Színház

Hol találkoznak Arany János balladái az operaáriákkal?

2018.02.27. 18:27
Ajánlom
Vasvári Csaba, a Szentendrei Teátrum igazgatója a két műfaj közti párhuzamra hívja fel a figyelmet az általa szerkesztett Arany balladák – Arany áriák című műsorral, amit Arany János születésének 101. évfordulóján, március 2-án mutatnak be a Szentendrei Teátrum előadásában, a Városháza dísztermében.
Vasvári Csaba

Vasvári Csaba

- Hogyan jött az ötlet, hogy az Arany-balladákat Dvořák, Gounod, Mozart, Puccini, Rossini és Verdi operaáriákkal párba állítva adják elő?

- Én a balladát nagyon dramatikus műfajnak tartom, ami ordít a színpadi megjelenítés után. Sűrített cselekmény, kiélezett helyzetek jellemzik, ahol a homályban tartott részletekkel együtt is egy kerek történet rajzolódik ki.

A ballada abból a szempontból rokon műfaj az áriákkal, hogy ott is egy érzelmi krízishelyzet rögzül egy időpillanattá.

Az ária az opera cselekményéből kiragadott sűrített szólisztikus helyzet, és pódiumon előadva véleményem szerint a színpadi, dramatikus műfaj felől közelít a lírához, miközben a líra műnemébe sorolt ballada pódiumon előadva közelít a színpadi műfajhoz. Tehát előadás közben ez a két, látszólag egymástól távoli műfaj találkozik.

A másik kiindulópontot az operák és a balladák cselekménye közti párhuzamok adták. Zeneakadémista feleségem mindig elmondta az operák cselekményét, mielőtt operába mentünk. Akkor vettem észre, hogy ezek a történetek is összesűríthetőek balladai tömörségbe. A balladákban és az áriákban összpontosuló érzelmi csúcspontok pedig rokonok egymással.

- Konkrét párhuzamokat is keresett a balladák és az operák cselekménye között a szerkesztés során?

- Kifejezetten ez volt a szándékom. Mondok egy példát: Verdi Simon Boccanegra című operájának Fiescó áriájához – ahol egy lányát gyászoló apát látunk – a Tetemre hívást illesztettük, ahol a rejtélyesen elhunyt fiú gyilkosa után nyomoz az apa. A Varázsfuvola Sarasto áriája pedig – amiben egy fiatal párra áldást kér az apa – a Tengeri hántás című Arany balladával kerül párba. Itt egy éles kontrasztot látunk, hogy milyen, amikor egy fiatal pár közös élete egy áldott pillanatban indul el, és milyen, amikor nem ezzel az áldással indulnak el, és feltehetőleg a kapcsolat kimenetele is más lesz. Tehát az opera teljes cselekményét, vagy az áriában sűrűsödő alaphelyzetet támogatjuk meg egy analógiával, vagy pedig mutatjuk meg azt egy másik fénytörésben ellentételezéssel.

Így a nézőt egy különleges gondolatkísérletre invitáljuk, amiben azt boncolgatjuk, milyen véget érhet egy banálisnak tűnő történet, ha csavarunk rajta egyet.

Györgyi Anna

Györgyi Anna (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

- Az Arany-balladák közül a közismertek közül válogatott. Miért?

- Jelenleg a világ legnagyobb múzeumai és kiállítótermei készítenek kiállításokat azzal a módszerrel, hogy egy egységesnek tűnő kulturális kontextust bontanak meg látszólag oda nem illő, hangsúlyozottan másfajta kultúrkörből származó tárgyakkal. Például antik görög kőszobrok közé raknak be afrikai fafaragásokat. Ezzel a módszerrel meglepően új színben tűnnek fel a már unásig ismert művek is.

- Az operaáriák viszont kevéssé képzik az átlag néző alapismeretinek részét. Szükséges az előadás teljes körű élvezetéhez az operaáriákhoz tartozó cselekmény beható ismerete?

- Pár felvezető mondatban ezeket el fogom mondani az est elején, de abban bízom, hogy

az operaénekeseken átsugárzó érzelmi töltettel együtt a néző egybe tudja érlelni az operaáriák adta élményt a balladák drámaiságával.

Nem szeretnék szájbarágósan operatörténeti keresztmetszeteket, vagy balladaelemzéseket taglalni, hiszen ez nem egy irodalmi, vagy zenetörténeti ismeretterjesztő műsor. Aki jobban ismeri az operák cselekményét, annak természetesen mást fog mondani ez az est, mint annak, aki a zene hangulatokat érzékeli és mellette a balladát értelmezi. Ugyanakkor reményeim szerint a nézők szíve mélyén találkoznak majd ezek a tapasztalatok, és létrehozzák azt az interferenciát, amire én számítok.

- Milyen előadókat hívott meg ehhez a különleges esthez?

- Mazalin Wanda zongoraművész kíséretével Fodor Beatrix és Palerdi András operaénekesek tolmácsolják majd az áriákat, a balladákat pedig Györgyi Anna és jómagam adjuk majd elő. Mivel soha nem állt még egy színpadon ez a két műfaj, különleges határterületen szerezhet élményeket a néző-hallgató.

