Színház

Hippolyt, de miért?

2013.07.21. 07:00
Ajánlom
Mohácsi János ismét a tőle megszokott könnyedséggel nyúlt alapanyagához. A Hyppolit, a lakáj történetét újraírták, átvariálták, meghúzták és kipótolták ahol csak lehetett - ám a rendező konyhájában ezúttal nem főtt ki semmi. KRITIKA

1931-ben csupán csak egy véletlennek (és nem kevés üzleti érzéknek) volt köszönhető, hogy megszületett a második magyar hangosfilm, a Hyppolit, a lakáj. Történt ugyanis, hogy Albert Samek, cseh származású filmes vállalkozó (ma producernek neveznénk) anyagi megfontolásoktól vezérelve Berlin helyett inkább a magyarországi Hunnia Filmgyárat választotta a forgatás helyszínéül.  A stúdió és Samek megegyezése értelmében a rendező Székely István párhuzamosan két változatát készítette el a filmnek: az eredeti tervekben szereplő német nyelvűt, német színészekkel és mellékesen egy magyar nyelvűt, Kabosékkal.

Ami ezek után itthon következett, azt nagyjából már ismerjük: Székely az egyik legkeresettebb hazai rendező lett, Kabos Gyula, Csortos Gyula népszerűsége az egekbe szárnyalt (már ha nem volt ott eleve), a bajusz nélküli Jávor Pálért pedig szívek ezrei lobbantak lángra.  A történet másik végéről azonban már jóval ritkábban emlékezünk meg: a német bemutató kínos bukás volt, a film alig néhány vetítést ért meg, majd nem sokkal később az is elfeledkezett róla, aki egyébként látta.

Mindez jól mutatja, hogy a Hyppolit, a lakáj első (és némi gondolkodás után azt is hozzátehetjük: mindeddig egyben utolsó) nagy sikerét nem a változó színvonalú forgatókönyv, és nem is az annak alapjául szolgáló Zágon-színdarab hozta meg, hanem a már saját korában is legendás színészgárda, közöttük is pesti humor nagyágyúja, Kabos Gyula.

Azt, hogy az alapanyag önmagában nem áll meg a saját lábán, pláne nem a színpadon, azt valószínűleg a most júliusban bemutatott Hippolyt (az y vándorolt) avagy a nagypolgári villa mellé jár az ezüst kiskanál alkotói is érezték. Az 1931-es történetből csupán az alapszituációt tartották meg, és azt a szerencsés szokást, hogy a kor legjobb neveit vonultatják fel a színlapon: Pető Kata, Csákányi Eszter, Kulka János, Khell Zsolt, Mohácsi János. Talán a csillagok ilyen együttállása az oka annak, hogy a nyár mindeddig egyik legkiábrándítóbb előadása ez a Hippolyt - mert valljuk be, egy nyári uborkaszezonra kalibrált előadásról van szó, közismert címmel, vonzó szereposztással, egymást érő hol jobb, hol gyengébb, hol vállalhatatlan poénokkal, könnyen mozdítható díszlettel és országszerte sok előadással.

Az eredeti alapanyag megmaradt atomjai: az újonnan vagyonra szert tevő, átlagos magyar kispolgári (tehát átlagos) család - akik a Dom Pérignon-t kristálycukorral preferálják - életébe váratlanul berobban a korábban grófi családhoz edződött inas. A különbség: minden egyéb. A bonyodalom középpontjában Schneiderné születésnapi nyakéke áll, amit így vagy úgy, de mindenki szeretne megkaparintani. A történet másik mozgatórugóivá Hippolyt titokzatos, erkölcstant hírből sem ismerő unokahúgai válnak, szerelmi sokszöggé duzzasztva a darab viszonyrendszerét. Ott van továbbá a képviselővé érett, az előadás jelentős részében valamiért Mikulás jelmezbe öltöztetett Makács (Nagy Viktor), aki Schneidernén, és annak lányán keresztül is megkísérli magát bevenni a rózsadombi család életébe, és ott van Schneider Palika (Mertz Tibor), aki szobájában újra és újra modellezi a Mohácsi vészt (szóvicc, értjük).

