Színház

Herceg vagy idióta – de egy kanálnyi vér sem

2018.03.31. 12:19
Ajánlom
Amikor a Katona 2002-ben bemutatta Dosztojevszkij A félkegyelműjét, a durvább, brutálisabb hangzású Az idióta cím mellett döntöttek. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Zappe László kritikája.

A címválasztás sokat elárul. Dosztojevszkij regényének eredeti címe Igyiot, azaz Az idióta. Magyarul A félkegyelműként közismert. Ám amikor a Katona József Színházban 2002-ben Máté Gábor rendezésében bemutatták, Az idióta mellett döntöttek. Durvább, brutálisabb, mint a bevett magyar cím. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Ha úgy gondoljuk, hogy a főszereplőt jellemzi, akkor jogosnak érezhetjük a finomítást, a szépítgetést, elmismásolást. Ő minden lehet, csak nem idióta. Sérült, de nem bolond. Sőt.

Sérültsége következtében érzékenyebb is és bölcsebb is az emberek átlagánál, többségénél.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Csakhogy a cím nem feltétlen és nem csak a főszereplőre utalhat. A róla való közvélekedést is idézheti, és akkor már nem a jámbor, jóakaratú, gyanútlan, ártatlan fiatalemberre vonatkozik, hanem azokat minősíti, akik őt idiótának tartják, idiótaként emlegetik. A részvétlen, könyörtelen, kegyelmet nem ismerő tömegre, amely meggondolatlanul, megértés, empátia nélkül ítélkezik. Ebben az esetben nincs helye a szépítésnek, helyesebb a társadalmi idiotizmust a nevén megidézni.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Takátsy Péter megkerüli a választást, amikor arra vállalkozik, hogy mintegy hetven percben elmondja a hatalmas regény lényegét. Tárgyszerűen a főhős nevén nevezi produkcióját: Miskin herceg. A Katona Sufnijában szabályos rendben elhelyezett papírlapok között ülve idézi föl emlékeit arról az időről, amikor a svájci intézetből, ahol gyógykezelik, hazalátogatott Oroszországba. Emlékezik és játszik. Eljátssza a jeleneteket, amelyeket felidéz. Nagyszerű technikával ad elő párbeszédeket, játékosan, mondhatni a játék örömével érezteti, mikor, ki szólal meg. Mintha gyermekesen dicsekedne azzal, hogy lám, milyen ügyes. Utánozza, finoman karikírozza azokat, akiket megszólaltat.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

De sohasem a színész játszik, hanem mindig a herceg. Mindent az ő veleszületett tapintatával, elnéző gyöngédségével, rácsodálkozásával és megértésével szemléltet, megbocsátó mosollyal és koncentrált figyelemmel fordul valamennyi elképzelt partnere felé. Sötét garbót és nadrágot visel, cipő nélkül, macska léptekkel közlekedik, minden mozdulatában benne van az óvakodás attól, hogy megbántson, egyáltalán zavarjon valakit, terhére legyen valakinek. Takátsy Miskin hercege mondhatni a tapintat virtuóza.

Úgy létezik minden és mindenki fölött, mintha ott sem lenne.

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

A Pesti Színházban Vecsei H. Miklós játssza Miskin herceget. Hajlok arra, hogy jobban járt volna, ha ő is egyedül adja elő a történetet. Ő is hibátlanul hozza a tiszta szemű, jámbor, ártatlan, kiszolgáltatott, de éppen védtelensége folytán roppant erős ifjút. Ám körülötte ott nyüzsög a regény sok-sok szereplője, mégpedig ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében. És ifj. Vidnyánszky, akit színészként nem győzök csodálni, rendezéseivel mindig zavarba hoz. Csak lázongó, ifjonti rendetlenséget, esetleg posztmodern divatot tudok bennük fölfedezni, amit néhány esztendeje még rendben levőnek is tarthattam volna, de mára már tartalmat, gondolatot is elvárnék tőle. Helyette ötletkavalkád tölti be a színpad méretű, koszlott szobát, amely Pater Sparrow terve szerint leginkább valamiféle nyomortanyára emlékeztet, ahol Vecsei Kinga Réta részint beszédes, részint semmitmondó ruháiban ügyködnek a színészek.

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Orosz Ákos kitűnő Rogozsinja szinte ki sem látszik a hatalmas bundából. Király Dániel Lebegyevje meg úgy van jelen szinte mindig, mintha ott sem lenne. Petrik Andrea Nasztaszja Filippovnaként eljátssza ki tudja hányadik sprőd vampját, nem tehet róla, hogy megfejthetetlen, miért imádják, miért gyűlölik. Beteljesedik a titok paradoxona: annyira titok marad, hogy észre sem vesszük. Általában nemigen értem, hogy a játszók mit, miért tesznek, mindaddig, amíg az este vége felé Miskin herceget meg nem látom a szoba sarkában álló cserépkályha tetején.

Ezen a ponton groteszk humorra gyanakszom, bár mulatni rajta nem tudok.

Mint ahogyan nem rendít meg a kanálnyi vér, amely Nasztaszja Filippovna sebéből Rogozsin kése nyomán kibuggyan. Az előadásban nincsen ennyi vér sem.

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben (Fotó/Forrás: Bruzák Noémi / MTI)

Van viszont benne zene. Erről Wunderlich József gondoskodik, részben hegedűjével, részben géppel, felvételről, mintegy elidegenítő effektként. És van egy sereg kisgyerek is, akik az előadás pótbefejezéseképpen angolul énekelnek. Ők a Budapest VI. Kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola növendékei. Aranyosak, meghatók. Nyilván ők hordozzák a dosztojevszkiji üzenetet. Ugyanazt, amit korábban a főszereplő arcáról is leolvashattunk. Csak így az már csöppet érzelgősnek hat. Semmit sem tesz hozzá az addigiakhoz, viszont árulkodik a rendező tanácstalanságáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.