Színház

Hamlet hátsója

2022.05.12. 10:55
Ajánlom
Mit kezd a 21. század embere Shakespeare legnépszerűbb és talán legtöbbet játszott királydrámájával, a Hamlettel? Tud-e ez a többszörös áthallásokkal tarkított, az emberi gyarlóságot a maga valóságában megmutató mű a mai színháznéző számára is befogadhatóvá, mi több, érdekessé válni? Tompa Gábor kísérletet tesz rá, hogy megszólítsa a mostani fiatal nézőgenerációt, modern köntösbe bújtatva a helsingőri történetet.

A Kolozsvári Állami Magyar Színház MITEM-re meghívott produkciója nem akar mindenáron formabontó lenni: sokkal inkább a történet és a szereplők igazságát, motivációit keresi mai színházi eszközökkel, tisztelettel adózva a régi feldolgozások előtt.

Az alkotók többek között ezért is nyúltak vissza az Arany János-féle fordításhoz, a szállóigévé vált mondatokhoz, amelyek a Both András által megálmodott, minimalista stílusú térben olykor egészen más jelentést kapnak, mint ami a kánonban él.

„Gyarlóság, asszony a neved” – mondja Hamlet, a gondolatból pedig nem düh vagy csalódottság, sokkal inkább megvetés árad.

A legismertebb, „Lenni vagy nem lenni” monológ azonban ebben a rendezésben szinte súlytalanná válik.

Pedig a címszerepben látható Vecsei H. Miklós szépen mondja, talán rá is játszva kicsit. Apró szoba-cellája árnyékából szavalva – a helyiség hol az elvonulás színtere, hol a játék fókuszpontja – a látvány kevésbé szolgálja a szöveget.

Bár az elgondolás, hogy egy fiatalos, mai produkció szülessen, igazán üdvözölendő, az előadás eleje mégis elbizonytalanítja a nézőt. A kezdőkép vizuálisan erős: futópadon kocogó női alak – a későbbi Gertrud –, hamvakkal játszadozó fiatal lány (Ophelia) és a háttérben rossz ómenként rájuk „leselkedő” férfi – ha nem ismernénk fel Vecsei H. Miklóst, hosszú percekig nem derülne ki, hogy ő Hamlet.

16264-hamlet__bir_2330-104748.jpg

Vecsei H. Miklós a Hamletben (Fotó/Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)

A Wittenberg-csoport megjelenésével azonban változik a helyzet: a viszonyok egyértelműbbé, világosabbá válnak, minthogy az a szándék is, hogy az alkotók megmutassák, ezt a generációt már nem elsősorban a hatalomvágy vagy a pénzéhség hajtja, hanem az igazság keresése, valamint az emberekbe (és bizonyos esetekben Istenbe) vetett hit.

Vecsei H. Miklós sem az őrült fiú felől fogalmazza meg Hamletet.

Értelmezésében a fiatalt az elkeseredettség, a gyász és az emberi gyarlóság iránti undor készteti meggondolatlan tettekre.

Tükröt tart édesanyjának, Gertrudnak (Kézdi Imola), az érdekből hatalomhoz juttatott Claudiusnak (Szűcs Ervin) és általánosságban véve a társadalomnak, miközben rendíthetetlenül kapaszkodik abba az eszmébe, amelyben hisz.

Azért is olvastatja fel a születésnapján Gertruddal és Claudius-szal – apja gyilkosaival – az általa írt darabot: hiszen már nem kell őket lebuktatni, törvényszerű, hogy az állapot, amelyben a család létezik, nem tartható fenn sokáig. Hamlet revansot akar venni, és hite szerint a jót szolgálni, ezért pedig bármire hajlandó.

16256-hamlet__bir_1846-104748.jpg

Jelenet a Hamletből (Fotó/Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)

Megjátszott őrületének első jele – a nadrág letolása – először egy egyszerű, hatásvadász színpadi megoldásnak látszik, később azonban jelentősége lesz. A tehetetlenség tükröződik benne: ha az észérvek elfogynak, csak a megbotránkoztatás marad.

„Én őrült sem vagyok, csak tettetésből”

– mondja nem sokkal később, ráerősítve az éppen zajló eseményekre.

Miközben a háttérben súlyos politikai játszmák zajlanak, megmutatkozik a történetben az emberi lélek. A fiú szerelmes lesz, választottja, Ophelia (Tőtszegi Zsuzsa) azonban bármennyire szeretné, nem viszonozhatja a közeledést. A hatalom lassan bemocskolja a tiszta érzelmeket, a lány eszköz lesz családja kezében, és tehetetlenül nézi, ahogy szépségét és csáberejét Hamlet kijátszására használják. Nagyobb tragédia ez annál, mint hogy úgy lökik le várandósan Claudius emberei a hídról, mint egy rongybabát. Vele együtt a tisztaság is eltűnik, csak emlékként, gyerekkori „énként” tér vissza a múltból a gyermek-Hamlettel.