Néhány nap távlatából az előadásra visszatekintve mondhatnánk, hogy Mohácsi János két külön darabot rendezett meg, azonos szereposztással, a kettő között egy szünettel. Az egyik egy cselekményében és színészi játékában is visszafogottabb történet az egyszeri Schneider családról, láthatatlanul lappangó liezonokkal, és a maga elé „az ember boldogság szolgálatát"célul kitűző Hippolyttal. A második felvonás pedig - és ez a kellemetlenebb észrevétel - kísértetiesen átcsúszik Mohácsiék korábban már a Centrálban is, Pécsi Nemzeti Színházban és a Városmajori Szabadtéri Színpadon is bemutatott darabjába, a Francia rúdugrásba . A szereplők váratlanul vágyra lobbannak egymás iránt, egy színtiszta matematikai képlet alapján működő dramaturgiának köszönhetően a darab végére mindenki meglesz egy kicsit mindenkinek, nyakon öntve a különösebb motiváció nélkül pergő körtáncot némi vulgárfreudizmussal.

A darab mindezen túl számtalan nagyszerű (és sajnos nem tendenciózusan végigvitt) ötletet is tartalmaz.  Schneiderék itt valóban eljutnak az Operaházba, ahol Bartókot néznek, a Kékszakállút. Ennek megfelelően a díszlettervező Khell Zsolt öt, labirintusként működő ajtót álmodott a színpadra, megtoldva egy hatodik étellifttel és egy hiányzó hetedikkel (ez rejtené ugye mindennek a magyarázatát, meg nem létét a rendezői vallomásnak is betudhatjuk). Hasonlóképp remek ötlet Hippolyt alakját mitikus jótevővé duzzasztani: Kulka János alakításában az inas látszólag túlvilági lényként jelenik meg, aki egy (minden szempontból) magasabb körből hullott alá a rózsadombi villába - egy váratlan momentumban még varázshatalmáról is tanúbizonyságot tesz. Makulátlanságára csupán az őt körbelengő kétes nőalakok (mindenekelőtt a pofátlan femme fatale-ként karádyzó Pető Kata) és a hozzá kísértetiesen hasonló Nagy András (Pál András) vet némi árnyat.

Kulka egyébként a darab nyugvópontja is: kizárólag az ő játéka nem csúszik át a színpadot uraló általános tendenciába, miszerint annál nagyobbat szól a poén, minél hangosabban mondják azt ki. Csákányi Eszternek például már az első felvonás közepén jut egy (majd még egy tucat) kínosan hosszúra elnyújtott, ajtócsapkodásokkal és sikításokkal megfűszerezett jelenet, Téby Zitának pedig még ennyi ideje sincs élettel megtölteni Schneider Terkát.  Csákányi Schneidernéként egyszerű alakot teremt, akinek fundamentuma a kora ellen folytatott harc, férjét játszó Elek Ferenc pedig - ha már egyszer Freud - ödipális mimózaként asszisztál játékához. Boross Annának jutott a leghálátlanabb szerep: egykori pszichológusból átvedlett szobalány jelenlétét semmi nem indokolja, leszámítva néhány, a cselekményhez sután hozzávarrt moralizáló mondatot. Alakítása értelmezhető szerep hiányában elsikkad - ahogy egyébként maga az előadás is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Urbanovits Krisztina, Sirkó László, Gombos Judit és Gados Béla a 2024-es Aase-díjasok

A művészek december 16-án, a Bajor Gizi Színészmúzeumban rendezett ünnepség keretében vehetik át az elismerést, a Prológ-díjjal és a Bálint Lajos-vándorgyűrűvel kitüntetettekkel együtt.
Színház ajánló

Nagy Feró Hamletjével indul útjára az Akvárium Színházi Műhely

Januártól izgalmas színházi előadások színtere is lesz Budapest egyik legkedveltebb közösségi helye, az Akvárium Klub. Az Akvárium Színházi Műhely első előadása január 13-ra várható.
Színház hír

Mennyből a kuckó – A HEROSZ Állatotthon és a Vörösmarty Színház színész-keresztszülők segítségével keres új otthont az elhagyott állatoknak

A Vörösmarty Színház és a székesfehérvári HEROSZ Állatotthon közös karácsonyi kampányt indít, Mennyből a kuckó! címmel. A közös mentorprogram keretében a teátrum színművészei segítenek a menhely állatainak szerető otthont találni karácsonyra.
Színház ajánló

„Szavak, amelyek megváltoztatják a világot” – Holt költők társasága januárban háromszor a RaM-ban

Tom Schulman Oscar-díjas filmjének színpadi adaptációja, a Holt költők társasága már csak tavaszig látható, de januárban három alkalommal is látható lesz a RaM-ArT Színházban.
Színház ajánló

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.