Színház

Homokvihar és vasárnap délelőtti dühöngés

2018.04.02. 09:21
Ajánlom
A Krakken művelet című előadás létrehozói gúnyolódnak mindenen, ami kigúnyolható, míg a Dühöngő ifjúság vadságra, fékezhetetlen energiákra utaló címe ellenére nem dolgozik brutális hatásokkal. Zappe László kritikája.

Műfaji meghatározása szerint „pszicho–thriller–krimi–komédia” a Kultúrbrigád márciusi bemutatója, A Krakken művelet az Átriumban. Ha nem éppen mindennek a paródiája. De leginkább szatíra. Sci-fibe hajló karikatúra. „Honoshország kulturális minisztere a sarntröll fővárosba utazik, mert a világkiállításon az országnak egy gigantikus méretű Holdat kell bemutatnia” – mondja az előzetes tartalomkivonat, amiből a sokat látott néző megsejtheti, hogy dupla karikatúrát fog látni, egyet a tényleges valóságról, egyet meg a fantazmagóriáink valóságáról.

Gyabronka József, Bálint András - A Krakken művelet

Gyabronka József, Bálint András - A Krakken művelet (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

És nem is kell sokat várni, hogy kiderüljön, a darab hősei olyan helyre érkeztek, ahol semmi sem működik, kivéve a hitet és a félelmet. Máris otthon vagyunk. Pedig itt minden csupa képtelenség, amit kitalálni sem lehet egyszerű. Istenként tisztelik a Krakkent, ami nem egyéb, mint homokvihar, amely tisztázatlan bűnökért csap le. A szerzők, Bodó Viktor és Mózsik Imre, másfél órán át facsarják a humort ebből az alaphelyzetből. És győzik ötlettel. Nem csoda, a mai, hazai valóságból merítenek. És megtoldják gazdag fantáziával.

Gúnyolódnak mindenen, ami kigúnyolható, és természetesen kiderül, hogy minden az.

Kurta Niké, Dékány Barnabás, Rainer-Micsinyei Nóra - A Krakken művelet

Kurta Niké, Dékány Barnabás, Rainer-Micsinyei Nóra - A Krakken művelet (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

A nem éppen kedvére való megbízatással érkező miniszternek van önismerete, öniróniája, és ráadásul kap maga mellé az íróktól egy hagyományos bizalmast és rezonőrt egyszemélyben, egy éleselméjű, tapasztalt, cinikus titkárt, aki főnöke helyett mindent tud, intéz és néha kommentál, valamint egy ugyancsak cinikus, ám ifjú tolmácsot, aki kiismeri magát a helyi viszonyokban, de főképp a női idomok érdeklik. Szóval eleve sokszorosan be van biztosítva a szellemes dialógusok működése. Ám az igazi nagyágyúk csak akkor lépnek színre, amikor az eddigiekből már kifogyna a puskapor. Addig a minisztert alakító Gyabronka József és a titkárt játszó Bálint András vezérletével Fehér Balázs Benő, Kurta Niké, Rainer-Micsinyei Nóra, Dékány Barnabás, Némedi Árpád és Lugosi György mulattatja a publikumot az elviccelt valósággal meg a ráhalmozott képtelenségekkel. És amikor a küldetés és a darab is megfenekleni látszik, megérkezik a helyi hatalmasság képviseletében két ideszakadt hazánk lányaként Molnár Piroska és Lázár Kati. Két színházi legenda együtt támad a hibát hibára halmozva szerencsétlenkedő miniszterre.

Molnár Piroska, Lázár Kati - A Krakken művelet

Molnár Piroska, Lázár Kati - A Krakken művelet (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Végül egy díszletoszlopból a projektvezető is kimászik, akit a kivitelező befalaztatott, mert le akarta leplezni a sikkasztásait, majd a sok-sok millióból készült, gigantikusnak tervezett hold is megkerül, amely valójában egy futball labdánál nem sokkal nagyobb papírgömb. De a helybeli hadsereg segítségével ebből a csávából is kimászik a honi delegáció.

Bodó Viktor nemcsak íróként, de rendezőként sem fogja vissza magát, Schnábel Zita ridegen ronda díszletét Hunyadi Alex és Farkas Máté Tamás iszonyú hangkulisszával toldja meg. Időnként valóban lecsap a Krakken. Legalábbis a néző fülére.

Járó Zsuzsa, Kovács Patrícia, Ötvös András, Szabó Kimmel Tamás - Dühöngő ifjúság

Járó Zsuzsa, Kovács Patrícia, Ötvös András, Szabó Kimmel Tamás - Dühöngő ifjúság (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

Az Orlai Produkciós Iroda új előadása nem dolgozik ilyen brutális hatásokkal. Pedig John Osborne egykori kultuszdarabjának már a magyar címe is, Dühöngő ifjúság, vadságra, fékezhetetlen energiákra és még inkább érzelmekre utal, és az eredeti, Look Back in Anger, azaz Nézz vissza haraggal sem szelídebb. Pedig a magyar cím telitalálat, a mű főhőse egy fiatalember, aki valóban végigdühöngi ifjúságát. De a vasárnap délelőttjeit, amikor fölösen ráér, mindenképpen. Mindennel és mindenkivel elégedetlen, azaz mérhetetlenül öntelt. Éppen ezért utáltam mindig is ezt a darabot, elfogathatatlannak tartottam ezt a viselkedést, amely senkit sem kímél, és különösen nem a hozzá közel állókat, azokat, akik szeretik. Dühét azokon tölti ki, akik semmiről sem tehetnek.

Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia - Dühöngő ifjúság

Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia - Dühöngő ifjúság (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

De még inkább felfoghatatlannak találtam a hozzá közel állók, felesége, barátja magatartását, akik tűrik a poklot, amit maga körül teremt, nemhogy nem vágják szájon, de még ki is szolgálják, alkalmazkodnak hozzá. Még Kaszás Attila alakítása sem győzött meg 1992-ben a Pesti Színházban arról, hogy lehet ebben az emberben valami szerethető. Ilyen alakítás talán nem is lehetséges. (Cserhalmi Györgyöt nem láttam a szerepben.)

Most Szabó Kimmel Tamás bosszant igen hatékonyan a kibírhatatlan fiatalember kötekedéseivel.

Ötvös András, Szabó Kimmel Tamás - Dühöngő ifjúság

Ötvös András, Szabó Kimmel Tamás - Dühöngő ifjúság (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

És persze még jobban Kovács Patrícia, aki a mindent szó nélkül tűrő, szenvedő, szürke asszonyt eleve befelé emésztő, mély bánattal ábrázolja, amely darabvégi visszatérésekor még tovább sötétedik. Ötvös András a barát türelmét tohonyasággá változtatja, nagy testét és lassú elméjét nem könnyen mozdítja ki a napi rutinból, az alamuszi barátnő fondor fontoskodását Járó Zsuzsa nagy komolysággal adja. Znamenák István díszlete és Cselényi Nóra jelmezei is sokat elmondanak az élet külsőségeit megvető, ifjonti lázadásról. Az eredetileg három felvonásos alkotást Znamenák körültekintő rendezésében egyben játsszák, szünet nélkül, és sokkal rövidebben. Nádasdy Ádám új fordítását alighanem jelentősen megkurtították. Kevesebb dühöngést hagytak benne. Így is maradt elég.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.