Színház

Holt lelkek: Roadmovie a sztyeppén

2013.02.13. 06:58
Ajánlom
A Radnóti Színház Holt lelkek előadásán valószínűleg az is otthonosan belefészkelődik Gogolba, aki magát a regényt nem ismeri. Ha volt már dolga A revizorral, akkor észreveheti, hogy szerkezetileg a két mű emlékeztet egymásra. KRITIKA

Több helyütt egyezik a két mű felépítése: mindkettőben azonos tárgyú kétszemélyes jelenetek követik egymást. A revizorban különböző típusokat képviselő városi elöljárók kóstolgatják megvesztegetési céllal az ellenőrnek hitt Hlesztakovot, a Holt lelkekben pedig Csicsikov alkudozik változatos karakterű földbirtokosokkal, hogy halott jobbágyokat vásároljon tőlük jutányos áron.

Ámde mi a Gogol-Gogol hasonlóság ahhoz képest, hogy egyik mű is meg a másik is mennyire hajaz a mai magyar valóságra! A Radnóti Színház produkciója ezt a lehető legnyilvánvalóbbá teszi számunkra, amikor hic et nunc keretbe foglalja a történetet. Az előadás elején és végén a színészek civil ruhájukban, önmaguk képviseletében jelennek meg a színpadon Bálint András igazgatóval az élen. Bálint mint színész az est narrátora is, bár e nemben a funkciója inkább hat ötlet-, mint rendszerszerűnek. Vagy legalábbis nem következetes. Első pillantásra egyszerűen olvasója a műnek, akárha egy könyvtár felső fertályában ülne s elmélyülne a regényben. De magaslati helye szószékre is emlékeztet, ahonnan kommentál, magyaráz néha. Eleinte hangosan közvetíti a hősök gondolatait, később előfordul, hogy csöppet sem jólértesült, hanem maga is a szereplőktől szerzi be az információkat. És van úgy is, hogy egyáltalán nincs jelen. Végtére is ki az, aki mindent tud(hat). Az eredeti regényben inkább fordított folyamat zajlik le: a fejezetek szaporodásával mind gyakrabban jön elő a szerző személyes reflexiókkal, önálló hozzáfűznivalókkal.

A tér, amely fölé emelkedik a narrátor, Horgas Péter díszletterve nyomán mindenekelőtt szürke. Modern és archaikusan rideg. Portrék szabályos sora a falakon - holt lelkek képtára. Pont annyira hat múzeuminak, mint zsúfolt urnafalnak egy temetőben. Persze nem urnák vannak a falban, hanem ilyen-olyan lyukak. Van, amikor kisebb széfet lehet nyitni rajta, duplafalút, belül gondosan őrzött ikon-Szűz Máriával. A színre (autóból? repülőgépből? fogorvosi rendelőből?) betolható ülések multifunkcionális ülőtereket teremtenek: lovaskocsit, hivatalt, mikor, mit. A szalonmiliő kivételével. Az „otthon"-hangulat feltűnően hiányzik a játékból. Csicsikov mindenekelőtt úton van, járja a birtokokat leleményes üzleti terve érdekében. (Rögtön az elején megtudjuk Morcsányi Géza fordításából-regényadaptációjából: Csicsikov a legutóbbi népszámlálási adatokban még szereplő, de azóta elhunyt jobbágyokat kíván felvásárolni, hogy elzálogosítsa őket a kincstárnál, így téve szert tőkére.)

Csicsikov - kollégiumi tanácsos (bármit jelentsen is ez a titulus) - nem férfiszépség, de nem is rosszkülsejű. Nem túl kövér, nem is túl sovány, nem mondhatnánk, hogy öreg, de az sem áll fenn, hogy túl fiatal. Így írják le, és ennek tökéletes meg is felel Rudolf Péter mint vendég. Alakítása magabiztos, lendületes, finoman humoros. Legkedvesebb meglepetése az a momentum, amikor úgy színészileg, mint figurálisan megadja magát Csomós Mari Dobozocskájának. Kettősükben az asszony lehengerlően játssza az agresszív ártatlan áldozatot az üzleti tárgyalásban, s ezenközben a gömbölyűre tömött színésznő önironikus bájjal élvezi ki hősnője sikeres taktikáját.

