Színház

Holmi álom álma...

2010.02.08. 16:41
Ajánlom
A költészetet nem a szövegben keresi, de - nem kell aggódni - megtalálja. A realitássá magasztosuló mesében, az érzelmek hullámzásában, a gesztusokban, a lírává sűrűsödő piszok prózai valóságban.

" Calderón drámája... a lét nem értésének pompás tükröződése "

Hegedűs Géza

Kovács Dániel egyetemi hallgató miközben lassan végigrendezi a legütősebb alter (alternatív) helyeket, beleértve a Szputnyik Hajózási Társaságot is, most bebocsátást nyert az ország legklasszikusabb művészszínházába, a Katonába. Don Pedro Calderón de la Barca Az élet álom című darabját Várady Zsuzsa dramaturggal írták mai színpadra. A szó szoros értelmében.

A flegma humorú szövegből minden ízében mai, sistergő, csendesen sziporkázó előadás született a Kamrában. (Mester Yvonne nyersfordítása alapján.)

"- Hogy miért kellett álmában ültetni a trónra? Nos, szerettem volna nyitva hagyni egy kiskaput. Ha úgy alakul, hogy holnap vissza kell küldenünk a börtönbe, akkor az időből egy szeletet sebészileg kimetszve visszapergethetjük az egészet és azt mondjuk neki: csak álmodta, hogy ő a király.
- Elég sok érvem lenne, hogy bebizonyítsam, hogy tévedsz. De most már nincs visszaút. Itt jön!"

Az alaphang világos. A hatalmi praktikákkal terhelt, egyszerre túlfűtött és cinikusan apatikus emberi létezés ócskaságait van hivatva pellengérre állítani. Fojtott indulatú előadás, amely a kollektív vád hangján szól koravén gyermeki bájjal szemlélve „felnőtt" hőseit. Calderón rövidre vágott története a vademberként, rabságban nevelkedő trónörökös, Segismundo sorsát követi, aki hol a trónon, hol épp a rabságban szenvedve kénytelen azt hinni, hogy a másikat csak álmodta.

A terepszínű lópokrócon apró zöld fák műanyagból. Csatamező. Lekapják a székről, máris trónterem lesz belőle. Vagy mi. Kovács Dániel maga tervezte díszlete meséből épít várat. A kontraszt, amely ezt a meseszerű környezetet egy zilált kor valóságos elemeivel tölti meg, működik. Hezitáló hőseink leplezni próbált hatalomvággyal bukdácsolnak benne egy olyan világban, amely meseszerű kegyetlenséggel pillanatról-pillanatra változik. Ami most érvényes, a következő pillanatban már nem az, s az azután következő pillanat minden addigi igazságát eltörli. Ha csak ennyit sikerült meglátni Calderón történetéből, már érdemes volt színpadra álmodni...

Itt ez a Sigesmundo, aki Keresztes Tamás megformálásában az élet nagy lúzereként hagyja magát becsapni, és ugyanolyan lelkiismeret furdalással röhögünk rajta, mint anno az iskolában, amikor valakinek véletlenül a fejére esett egy ablak. Keresztes újabb és újabb színekkel mutatja a szívesen rá osztott vesztes típust, a karakter humorával árnyalva a legmélyebb tragédiákat. (Végh Zsolt és Stefanovics Angéla filmjében például, a filmszemlén most bemutatott Messze Európában című alkotásban egy tragikus sorsú falusi tanárt formál zsigerből jövő humorral, aki két teljes osztályt veszít el egy számháborúban...) Lengyel Ferenc álszakállas, kordgatyás, uralkodásba fáradt uralkodója, Jordán Adél pompás férfi-nő váltakozása, Takátsy Péter finnyás hataloméhsége, Pelsőczy Réka mint pipiskedő szőke, Elek Ferenc fontoskodása, Mészáros Béla sztenderd visszafogottsága, ezek így mind hasznára vannak az előadásnak. Benedek Mari korhű spanyol abroncsra tervezett, szándékosan gázos tüllfantáziái is.

