Színház

Holt lelkek: Roadmovie a sztyeppén

2013.02.13. 06:58
Ajánlom
A Radnóti Színház Holt lelkek előadásán valószínűleg az is otthonosan belefészkelődik Gogolba, aki magát a regényt nem ismeri. Ha volt már dolga A revizorral, akkor észreveheti, hogy szerkezetileg a két mű emlékeztet egymásra. KRITIKA

Több helyütt egyezik a két mű felépítése: mindkettőben azonos tárgyú kétszemélyes jelenetek követik egymást. A revizorban különböző típusokat képviselő városi elöljárók kóstolgatják megvesztegetési céllal az ellenőrnek hitt Hlesztakovot, a Holt lelkekben pedig Csicsikov alkudozik változatos karakterű földbirtokosokkal, hogy halott jobbágyokat vásároljon tőlük jutányos áron.

Ámde mi a Gogol-Gogol hasonlóság ahhoz képest, hogy egyik mű is meg a másik is mennyire hajaz a mai magyar valóságra! A Radnóti Színház produkciója ezt a lehető legnyilvánvalóbbá teszi számunkra, amikor hic et nunc keretbe foglalja a történetet. Az előadás elején és végén a színészek civil ruhájukban, önmaguk képviseletében jelennek meg a színpadon Bálint András igazgatóval az élen. Bálint mint színész az est narrátora is, bár e nemben a funkciója inkább hat ötlet-, mint rendszerszerűnek. Vagy legalábbis nem következetes. Első pillantásra egyszerűen olvasója a műnek, akárha egy könyvtár felső fertályában ülne s elmélyülne a regényben. De magaslati helye szószékre is emlékeztet, ahonnan kommentál, magyaráz néha. Eleinte hangosan közvetíti a hősök gondolatait, később előfordul, hogy csöppet sem jólértesült, hanem maga is a szereplőktől szerzi be az információkat. És van úgy is, hogy egyáltalán nincs jelen. Végtére is ki az, aki mindent tud(hat). Az eredeti regényben inkább fordított folyamat zajlik le: a fejezetek szaporodásával mind gyakrabban jön elő a szerző személyes reflexiókkal, önálló hozzáfűznivalókkal.

A tér, amely fölé emelkedik a narrátor, Horgas Péter díszletterve nyomán mindenekelőtt szürke. Modern és archaikusan rideg. Portrék szabályos sora a falakon - holt lelkek képtára. Pont annyira hat múzeuminak, mint zsúfolt urnafalnak egy temetőben. Persze nem urnák vannak a falban, hanem ilyen-olyan lyukak. Van, amikor kisebb széfet lehet nyitni rajta, duplafalút, belül gondosan őrzött ikon-Szűz Máriával. A színre (autóból? repülőgépből? fogorvosi rendelőből?) betolható ülések multifunkcionális ülőtereket teremtenek: lovaskocsit, hivatalt, mikor, mit. A szalonmiliő kivételével. Az „otthon"-hangulat feltűnően hiányzik a játékból. Csicsikov mindenekelőtt úton van, járja a birtokokat leleményes üzleti terve érdekében. (Rögtön az elején megtudjuk Morcsányi Géza fordításából-regényadaptációjából: Csicsikov a legutóbbi népszámlálási adatokban még szereplő, de azóta elhunyt jobbágyokat kíván felvásárolni, hogy elzálogosítsa őket a kincstárnál, így téve szert tőkére.)

Csicsikov - kollégiumi tanácsos (bármit jelentsen is ez a titulus) - nem férfiszépség, de nem is rosszkülsejű. Nem túl kövér, nem is túl sovány, nem mondhatnánk, hogy öreg, de az sem áll fenn, hogy túl fiatal. Így írják le, és ennek tökéletes meg is felel Rudolf Péter mint vendég. Alakítása magabiztos, lendületes, finoman humoros. Legkedvesebb meglepetése az a momentum, amikor úgy színészileg, mint figurálisan megadja magát Csomós Mari Dobozocskájának. Kettősükben az asszony lehengerlően játssza az agresszív ártatlan áldozatot az üzleti tárgyalásban, s ezenközben a gömbölyűre tömött színésznő önironikus bájjal élvezi ki hősnője sikeres taktikáját.

