusból sok van mostanában. Persze nem kell mindenkinek alternatívában gondolkodnia, bőven elég, ha egy megoldási javaslat megtetszik valakinek, és akkor azt követi. Az emberek döntő többsége ilyen, nem tagadom, én is ilyen vagyok sokszor. Éppen emiatt Lúd Zsolt egy kicsit közelebb áll hozzám, mert amikor óriási igazságtalanságokkal találja szembe magát, nem ül tétlenül. Nekem róla sokszor Kohlhass Mihály története jut eszembe, hogy annyira mértéket téveszt. Igaza van, hogy harcol, mert végtelenül igazságtalan, ami történt vele, de nála meg hiányzik az a fék, vagy kontroll, ami beláttatja vele, hogy ő hol igazságtalan. Lúd Zsolt több szempontból is egy óriási feladat, mert nagyon nagy szélsőségeket kell bejárnom technikailag is. Ez arról is szól, hogy én, mint színész, hogyan tudok egyik pillanatról a másikra a végletek között lavírozni. Szóval vele több hasonlóságot érzek, mint Dantéval, aki bizonyos értelemben szürkébb, mint Lúd Zsolt. Az előbbiektől függetlenül, nekem mindkét karakter nagyon izgalmas, mert Dantét sem kevésbé nehéz jól megformálni, mint Lúd Zsoltot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.