Arany BALLADÁK – Arany ÁRIÁK
Szentendre, Városháza díszterem, március 2. 19:00

Közreműködők:

Fodor Beatrix, operaénekes
Györgyi Anna, színművész
Palerdi András, operaénekes
Vasvári Csaba, színművész
Mazalin Wanda, zongoraművész

Műsor:
    • Rossini: Tell Vilmos – Ils s'éloignent enfin... Sombre forêt – Mathilde áriája a II. felvonásból
    • Arany János: A walesi bárdok - Vasvári Csaba
    • Giuseppe Verdi: Macbeth – Come dal ciel precipita – Banquo áriája a II. felvonásból
    • Arany János: Árva fiú - Györgyi Anna
    • Charles Gounod: Faust – Ah! Je ris de me voir si belle – Margit ékszeráriája a III. felvonásból
    • Arany János: Szőke Panni - Györgyi Anna
    • Mozart: A varázsfuvola – O Isis und Osiris – Sarastro F-dúr áriája a II. felvonásból
    • Arany János: Tengeri-hántás - Vasvári Csaba
    • Antonín Dvořák: Ruszalka – Měsíčku na nebi hlubokém – Ruszalka áriája az I. felvonásból
    • Arany János: A varró leányok - Györgyi Anna
    • Verdi: Simon Boccanegra – Il lacerato spirito –Fiesco áriája az I. felvonásból
    • Arany János: Tetemre hívás - Vasvári Csaba
    • Puccini: Gianni Schicchi – O mio babbino caro – Lauretta áriája
    • Arany János: Zách Klára - Vasvári Csaba
    • Mozart: Don Giovanni – Là ci darem la mano – Don Giovanni-Zerlina duett az I. felvonásból
    • Arany János: Vörös Rébék - Györgyi Anna

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Soha nem látott képek kerültek elő a The Beatlesről

Bőrnadrág és fehér ing – egy szett, amiről valószínűleg senkinek sem jutna eszébe a legendás együttes, a The Beatles. A zenekarról nemrég felfedezett fényképek azonban újabb képet festenek a banda korai éveiről.
Könyv

Kihirdették az idei Margó-díj jelöltjeit

Ötvenhat könyvet jelöltek idén a kiadók és/vagy a szerzők a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjra. Ez a szám minden eddiginél több: tavaly negyven, 2020-ban pedig tizenkilenc jelölt volt. A díj célja a legerősebb pályakezdő prózaírók bemutatása – írja a Könyves Magazin.
Plusz

„Élni gyönyörű” – Szabó Magdára emlékeznek a Várkert Bazárban

A 105 éve született és tizenöt éve eltávozott írónő életművét idézi meg az egész napos rendezvénysorozat október 15-én. Gyerekelőadás, színházi produkciók, filmvetítés és irodalmi beszélgetés is szerepel a programok között, az Ökumenikus Segélyszervezet révén pedig Szabó Magda-köteteket is felajánlhatunk a rászorulóknak.
Plusz

Pogány Judit, Keller András és Popova Aleszja is Prima Primissima-jelölt

A Prima Primissima Díj több kategóriáját is kibővítették idén, így a jelöltek a korábbinál is szélesebb körből kerülhettek ki. Az elismeréseket decemberben vehetik át a díjazottak.
Klasszikus

Gramophone-díj: a Fesztiválzenekar lett Az év zenekara

A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az év zenekarának – jelentették be október 4-én este a Gramophone-díj gálarendezvényén Londonban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ujj Mészáros Károly szerelmi próbát rendez a Rózsavölgyi Szalonban

Stephen Enersen amerikai író első egész estés drámája, az Apróbetűs szerelem, amely ősbemutatóként kerül színre október 8-án a Rózsavölgyi Szalonban, egy kapcsolati válságban lévő középkorú férfi életébe enged betekintést.
Színház ajánló

Magyar és külföldi színházi sikerdarabok a SzínházTV-n

Vígjáték, dráma, halhatatlan színészlegendák és fiatal tehetségek: az immár harmadik évadát megkezdő online platform külön érdekessége, hogy nemcsak a magyar színházak sikerdarabjait hozza el az otthonokba, hanem külföldi előadásokat is. Most hétvégén például a világ egyik legsikeresebb produkcióját.
Színház magazin

Akivel a modern magyar színház korszaka kezdődött: Ditrói Mór, a „magyar Sztanyiszlavszkij”

Ditrói Mór a kolozsvári Nemzeti Színházból indulva lett a Vígszínház alapító-igazgatója, majd az Országos Színészegyesület ügyvezető elnöke, később örökös díszelnöke.
Színház ajánló

Ibseni sorstragédia az Örkény Színházban

Október 6-án mutatja be az Örkény Színház Henrik Ibsen kései drámáját, a Solnesst, amely nem egyszerű társadalomkritika: középpontjában egy ember jellemfejlődése, egy életművére visszatekintő építész számvetése áll.
Színház gyász

Elhunyt Erőss Tamás, a Katona József Színház egykori színpadmestere

A Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett szakember a Katona József Színház alapításától kezdve a színházban dolgozott, egészen 2006-os nyugdíjba vonulásáig – tudatta közösségi oldalán a teátrum.