Színház

Hajmási Dávid: "Dante egy fotelforradalmár"

2015.02.16. 10:40
Ajánlom
Bár még csak idén végez a Kaposvári Egyetem színész szakán, már számos főszerepben bizonyíthatott. Míg a Nemzeti vegyesboltban egy tengődő huszonévest játszik, a Lúd Zsolt és kutyája, Mattyi című előadásban a férfi címszereplőt formálja meg. Hajmási Dávidot mindkét alakításáról kérdeztük. INTERJÚ

- Nem lehet okod panaszra, hiszen még csak idén kapod kézbe a színészdiplomád, de már tucatnyi remek szerepben bizonyíthattál. Szerencsés csillagzat alatt születtél?

- Valóban mázlista vagyok, hiszen még el sem indult a pályám, mégis folyamatosan színpadon lehetek. A TÁP Színháznál vagyok most már lassan egy éve, ahol a gyakorlatomat töltöm. Különlegesnek tartom ezt a csapatot, így minden alkalmat szeretnék megragadni, hogy velük dolgozzak. Csak hát még ezer másik dolog van az országban, meg azon kívül is, amit szeretnék majd kipróbálni, mert kíváncsi az alaptermészetem.

- Az Átrium Film-Színház közönsége január végén láthatta először a Nemzeti vegyesbolt című előadást, aminek te vagy az egyik főszereplője. Egy tipródó, talajvesztett huszonéves fiatalembert játszol. A darabbéli karaktered mennyire áll közel hozzád?

- Könnyen azonosultam Dantéval, bár ez a karakter igazából távol áll tőlem, mivel határozottabbnak gondolom magam nála. A problémái egyébként nem túl egyediek, abból a szempontból, hogy két nő között őrlődik, és hát ugye ilyen helyzettel nemcsak a színpadon találkozhatunk. Ennek a srácnak alapvetően a legnagyobb baja az, hogy nem tudja eldönteni, hogy mit akar kezdeni az életével. Ezzel én - hála az égnek - nem így vagyok, mert tizenhárom éves korom óta tudom, hogy mit szeretnék csinálni, így nekem talán könnyebb dolgom van. Amúgy meg szerintem nincs olyan, hogy egy színész egy az egyben találkozik a karakterével, hanem az történik, hogy megkeresi a saját életével analóg dolgokat, és akkor azokat átülteti. Különben kedvelem Dantét, mert egy szeretnivaló figura, akinek teljesen érthető és követhető az összes gondja-baja. Közben eszembe jutott, hogy amikor ezt a darabot annak idején elkezdtük próbálni, egy kicsit hasonló helyzetben voltam.

- Két nő között őrlődtél?

- Igen. De jóllehet ezt nem is kellett volna mondanom. (Nevet.) Viszont ennek ellenére nagy szükségem volt a képzelőerőmre, mert olyan hosszú - öt éves - kapcsolatom, mint Danténak Dzseniferrel, még soha életemben nem volt.

- Ellépve egy picit a karaktertől és a gyötrő nőügyektől, érdekelne, hogy a Nemzeti vegyesboltban szatirikusan megfogalmazott társadalombírálat mennyire találkozik a privát véleményeddel?

- Ha kívülről nézem ezt a darabot, akkor nekem az tetszik benne, hogy nem foglal állást. Ugyanakkor az a kritika, amit megfogalmaz a fiatalokkal szemben, miszerint nem tudják, mit akarnak magukkal kezdeni, az szerintem élő, létező probléma. Nem is feltétlenül ők hibáztathatók ezért, hanem a jelen körülmények. Gondolok elsősorban arra, hogy a rendszerváltás óta eltelt rövid idő alatt nem tudott kialakulni egy olyan új rendszer - és ez alatt főleg az oktatást értem -, hogy biztos talajt érezzenek a lábuk alatt ezek a fiatalok. A szűk környezetemben is tapasztalom, hogy a tinédzserek vakon keresgélnek, mert valószínűleg nem kapnak útmutatást otthonról sem, az iskolában meg végképp nem. Tavaly még nem volt benne a darabban a politikai szál, hogy ugye megyünk tüntetni, de jónak tartom, hogy beleírtuk. Hozzáteszem, civilben is járok tüntetésekre, amikor tudok, ebben valamennyire hasonlítunk a darabbéli figurával. Abban viszont Oszival (a darab másik főszereplője, megformálója Domokos Zsolt - a szerk.) értek egyet, amiért cinikusan áll hozzá a tüntetésekhez, amelyekből ma Magyarországon rengeteg van. A demonstrációnak ugyanis az a lényege, hogy változást érjen el, de ha kimegy, mondjuk kétszáz ember ilyen-olyan ügyért az utcára, attól nem változik semmi. Sikerült teljesen szétaprózni a tömeget. Az országban szinte csak olyan tüntetések vannak manapság, mint az előadásban, amire elmegy cirka ezer ember és ez a létszám igen kevés ahhoz, hogy bármit elérjenek. Amikor mi ezt a darabot anno megírtuk, a Nemzeti Dohánybolt-ügy nagyon fiatal dolog volt, és én is a fejemet fogtam az abszurd előírások miatt. A hivatalos szövegeket, amik elhangoznak a darabban, nem mi találtuk ki, hanem az internetről szedtük le. Ezek eredeti előírások, amikkel az élet minden területén találkozhatunk. Az ilyen abszurd hülyeségeken ki ne akadna fenn!

