Színház

Herceg vagy idióta – de egy kanálnyi vér sem

2018.03.31. 12:19
Ajánlom
Amikor a Katona 2002-ben bemutatta Dosztojevszkij A félkegyelműjét, a durvább, brutálisabb hangzású Az idióta cím mellett döntöttek. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Zappe László kritikája.

A címválasztás sokat elárul. Dosztojevszkij regényének eredeti címe Igyiot, azaz Az idióta. Magyarul A félkegyelműként közismert. Ám amikor a Katona József Színházban 2002-ben Máté Gábor rendezésében bemutatták, Az idióta mellett döntöttek. Durvább, brutálisabb, mint a bevett magyar cím. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Ha úgy gondoljuk, hogy a főszereplőt jellemzi, akkor jogosnak érezhetjük a finomítást, a szépítgetést, elmismásolást. Ő minden lehet, csak nem idióta. Sérült, de nem bolond. Sőt.

Sérültsége következtében érzékenyebb is és bölcsebb is az emberek átlagánál, többségénél.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Csakhogy a cím nem feltétlen és nem csak a főszereplőre utalhat. A róla való közvélekedést is idézheti, és akkor már nem a jámbor, jóakaratú, gyanútlan, ártatlan fiatalemberre vonatkozik, hanem azokat minősíti, akik őt idiótának tartják, idiótaként emlegetik. A részvétlen, könyörtelen, kegyelmet nem ismerő tömegre, amely meggondolatlanul, megértés, empátia nélkül ítélkezik. Ebben az esetben nincs helye a szépítésnek, helyesebb a társadalmi idiotizmust a nevén megidézni.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Takátsy Péter megkerüli a választást, amikor arra vállalkozik, hogy mintegy hetven percben elmondja a hatalmas regény lényegét. Tárgyszerűen a főhős nevén nevezi produkcióját: Miskin herceg. A Katona Sufnijában szabályos rendben elhelyezett papírlapok között ülve idézi föl emlékeit arról az időről, amikor a svájci intézetből, ahol gyógykezelik, hazalátogatott Oroszországba. Emlékezik és játszik. Eljátssza a jeleneteket, amelyeket felidéz. Nagyszerű technikával ad elő párbeszédeket, játékosan, mondhatni a játék örömével érezteti, mikor, ki szólal meg. Mintha gyermekesen dicsekedne azzal, hogy lám, milyen ügyes. Utánozza, finoman karikírozza azokat, akiket megszólaltat.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

De sohasem a színész játszik, hanem mindig a herceg. Mindent az ő veleszületett tapintatával, elnéző gyöngédségével, rácsodálkozásával és megértésével szemléltet, megbocsátó mosollyal és koncentrált figyelemmel fordul valamennyi elképzelt partnere felé. Sötét garbót és nadrágot visel, cipő nélkül, macska léptekkel közlekedik, minden mozdulatában benne van az óvakodás attól, hogy megbántson, egyáltalán zavarjon valakit, terhére legyen valakinek. Takátsy Miskin hercege mondhatni a tapintat virtuóza.

Úgy létezik minden és mindenki fölött, mintha ott sem lenne.

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

A Pesti Színházban Vecsei H. Miklós játssza Miskin herceget. Hajlok arra, hogy jobban járt volna, ha ő is egyedül adja elő a történetet. Ő is hibátlanul hozza a tiszta szemű, jámbor, ártatlan, kiszolgáltatott, de éppen védtelensége folytán roppant erős ifjút. Ám körülötte ott nyüzsög a regény sok-sok szereplője, mégpedig ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében. És ifj. Vidnyánszky, akit színészként nem győzök csodálni, rendezéseivel mindig zavarba hoz. Csak lázongó, ifjonti rendetlenséget, esetleg posztmodern divatot tudok bennük fölfedezni, amit néhány esztendeje még rendben levőnek is tarthattam volna, de mára már tartalmat, gondolatot is elvárnék tőle. Helyette ötletkavalkád tölti be a színpad méretű, koszlott szobát, amely Pater Sparrow terve szerint leginkább valamiféle nyomortanyára emlékeztet, ahol Vecsei Kinga Réta részint beszédes, részint semmitmondó ruháiban ügyködnek a színészek.

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Orosz Ákos kitűnő Rogozsinja szinte ki sem látszik a hatalmas bundából. Király Dániel Lebegyevje meg úgy van jelen szinte mindig, mintha ott sem lenne. Petrik Andrea Nasztaszja Filippovnaként eljátssza ki tudja hányadik sprőd vampját, nem tehet róla, hogy megfejthetetlen, miért imádják, miért gyűlölik. Beteljesedik a titok paradoxona: annyira titok marad, hogy észre sem vesszük. Általában nemigen értem, hogy a játszók mit, miért tesznek, mindaddig, amíg az este vége felé Miskin herceget meg nem látom a szoba sarkában álló cserépkályha tetején.

