Színház

Hiányzó kép...

2010.03.01. 10:00
Ajánlom
Akárhogy is, a játékos zseni, Weöres Sándor élveteg nyelvi humorral, kacagó verssorokkal megszólaló remekműve ezúttal is a néző gyönyörűségére kel életre.

"Abszolváld a makikat."

Az ország három részre szakadása idején, konkrétan Buda 1686-os visszafoglalásakor játszódó, frissen bemutatott előadás, amelyben magyar a magyarnak, pápista a kálomistának, benedictus a benedictusnak sokszor nagyobb ellensége, mint török a magyarnak vagy osztráknak, bízhatna többet is a nézőre. Pontosabban bízhatna abban, hogy Weöres Sándor drámája, A kétfejű fenevad, megőrizve a történelmi távolságtartást, a maga eredeti formájában is eladja magát. Máté Gábor, a Katona József Színház előadásának a rendezője, a korhű ruhák mellet itt-ott modernkori bőrkabátot, tányérsapkát húz a szereplőkre (jelmez: Füzér Anni), hogy már az első pillanatban rájöjjünk, az "ősi magyar virtus" átível történelmi korszakokon és évszázadokon, s ez a harmadik évezredi magyar hon az ország sokfelé szakadásának újabb kínos korszaka. Rájönnénk a konkrét utalások nélkül is. Megkockáztatom, úgy talán eggyel izgalmasabb lenne.

Így viszont marad az összekacsintgatás színpad és nézőtér között, lám, mi is tudjuk, amit ti tudtok és fordítva. A példázat legalább annyira mai, mint négyszáz évvel ezelőtti. Mert a félelmetes címerállat, a kétfejű fenevad maga a történelem, amely egyik fejével táplálja, másikkal fölfalja gyermekeit. A történet főhőse, a kálvinista Ambrus deák járja a háborúk dúlta országot - ahol senki nem az, akinek mondja magát és mindenki csak a saját boldogulására koncentrál - hogy lágy női karokból lágy női karokba futva esendő ravaszsággal csikarja ki azt, ami a történelemtől neki jár.

A tér, amely hősi futása keretéül szolgál a Katona színpadán egy lepattant kultúrház. (Díszlet: Cziegler Balázs.) A teret vállfákon lógó ruhatömeg struktúrálja, a tengersok gúnya hol leereszkedik, hol visszaszáll a zsinórpadlásra, hatásos díszletelemeként annak a történetnek, amelyben Weöres Sándor bebizonyítja, hogy ruha teszi az embert. Meg az az ügyeskedő hajlam, amely bármilyen magasztos elvet alárendelve a pillanatnyi személyes érdekeknek barátból ellenséget, ellenségből barátot kreál. Mindez azonban oly emberi módon nyilvánul meg, hogy akarjuk vagy sem, kénytelenek vagyunk közösséget vállalni ezzel az egész vircsafttal.

Kovács Lehel Ambrusának látens világmegváltó hajlamán és szerethető szexizmusán túl, Tenki Réka törékeny szépségű Evelinjének elszántságával, Pálmai Anna Leájának ártatlan talpraesettségével s a szépsége teljében pompázó Ónodi Eszter arisztokrata Susannájával, aki e vérgőzös időkben jobb módszert nem találván, erotikus úton igyekszik föltalálni magát.

Ki így, ki úgy, de elboldogul. Legyen magyar polgár vagy janicsár, lotaringiai vagy bármi más. Ez is a "magyar" virtus.

Fekete Ernő Ibrahim gúnyájában valójában egy családösszetartó 'sidó' családfő, aki úgy próbálja a török megrendelésre szállítandó "makikat abszolválni", hogy azzal megmenti a családját. (A menekülés Olaszországba, vagyis az ország elhagyása, mint életstratégia, 1972-ben, a dráma születésekor fontos hangsúlyt kaphatott, nyilvánvaló példaként arra, hogy Weöres színházi megrendelésre készült darabját mért csak tíz évvel később engedték bemutatni.) Fekete nagy erénye, hogy nem színészből, figurából reflektál a figurára - teheti, hisz szerepe is szerepet játszik - kicsit oldva az érzést, hogy a Katona József Színház katonásdit játszik. A maguk kifinomult, jól bevált módszereivel, felkészültségükre méltán büszke színészek igyekeznek a közönséget okosan szórakoztatni.

A nézőtérrel szemben a falon, a retro kultúrház apró színpada fölött téglalap alakú, világos folt. Egy hiányzó kép helye. Elgondolkodhatunk, vajon kit ábrázolt.  Azután azon is, hogy e korunkra rímelő zenés történelmi panoptikumban nem jelent-e többet a hiány, mint maga a kép. De akárhogy is, a játékos zseni, Weöres Sándor élveteg nyelvi humorral, kacagó verssorokkal megszólaló remekműve ezúttal is a néző gyönyörűségére kel életre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Kurtág György és Maxim Vengerov lesz a 10. Fesztivál Akadémia Budapest kiemelt művésze

Családi programokkal, világsztárokkal, tematikus napokkal teremt pezsgő fesztiváléletet a főváros emblematikus helyszínein a FAB-Summerfest július 18–28. között.
Klasszikus

Zenei világesemény a rádióban: itthon is meghallgathatjuk a BBC Proms nyitókoncertjét

A klasszikus zene rajongóinak kihagyhatatlan koncertélményt kínál július 18-án, pénteken este 19:35-től a Bartók Rádió: élőben kapcsolják a londoni Royal Albert Hallt, ahol kezdetét veszi a BBC Proms – a világ egyik legrangosabb és legizgalmasabb nyári komolyzenei fesztiválja.
Könyv

Nagy László, a szelíd forradalmár

Száz évvel ezelőtt, 1925. július 17-én született a 20. század második felének egyik legnagyobb hatású magyar költője, Nagy László, aki költészetében összhangba hozta a folklórt és az avantgárdot. 
Plusz

Zeneművészet gyerekszemmel – élménydús hét a Vigadó Art gyerektáborban

A Pesti Vigadó Vigadó Art tábora idén nyáron is megnyitotta kapuit a 7–11 éves gyerekek előtt. A tábor idei témája a zeneművészet volt, így a programok során a zene, a mozgás és a közös játék kapta a főszerepet.
Vizuál

Tarr Béla 70 – retrospektív vetítéssorozattal ünnepel a Cirko-Gejzír

Július 18. és 21. között ismét átélhetjük nagyvásznon a Kossuth-díjas rendező legemlékezetesebb alkotásait, köztük a Sátántangót, a Werckmeister harmóniákat és a Kárhozatot is, de mindemellett két ritkán látható filmje is látható lesz. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az SZFE hallgatói mutatkoztak be az Avignoni Fesztiválon

A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztiválon. A produkció OFF-programként szerepelt a nemzetközi, kortárs színházi seregszemlén.
Színház hír

Az Apertúra kapja a Színházi Kritikusok Céhének Jövő díját

A Színházi Kritikusok Céhe 2022-ben alapította meg a Jövő díjat. Az elismerést a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók kaphatják meg. Idén a Jövő díjat az Apertúra érdemelte ki.
Színház hír

Harmincötödször is Szegeden találkoznak a függetlenek – itt a THEALTER programja!

Július 26. és augusztus 2. között rendezik meg a 35. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A nyolcnapos rendezvény hét helyszínén lesz többek között inkluzív táncelőadás, vitaszínház, koncertszínház, monodráma és bábelőadás is.
Színház hír

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.
Színház kritika

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.