Színház

Halálosan képzelt

2014.01.28. 06:58
Ajánlom
Akár meg is próbálhatnánk összegyűjteni, hány ponton találkozik Molière darabja az Örkény Színházban nemrég bemutatott Képzelt beteggel. A művelethez valószínűleg nem lenne szükség többre egy, esetleg két kéznél. KRITIKA

Mindez persze csak akkor meglepő, ha az ember korábban még nem találkozott a Mohácsi-testvérek munkáival, minden más esetben evidencia: az alkotók ezúttal is inkább csak kiindulópontként tekintettek a drámára, alapanyagukat át-, és szétírták, egyszóval mai(bb) köntösbe öltöztették. Hogy ez a köntös most épp nagyobb lett-e a kelleténél, vagy még pont jó, az azonban nem minden esetben egyértelmű.

Tudható, hogy a Képzelt beteg Molière utolsó darabja volt, olyannyira, hogy a polihisztor-szerző épp az előadás közben esett össze a színpadon, majd néhány órával később meg is halt. Ebből a jócskán morbid színháztörténeti tényből indítja rendezését Mohácsi János, aki az előadás középpontjába ezúttal nem a tekintélyét fokozatosan elveszítő, hipochonder apát állította, hanem magát a nagybetűs Halált (nevet is adott neki: August Re Noir. Magyarul Fekete úr lehetne). Ám mielőtt még azt gondolnánk, hogy egy majd' három és fél órán át húzódó létfilozófiai eszmefuttatás került a színpadra, gyorsan tegyük hozzá: Mohácsi ezúttal is színtiszta vígjátékot rendezett, hol jobban, hol kevésbé jól elhelyezett poénokkal, időnként egészen fájdalmas szóviccekkel.

A Vég megtisztelő szerepe Debreczeny Csabának jutott, hogy rögtön az első jelenetben - némi kedélyes diskurálás után - közölje Argannal: hamarosan újra ellátogat hozzá. Ha pedig innen nézzük a Képzelt beteget, rögtön meg is találjuk az első csavart: Gálffi László kicsit hiszterikus, kicsit despotikus, és nagyon vak Arganja nem egy pszichológiai eszközökkel felboncolható valaki, aki a családon belüli pozícióvesztését kompenzálja random feltalált betegségekkel. Helyette egy átlag halandó, aki egy nyűgös reggelen szembetalálkozott a halállal.  Más kérdés, hogy ezúttal Gálffi esetében a remek koncepció inkább csak lefaragott a játéklehetőségek széles skálájából, figurája bár nem fullad rögtön unalomba, azért nem is tart ki három és fél órán keresztül.

Az Örkény színpada akár különösebb átalakítás nélkül is alkalmas lenne a gyászos miliő megteremtésére.  A játékteret körülölelő mindig fekete keret, a némileg szűkös belmagasság ezúttal mind az előadás kezére játssza a hangulatot, Fodor Viola ravatalra hajazó díszlete, benne megannyi felszúrt pillangóval (metafora lenne ez a fiatal szerelmesekről? Vagy egyszerűen csak szép kép? De miért nincs ez jobban kifejtve?) csak a már eleve meglévőt fokozza tovább.  Akárcsak Kovács Mártonék ezúttal horrorba csapó kísérőzenéje- jó lenne egyszer ezeket felvételről is meghallgatni már.

A gyász azonban csak a keretét adja a történetnek, mert miközben a Halál szinte minden pillanatban jelen van - hol csak beugrik egy kávéra, hol elvisz magával valakit, hol visszahoz - azért szó esik sok egyéb mellett a nagybetűs életről, sőt a szerelemről is. Ott van például az előadás talán legerősebben kidolgozott, és legizgalmasabb betoldása, Toinette és Béralde viszonya. Szandtner Anna kezdetben a commedia dell'arték világát idéző, szerelmesek körül sertepertélő nagyszájú szolgálólánya lehetne akár mellékszerep is. Nem lesz az. Jelenetről jelenetre hangsúlyosabbá váló kettőse Znamenák Istvánnal igazából önmagában elegendő lenne egy előadáshoz - hogy itt nem ők lettek a főszereplők, azt legfeljebb csak onnan tudni, hogy a színlapon valamivel hátrébb áll a nevük.