- És ilyenkor a legjobb dolog, amit tehetünk, ha röhögünk rajta?

- A nevetés nem megoldás, hanem egy nagyon jó eszköz arra, hogyan könnyítsünk magunkon. Ez nem egy olyan előadás, amelyik alternatívát kínál, de kérdéseket felvethet. Hogyha a néző találkozik valamilyen szinten önmagával a színpadon, akkor eldöntheti, hogy becsukja a szemét, vagy elgondolkodik rajta. A Nemzeti vegyesbolt remélhetően inkább a másodikra sarkallja az embereket. A humor persze elengedhetetlen, mi több, még a legvéresebb drámában is kötelező, mert máskülönben túlélhetetlen. Néha meg a falba verjük a fejünket, mert azt is kell, meg siránkozni, meg dühöngeni, és akkor valahol egyszer csak meg lehet találni azt az utat, ami valódi megoldást kínál.

- Nemcsak a Nemzeti vegyesbolt, de a TÁP Színház Lúd Zsolt és kutyája, Mattyi című előadásának is főszereplője vagy. Az újragondolt Fazekas Mihály-történet antihőse egy lúzer entellektüel. Természetesen különböző karakterek ezek a figurák, de valahol rokonlelkek. Te hogy látod?

- Szerintem Lúd Zsolt sokkal nagyobb lázadó, mint Dante. Sőt. Úgy is mondhatnám, hogy Dante egy fotelforradalmár hozzá képest. Igaz, hogy kimegy a tüntetésre, de ő egy "tömegnövelő", és ebből a típusból sok van mostanában. Persze nem kell mindenkinek alternatívában gondolkodnia, bőven elég, ha egy megoldási javaslat megtetszik valakinek, és akkor azt követi. Az emberek döntő többsége ilyen, nem tagadom, én is ilyen vagyok sokszor. Éppen emiatt Lúd Zsolt egy kicsit közelebb áll hozzám, mert amikor óriási igazságtalanságokkal találja szembe magát, nem ül tétlenül. Nekem róla sokszor Kohlhass Mihály története jut eszembe, hogy annyira mértéket téveszt. Igaza van, hogy harcol, mert végtelenül igazságtalan, ami történt vele, de nála meg hiányzik az a fék, vagy kontroll, ami beláttatja vele, hogy ő hol igazságtalan. Lúd Zsolt több szempontból is egy óriási feladat, mert nagyon nagy szélsőségeket kell bejárnom technikailag is. Ez arról is szól, hogy én, mint színész, hogyan tudok egyik pillanatról a másikra a végletek között lavírozni. Szóval vele több hasonlóságot érzek, mint Dantéval, aki bizonyos értelemben szürkébb, mint Lúd Zsolt. Az előbbiektől függetlenül, nekem mindkét karakter nagyon izgalmas, mert Dantét sem kevésbé nehéz jól megformálni, mint Lúd Zsoltot.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Zenés színház

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Vizuál

L. Simon László a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A korábbi kulturális államtitkár megbízatása öt évre szól.
Színház

Nem akarta, hogy bárki lássa hanyatlani – Sződy Szilárd emlékére

81. életévében elhunyt Sződy Szilárd rendező, dramaturg, oktató, Sződy Szilárd szobrász- és éremművész unokája. Bicskei Kiss László színész, rendező emlékezett meg róla.
Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Kertész utcai Shaxpeare-mosó kapja a legjobb előadás kritikusdíját

Bodó Viktor rendezését 2019 szeptemberében mutatta be az Örkény Színház.
Színház hír

Nemzetbiztonságra hivatkozva vizsgálják az orosz színházi előadásokat

Vlagyimir Putyin elnök rendeletben adott utasítást az orosz állami színházakban játszott előadások vizsgálatára.
Színház ajánló

Ismét élőben játszik a STEREO AKT

Két, közönség előtt megtartott színházi bemutatóval jelentkezik augusztusban a STEREO AKT. Az Ex Katedra – tanmesék a ’90-es évekből már ismerős lehet a nézőknek, hiszen stream formájában már játszotta a társulat, a Kolónia – meneküléstörténetek viszont helyszínspecifikussága miatt csak most kerül majd színre.
Színház hír

Elindult a Kaszás Attila-díj közönségszavazása

Már lehet szavazni a Kaszás Attila-díj 2021. évi jelöltjeire: Fándly Csabára (Csiky Gergely Színház), Gulácsi Tamásra (Móricz Zsigmond Színház) és Rusznák Andrásra (Radnóti Miklós Színház). A www.kaszasattiladij.hu oldalon adhatók le a szavazatok egészen augusztus 20-án éjfélig.
Színház hír

A szórakoztatás szolgálatában – évadot hirdetett a József Attila Színház

Nyolc bemutatóval és állandó társulattal készül a következő évadra a József Attila színház, amely bár a többi teátrumhoz hasonlóan nehéz időszakon van túl, mégis bizakodva tekint a jövőbe.