Színház

Herceg vagy idióta – de egy kanálnyi vér sem

2018.03.31. 12:19
Ajánlom
Amikor a Katona 2002-ben bemutatta Dosztojevszkij A félkegyelműjét, a durvább, brutálisabb hangzású Az idióta cím mellett döntöttek. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Zappe László kritikája.

A címválasztás sokat elárul. Dosztojevszkij regényének eredeti címe Igyiot, azaz Az idióta. Magyarul A félkegyelműként közismert. Ám amikor a Katona József Színházban 2002-ben Máté Gábor rendezésében bemutatták, Az idióta mellett döntöttek. Durvább, brutálisabb, mint a bevett magyar cím. A kérdés csak az, kire vonatkozik. Ha úgy gondoljuk, hogy a főszereplőt jellemzi, akkor jogosnak érezhetjük a finomítást, a szépítgetést, elmismásolást. Ő minden lehet, csak nem idióta. Sérült, de nem bolond. Sőt.

Sérültsége következtében érzékenyebb is és bölcsebb is az emberek átlagánál, többségénél.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Csakhogy a cím nem feltétlen és nem csak a főszereplőre utalhat. A róla való közvélekedést is idézheti, és akkor már nem a jámbor, jóakaratú, gyanútlan, ártatlan fiatalemberre vonatkozik, hanem azokat minősíti, akik őt idiótának tartják, idiótaként emlegetik. A részvétlen, könyörtelen, kegyelmet nem ismerő tömegre, amely meggondolatlanul, megértés, empátia nélkül ítélkezik. Ebben az esetben nincs helye a szépítésnek, helyesebb a társadalmi idiotizmust a nevén megidézni.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

Takátsy Péter megkerüli a választást, amikor arra vállalkozik, hogy mintegy hetven percben elmondja a hatalmas regény lényegét. Tárgyszerűen a főhős nevén nevezi produkcióját: Miskin herceg. A Katona Sufnijában szabályos rendben elhelyezett papírlapok között ülve idézi föl emlékeit arról az időről, amikor a svájci intézetből, ahol gyógykezelik, hazalátogatott Oroszországba. Emlékezik és játszik. Eljátssza a jeleneteket, amelyeket felidéz. Nagyszerű technikával ad elő párbeszédeket, játékosan, mondhatni a játék örömével érezteti, mikor, ki szólal meg. Mintha gyermekesen dicsekedne azzal, hogy lám, milyen ügyes. Utánozza, finoman karikírozza azokat, akiket megszólaltat.

Takátsy Péter - Miskin herceg

Takátsy Péter - Miskin herceg (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Katona József Színház)

De sohasem a színész játszik, hanem mindig a herceg. Mindent az ő veleszületett tapintatával, elnéző gyöngédségével, rácsodálkozásával és megértésével szemléltet, megbocsátó mosollyal és koncentrált figyelemmel fordul valamennyi elképzelt partnere felé. Sötét garbót és nadrágot visel, cipő nélkül, macska léptekkel közlekedik, minden mozdulatában benne van az óvakodás attól, hogy megbántson, egyáltalán zavarjon valakit, terhére legyen valakinek. Takátsy Miskin hercege mondhatni a tapintat virtuóza.

Úgy létezik minden és mindenki fölött, mintha ott sem lenne.

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű

Vecsei H. Miklós, Petrik Andrea - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

A Pesti Színházban Vecsei H. Miklós játssza Miskin herceget. Hajlok arra, hogy jobban járt volna, ha ő is egyedül adja elő a történetet. Ő is hibátlanul hozza a tiszta szemű, jámbor, ártatlan, kiszolgáltatott, de éppen védtelensége folytán roppant erős ifjút. Ám körülötte ott nyüzsög a regény sok-sok szereplője, mégpedig ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében. És ifj. Vidnyánszky, akit színészként nem győzök csodálni, rendezéseivel mindig zavarba hoz. Csak lázongó, ifjonti rendetlenséget, esetleg posztmodern divatot tudok bennük fölfedezni, amit néhány esztendeje még rendben levőnek is tarthattam volna, de mára már tartalmat, gondolatot is elvárnék tőle. Helyette ötletkavalkád tölti be a színpad méretű, koszlott szobát, amely Pater Sparrow terve szerint leginkább valamiféle nyomortanyára emlékeztet, ahol Vecsei Kinga Réta részint beszédes, részint semmitmondó ruháiban ügyködnek a színészek.

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű

Király Dániel, Vecsei H. Miklós, Orosz Ákos - A félkegyelmű (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Orosz Ákos kitűnő Rogozsinja szinte ki sem látszik a hatalmas bundából. Király Dániel Lebegyevje meg úgy van jelen szinte mindig, mintha ott sem lenne. Petrik Andrea Nasztaszja Filippovnaként eljátssza ki tudja hányadik sprőd vampját, nem tehet róla, hogy megfejthetetlen, miért imádják, miért gyűlölik. Beteljesedik a titok paradoxona: annyira titok marad, hogy észre sem vesszük. Általában nemigen értem, hogy a játszók mit, miért tesznek, mindaddig, amíg az este vége felé Miskin herceget meg nem látom a szoba sarkában álló cserépkályha tetején.

Ezen a ponton groteszk humorra gyanakszom, bár mulatni rajta nem tudok.

Mint ahogyan nem rendít meg a kanálnyi vér, amely Nasztaszja Filippovna sebéből Rogozsin kése nyomán kibuggyan. Az előadásban nincsen ennyi vér sem.

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben

Vecsei H. Miklós A félkegyelműben (Fotó/Forrás: Bruzák Noémi / MTI)

Van viszont benne zene. Erről Wunderlich József gondoskodik, részben hegedűjével, részben géppel, felvételről, mintegy elidegenítő effektként. És van egy sereg kisgyerek is, akik az előadás pótbefejezéseképpen angolul énekelnek. Ők a Budapest VI. Kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola növendékei. Aranyosak, meghatók. Nyilván ők hordozzák a dosztojevszkiji üzenetet. Ugyanazt, amit korábban a főszereplő arcáról is leolvashattunk. Csak így az már csöppet érzelgősnek hat. Semmit sem tesz hozzá az addigiakhoz, viszont árulkodik a rendező tanácstalanságáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Huszonkét előadással várja idén a nézőket a Vidor Fesztivál Nyíregyházán

Színházi produkciók, előadói estek és irodalmi-zenés előadások várják a közönséget augusztus 23. és 31. között Nyíregyházán, öt helyszínen. Az idei versenyprogramban hat előadás verseng a fesztivál díjaiért.
Színház hír

„Harcra szólítalak benneteket” – Novák Ferenc Tata szót emelt a független társulatok kiszámítható támogatásáért

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfus, rendező, etnográfusa a Kultúra.hu-hoz juttatta el sorait, amelyben kardot ránt az ellehetetlenülő független társulatokért. Azt javasolja, hogy a megszűnés szélére került társulatok melletti kiállásként a támogatott együttesek se fogadják el a jelenlegi helyzetet.
Színház hír

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Színház hír

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Színház ajánló

Tíz év után búcsúzik az Átriumtól Az Őrült Nők Ketrece

Július 11-én még egyszer, utoljára az Átrium színpadán kinyit a Ketrec! A Kultúrbrigád kétségtelenül egyik legsikeresebb darabja, Az Őrült Nők Ketrece a tízéves jubileumi előadással búcsúzik a Margit körúti épülettől.