És felvillan egy pillanatra egy afféle kórkép is az egészségügyről - hogy melyik században járunk pontosan, azt a kezelési eljárások alapján nehéz lenne pontosan megsaccolni. Vajda Milán kuruzslója például távgyógyászat elkötelezett híve, és ami valamivel meglepőbb, összes többi testi kontaktusát (pl.: ölelés) is csak energianyalábokon keresztül hajlandó lebonyolítani. Ellentétben Epres Attila körzeti orvosával, aki másodállásban egyébként böllérként múlatja az idejét, vagy a nyíltan pszichopata Máthé Zsolttal, aki az előadás során még egy nyíltszíni boncolást is levezényel - érzékenyebb nézőknek ezen a pillanatokat a lekövetését kevésbé javasoljuk.

A hol következetesen végigvitt, hol elfeledett mellékszálakkal kivattázott előadás valószínűleg akkor bizonyul igazán működőképesnek, ha nem feltétlenül keresünk tartalmat a gegek mögött. Trokán Nóra szóvicc-cunamiját például Parti Nagy Lajos is megirigyelné, Polgár Csabával közösen közreadott minioperáját (amely kísértetiesen hasonlít Molière a darabhoz írt epilógusához) pedig akár az előadás csúcspontjának is tekinthetnénk. Hiába azonban a grandiózus zárókép, hiába a végéhez odatoldott tanulság - a kezdet és a vég között mintha kicsit minden lötyögne ebben az előadásban. Persze lehet, hogy épp ettől van neki életszaga.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A Játék a kastélyban indította a Vörösmarty Színház jubileumi évadát

Különleges este volt a székesfehérvári Vörösmarty Színház életében az október 5-i, hiszen a teátrum önálló társulatának megalakulásának negyedszázados évfordulóját ünnepli ebben az évadban, amelynek első bemutatója Molnár Ferenc: Játék a kastélyban című komédiája. A premiert ünnepélyes pillanatok is megelőzték: Cser-Palkovics András polgármester „Pro Theatro Civitatis Albae Regalis” díjat adott át Juhász Illés színművésznek.
Színház ajánló

Mucsi Zoltán egy beszédtanárt alakít a József Attila Színházban

A Macskafogó zajos, zenés sikere után újabb nagyágyú érkezik a József Attila Színházba. Október 5-én debütál A király beszéde, Mucsi Zoltánnal és Fila Balázzsal a főszerepben.
Színház ajánló

Különleges lakásszínházi előadások a CAFe Budapesten

A CAFe Budapest váratlan helyszíneken, olykor egészen rendhagyó terekben varázsolja el a közönséget: az idei fesztiválon debütáló #kapucsengő sorozat keretében öt izgalmas lakásszínházi előadásnak ad otthont a Deák tér szomszédságában található KuglerArt Szalon.
Színház portré

„A jó színház friss, egyszeri és megismételhetetlen” – Szabó Sebestyén László

A színházban az itt és most varázsa izgatja a legjobban a Junior Prima Díjjal frissen kitüntetett, sokoldalú színművészt, aki hangszereken is szívesen játszik: hol gitárt, hol hegedűt, hol pedig kobozt vesz kézbe, amelyekre zenét és dalszöveget is ír.
Színház portré

„A báb mindenkit képes elkápráztatni, ha megfelelően nyúlunk hozzá” - Markó-Valentyik Anna

Markó-Valentyik Anna amellett, hogy bábszínészként és rendezőként is felhívta magára a szakma és a szélesebb közönség figyelmét, lelkes környezetvédőként sokakat meggyőzött a környezettudatos életmód fontosságáról. Kiemelkedő színészi, alkotói munkája és társadalmi felelősségvállalása egyaránt indokolta a Junior Prima Díj odaítélését.