Színház

Hétköznapi küzdelmeink – Máté Gábor kortárs amerikai darab hazai ősbemutatójára készül Budaörsön

2023.08.28. 13:30
Ajánlom
„Ez a dráma számomra elsősorban a hétköznapi küzdelmeinkről szól, arról, hogy megpróbálunk a számunkra megadatott lehetőségeinkből valami maximálisat kihozni” – mondja Máté Gábor, aki másodszor rendez a Budaörsi Latinovits Színházban. Ezúttal egy négyszereplős kortárs amerikai kamaradrámát állít színpadra, amit most először láthatunk itthon. A Bánsági Ildikó vendégszereplésével készülő John bemutatója október 6-án lesz.

Heinrich Böll 1974-es regénye, a Katharina Blum elvesztett tisztessége után most egy nálunk egyelőre alig ismert kortárs műből, a Pulitzer-díjas Annie Baker 2015-ben írt színdarabjából rendezel előadást Budaörsön, amelynek ez lesz a magyarországi ősbemutatója. Hogyan találtál erre a darabra, és miért éppen rá esett a választásod?

Sok darab olvasása után – egyiket sem találtam különösen vonzónak – épp az Eprésző kislány előadásán ültünk Török Tamarával, a Katona József Színház dramaturgjával, akivel már évek óta dolgozom együtt, és a szünetben kérdezte, tudom-e már, mit fogok rendezni Budaörsön. Egy nap múlva átküldött két drámát a gépemre, az egyik a John volt. Az írta Tamara, biztosan nem fog tetszeni, de azért átküldi, hátha...

Mitől különleges számodra a John, mi az, ami a leginkább megfogott benne?

Mindig is vonzódtam a kortárs darabokhoz.

Szeretem az olyan műveket, amelyek lehetőséget adnak a színészekkel való elmélyült munkára. A John négy nagyszerű szerepet kínál a színészeknek. A szónak abban az értelmében is, hogy a szerepek olyanná válhatnak, amilyenekké a színészek teremtik őket. Szabadon dolgozhatunk majd ezzel az anyaggal. Ugyanakkor az írónő nagyon bátran használ váratlan színpadi ötleteket. Igazi meglepetésekkel szolgál majd a budaörsi nézőknek is.

IMG_2047-131922.jpg

Máté Gábor a John olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Mi az, amit meg akarsz mutatni a készülő előadással?

Sokszor előfordult már velem, hogy magam számára nagyon határozottan megfogalmazok valamit a készülő előadásaimmal kapcsolatban, de a munka során más kerül előtérbe, és szívesebben bontok ki egyebet, mint amit eredetileg elképzeltem.

Ez a dráma számomra elsősorban a hétköznapi küzdelmeinkről szól,

 arról, hogy megpróbálunk a számunkra megadatott lehetőségeinkből valami maximálisat kihozni. Legyen az valamilyen szenvedély, karrier vagy akár – mint a John esetében – szerelmi viszony. Egy fiatal pár története áll a középpontban, akik megpróbálnak megoldást találni az egymás mellett maradás vagy a különválás dilemmájában.

A Katharina Blum elvesztett tisztessége egy sok szereplőt mozgató, látványos előadás. Ezzel szemben a John egy négyszereplős kamaradarab, de lényegében mindkét mű fókuszában a magány áll, jól látom?  

Őszintén szólva a Katharina kapcsán semmiképpen sem a magány érzésével foglalkoztam, sokkal inkább a sajtó, a politika és az egyén problémájára figyeltem. Más kérdés, hogy Hartai Petra alakításából joggal érezhette a néző ezt az állapotot. Egyelőre

a John című színműben is sokkal inkább érdekel a párkapcsolati problémakör, amelynek persze az eredménye valószínűsíthetően megint csak a magány lesz.

Most, hogy elkezdődtek az előadás próbái, látod-e már, mi jelenti majd a legnagyobb kihívást számodra a John színrevitelében?

A szerző nagyon pontosan meghatározza a színpadi látványt, egyelőre azt találom a legnagyobb nehézségnek, hogy az általa részletesen leírt színpadi teret hogyan tudjuk majd a legaprólékosabban megjeleníteni.

IMG_2070-140206.jpg

Bánsági Ildikó és Takács Katalin a John olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Négy nagyszerű színésszel dolgozol együtt, akik közül hárman (Böröndi Bence, Hartai Petra és Takács Katalin) a Katharinában is játszanak. Hozzájuk csatlakozott most Bánsági Ildikó. Hogyan, milyen elvárásokkal készülsz erre a nagyon izgalmas színésznégyesre? 