Ezen a ponton groteszk humorra gyanakszom, bár mulatni rajta nem tudok.

Mint ahogyan nem rendít meg a kanálnyi vér, amely Nasztaszja Filippovna sebéből Rogozsin kése nyomán kibuggyan. Az előadásban nincsen ennyi vér sem.

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben (Fotó/Forrás: Bruzák Noémi / MTI)

Van viszont benne zene. Erről Wunderlich József gondoskodik, részben hegedűjével, részben géppel, felvételről, mintegy elidegenítő effektként. És van egy sereg kisgyerek is, akik az előadás pótbefejezéseképpen angolul énekelnek. Ők a Budapest VI. Kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola növendékei. Aranyosak, meghatók. Nyilván ők hordozzák a dosztojevszkiji üzenetet. Ugyanazt, amit korábban a főszereplő arcáról is leolvashattunk. Csak így az már csöppet érzelgősnek hat. Semmit sem tesz hozzá az addigiakhoz, viszont árulkodik a rendező tanácstalanságáról.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megérteni Hieronymus Boscht

A dokumentumfilm segítségével közvetlen közelről, részleteiben ismerhetjük meg Hieronymus Bosch világát. A 87 perces alkotás rávilágít arra is, hogy a németalföldi mester műveinek lényege egy olyan középkori tudásban és világképben gyökerezik, amivel a mai ember elveszítette a kapcsolatát.  
Vizuál

A lebegés harmóniája – Matisse-kiállítás nyílik a Szépművészetiben

A francia festő, Henri Matisse életművét bemutató kiállítás nyílik június 30-án a Szépművészeti Múzeumban. Az Henri Matisse: A gondolatok színe – Remekművek a párizsi Pompidou Központból című tárlaton a művész több mint százötven alkotását láthatjuk.
Fidelio Tours

5+1 hely a fővárosban, ahol úgy érezheted, mintha nyaralnál

A nyári időszakban, munka után kikívánkozik az ember a természetbe, lazulni egy kicsit. Cikkünkben összeszedtünk néhány olyan helyet, ahová kiszabadulva úgy érezhetjük, mintha nyaralnánk: holdbéli tájon kalandozhatunk, jógázhatunk a naplementében, tóparton hallgathatunk koncertet vagy éppen a Dunánál nézhetünk klasszikus filmeket, a csillagos égbolt alatt.
Vizuál

Ahol a múzsák laknak – Kiállítás nyílik a Szigligeti Alkotóház történetéről

Füst Milán, Esterházy Péter, Nemes Nagy Ágnes vagy épp Karinthy Ferenc alakja is megelevenedik a Szigligeti Alkotóház történetét bemutató kiállításon. A kultikus helyszínről, a pezsgő kulturális életről archív fotók és leírások segítségével tájékozódhatunk július 1-től a Balaton-parti településen.
Klasszikus

Nyáresti Mozart-élmény a Vármegyeházán

A nyár közepén, július 14-én este nyolc órától szabadtéri koncertre várja a közönséget a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza Díszudvarán. Egyike lesz ez azon ritka alkalmaknak, amikor a nyüzsgő főváros szívében, ám mégis nyugodt, hangulatos környezetben, a szabad ég alatt lehet elmerülni Mozart muzsikájában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház beszámoló

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.
Színház ajánló

Ahol minden évben megújulnak: telt házakkal ünnepel a 40 éves Kőszegi Várszínház

Jön a Gritti. Takács Katalin játssza Pukkot. Hegedűs D. Géza rendezi a Szentivánéji álmot. Őze Áron Jurisics Miklós lesz. Gergye Krisztián emlékinstallációt készít az ágyúpadon. Sodró Eliza ősbemutatóval érkezik. A Kőszegi Várszínház negyvenedik évadát is parádésan ünnepli.
Színház hír

Bezárja kapuit az Átrium

A színház a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a támogatások hiánya olyan helyzetbe sodorta őket, amelyben az intézmény fenntartását nem tudják megoldani.
Színház interjú

„A változás feltétele a probléma felismerése” – interjú Mészáros Blankával

Tíz nap. Mindössze ennyi idő alatt keletkezett az Egy csepp méz, a tizenkilenc éves Shelagh Delaney hatalmas sikert megért első drámája. A Városmajori Szabadtéri Színpadra a Radnóti Színház társulata hozza el a darabot július 7-én. A szereplők szabadulni próbálnának egymástól és a nyomortól, ám az örvény nem ereszt.
Színház beszámoló

Gyalogátkelő a Pokol felé

Még soha nem léptem át a magyar-román határt gyalog. Úgy tűnik, hogy ehhez is a kisvárdai fesztiválra kellett jönnöm, ahol lassan olyan meleg lesz, hogy csak a (hotelből közvetlenül is nyíló) strand adhat enyhülést. Meg persze a légkondis színházterem, ez utóbbi azonban Szatmárnémetiben nem volt.