Színház

Hamlet-illúziók

2009.10.09. 15:43
Ajánlom
"Film és színház ritkán tudja ennyire jól kiegészíteni egymást! Hamlet itt van köztünk. Félelmetes és rideg vízióiban teljesen elvesztette igazi énjét." Különleges bemutatóra készül az Anyaszínház a Sirályban október 25-én és 26-án. A rendező-előadó, Menszátor Héresz Attila gondolatait olvashatják a Hamlet-illúziókról.

Sediánszky Nórával 2007 tavaszán készítettük első közös monodrámánkat, a Jászai Mari életét feldolgozó, egyszersmind sajátos formában megidéző Jászai-t, melyet 2007. április 27-én mutattunk be a Spinoza Házban. A produkció azóta is műsoron van (jelenleg a huszonötödik előadásnál tartunk), és jó fogadtatásra lelt: az eredeti játszóhelyen kívül több helyen volt alkalmunk már játszani, nagy örömünkre beválogatták a 2008-as DESZKA debreceni kortárs drámafesztiválra is, ahol elnyerte a legjobb monológnak járó díjat, nyáron pedig a szegedi nemzetközi THEALTER fesztiválon léptünk fel, ahol szintén igen jó közönség- és szakmai visszhangra leltünk. Többek között ez a siker is indított minket arra, hogy továbbgondoljuk sajátos párbeszédünket a monodrámával mint műfajjal, egyáltalán, a színházi létezéssel, kifejezési formával, ezen keresztül pedig saját korunkkal, a minket körülvevő világgal, helyzetünkkel: vagyis egyfajta "folytatást" készítsünk. Már a Jászai esetében is igyekeztünk a monológot, mint formát kicsit másképp felfogni, új darabunkkal, az egyszemélyes Hamlettel pedig szerettünk volna még tovább lépni. 

A színpadon továbbra is egy szereplő jelenik meg (Hamlet), de monológ helyett valójában folyamatosan dialógusokban nyilvánul meg, "partnerei" azonban nem valós személyek, nem is a közönség, nem is csupán önmaga - múltja, az átélt történések szereplői, akikkel mintegy a halál, a végső agónia során emlékei közt kutatva, konfliktusait újraélve beszél, vitázik, szeretkezik, gyűlölködik, öl, vagy ölel. Ezek a "társak" három projektor segítségével három kivetítőn jelennek meg, egymás mellé rendelve több találkozást, képet, jelenetet, ahogy az emlékezés, az asszociáció fonala is ritkán lineáris, még kevésbé egysíkú. Ily módon a megvalósult produkció olyan virtuozitást, technikai és szakmai pontosságot, összekomponáltságot igényel, amely önmagában kivételes, különösen egy monodráma esetén, ráadásul maga az ábrázolás módja is egyedi és újszerű. A nézők monodrámát látnak - hiszen egyetlen ember van csupán a színpadon, ő gondolkodik, érez, beszél, cselekszik - mégis, a szerkezet polifonitásával új, különleges befogadói élmény létrehozására van lehetőség, a három projektorral való játék pedig vizualitásra, gyors mozgásokra, magas technikai igényekre épülő korunk számára is élővé, kortársivá tehet egy sokak számára már múzeuminak, avíttnak tartott színpadi műfajt.

A fenti előadás célja aktuális, korszerű formában megfogalmazni magának a Hamlet-történetnek, Hamlet-jelenségnek az átalakulását a velünk változó, elhomályosuló, vagy éppen kifényesedő világgal együtt. A fent ábrázolt módon talán sikerült létrehoznunk egy valóban "huszonegyedik" századi Hamletet, egy olyan szuggesztív (és látványos) belső utazást, mely voltaképpen csak kiindulópontnak, ugródeszkának tekinti Shakespeare drámáját - megmutatni napjaink Hamletjét, aki még nagyobb elszigeteltségben, világba vetettségben létezik, mint Shakespeare hőse, keres és talál utakat, tévutakat, zsákutcákat és álzárlatokat. A lázadás állapotát a csend állapota követi - a gumifal, a virtuális valóság, a mátrix; a pusztába - vagy vetített alakok csalóka illúziófátylába - kiáltott szó.  Valóban a "többi néma csend" tárgyiasított állapota, sivársága ez; reményeink szerint elgondolkodtató, riasztó látlelet egy korról, amikor Dánia már nem is annyira börtön, mint inkább zárt osztály, gumiszoba - valóságshow, vagy óriásivá növelt, gigantikus tévéstúdió.  Hősünk ugyanis afféle Janus-arcú személyiség: egyrészt visszanéz, múltját idézi meg, azzal vitázik, álmodja újra, érvényteleníti, "újraszüli", másrészt előretekint, és megél egy másféle, új (vagy talán nagyon is régi) történetet. Miközben folyamatosan elveszíti kontaktját a jelen világgal, a valósággal, egy virtuális huszonegyedik boszorkánykonyhát álmodik magának, ahol angyalok és démonok kísértik, ahol múltja szereplői mintegy új alakban támadnak, újat mesélnek - s mindez kissé olyan is, mint egy hallucinogének, tudatmódosító szerek által megidézett rémálom (vagy üdvtörténet).

Hamlet-illúzióik; Sirály (Budapest) - 2009. október 25. 20:00 és 26. 21:00) - előadja és rendezte: Menszátor Héresz Attila; a film szereplői: Atlasz Gábor, Dióssi Gábor, Fátyol Kamilla, Huszár Zsolt, Kovács Krisztián, Menszátor Magdolna, Mucsi Zoltán, Szőlősy Zoltán; a film alkotói: Császi Ádám, Géczy Dávid, Richter Nóra, Dobóczi Balázs, Dala István, Szigethy Márton, Kiss 'Gravi' András, Bendó Zsuzsanna, Czettele Győző, Zsigmond Orsolya, Horváth Eszter, Kristóf Márton, Pótári József, Krista Tamás, Osváth Gábor.; mozgás: Kántor Kata; technikai rendező: Vella Péter János; a rendező munkatársa: Sediánszky Nóra

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Plusz

Egyre népszerűbb a bakelitlemez, kár, hogy környezetszennyező anyagból készül

Nagyon jól fogynak a PVC-ből készült vinyl-lemezek, de az EU úgy tervezi, hogy betiltja az anyagot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.
Színház POSZT 2019

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.