Talán "a kor nem értése", vagyis az, hogy a világ megértésére tett kísérleteket - a 17. századi Spanyolország értékvesztő zűrzavarához hasonlóan - saját korunk is rendre föladja, sarkallta az alkotókat arra, hogy vers helyett prózában szólaljanak meg. Jékely Zoltán klasszikus fordításában még így hangzik a lényeg:

"Mi az élet? Őrület.

Mi az élet? Hangulat.

Látszat, árnyék, kábulat,

Legfőbb jói: semmiségek;

Mert álom a teljes élet,

Holmi álom álma csak!"

Modern gondolat. Az újkor küszöbén álló Calderon-i Európa költészetébe burkolva. Calderón gondolati korszerűségét a Kamra előadása másfajta formába csomagolja. A költészetet nem a szövegben keresi, de - nem kell aggódni - megtalálja. A realitássá magasztosuló mesében, az érzelmek hullámzásában, a gesztusokban, a lírává sűrűsödő piszok prózai valóságban. Könnyen lehet, hogy ez az utcai nyelvből színpadivá nemesített szöveg, a nagy múltú klasszikusból korszerűsített dialógussor a jövő színháza. Végső soron Shakespeare is ezt csinálta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Kurtág György és Maxim Vengerov lesz a 10. Fesztivál Akadémia Budapest kiemelt művésze

Családi programokkal, világsztárokkal, tematikus napokkal teremt pezsgő fesztiváléletet a főváros emblematikus helyszínein a FAB-Summerfest július 18–28. között.
Klasszikus

Az időtlenség fénye – Tim Braithwaite a középkori hangzás újrafelfedezéséről

Antwerpen évszázados múltra visszatekintő épületeinek falai között augusztusban ismét megszólal a múlt: a Laus Polyphoniae fesztivál Európa egyik legkülönlegesebb régizenei eseménye, amelynek egyik visszatérő fellépője a Cappella Pratensis.
Klasszikus

Variációk kamarazenére: klasszikus zene testközelből

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Variációk kamarazenére sorozata 2025-2026-ban is a klasszikus formációk és az egyedi összeállítások széles választékát kínálja. A programsorozatban a zeneirodalom legnagyobb művei éppúgy helyet kapnak, mint a különlegességek és ritkaságok.
Vizuál

Tarr Béla 70 – retrospektív vetítéssorozattal ünnepel a Cirko-Gejzír

Július 18. és 21. között ismét átélhetjük nagyvásznon a Kossuth-díjas rendező legemlékezetesebb alkotásait, köztük a Sátántangót, a Werckmeister harmóniákat és a Kárhozatot is, de mindemellett két ritkán látható filmje is látható lesz. 
Színház

Az SZFE hallgatói mutatkoztak be az Avignoni Fesztiválon

A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztiválon. A produkció OFF-programként szerepelt a nemzetközi, kortárs színházi seregszemlén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az SZFE hallgatói mutatkoztak be az Avignoni Fesztiválon

A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztiválon. A produkció OFF-programként szerepelt a nemzetközi, kortárs színházi seregszemlén.
Színház hír

Az Apertúra kapja a Színházi Kritikusok Céhének Jövő díját

A Színházi Kritikusok Céhe 2022-ben alapította meg a Jövő díjat. Az elismerést a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók kaphatják meg. Idén a Jövő díjat az Apertúra érdemelte ki.
Színház hír

Harmincötödször is Szegeden találkoznak a függetlenek – itt a THEALTER programja!

Július 26. és augusztus 2. között rendezik meg a 35. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A nyolcnapos rendezvény hét helyszínén lesz többek között inkluzív táncelőadás, vitaszínház, koncertszínház, monodráma és bábelőadás is.
Színház hír

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.
Színház kritika

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.