Bánsági Ildikóval többször dolgoztam a rádióban rendezőként, és színészi partnere is lehettem. Volt pár tévéjáték és film, amikben szerencsére egymáshoz tartozó nő és férfi voltunk. Életem egyetlen általam rendezett tévéjátékának, Strindberg Az erősebb című színművéből készült kétszereplős egyfelvonásosnak is ő játszotta az egyik szerepét, nem mellesleg Takács Kati mellett. Egy alkalommal pedig a gyermeket váró Básti Juli szerepét vette át a Katona József Színházban Örkény Kulcskeresők című groteszkjében, amit szintén én rendeztem. Nem mellékes, hogy a Katharina Blumban végre találkozhattam Takács Katival, akihez régi szakmai és emberi kapcsolat fűz. Hartai Petra alakítása, a vele való munka megkerülhetetlenné tette, hogy a legközelebbi budaörsi produkcióban ismét dolgozzak vele. Böröndi Bencét pedig még a Színművészetiről ismerem, ahol egy kurzust tartottam az osztályuknak, így volt alkalmam megismerni kreativitását, színészi fantáziájának határtalanságát és hallatlan teátrális érzékét. El lehet képzelni, mekkora bennem a várakozás mindezek után!

Szerző: Zsigmond Nóra

Annie Baker:
John

Fiatal pár érkezik egy kisvárosi panzióba. A házinéni nagyon kedves. A beteg férjét ápolja, akit sose látni, állítólag a ház másik szárnyában lakik. A szobák az amerikai polgárháború hőseiről kapták a nevüket, de különös módon néha lakhatatlanná válnak. A lépcsőfordulóban egy félelmetes baba ül karosszékben. Mintha bámulná a vendégeket. Van, hogy a lámpák csak úgy maguktól lekapcsolódnak. Aztán megjelenik a szállásadó nyolcvankét éves vak barátnője, aki azt állítja, hogy korábban elmebeteg volt, de nem kell aggódni, mert már nem az. Valahogy így kezdődik minden rendes horrorsztori.

A fiatal párról hamarosan kiderül, hogy veszélyben a kapcsolatuk, mégpedig egy John nevű harmadik miatt. És hiába az utazgatás, a szándék, az együtt töltött idő; beszélgetéseikből, pontosabban arra tett kísérleteikből szép lassan kirajzolódik minden horror kötelező eleme, egy tükör. Vigyázva kell belenézni, mert könnyen megláthatjuk benne saját magunk. Ahogy a rettegett magány elől menekülve mindig a saját lábunkba botlunk, jé, mi is pont ilyenek vagyunk.

Annie Baker fiatal amerikai drámaírónő 2014-ben Pulitzer-díjat kapott The Flick című darabjáért. A John 2015-ben debütált New Yorkban, a Signature Theatre Company előadásában, és azonnal hangos sikert aratott. A Time Out magazin 2019-ben Az 50 legjobb valaha megírt dráma közé választotta a darabot, ami a New York Times szerint „kísérteties meditáció azokról a témákról, amik a szerzőt leginkább jellemzik; a magány állandó jelenléte az ember életében, valamint a szeretet és a jelentőségteljes kapcsolatok utáni zaklatott kutatás.” Magyarországon először a Budaörsi Latinovits Színházban láthatja a közönség.

Szereplők:

  • Böröndi Bence
  • Hartai Petra
  • Takács Katalin
  • Bánsági Ildikó

Rendező: Máté Gábor

Bemutató: 2023. október 6.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Támogatott tartalom.

A tükörbe nézés dilemmája – kortárs párkapcsolati dráma Budaörsön

Kapcsolódó

A tükörbe nézés dilemmája – kortárs párkapcsolati dráma Budaörsön

Pulitzer-díjas, kortárs amerikai szerző darabját mutatja be október 6-án a Budaörsi Latinovits Színház. A négyszereplős művet Máté Gábor rendezi, szereplői Böröndi Bence, Hartai Petra, Takács Katalin és Bánsági Ildikó.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A versenyprogram mellett vizsgaelőadásokat is láthatunk az idei Szemle Pluszon

Augusztus 24. és szeptember 9. között zajlik a Városmajori Szabadtéri Színpad Szemle Plusz programsorozata, amelyen a Fidelio is díjazza az egyik előadást.
Színház ajánló

Az anya – Nagy-Kálózy Eszter főszereplésével készül bemutató a Karinthy Színházban

A budapesti Karinthy Színház várakozással teli izgalommal jelenti be Florian Zeller Az anya című fekete komédiájának budapesti ősbemutatóját. Az előadás a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával együttműködésben valósul meg, amit az üzbég származású, nemzetközileg elismert rendező, Talgat Batalov állít színpadra.
Színház ajánló

Idén is Szegeden láthatók a legizgalmasabb színházi előadások – jön a THEALTER

Július 27. és augusztus 2. között rendezik meg a 34. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A jól ismert fellépők mellett új formációkkal, fiatalokból szerveződő csapatokkal is találkozhatnak a szegediek és az ide látogató nézők.
Színház gyász

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.
Színház hír

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz.