Színház

Hamlet, farmerban

2017.07.13. 14:29
Ajánlom
Éppen tíz évvel ezelőtt mutatták be a Krétakör hamlet.ws című előadását Nádasdy Ádám új fordításában, Schilling Árpád rendezésében, Gyabronka József, Nagy Zsolt és Rába Roland szereplésével. A Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik utolsó programjaként most azok is megnézhették a legendás produkciót, akik annak idején lemaradtak róla.

Aki ismeri Shakespeare egyik leghíresebb tragédiáját, az számtalan szereplőt, például egy egész vándorszínész-társulatot felvonultató, esetenként akciódús jeleneteket, látványos megoldásokat is tartalmazó előadást várna. 

Schilling azonban kamaradarabot csinált a Hamletből,

azaz a fentebb felsorolt színészek nem a főszereplők, hanem ők játsszák a dráma minden szerepét: egy-egy jelenetben mindig csak három személy van a színen, Gyabronka, Nagy és Rába pedig mintegy vetésforgószerűen folyamatosan cserélgetik, hogy éppen ki melyik karaktert alakítja.

Nagy Zsolt

Nagy Zsolt (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

A rendezői szándék ezzel az volt – ahogy azt Nagy Zsolt az előadást követő beszélgetésen elmondta –, hogy kristálytisztán jelenjen meg a szöveg, ne a nagy díszletekbe és nagymonológokba belefeledkezve valósuljon meg a produkció. Schilling szerint

a színház a nézőkért van, ezért a színészeknek nem egy elefántcsonttoronyból kellene beszélni hozzájuk.

Ennek a közvetlenségnek a jegyében a hamlet.ws nemcsak a negyedik falat és a színészt a nézőtől elválasztó 60 centi távolságot törli el, hanem az összes lehetséges korlátot a közönség és a művészek között.

A három színész nem a nézők fölé emelt színpadon, hanem végig testközelben játszik: mindannyian ott ülnek a közönség soraiban, ahonnan csak időnként mozdulnak ki a középen kialakított térbe. Díszlet, színpadi világítás és jelmez egyáltalán nincs, Gyabronka, Nagy és Rába civil ruhában, farmerban, tornacipőben, baseballsapkában szerepelnek, ezért tényleg szinte semmi sem különbözteti meg őket a közönség tagjaitól. Ezt a természetességet, közvetlenséget fokozza, hogy

a színészek nem passzív nézőként, hanem partnerként tekintenek a megjelentekre,

így szituációtól függően egyenesen rájuk nézve, megérintve vagy más módon bevonva őket játszanak – néhány kiszemelt még egy-egy pármondatos szerepbe is beugorhatott.

A hamlet.ws színészei egyetlen percig sem szavalnak, a lehető legtermészetesebben játszanak, élőbeszédszerűen mondják el még a monológokat is, amit, ha az asszociáció úgy kívánja, vendégszövegekkel fűszereznek (Pilinszkytől József Attiláig sok mindent hallhattunk, de ének- és rapbetétek is elhangzottak, sőt rendszeres volt a szájdob). Súgót egyáltalán nem használnak, szükség esetén (ilyen a július 12-i előadás során egyébként nem adódott) a játszók egyszerűen belenéznek a szövegkönyvbe, ami a játékba bevont nézők miatt amúgy is folyamatosan a kezük ügyében van.

Ez a koncepció egyébként részben azért alakult ki, mert

a hamlet.ws először és a legtöbb alkalommal iskolai projektként, „osztályteremszínházként” valósult meg,

azaz a társulat különböző középiskolákban turnézott vele (az eddig lezajlott mintegy 200 előadásból nagyjából 180 volt iskolai). A száraz tananyagként elkönyvelt művet pedig az alkotók jobbnak látták ebben a kötetlenebb formában megismertetni a diákokkal.

Rába Roland

Rába Roland (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Tévedés azonban azt gondolni, hogy ez a hétköznapi, profánabb megközelítés elveszi a lehetőséget a darab mögöttes jelentésrétegeinek elemzésétől. Schilling

a Hamletet coming-of-age sztoriként, azaz a felnőtté válást bemutató történetként fogja fel,

és ennek megfelelően a címszereplőt először a legfiatalabb színész, Nagy Zsolt, majd a középkorú Rába Roland, végül az érettebb Gyabronka József formálja meg. Míg Nagy a sértett, dacos fiút hozza, akit szinte szétvet az ideg a frissen tudomására jutott gaztett keltette feszültség miatt, addig Rába higgadtabb, ám elszántabb Hamlet, Gyabronka pedig már a sokat látott, sokat tapasztalt férfi beletörődő bölcsességével zárja le a tragédiát.

Gyabronka József

Gyabronka József (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

A hamlet.ws ráadásul olyan többértelmű, összetett darab, amely a rendezői szándéktól eltérő értelmezések számára is megnyitja az utat. Az előadás után zajlott közönségtalálkozón Nagy Zsolt azt is elmondta, hogy az egyik legizgalmasabb nézői megfejtés szerint, ami az évek során a tudomására jutott, az első Hamlet a freudi személyiségmodellből ismert ösztön-ént, a második az ént, a harmadik pedig a felettes ént jeleníti meg.

Sajnos a Krétakör produkcióját nem láthatjuk többször a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján. A még július 16-ig tartó programsorozat folyamán azonban a Szerelmes Shakespeare című előadással (melyről itt írtunk korábban) és a Reneszánsz Romkocsma nevű rendezvénnyel (melyről ide kattintva olvashat) vigasztalódhatunk, amelyek ugyanúgy nagyszerű élményt nyújtanak.

Szerelmes Shakespeare: a mozi után a Madách színpadán

Kapcsolódó

Szerelmes Shakespeare: a mozi után a Madách színpadán

Az 1999-ben bemutatott, hét Oscar-díjas film színpadi verziójának alkotói megtartottak mindent, ami az eredetiben jó volt, és további ragyogó ötletekkel örvendeztetik meg a közönséget.

Reneszánsz diszkó és nyársra húzott finomságok

Kapcsolódó

Reneszánsz diszkó és nyársra húzott finomságok

Testünk és szellemünk egyaránt jól lakhat – és még jól is mulathatunk a Madách Színház július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának Reneszánsz Romkocsma fantázianevű programjain.

További részletek itt és itt olvashatók.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.
Színház hír

Meghívja a tavaly elmaradt POSZT beválogatott előadásait a miskolci színház

A koronavírus járvány miatt 2020-ban nem rendezték meg a XX., jubileumi POSZT-ot, ezért a beválogatott tizennégy előadás sem mutatkozhatott be az eseményen. A Miskolci Nemzeti Színház most ezen változtatna.
Színház hír

Vándorfesztivál lehet a POSZT-ból?

Március 3-án robbant a hír, miszerint kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A döntést azzal indokolta a Magyar Teátrumi Társaság, hogy a fesztivál elfáradt, illetve a város számára sem volt annyira fontos – ez utóbbit Pécs polgármestere, Péterffy Attila azonnal cáfolta. Most úgy tűnik, hogy az MTT mégis megrendezné a szemlét valamilyen formában.
Színház hír

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.
Színház hír

Mostani formájában megszűnik a POSZT

Kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A Magyar Teátrumi Társaság titkára szerint azért, mert „elfáradt, és Pécsnek nem is volt annyira fontos”. Ugyanakkor tíz éve tart a folyamat, amelynek része a mostani fejlemény.