A produkció érdekes, élvezetes teátrális panoptikumát tárja elénk az emberi ilyen-olyanságnak: széplelkűségnek és szűkkeblűségnek, haszonlesésnek, bizalmatlanságnak, bírvágynak, rosszhiszeműségnek. Összességében inkább kis-, mint nagyszerűségnek. Gogol, mint ismeretes, nagyon tud röhögtetni magunkon. A színészi tablót egy-egy markáns színnel festik meg a szereplők. Szűcs Péter Pál ábrándos szemű idealista, Lukáts Andor tőről metszett Harpagon (ill. oroszul alighanem Garpagon). Schneider Zoltán egybeszabott monstrum, akinek rettegés ül hidegkék szemében. Kisemmizik. Tönkremegy. Nem tudom, még milyen rosszra gondolhat folyamatosan ez az ember. Csicsikovnak sem könnyű. Van olyan kaotikus pillanat, amikor Rudolf Péter, a vendégszínész felszalad a csigalépcsőn Bálint András igazgatóhoz, s megkérdezi, miért csinálják ezt vele.

F2F6A426-45FC-4F8E-AE76-0AE3A996564A

Bálint András - Holt lelkek - Radnóti Színház

A legszívderítőbben orosznak, a legvendégszeretőbb szláv léleknek Adorjáni Bálint Orrjukovja mutatkozik. A színész nagy svunggal, széles lendülettel és lehánthatatlan ölelésekkel teszi plasztikussá a figurát. Találóan elrajzolt jeleneteket köthetünk Wéber Kata és Petrik Andrea kettőséhez - igazán mulatságos, amikor mint társasági hölgyek a színházzal kapcsolatos elvárásaikat fejtegetik. Jószívvel regisztrálhatunk egy klasszikus kiragyogást is: Andrusko Marcella náthás szolgálólányként hívja fel magára a figyelmet. Szerencsésnek bizonyul a Radnóti színpadon már otthonosan mozgó és éneklő Vodku együttes részvétele az előadásban.

Általában véve némi közönyös elégedettséggel távozhatunk a Nagymező utcából. Valló Péter rendező rendben abszolválta a feladatot. Megmaradni az a pillanat fog, amikor Martin Márta cselédje furcsa téli balettet táncol a képzeletbeli hóban. Ugyanis le kell vetnie a személyzet közös csizmáját, mielőtt kilép a házból. Lábait kapkodva, emelgetve közlekedik keresztbe a színen. Abban a kis koreográfiában minden benne van. Alázat és megaláztatás, nyomor és humor, valóság és stilizáció, színpad és élet. Martin Márta tánca felvésődött egy virtuális emlékfalra, és nálam ott lesz rövid képregény formájában, amíg színház a világ.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 filmújdonság könnyű nyári estékre

Régen volt ilyen bőséges kínálat nyáron a mozikban, sőt őszre is számos filmbemutatót ígérnek a forgalmazók. Könnyű, nyári estékhez gyűjtöttünk össze néhány új filmet, amelyeket a kertmozik műsorán is érdemes keresgetni.
Zenés színház

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Vizuál

Nagyszabású Cézanne- és szürrealista tárlat nyílik a Tate-ben

Cézanne alkotásai mellett a Surrealism Beyond Borders (Határok nélküli szürrealizmus) című kiállításon a szürrealisták világába nyerhetnek betekintést a látogatók, de az egyik legjelentősebb brit kortárs művészeti díj, a Turner nyerteseinek műveit is bemutatják – adta hírül a The Guardian.
Tánc

Augusztusban Miskolcon táncol a világ

Augusztus 24. és 28. között rendezik meg a tavaly elhalasztott Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált Miskolcon. A hazai és nemzetközi táncvilág legkülönlegesebb produkció érkeznek Miskolci Nemzeti Színház színpadára, de nem maradnak el a hagyományos kísérőprogramok sem.
Klasszikus

Ismeretlen ismerősök: Mexikó klasszikus zeneszerzői

María Granillo Reflejos-Tükröződések című művét hallgatva úgy érzékeltem, hogy ez az alkotás számos kulturális utalást vet fel. Jó példája ez a mexikói zeneszerzők tradícióból inspirálódó, de szüntelen az új hangzásokat kereső alkotói szemléletének.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Színház hír

Színháztudományi konferenciával kezdődik a THEALTER

Bár nemrég még veszélyben volt a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál létrejötte, csütörtökön színháztudományi konferenciával kezdődik el a program. Az augusztus 7-ig tartó fesztiválon nyolc helyszínen 37 csapat, illetve alkotó 33 produkciójával várják a közönséget Szegeden.
Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.