A produkció érdekes, élvezetes teátrális panoptikumát tárja elénk az emberi ilyen-olyanságnak: széplelkűségnek és szűkkeblűségnek, haszonlesésnek, bizalmatlanságnak, bírvágynak, rosszhiszeműségnek. Összességében inkább kis-, mint nagyszerűségnek. Gogol, mint ismeretes, nagyon tud röhögtetni magunkon. A színészi tablót egy-egy markáns színnel festik meg a szereplők. Szűcs Péter Pál ábrándos szemű idealista, Lukáts Andor tőről metszett Harpagon (ill. oroszul alighanem Garpagon). Schneider Zoltán egybeszabott monstrum, akinek rettegés ül hidegkék szemében. Kisemmizik. Tönkremegy. Nem tudom, még milyen rosszra gondolhat folyamatosan ez az ember. Csicsikovnak sem könnyű. Van olyan kaotikus pillanat, amikor Rudolf Péter, a vendégszínész felszalad a csigalépcsőn Bálint András igazgatóhoz, s megkérdezi, miért csinálják ezt vele.

F2F6A426-45FC-4F8E-AE76-0AE3A996564A

Bálint András - Holt lelkek - Radnóti Színház

A legszívderítőbben orosznak, a legvendégszeretőbb szláv léleknek Adorjáni Bálint Orrjukovja mutatkozik. A színész nagy svunggal, széles lendülettel és lehánthatatlan ölelésekkel teszi plasztikussá a figurát. Találóan elrajzolt jeleneteket köthetünk Wéber Kata és Petrik Andrea kettőséhez - igazán mulatságos, amikor mint társasági hölgyek a színházzal kapcsolatos elvárásaikat fejtegetik. Jószívvel regisztrálhatunk egy klasszikus kiragyogást is: Andrusko Marcella náthás szolgálólányként hívja fel magára a figyelmet. Szerencsésnek bizonyul a Radnóti színpadon már otthonosan mozgó és éneklő Vodku együttes részvétele az előadásban.

Általában véve némi közönyös elégedettséggel távozhatunk a Nagymező utcából. Valló Péter rendező rendben abszolválta a feladatot. Megmaradni az a pillanat fog, amikor Martin Márta cselédje furcsa téli balettet táncol a képzeletbeli hóban. Ugyanis le kell vetnie a személyzet közös csizmáját, mielőtt kilép a házból. Lábait kapkodva, emelgetve közlekedik keresztbe a színen. Abban a kis koreográfiában minden benne van. Alázat és megaláztatás, nyomor és humor, valóság és stilizáció, színpad és élet. Martin Márta tánca felvésődött egy virtuális emlékfalra, és nálam ott lesz rövid képregény formájában, amíg színház a világ.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Baráth Emőke ad barokk koncertet a Müpában

Az évad művésze cím idei birtokosa, a nemzetközi hírű szoprán, Baráth Emőke a historikus zene egyik legkiemelkedőbb formációjával, a Fabio Biondi vezette Europa Galante zenekarral ad koncertet június 28-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Újraértelmezett Shakespeare-drámák a nyári fesztiválokon

A Magyar Mozgókép Fesztivál „Legjobb tévésorozat” kategóriájának győztese, a drámaíró műveit feldolgozó Shakespeare/37 meghívást kapott három fesztivál programjába is, így a rövid epizódok láthatóak lesznek a Kolorádó Fesztiválon, a Bánkitó Fesztiválon és az Ördögkatlan Fesztiválon is.
Színház galéria

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.
Színház hír

A Proton Színház alapító előadása is látható lesz idén nyáron

Mundruczó Kornél Frankenstein-terv rendezése mellett a Winterreise előadással is találkozhat a hazai közönség.
Színház interjú

Bebújósdi – Beszélgetés Felvidéki Judittal

Huszonkilenc év alatt harmincöt tévéfilmet, tévéjátékot, portréfilmet és dokumentumfilmet készített, de forgatott irodalmi műsorokat és sorozatokat is a Magyar Televíziónak. Rendezett színházban, majd hosszú csend következett. Felvidéki Judit, Balázs Béla-díjas filmrendező tizenhat év után újra színházban rendez, ami jó alkalom volt a beszélgetésre, és egy kis múltidézésre is.
Színház ajánló

Apor Vilmosról készített darabot Dér András

Nagyszabású történelmi ősbemutató látható a Gyulai Várszínházban július 1-jén és 2-án. A két háború közötti legendás hírű gyulai apátplébános, majd győri püspökként vértanúhalált halt Apor Vilmos életéről szóló darabot Mindenkinek mindene címmel Dér András írta a Gyulai Várszínház felkérésére, és ő is rendezi.