16269-hamlet_prb_bir_0806-104749.jpg

Jelenet a Hamletből (Fotó/Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)

A lány halálát – ahogy a véres végkifejletet a második felvonásban színpadra kerülő óriáskoponyák – előre jelzi a rendezés: a szellem örök kísérőjeként és szócsöveként vissza-visszatér. Tőtszegi Zsuzsa nemcsak ezekben a jelenetekben, az előadás során is végig egyfajta túlvilági, megfoghatatlan szépséget jelenít meg. Ebből az elérhetetlen, éteri állapotból egyetlen alkalommal zökken csak ki – akkor viszont minden dühe és fájdalma kitör belőle –, amikor Hamlet rájön a csapdára, és csalódottságában magára hagyja a lányt.

Ophelia sorsa innentől kezdve egyértelművé válik: ha nem Rosencrantz és Guildenstern öli meg, akkor saját kezével vet véget életének.

„Aki megoldotta a Szellemet, megoldotta az előadást” – mondta a produkció utáni közönségtalálkozón Tompa Gábor rendező, kifejtve azt is, hogy a színpadkép megalkotásához Hans Holbein Halott Krisztus című képe adta számára az inspirációt. A lebegő üvegkoporsó képe és a krisztusi lepel pedig valóban ad a helyzeteknek egyfajta szakrális vonatkozást.

Annál földhözragadtabbak Rosencrantz (Imre Éva) és Guildenstern (Pethő Anikó) jelenetei, valamint az előadás záróképe. Claudius emberei ezúttal nőként jelennek meg, hol csábítóként édesgetik magukhoz Hamletet, hol kegyetlen, gépfegyveres tömeggyilkosként láthatóak. Jelenlétük azonban inkább komikus, mintsem félelmet keltő. Imre Éva és Pethő Anikó szinte egy emberként lélegeznek a színpadon, és építik fel a hatalmat vakon szolgáló, szinte robotizált alakokat. A sors iróniája, hogy éppen ők döntenek sorsok és érző emberek fölött: az előadás végén szó szerint halálosztóvá válnak.

16254-hamlet__bir_1776-104747.jpg

Imre Éva és Pethő Anikó a Hamletben (Fotó/Forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)

Érdekes kontraszt ez a Laertes–Hamlet küzdelemhez képest, akik ezúttal egy ringben mérkőznek meg egymással. Ütéseik sebeznek, de közel sem annyira, hogy pusztulást hozzanak. A vég az elektronikus zene zúgásában, gépfegyverropogásként érkezik meg, esélyt sem adva a szereplőknek, hogy a küzdelmek után felállítsanak egy új hatalmi rendet. Ilyen lenne a világ pusztulása?

Fejléckép: Vecsei H. Miklós a Hamletben (forrás: Kolozsvári Állami Magyar Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

88 éves korában elhunyt Kálmán Yvonne, a világhírű zeneszerző, Kálmán Imre lánya

A világhírű magyar zeneszerző, Kálmán Imre lányát hosszú betegség után, életének 89. évében érte a halál. November 7-én, pénteken hunyt el Los Angelesben.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Színház ajánló

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.
Színház ajánló

Balsai Móni a Kabóca imprósorozatának következő vendége

Októberben indult el a Kabóca Bábszínház improvizációs sorozata, a Spontán Kocsis Pál Jászai Mari-díjas színművész vezetésével. Az első vendég Hevér Gábor volt, az est sikert aratott a veszprémi közönség körében, november 15-én Balsai Mónit láthatjuk.
Színház ajánló

Csíkszereda Miskolcra megy − jön a Határtalan Napok

Novemberben ismét egy határon túli város művészetét hozza el a közönségnek a Miskolci Nemzeti Színház. A Határtalan Napok meghívottja ezúttal Csíkszereda lesz, az erdélyi vendégek a színházi előadások mellett kiállítással és könyvbemutatóval is készülnek.
Színház kritika

Horrorjáték Szegeden – A Patkányfogó Projekt

A Patkányfogó Projekt különleges vállalkozás: a klasszikus mese itt már nem gyerekeknek szól – hanem azoknak, akik nem félnek kimerészkedni a patkány járta hamelni utcákra, ahol a valóság és a fantázia összemosódik. Kritika a szegedi bábelőadásról.