Színház

Harsányi Zsolt: "A Platonov fontos kérdéseket vet fel"

2012.02.16. 09:03
Ajánlom
Február 19-én láthatja a budapesti közönség a Nemzeti Színházban a Csehov-klasszikust a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadásában. A rendezővel beszélgettünk a darabválasztás okáról, Csehov humoráról és a közönségreakciókról, s az interjúból az is kiderül, miért írt levelet neki egy néző.

- Milyen jó és rossz Csehov-élményeid vannak - akár iskolaiak, akár színháziak?

- Mindenekelőtt Mihalkov Etűdök gépzongorára című filmjét említeném, mivel talán ennek a világa áll a legközelebb saját Csehov-olvasatomhoz és Ascher Tamás Csehov-rendezéseit, a Három nővért, a Platonovot, amelyeket sajnos csak felvételről láthattam, de szintén meghatározóak. Élő színházi élményeim között tnbbnyire csak felejthető Csehov-előadásokhoz volt szerencsém, kivéve Andrei Serban Ványa bácsiját. A felejthető előadásokból leginkább azt a sokat emlegetett humort hiányolom, amiről Csehov Sztanyiszlavszkijnak írt, de valahogy többnyire punnyadó szenvelgésben merült ki a legtöbb próbálkozás. A Platonovban határozottan arra törekedtünk, hogy megtaláljuk azt a komikumot, amiről Csehov beszélt, és ami igenis ott van Csehov darabjaiban. Az a komikum, ami ironikusan furakszik be a tragikus pillanatokba és szívszorító-nevettető groteszk tragkomikumával élesen világít rá létezésünkre.

- Miért pont a Platonov? A személyes okaid is érdekelnek, meg a társulatot érintő szakmaiak is. Hogy mondjuk miért nem az Ivanov, ha már férfidráma.

- Miért nem az Ivanov? Egyszer majd az Ivanov is remélem. Miért pont a Platonov? Egyszerűen azért, mert rég foglalkoztat, mert számomra fontos kérdéseket vet fel, és hiszem, hogy nem csak számomra. Mennyiben vétkes, felelős az egyes ember élete, álmai félresiklásában? Miért halogatjuk problémáink kezelését, megoldását? Miért nem tudjuk alkalmazni az élet szabályait? Miért is vagyunk ennyire esendőek? A Platonovról mondják, hogy egy társulat életében csapat-összekovácsoló, társulatépítő erővel hathat. Ennek a kohéziós folyamatnak tanúja lehettem. Ami a társulatot illeti, évek óta hiszem, hogy ez a társulat igen nagy kiaknázatlan potenciállal bír, és nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ennek felszínre hozásában, kiaknázásában részt vehetek.

- Hogyan fogadták-fogadják otthon a közönség rétegei: a fiatalok, akik most kezdenek szokni hozzátok, illetve azok a törzsnézők, akik évek óta járnak, de nyilván másféle, jóval konzervatívabb véleményük vagy elvárásuk van a színházról? Egyáltalán: mennyire konzervatív ez az előadás?

- Konzervatívnak semmi esetre sem konzervatív. Inkább prokatív, konzervatívokat provokáló. Például nem sokkal a bemutató után egy buta, indulatokban és helyesírási hibákban bővelkedő levelet kaptam egy felháborodott nézőtől, aki az "idősebb generáció" nevében vetette szememre, hogy nem értem a csehovi darabok rejtett, burkolt mondanivalóját. Felért egy fesztiválelismeréssel. Azt tapasztaltam, hogy a fiatalok szeretik, van jó néhány rajongónk, aki eddig szinte mindegyik előadást látta, de sok általam eddig konzervatívnak gyanított ismerősöm is igen elismerően reagált.

- Oroszországban vagyunk vagy Vásárhelyen ebben az előadásban? Van-e annak jelentése, jelentősége, hogy a Platonov címet cirill betűkkel írtátok, vagy ez csak egyszerű dizájnelem?

- Dizájnelem. Talán szerencsésebb lett volna csupán cirill betűket imitáló latin betűket használni, mert így valahogy gondolattársítási kényszert vált ki az emberből, holott egyszerűen csak oroszul írtuk a címet. Ennyi. Az előadásban nem vagyunk sem Oroszországban, sem Marosvásárhelyen és ugyanakkor mindenütt. Vagy inkább itt és most. Az előadás tárgyi világának valamiféle eklektikus elegyével szerettük volna az időtlenség érzetet kelteni, hajazva múltra, jelenre, oroszra és nem oroszra.

- És hogy fogadja a válogatott fesztiválközönség Kisvárdától Bukarestig?

- Soha rosszabbul! Szerencsés esetben a válogatott fesztiválközönség válogatott, színházat szerető, igénylő és értő, ezért talán érzékenyebb közeget alkot.

- Miért fontosak a magyarországi, ezen belül is a budapesti vendégjátékok?

- Az alkotóknak, egy társulatnak, egy színháznak szüksége van visszajelzésre, többféle visszajelzésre, a színházszerető közönség és szakma részéről egyaránt, hiszen fel kell tudnia mérni, hol tart éppen.

- Mire készülsz épp?

- Néhány napja kezdtem el Lessing Bölcs Náthánjának próbáit. A bemutatóra március végén kerül sor.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.