Színház

Halálosan képzelt

2014.01.28. 06:58
Ajánlom
Akár meg is próbálhatnánk összegyűjteni, hány ponton találkozik Molière darabja az Örkény Színházban nemrég bemutatott Képzelt beteggel. A művelethez valószínűleg nem lenne szükség többre egy, esetleg két kéznél. KRITIKA

Mindez persze csak akkor meglepő, ha az ember korábban még nem találkozott a Mohácsi-testvérek munkáival, minden más esetben evidencia: az alkotók ezúttal is inkább csak kiindulópontként tekintettek a drámára, alapanyagukat át-, és szétírták, egyszóval mai(bb) köntösbe öltöztették. Hogy ez a köntös most épp nagyobb lett-e a kelleténél, vagy még pont jó, az azonban nem minden esetben egyértelmű.

Tudható, hogy a Képzelt beteg Molière utolsó darabja volt, olyannyira, hogy a polihisztor-szerző épp az előadás közben esett össze a színpadon, majd néhány órával később meg is halt. Ebből a jócskán morbid színháztörténeti tényből indítja rendezését Mohácsi János, aki az előadás középpontjába ezúttal nem a tekintélyét fokozatosan elveszítő, hipochonder apát állította, hanem magát a nagybetűs Halált (nevet is adott neki: August Re Noir. Magyarul Fekete úr lehetne). Ám mielőtt még azt gondolnánk, hogy egy majd' három és fél órán át húzódó létfilozófiai eszmefuttatás került a színpadra, gyorsan tegyük hozzá: Mohácsi ezúttal is színtiszta vígjátékot rendezett, hol jobban, hol kevésbé jól elhelyezett poénokkal, időnként egészen fájdalmas szóviccekkel.

A Vég megtisztelő szerepe Debreczeny Csabának jutott, hogy rögtön az első jelenetben - némi kedélyes diskurálás után - közölje Argannal: hamarosan újra ellátogat hozzá. Ha pedig innen nézzük a Képzelt beteget, rögtön meg is találjuk az első csavart: Gálffi László kicsit hiszterikus, kicsit despotikus, és nagyon vak Arganja nem egy pszichológiai eszközökkel felboncolható valaki, aki a családon belüli pozícióvesztését kompenzálja random feltalált betegségekkel. Helyette egy átlag halandó, aki egy nyűgös reggelen szembetalálkozott a halállal.  Más kérdés, hogy ezúttal Gálffi esetében a remek koncepció inkább csak lefaragott a játéklehetőségek széles skálájából, figurája bár nem fullad rögtön unalomba, azért nem is tart ki három és fél órán keresztül.

Az Örkény színpada akár különösebb átalakítás nélkül is alkalmas lenne a gyászos miliő megteremtésére.  A játékteret körülölelő mindig fekete keret, a némileg szűkös belmagasság ezúttal mind az előadás kezére játssza a hangulatot, Fodor Viola ravatalra hajazó díszlete, benne megannyi felszúrt pillangóval (metafora lenne ez a fiatal szerelmesekről? Vagy egyszerűen csak szép kép? De miért nincs ez jobban kifejtve?) csak a már eleve meglévőt fokozza tovább.  Akárcsak Kovács Mártonék ezúttal horrorba csapó kísérőzenéje- jó lenne egyszer ezeket felvételről is meghallgatni már.

A gyász azonban csak a keretét adja a történetnek, mert miközben a Halál szinte minden pillanatban jelen van - hol csak beugrik egy kávéra, hol elvisz magával valakit, hol visszahoz - azért szó esik sok egyéb mellett a nagybetűs életről, sőt a szerelemről is. Ott van például az előadás talán legerősebben kidolgozott, és legizgalmasabb betoldása, Toinette és Béralde viszonya. Szandtner Anna kezdetben a commedia dell'arték világát idéző, szerelmesek körül sertepertélő nagyszájú szolgálólánya lehetne akár mellékszerep is. Nem lesz az. Jelenetről jelenetre hangsúlyosabbá váló kettőse Znamenák Istvánnal igazából önmagában elegendő lenne egy előadáshoz - hogy itt nem ők lettek a főszereplők, azt legfeljebb csak onnan tudni, hogy a színlapon valamivel hátrébb áll a nevük.

És felvillan egy pillanatra egy afféle kórkép is az egészségügyről - hogy melyik században járunk pontosan, azt a kezelési eljárások alapján nehéz lenne pontosan megsaccolni. Vajda Milán kuruzslója például távgyógyászat elkötelezett híve, és ami valamivel meglepőbb, összes többi testi kontaktusát (pl.: ölelés) is csak energianyalábokon keresztül hajlandó lebonyolítani. Ellentétben Epres Attila körzeti orvosával, aki másodállásban egyébként böllérként múlatja az idejét, vagy a nyíltan pszichopata Máthé Zsolttal, aki az előadás során még egy nyíltszíni boncolást is levezényel - érzékenyebb nézőknek ezen a pillanatokat a lekövetését kevésbé javasoljuk.

A hol következetesen végigvitt, hol elfeledett mellékszálakkal kivattázott előadás valószínűleg akkor bizonyul igazán működőképesnek, ha nem feltétlenül keresünk tartalmat a gegek mögött. Trokán Nóra szóvicc-cunamiját például Parti Nagy Lajos is megirigyelné, Polgár Csabával közösen közreadott minioperáját (amely kísértetiesen hasonlít Molière a darabhoz írt epilógusához) pedig akár az előadás csúcspontjának is tekinthetnénk. Hiába azonban a grandiózus zárókép, hiába a végéhez odatoldott tanulság - a kezdet és a vég között mintha kicsit minden lötyögne ebben az előadásban. Persze lehet, hogy épp ettől van neki életszaga.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.
Színház szfe

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház hír

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház szfe

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.