Színház

Hamlet-illúziók

2009.10.09. 15:43
Ajánlom
"Film és színház ritkán tudja ennyire jól kiegészíteni egymást! Hamlet itt van köztünk. Félelmetes és rideg vízióiban teljesen elvesztette igazi énjét." Különleges bemutatóra készül az Anyaszínház a Sirályban október 25-én és 26-án. A rendező-előadó, Menszátor Héresz Attila gondolatait olvashatják a Hamlet-illúziókról.

Sediánszky Nórával 2007 tavaszán készítettük első közös monodrámánkat, a Jászai Mari életét feldolgozó, egyszersmind sajátos formában megidéző Jászai-t, melyet 2007. április 27-én mutattunk be a Spinoza Házban. A produkció azóta is műsoron van (jelenleg a huszonötödik előadásnál tartunk), és jó fogadtatásra lelt: az eredeti játszóhelyen kívül több helyen volt alkalmunk már játszani, nagy örömünkre beválogatták a 2008-as DESZKA debreceni kortárs drámafesztiválra is, ahol elnyerte a legjobb monológnak járó díjat, nyáron pedig a szegedi nemzetközi THEALTER fesztiválon léptünk fel, ahol szintén igen jó közönség- és szakmai visszhangra leltünk. Többek között ez a siker is indított minket arra, hogy továbbgondoljuk sajátos párbeszédünket a monodrámával mint műfajjal, egyáltalán, a színházi létezéssel, kifejezési formával, ezen keresztül pedig saját korunkkal, a minket körülvevő világgal, helyzetünkkel: vagyis egyfajta "folytatást" készítsünk. Már a Jászai esetében is igyekeztünk a monológot, mint formát kicsit másképp felfogni, új darabunkkal, az egyszemélyes Hamlettel pedig szerettünk volna még tovább lépni. 

A színpadon továbbra is egy szereplő jelenik meg (Hamlet), de monológ helyett valójában folyamatosan dialógusokban nyilvánul meg, "partnerei" azonban nem valós személyek, nem is a közönség, nem is csupán önmaga - múltja, az átélt történések szereplői, akikkel mintegy a halál, a végső agónia során emlékei közt kutatva, konfliktusait újraélve beszél, vitázik, szeretkezik, gyűlölködik, öl, vagy ölel. Ezek a "társak" három projektor segítségével három kivetítőn jelennek meg, egymás mellé rendelve több találkozást, képet, jelenetet, ahogy az emlékezés, az asszociáció fonala is ritkán lineáris, még kevésbé egysíkú. Ily módon a megvalósult produkció olyan virtuozitást, technikai és szakmai pontosságot, összekomponáltságot igényel, amely önmagában kivételes, különösen egy monodráma esetén, ráadásul maga az ábrázolás módja is egyedi és újszerű. A nézők monodrámát látnak - hiszen egyetlen ember van csupán a színpadon, ő gondolkodik, érez, beszél, cselekszik - mégis, a szerkezet polifonitásával új, különleges befogadói élmény létrehozására van lehetőség, a három projektorral való játék pedig vizualitásra, gyors mozgásokra, magas technikai igényekre épülő korunk számára is élővé, kortársivá tehet egy sokak számára már múzeuminak, avíttnak tartott színpadi műfajt.

A fenti előadás célja aktuális, korszerű formában megfogalmazni magának a Hamlet-történetnek, Hamlet-jelenségnek az átalakulását a velünk változó, elhomályosuló, vagy éppen kifényesedő világgal együtt. A fent ábrázolt módon talán sikerült létrehoznunk egy valóban "huszonegyedik" századi Hamletet, egy olyan szuggesztív (és látványos) belső utazást, mely voltaképpen csak kiindulópontnak, ugródeszkának tekinti Shakespeare drámáját - megmutatni napjaink Hamletjét, aki még nagyobb elszigeteltségben, világba vetettségben létezik, mint Shakespeare hőse, keres és talál utakat, tévutakat, zsákutcákat és álzárlatokat. A lázadás állapotát a csend állapota követi - a gumifal, a virtuális valóság, a mátrix; a pusztába - vagy vetített alakok csalóka illúziófátylába - kiáltott szó.  Valóban a "többi néma csend" tárgyiasított állapota, sivársága ez; reményeink szerint elgondolkodtató, riasztó látlelet egy korról, amikor Dánia már nem is annyira börtön, mint inkább zárt osztály, gumiszoba - valóságshow, vagy óriásivá növelt, gigantikus tévéstúdió.  Hősünk ugyanis afféle Janus-arcú személyiség: egyrészt visszanéz, múltját idézi meg, azzal vitázik, álmodja újra, érvényteleníti, "újraszüli", másrészt előretekint, és megél egy másféle, új (vagy talán nagyon is régi) történetet. Miközben folyamatosan elveszíti kontaktját a jelen világgal, a valósággal, egy virtuális huszonegyedik boszorkánykonyhát álmodik magának, ahol angyalok és démonok kísértik, ahol múltja szereplői mintegy új alakban támadnak, újat mesélnek - s mindez kissé olyan is, mint egy hallucinogének, tudatmódosító szerek által megidézett rémálom (vagy üdvtörténet).

Hamlet-illúzióik; Sirály (Budapest) - 2009. október 25. 20:00 és 26. 21:00) - előadja és rendezte: Menszátor Héresz Attila; a film szereplői: Atlasz Gábor, Dióssi Gábor, Fátyol Kamilla, Huszár Zsolt, Kovács Krisztián, Menszátor Magdolna, Mucsi Zoltán, Szőlősy Zoltán; a film alkotói: Császi Ádám, Géczy Dávid, Richter Nóra, Dobóczi Balázs, Dala István, Szigethy Márton, Kiss 'Gravi' András, Bendó Zsuzsanna, Czettele Győző, Zsigmond Orsolya, Horváth Eszter, Kristóf Márton, Pótári József, Krista Tamás, Osváth Gábor.; mozgás: Kántor Kata; technikai rendező: Vella Péter János; a rendező munkatársa: Sediánszky Nóra

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.
Színház szavazás

Döntsön a Kaszás Attila-díj sorsáról!

Az idei jelöltek: Farkas Ignác, Nagy Csongor Zsolt és Varga Klári. A közönség augusztus 24-én éjfélig szavazhat a három színművészre.
Színház fesztivál

Csak érzed, hogy jó, és itt a helyed – Megérkezett az idei Katlan-himnusz

Immár tizenegyedik alkalommal rúghatjuk le a cipőnket és adhatjuk át magunkat a változatos, emberarcú és nyitott Ördögkatlan Fesztiválnak július 31. és augusztus 4. között.